Permalänk
Medlem

Moppe eller dator ??

är 15 om några månader och får välja mellan en data eller moped som present men kan inte bestämma mig vilket av dem jag ska ha. Dem flesta av mina vänner ska köpa datorer och sedan känner jag bara några stycken som kör moped ?? (DATA/MOPPE FÖR 10TUSEN) hjälp snälla.

Permalänk
Medlem

Behov av mopeden?
Nuvarande dator? Delad?
Intresse?

Svårt för andra att svara på..

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

Om du frågar i ett forum för datorentusiaster.. vilket svar tror du att du får då???

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Dyrt med bensin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Dyrt med bensin...

Dyrt med spel...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Hade själv både moppe och dator i din ålder... så lite svårt att ge dig något råd.
Det beror ju lite på vad du själv tycker om och har för intressen i livet.

Själv använde jag moppen mycket när jag var ute och fiskade. Var några stycken som kunde åka iväg miltals till bra sjöar och ibland campade vi etc.. Något som jag inte skulle velat vara utan..

Datorn var också kul.. kompisar som lanade och man spelade mycket spel osv.. Iom att samhället ser ut som det gör idag, med mer och mer jobb som kräver datorvana, är det ju också rätt bra att lära sig från det att man är ung.
Har kompisar som skaffat sig datorer när de blivit äldre och deras kunskaper är ju lika med noll..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Osäker på vad jag skulle ha en data till. Jag skulle tagit moppen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är ett svårt val! Jag hade tur med och ha både och. För mig var det mer timmar framför datorn, men moppen var extremt praktisk och så blir man ju lite cool. Jag tror inte jag hade saknat moppen nu i efterhand om jag inte hade fått en, men mellan 15-16 var den jäkligt rolig att ha (speciellt eftersom alla mina kompis hade moppar också, jag hade varit den enda utan).
Kanske ta moppen, skaffa ett job (McD?), ta moppen fram och tillbaka till jobbet och spara ihop till en dator?
Det som är negativt med moppe är att den inte går att använda året om och såklart bensinkostnader (ett tips är att räkna ut i förväg ungefär hur mycket du kommer köra varje månad så den inte bara blir stående för att den kostar för mycket att köra).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cabbeswe:

är 15 om några månader och får välja mellan en data eller moped som present men kan inte bestämma mig vilket av dem jag ska ha. Dem flesta av mina vänner ska köpa datorer och sedan känner jag bara några stycken som kör moped ?? (DATA/MOPPE FÖR 10TUSEN) hjälp snälla.

Skall säga så här har du intresse för mopder så kommer detta var dina roligaste år, är själv snart 20 bast och för mig är fortfarande moppe tiden det roligaste som hänt hittils

ta vanligt bilkörkort eller bygga sin egna dator kan inte mäta sig med moppetiden alls.

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Medlem

[quote="cabbeswe;14276579"]är 15 om några månader och får välja mellan en data eller moped som present men kan inte bestämma mig vilket av dem jag ska ha. Dem flesta av mina vänner ska köpa datorer och sedan känner jag bara några stycken som kör moped ?? (DATA/MOPPE FÖR 10TUSEN) hjälp snälla.[/quot

Jag gillar båda men om jag ska ha moped skulle jag inte kunna åka med mina kompisar pga dem bor 2mil bort . Sen har jag mina andra kompisar som bor nära med dem sks ha data och jag har tänkt på att försöka hitta ett sommarjobb men inte hittat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Behov av mopeden?
Nuvarande dator? Delad?
Intresse?

Svårt för andra att svara på..

Jag har stort intresse för båda men pengarna kommer inte räcka för båda. Mina data kompisar bor ganska nära och skulle inte va svårt o lana eller göra något annat med datorera men med moped skulle jag kunna ta mig till ställen lättre (lat) tex gym,stan ,kompisar osv men mina kompisar som har moped bor ungefär 2 mil ifrån mig så det skulle va lite jobbit att ta mig dit men när man väl är där så skulle det va kul.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Om du frågar i ett forum för datorentusiaster.. vilket svar tror du att du får då???

Jag har en tråd som består av samma fråga, moped eller dator, i SweC, och nästan alla säger moped.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cabbeswe:

Jag har stort intresse för båda men pengarna kommer inte räcka för båda. Mina data kompisar bor ganska nära och skulle inte va svårt o lana eller göra något annat med datorera men med moped skulle jag kunna ta mig till ställen lättre (lat) tex gym,stan ,kompisar osv men mina kompisar som har moped bor ungefär 2 mil ifrån mig så det skulle va lite jobbit att ta mig dit men när man väl är där så skulle det va kul.

Skickades från m.sweclockers.com

Att pengarna inte räcker till båda är fullt förståeligt, ett alt kan ju vara att ta mopeden för att kunna åka till ev. sommarjobb om du har viljan att leta efter sådant!
Tänker mig möjligheten att tjäna ihop pengar till en dator själv i efterhand tex. En dator för 5k räcker väldigt långt, kan spela mer eller mindre allt men krävande spel får man ha lägre inställningar..

Många fördelar med en moped skulle jag säga men glöm inte alla baksidor som att den kostar mer än att köpa, försäkring, hjälm, lås och bensin. Köper man godkänd hjälm och lås i en MC butik får man räkna med minst 2000. på Biltema (faktiskt godkända!) 1000-1500. Försäkringen kan också vara dyr, beror på var du bor.

Datorn kostar inte mer än inköp + lite ström förutsatt att inget går sönder, vilket hör till ovanligheterna.

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

Tiotusen?!? Då kan du ju få båda om du inte är för kinkig angående vilken moppe det ska va... typ 7,5 på dator och 2,5 på moppe!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bleu:

Tiotusen?!? Då kan du ju få båda om du inte är för kinkig angående vilken moppe det ska va... typ 7,5 på dator och 2,5 på moppe!

Tvärtom är ju en bättre ide isåfall om man vill ha en laglig moped som håller hela vägen till korvkiosken.

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag moppe. Då det ger dig 100% frihet att ta dig överallt du vill när du vill! Du slipper cykla, gå, ta bussen, be någon köra dig, om du ska till kompisar eller gymmet!

Visa signatur

| i7 6700K | GTX 980 | Noctua NH-D15 | Samsung 950 PRO NVMe 256GB | 120GB Corsair SSD | 250GB Samsung 840 Evo | 1TB Lagring | 16GB Ram | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Surface Pro 4 i5 för anteckningar i studier | Lenovo Thinkpad T490 i7 för utveckling och övriga studier |

Permalänk
Medlem

Jag var glad att jag inte skaffade mig en moppe, valde att spara pengarna istället. Många av mina vänner skaffade sig mopeder men de ångrade sig mycket i efterhand. Det är egentligen upp till dig, ifall du har intresse för mc/mopeder skaffa dig en moped då. Vet egentligen inte ifall det är enkelt att gå tag på en begagnad moped för 10k, en ny bra och ny moped lär du ju inte få för 10k.

Permalänk
Medlem

Blir en data har jag bestämt mig för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cabbeswe:

Blir en data har jag bestämt mig för.

Hoppas du blir nöjd! rekommenderar starkt att du bygger själv eller åtminstone väljer delar och låter affären byggga ihop, märkes datorer brukar inte vara några höjdare! Kolla in köpråd forumet och kanske gör en ny tråd där du skriver vad du ska ha datorn till och pris så kommer det regna förslag!

EDIT: skriv inte en data på SweC. det heter dator, data är något annat.

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk

Köp moppe!! Spela dator kan du göra hela livet, moppe är bara kul när man är 15-16.. Mycket brudar får du oxå
Jag gjorde misstaget i o välja dator ist för moppe..

Permalänk
Medlem
Skrivet av rugernine:

Köp moppe!! Spela dator kan du göra hela livet, moppe är bara kul när man är 15-16.. Mycket brudar får du oxå
Jag gjorde misstaget i o välja dator ist för moppe..

Hahaha, brudar får man utan moppe också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av rustax:

Hahaha, brudar får man utan moppe också.

Skickades från m.sweclockers.com

aa visst gör man de, men när jag gick i skolan (moppe åren) så var det iaf mycket coolar och ha en moppe!

Permalänk
Medlem

mina bröder jobbar med datorer så dem kommer få fixa en bra data o bygga den :).
(skriv inte en data på SweC. det heter dator, data är något annat): alla säger det men glömmer det alltid o skriver data.

Permalänk

Vad skulle de va för moppe då? Ingen bögpulka väll?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC Specs [Antec P100] [AsRock 970 Pro3 R2.0] [AMD FX8320] [2x 4 GB RAM] [AMD Radeon R9 270] [1TB SATA] [750W]