Oculus visar Rift "Crystal Cove" på CES 2014

Permalänk
Melding Plague

Oculus visar Rift "Crystal Cove" på CES 2014

Virtuell verklighet fortsätter att vara på tapeten, och i framkant ligger utan tvekan Oculus Rift. SweClockers provkör senaste prototypen under CES-mässan i Las Vegas.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dom får ta och snabba på har varit sugen på en occolus hur länge som helst nu.

Permalänk

Fungerar Crystal Cove med glasögon?

Utvecklingspaketet fungerar sisådär med glasögon.

Permalänk
Medlem

Hoppas dom får i ordning på den här tekniken nåt tag. Potentialen verkar enorm men det är lite "oroande" att åksjuka ständigt nämns, kan tänka att det kan bli dess akilleshäl...

Permalänk
Medlem

trodde inte jag kunde bli mer sugen på Oculus än vad jag redan va men efter denna videon så kommer jag kasta mina pengar på dem när produkten kommer ut på marknaden!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Vill ha! Vill ha! Vill ha!

Testade Oculus på Intel's lilla launch-party för Haswell i sommras, riktigt roligt. Nu när den har bättre upplösning och också kan se hur du lutar dig etc. (så man slipper tejpa en Razer Hydra till headsettet ) så är det verkligen attraktivt!

Om priset är rätt så är det ett garanterat köp

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Nu får dom fan ta och lansera OR! Är så sjuuuuukt sugen

Permalänk
Avstängd

Jag tror detta kommer att floppa lika mycket som de gjorde när VR var på tapeten på 90-talet precis på samma sätt som 3D har floppat lika mycket på både 80-talet, 90-talet och nu, marknaden för det är extremt liten och procentuellt liten efterfrågan, bara en liten grupp som tycker det är häftigt och den är inte lönsam, men det är vad jag tror och framtiden får utvisa det

Permalänk
Medlem

Kunde knappt hålla mig från att testa dessa på DH i vintras, precis som Monkees sjöng så såg jag det och är numera en believer

OR+freesync= #framtiden

Skrivet av CHolmstedt:

Fungerar Crystal Cove med glasögon?

Utvecklingspaketet fungerar sisådär med glasögon.

med tanke på att det redan är linser i OR så borde det väl gå att byta dessa med rätt brytning för olika ögon?
Alternativt nån slags fokusinställning/justerbara linser

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

OR kommer väl bli så stort att man kommer kunna beställa linser för sin egen styrka, kanske blir dyrt men vafan, det är det värt!

Permalänk
Medlem

Jag kastar pengar på skärmen, men inget händer!

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Jag kastar pengar på skärmen, men inget händer!

THIS!!! DET F***ING FUNKAR INTE!!!!! Jag får panik

Permalänk
Medlem

Ja nu får dom fan snabba på här.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Jag tror detta kommer att floppa lika mycket som de gjorde när VR var på tapeten på 90-talet precis på samma sätt som 3D har floppat lika mycket på både 80-talet, 90-talet och nu, marknaden för det är extremt liten och procentuellt liten efterfrågan, bara en liten grupp som tycker det är häftigt och den är inte lönsam, men det är vad jag tror och framtiden får utvisa det

Den extremt stora skillnaden är ju nu att då kostade det EXTREMT mycket pengar att äga något sånt. Och tekniken har gått framåt, det är ett "headset" inte något stort och klumpigt.

Visa signatur

Intel Core i5-4670K 4,5Ghz@1.26v - Corsair H100i@Low Fan Speed - Asus Z87-A - EVGA GTX 780 Ti - Intel SSD 240Gb - 16Gb Corsair Vengeance 1600Mhz - Fractal Design R4 - Corsair TX650W Modulär - BenQ XL2420T 120Hz, Primär Skärm - Asus H223HQ, Sidoskärm

Permalänk
Medlem

blir lite jobbigt när man ska zippa på colan också bara, fumla efter burkfan.

hade varit bra om man kunde ställa in opacity å se rakt igenom vid behov men det tar väl ett tag innan vi är där i skärmutvecklingen. men kanske en kamera på utsidan? ^__^,

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem

Ja jag kan ju också säga att jag är otroligt upphetsad, när jag väl får tid å pengar att lägga ut på det här (kanske lagom till att det är en riktig produkt) så blir detta hög mysfaktor.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem

Bara måste ha!!!!!! Undrar vad priset kommer hamna på?

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Jag tror detta kommer att floppa lika mycket som de gjorde när VR var på tapeten på 90-talet precis på samma sätt som 3D har floppat lika mycket på både 80-talet, 90-talet och nu, marknaden för det är extremt liten och procentuellt liten efterfrågan, bara en liten grupp som tycker det är häftigt och den är inte lönsam, men det är vad jag tror och framtiden får utvisa det

Visst man kan inte säga att det kommer bli bra. Men skillnaden från or och tidigare vr är ju att denna faktiskt fungerar som den ska, det finns hur många videos som helst där folk säger att det fungerar bra.

Problemen som återstår är väl att vissa kan bli åksjuka, upplösningen kanske är lite för låg & kanske prislappen på en färdig version. Jag tror de kommer lösa åksjukeproblemet för minst 95% av alla användare, upplösningen är svårt att säga något om. Jag tror inte de vill smälla in en skärm som är för högupplöst så att headsetet blir för dyrt. En prislapp mellan 1,5k-3k tror jag den kommer landa på, fast det beror nog mest på vilken skärm de använder i den slutgiltiga versionen.

Men det lutar ju mot att det kommer att bli en succé, fast som du säger, framtiden får utvisa det.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Man får väl nackspärr till slut om man ska hålla på och vrida skallen på det där viset

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Tycker detta verkar otroligt häftigt men blir tyvärr skeptisk av allt snack om illamående, tekniska begränsningar och brister i upplevelsen. =/ Jag tycker det är häftigt med "vanlig" 3D i korta sekvenser också, men att se en hel film i 3D gör mig fullständigt slutkörd i huvudet. Både på bio och med projektorn hemma. Egentligen orkar mitt huvud och ögon inte med 3D mer än en halvtimme i taget ungefär.

Får jag motsvarande problem med VR-tekniken så kommer det aldrig att bli ett alternativ till vanlig skärm för en längre spelsession, tyvärr. Man kanske kan köra VR i 2D och ändå få en mycket fetare upplevelse?

Permalänk
Inaktiv

Fy i helskotta vad häftig den börjar bli!

Har följt Oculus sedan dag 1, dock aldrig fått tillfälle till att testa den, men ser detta som positivt, då första testet på min front skall ske på den fullfjädrade versionen (när den väl släpps). Kommer definitivt bli spännande att se vad som sker på VR fronten inom de närmsta åren.

Permalänk
Medlem

Bane?! Is that you?

Permalänk
Medlem
Skrivet av subruz:

blir lite jobbigt när man ska zippa på colan också bara, fumla efter burkfan.

hade varit bra om man kunde ställa in opacity å se rakt igenom vid behov men det tar väl ett tag innan vi är där i skärmutvecklingen. men kanske en kamera på utsidan? ^__^,

Ge det några år, finns ju redan prototyper på transparenta och böjbara OLED displayer, det svåra är väl att hålla ljuset ute när man vill spela isåfall. Borde egentligen gå att lösa med ett gammeldags svärtat visir som man fäller upp? Kamera på utsidan är inte en dålig idé alls, borde till och med gå att modda rätt lätt? Tejpa fast en webcam typ.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Skulle lätt använda OR för att ha en simulerad arbetsplats ameran måste bara hålla koll på mus och tangentbord sedan kan man ställa upp några virtuella datorskärmar som man kan arbeta på
Eller varför inte simulera hela kontorslandskapet så man inte ens behöver klä på sig och åka på jobbet på morgonen.
Eller gå på bio virtuellt med hela familjen, man kan tom. Simulera bilresan till biografen!

Hmm, jag kanske behöver professionell hjälp...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är grymt sugen jag också.
Åksjuka kommer man nog aldrig undan helt då det man ser och vad som händer med ens kropp inte stämmer vilket det alltid kommer göra.
Tror detta kan vara VR headsetet som slår igenom med tanke på hur stort intresset ändå är och hur många som redan beställt devkits. Dom verkar ha fått till det bra och det verkar som man nu först har tekniken som krävs för att göra ett vettigt och skönt headset mot för föregående försök.
Tror folk kommer bli sålda när dom får prova på dessa i affärerna när det väl kommer :). Vore roligt om det kom filmer som man kunde se i dessa och titta runt i.
Har varit riktigt nära att beställa mig ett devkit då det bara kostar 300 dollar, kanske blir ett nu med den nya revisionen.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Jag tror detta kommer att floppa lika mycket som de gjorde när VR var på tapeten på 90-talet precis på samma sätt som 3D har floppat lika mycket på både 80-talet, 90-talet och nu, marknaden för det är extremt liten och procentuellt liten efterfrågan, bara en liten grupp som tycker det är häftigt och den är inte lönsam, men det är vad jag tror och framtiden får utvisa det

Jag håller inte med.

Varje gång de har lanserat 3D har det fått större och större genomslag. Senaste gången har det fått så stort genomslag att minst hälften av alla nya TV apparater och biofilmer har stöd för / finns i 3D.

Samma sak med VR från extremt dyrt och minimalt genomslag tills att bli närmre och närmre vad konsumenter kan betala för.

Kan vi lära oss något om historien så är det att Oculus och VR kommer slå minst lika mycket som 3D gjorde sist, vilket endå var nääääästan hela vägen fram för att bli den nya standarden.

Nu tror jag inte heller att Oculus kommer ersätta alla skärmar och spel, speciellt inte för de som vill spela snabba FPS eller MOBAs/Starcraft på högre nivåer där man garranterat skulle bli illamående. Men det kommer öppna många nya möjligheter och upplevelser precis som 3D gjorde.

Permalänk
Medlem

En annan intressant nyhet enligt mig är att de gjorde ett litet avslöjande på Tested.com att de antagligen kommer utveckla lite spel inhouse, det innebär att antagligen kommer John Carmack ha ett finger med i utvecklingen av dessa. Det var förvisso inget spikat med och det var högst spekulativt. Men det hade varit ungefär som Nintendo och Mario, Oculus hade haft egna första parts spel till Rift.

I övrigt kan jag knappt berga mig... 'want want want'

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kul att det går frammåt för de. Undrar dock också vad prislappen kommer att hamna på. Den ser svindyr ut tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

En annan intressant nyhet enligt mig är att de gjorde ett litet avslöjande på Tested.com att de antagligen kommer utveckla lite spel inhouse, det innebär att antagligen kommer John Carmack ha ett finger med i utvecklingen av dessa. Det var förvisso inget spikat med och det var högst spekulativt. Men det hade varit ungefär som Nintendo och Mario, Oculus hade haft egna första parts spel till Rift.

I övrigt kan jag knappt berga mig... 'want want want'

Fast har vi otur så skjuter de på lanseringen tills det finns in house utvecklade spel, det skulle vara katastrof.

Permalänk
Inaktiv

Akta Emil så du inte trillar ner!

Riktigt grym sak det där. Och spela skräck spel lär vara en annan upplevelse. Allt dyker upp mitt framför ögonen istället för några cm bort D:

Skrivet av Azodan:

Eller varför inte simulera hela kontorslandskapet så man inte ens behöver klä på sig och åka på jobbet på morgonen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har också funderat på det. Det skulle vara möjligt att simulera ett perfekt kontorslandskap. Allt dator arbete skulle man kunna göra hemma.

Man spar pengar på mindre lokaler. Minskar trafiken. Man spar tid, om det är långt att pendla till sitt jobb etc. Omöjligt är det nog inte^^