Råd på prisvärd systemkamera. Bra bilder inkl mörkare omgivning

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Får svara alla i ett inlägg eftersom det börjar bli lite många att citera Tack för alla svar.

Börjar förstå. Det bästa är helt klart att sätta sig in lite mer i den kameran jag har och kolla lite på manuella inställningarna. Kolla lite videos som ni länkat här och kanske lära mig lite mer.

Vad jag förstått hittills är att generellt, längre slutartid = bättre mörkerbilder? Detta kan man göra även på en Canon IXUS 1000HS? Får kolla inställningarna och se om jag begriper något

Längre slutartid släpper in mer ljus - alltså bra i mörker när ljus är en bristvara men kräver ju att kameran är stilla lika länge. (kommer vara självförklarande när du hajjar exponering)

Sen kan ju också längre slutartider ge coola effekter pga av ljusets förändringar.
ex. billampor som åker:
http://smashingtips.com/wp-content/uploads/2010/01/road-surre...

Om du direkt finner det intressant att lära dig tycker jag du ska slå till på någon systemkamera du gillar, känn gärna på dom också så att du finner att knappar sitter bra till och inte mitt i handflatan - det är minst lika viktigt som vilka funktioner den har. bildkvaliten ökar inte med priset, men storlek på kameran och funktioner gör det.

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Skrivet av Bacca:

..Om du vill kunna ta bilder i mörkare miljöer (..) så behöver du ett objektiv som har en öppen bländare...

Ursäkta lite ot här, men, finns det objektiv med helt stängda bländare?

Börjar med att säga att systemkamerahus + objektiv för denna prisklass inte är den optimala. Därmed tipsar jag om bättre kompakta nedan

Om slutartid och bländartal är det samma som kinesiska för ts så är det ingen större ide att leta höga ISO tal på sub 5k kameror, detta har jag lärt mig själv den hårda vägen. Problemet är att ISO inte kan översättas till ljuskännslighet rakt av då olika kameror gör det lite annorlunda, samt att alla kameror gör det olika bra, eller i detta fallet, dåligt.

Jag vill gärna tipsa om Sony RX100 samt RX100 II, som inte bara tar bra bilder med hjälp av fet sensor, utan även fångar film väl. Skillnaden mellan dem huvudsakligen är att den senare nämnda har lite extra features samt bättre low-light performance och snabbare autofokus.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Ursäkta lite ot här, men, finns det objektiv med helt stängda bländare?

Börjar med att säga att systemkamerahus + objektiv för denna prisklass inte är den optimala. Därmed tipsar jag om bättre kompakta nedan

Om slutartid och bländartal är det samma som kinesiska för ts så är det ingen större ide att leta höga ISO tal på sub 5k kameror, detta har jag lärt mig själv den hårda vägen. Problemet är att ISO inte kan översättas till ljuskännslighet rakt av då olika kameror gör det lite annorlunda, samt att alla kameror gör det olika bra, eller i detta fallet, dåligt.

Jag vill gärna tipsa om Sony RX100 samt RX100 II, som inte bara tar bra bilder med hjälp av fet sensor, utan även fångar film väl. Skillnaden mellan dem huvudsakligen är att den senare nämnda har lite extra features samt bättre low-light performance och snabbare autofokus.

Fast ISO kan direkt översättas till ljuskänslighet - med haken att alla sensorer ger sämre och sämre bildkvalite ju högre ISO du väljer.

Även om man förstår slutartid och bländartal är ingen ide att leta höga ISO tal på någon kamera, jag köpte inte min Canon 6D för att den kan ha ISO 102400 ... aldrig ens använt det.

Tror jag hittade en manual till din kamera TS och ser inte ut som den kan göra helt manuella inställningar, men du kan välja eget ISO och antingen Bländare eller Slutare själv och kameran räknar ut det tredje åt dig! (Shutter-priority, Aperture-priority ELLER Slutarprioritet, Bländarprioritet)

Det kan hända att du väljer ISO och det ena så att det inte finns något rätt tredje vilket kommer sluta med en för mörk eller ljus bild - oftast svart i början hehe...

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Jag vill gärna tipsa om Sony RX100 samt RX100 II, som inte bara tar bra bilder med hjälp av fet sensor, utan även fångar film väl. Skillnaden mellan dem huvudsakligen är att den senare nämnda har lite extra features samt bättre low-light performance och snabbare autofokus.

Skulle nog säga ett *nja* till att köpa den kameran specifict för nattfoto, då är nog en systemkamera ett bättre alternativ.
även om det nu blir lite svårt med budget.. fördelen med systemkamera är ju att du kan uppgradera systemet i efterhand.
om TS har mer foto intresse så är systemkamera helt klart bättre alternativ.. ser mest kompakt kameran som ett tillägg, inte ett alternativ. Börja med att titta på någon instegsmodell Canon/Nikon/Sony gå till någon affär och känn på dom.
Optimala saker till nattfoto är ju rätt så dyrt.. men med instegs prylar så kan man ändå komma undan hyffsat billigt.
Men vill man sedan ha 35mm f1.4 G eller så.. då kan det ju kosta 15 lök för en bra lins.

Visst det går att köpa till en blixt till RX100 II..men sedan är det i princip stop, den lite billigare RX100 har inte blixtsko heller.
Tror någon testade och det var ganska marginella skillnader i bildkvalitet mellan RX100 I & II.
Den stora fördelen med II modellen är blixtsko och vinklingsbar display.

Vill man sedan ta mycket foto på natten så är ju stativ väldigt viktigt

Permalänk

OM-D E-M1
Grym bildstabiliering, jag kan ta bilder i 1/3 sek handhållet och dom blir skarpa.
Para ihop den med tex Panasonic Leica 25mm 1,4 så har du ett kanon-kit för inomhusbruk.

Permalänk
Medlem

Vid nattfoto kan man faktiskt använda stativ då kan man köra en mindre bländare istället,ljusstarka gluggar är alltså inte direkt nödvändigt,beror ju förstås hur man vill att bilden ska se ut.
En stor sensor är också en fördel då det ger mindre brus.

Permalänk
Medlem

En Sony Nex-3N får man ju för under 2500:- om man utnyttjar Cashback-kampanjen. Nackdelen är ju bristen på billig ljusstark optik men Sigmas gamla E 19/2,8 funkar faktist ganska bra. Den finns för under tusenlappen ny. Om jag jämför bilder tagna i dåligt ljus mellan min Nex-5R med SIgma 19/2,8 & RX100 II:an så blir det lätt till Nexens fördel.

Fördelen med RX100 II:an är ju däremot att den alltid är med, om den är prisvärd kan ju däremot diskuteras. Den gamla RX100:an för runt 3800:- kan ju vara det om storleken har betydelse.

Är det en riktig systemkamera som gäller och ISO prestanda prioriteras så skulle jag nog satsa på Nikon D3200 och sedan satsa på en 35/1,8 när plånboken tillåter.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

Ursäkta en dum fråga men slutstriden (tror det hette så), är det tiden man håller inne avtryckaren på tex en kompaktkamera?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Vill man sedan ta mycket foto på natten så är ju stativ väldigt viktigt

Det är ju just det och då spelar det inte sån jätteroll vad man använder för kamera, eftersom man ändå kan använda låga ISO-tal. Väljer man tex en RX100 kan man komma rätt billigt undan vad gäller stativ. Väljer man att köpa en större kamera blir stativet åxå dyrare.
Ska man sedan ta bilder på rörliga motiv i mörka miljöer som i gatybelysning, ridhall, ishall osv så har man en utmaning även med FF-kameror med ljusstark optik...

Men visst har du en poäng i att om man väljer en systemkamera så kan man bygga ut systemet efter vad man har för behov, vid senare tillfälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Ursäkta en dum fråga men slutstriden (tror det hette så), är det tiden man håller inne avtryckaren på tex en kompaktkamera?

Inte normalt sett. Slutartiden är tiden som slutaren är öppen (slutaren kan ses som en dörr/lucka) och släpper fram ljus till sensorn som läser av bilden.

Man kan på många kameror få slutartiden att kontrolleras av avtryckaren som du bekskriver men det är oftast inte särskilt användbart, med undantag för väldigt långa slutartider.. (Men då har man oftast inst. som gör så att ett tryck öppnar - nästa tryck stänger igen. med kameran på stativ och en klocka i handen)

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av e_kjellgren:

OM-D E-M1
Grym bildstabiliering, jag kan ta bilder i 1/3 sek handhållet och dom blir skarpa.
Para ihop den med tex Panasonic Leica 25mm 1,4 så har du ett kanon-kit för inomhusbruk.

Ett mycket klokt val inom TS budget på 4000:- :-S

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Ursäkta en dum fråga men slutstriden (tror det hette så), är det tiden man håller inne avtryckaren på tex en kompaktkamera?

Du behöver inte ursäkta dig alls. Det finns inga dumma frågor när man vill lära sig något nytt.

Istället för att ge mig in på att skriva ett långt inlägg, så länkar jag till fotoskolan som fick min pollet att trilla ner.
Allting är lättförklarat och det är en foto"skola" som i 6 olika delar (om jag nu minns rätt 0 till 5)

Läste den första gången väldigt slarvigt, då jag som du fick tipset här i tråden att läsa och lära. Jag bara skummade igenom den och då hade jag inte ens köpt min kamera än.
När jag hade köpt kameran, och äntligen fattade, att det är den som står bakom kameran som gör jobbet.
Då började jag läsa på allvar. Inte en dag eller en vecka, utan i ett helt år blev jag beroende av all j*vla info när det gäller foto.
Det är jag glad för idag och det var en rolig period.
Jag är ingen superfotograf, men jag fattar logiken i hela sammanhanget, och det har hjälpt mig jättemycket.
Det är ett så stort ämne och först nu börjar jag fatta vad alla skriver och säger, att man blir aldrig fullärd.
Och det stämmer exakt, finns dom som fotat i 40år och fortfarande lär sig.

Men visst hjälper det att greppa den logiska aspekten väldigt mycket.Fotoskolan Del 2 - Slutaren

(Blev ett rätt långt inlägg ändå )

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av e_kjellgren:

OM-D E-M1
Grym bildstabiliering, jag kan ta bilder i 1/3 sek handhållet och dom blir skarpa.
Para ihop den med tex Panasonic Leica 25mm 1,4 så har du ett kanon-kit för inomhusbruk.

Det var typ en 1a för mycket i början

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Någon som känner till Canon IXUS 1000HS?

Ser nämligen inte ut att finnas mycket inställningar alls på den.....

Kostade ändå 1500:- när jag köpte den, känns inte som det var något vidare val. Är man dumsnål så ångrar man sig allt som oftast

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av e_kjellgren:

OM-D E-M1
Grym bildstabiliering, jag kan ta bilder i 1/3 sek handhållet och dom blir skarpa.
Para ihop den med tex Panasonic Leica 25mm 1,4 så har du ett kanon-kit för inomhusbruk.

Säkert bra kit för ca 18.300kr... frågan för om TS verkligen vill lägga så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Någon som känner till Canon IXUS 1000HS?

Ser nämligen inte ut att finnas mycket inställningar alls på den.....

Kostade ändå 1500:- när jag köpte den, känns inte som det var något vidare val. Är man dumsnål så ångrar man sig allt som oftast

Den målgrupp som en sådan kamera riktar sig till är inte fotoentusiaster, utan de som bara vill sikta och trycka av och då brukar man i regel skippa alla sånadär grejer. En del IXUS:ar har dock haft möjligheten till långa slutartider. På min gamla IXUS50 kan man gå in i en meny och välja "långa slutartider" och man kan då välja slutartider mellan 1 och 15s manuellt.

Hur som helst så brukar inte IXUS-serien alls vara något dåligt val om man ser till vad de är för något. Enkla kameror för de som inte vill bry sig om annat än att sikta och trycka av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Någon som känner till Canon IXUS 1000HS?

Ser nämligen inte ut att finnas mycket inställningar alls på den.....

Kostade ändå 1500:- när jag köpte den, känns inte som det var något vidare val. Är man dumsnål så ångrar man sig allt som oftast

Jag kollade i en manual vad man kunde göra ställa in i exponeringsväg innan, kolla mitt inlägg 02:29

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

Denna finns i massa färger och är på kampanj och dessutom får du med zoom obejktiv vid registrering http://www.cyberphoto.se/info.php?article=E-PM2vit1442

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Typ den? Har du en själv? Hur blir bilderna i lite mörkare miljöer, typ gatubelysning?

Den där är säkert minst lika bra som min nex-6 som är lite äldre. Här är en bild jag tog i autoläge när jag precis köpt kameran för ett år sedan. Kolsvart ute, bara gatubelysning. http://i.imgur.com/ka40SFU.jpg
Är sjukt nöjd, alla jag känner som fotar har traditionella systemkameror som de aldrig orkar släpa med sig. Den här får jag in i jackfickan och tar lika bra bilder som en större kamera i liknande prisklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Både Canon och Nikon har bra ison, har dock lite förkärlek till Nikon just för hur de hanterar höga isotal
Nikon http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1003030084/nikon-d520...
Canon http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1003878547/canon-eos-...

Det är väl mer eller mindre ganska bevisat att Canon har bättre ISO-prestanda? Förutsatt att man jämför kamerahus i samma prisklass. Åtminstone vad jag sett/läst de senaste två åren. T.ex. Canon 70D mot Nikon D7100, Canon 5Dmk3 mot Nikon D800E o.s.v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Väldigt bra omdömen på prisjakt faktiskt. Kanske kan hjälpa till när man vill ta fina och stämningsfulla kort.

Antar att man måste ha en kamera att sätta objektivet på Vilken skulle du rekommendera som håller budget?

Tänk på att på en halvformatskamera så är det motsvarande 75mm! vilket kan vara lite för mycket zoom för annat än porträtt och dyl. (Dock så är det grym bildkvalitet för det priset!

Titta ist på 35mm om du är ute efter att kunna fotografera mer än en-två personer samtidigt.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk

Kolla på Nikon D5100 med kitobjektiv kanske?
Jag köpte en sådan när den kom ut och har tagit säkert femton tusen bilder med kitobjektivet. Bland annat dessa:

D5100, 18-55mm objektiv Den finns ju nu för 3790 :-
Eller så går du på en D3200, 18-55 för 3690 :-

Lycka till med letandet. Jag tror att Pentax, Canon, Sony, Olympus med flera har vassa kandidater med. Men de har jag bara testat i butiker och inte använt på egen hand i fält.

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevvs:

Det är väl mer eller mindre ganska bevisat att Canon har bättre ISO-prestanda? Förutsatt att man jämför kamerahus i samma prisklass. Åtminstone vad jag sett/läst de senaste två åren. T.ex. Canon 70D mot Nikon D7100, Canon 5Dmk3 mot Nikon D800E o.s.v.

Detdär med brus är inte alldeles trivialt att "testa". Visst, de mäter brus och visar fina kurvor i många tester, men vad jag vet tar de inte hänsyn till kamerans upplösning. Man tar sällan hänsyn till kamerans förmåga att fortsätta återge detaljer trots ökande brusnivåer.
Ska man någorlunda rättvist jämföra 5D MkIII och D800 får man ju titta på bilderna i samma storlek. Det allra bästa är ju att titta på dem på ett medium som kan återge alla detaljer/pixlar i båda bilderna utskrivna med samma kantmått. Ett enklare alternativ som inte är riktigt lika bra (men nästan) är ju att skala ner den bild med högst upplösning till samma antal pixlar som den mindre. Då kommer brusnivåerna att bli jämförbara men man ser inte den mer högupplösta kamerans förmåga att få fram fler detaljer till fullo.
Om man ändå gör enl. denna metod så skulle JAG säga att brusnivån är relativt jämn mellan de två kamerorna, men att bilderna från D800 håller de små fina detaljerna betydligt bättre (och detta är med den nedskalade bilden, där man inte ser D800s potential till fullo).

Kollar man på 70D vs D7100 så ser man även om man tittar på kurvorna på tex dpreview att D7100 springer om 70D på höga ISO-tal, men det tar inte riktigt slut där, för D7100 håller detaljer bättre även på de lägre ISO-talen där 70D enl. kurvorna skulle vara bättre.
Därtill så har 70D ett ganska grovmönstrat färgbrus som gör bruset mer iögonfallande och min subjektiva åsikt är att bilderna från D7100, i detta avseende, ser bättre ut genom hela spektrat. Mer detaljer och mer finkornigt och monokromt brus.
Detta är utan att ha skalat ner bilden från D7100. En nerskalning till samma dimensioner som bilden från 70D skulle ge ytterligare fördel för D7100 vad gäller brusnivåerna.

Så det är många saker som måste vägas in när man kollar "brusprestanda", varav en del är subjektiva.

Edit:
Ovanstående är baserat på RAW-bilder och inte JPEG.

Permalänk
Medlem

Tog första bästa test och tycker Canon behåller detaljerna bättre. 5dmkiii har svart bälte i ISO. Canon sitter även på sin c-serie som kan leverera fin bild i ISO 20k och relativt brusfri i 80k.
http://www.cameralabs.com/reviews/Canon_EOS_5D_Mark_III/Canon...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Tog första bästa test och tycker Canon behåller detaljerna bättre. 5dmkiii har svart bälte i ISO. Canon sitter även på sin c-serie som kan leverera fin bild i ISO 20k och relativt brusfri i 80k.
http://www.cameralabs.com/reviews/Canon_EOS_5D_Mark_III/Canon...

JPEG med defaultinställningar är, tycker jag, rätt ointressant. Men visst, JPEG-motorn med kameran på default i 5D MkIII är onekligen bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

JPEG med defaultinställningar är, tycker jag, rätt ointressant. Men visst, JPEG-motorn med kameran på default i 5D MkIII är onekligen bättre.

Jag tycker d800 är en fantastisk kamera, trots den jävulska Moiren tycker jag ändå filmerna den producerar är drömska. Men om jag var ute efter ren ISO prestanda så hade jag kört en mkiii, om jag inte hade råd med en c100 dvs (vilket jag inte har )

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Någon som känner till Canon IXUS 1000HS?

Ser nämligen inte ut att finnas mycket inställningar alls på den.....

Kostade ändå 1500:- när jag köpte den, känns inte som det var något vidare val. Är man dumsnål så ångrar man sig allt som oftast

Känns som tråden spårat lite med allt snack om proffs kamerornas ISO-prestanda.. hehe

Har TS varit och klämt på någon kamera möjligtvis? Såg nyss detta i Dagens Fynd tråden om du inte redan sett det:

Skrivet av screamin-daemon:

Canon EOS M 18-55mm IS och Speedlight EX90 Blixt systemkamera för 1990:- imorgon hos Elgiganten Närmaste enligt Prisjakt ligger på 2990:- (också Elgiganten så i princip ligger den närmaste på ca 3500)

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Känns som tråden spårat lite med allt snack om proffs kamerornas ISO-prestanda.. hehe

Har TS varit och klämt på någon kamera möjligtvis? Såg nyss detta i Dagens Fynd tråden om du inte redan sett det:

Ja det var riktigt billigt. Är kameran bra? Vad säger ni experter? Skulle jag bli nöjd? Hur står sig kameran mot t ex Sony NEX-3N?

Vet inte vad du menar med klämma, men det säger ju inte mycket om bildkvaliten om man bara klämmer Som sagt är väldigt novis på kamera. Dom som tilltalar mig spontant är Sonys NEX modeller. Ser väldigt behändiga ut, och det var en som postade en gatubild med belysning, tycker den är grym. Kan inte tänka mig att min IXUS 1000HS kan ta sån bild, brukar se väldigt kornigt ut (då har jag dock inte provat att ändra någon inställning som tydligen finns).

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Ja det var riktigt billigt. Är kameran bra? Vad säger ni experter? Skulle jag bli nöjd? Hur står sig kameran mot t ex Sony NEX-3N?

Kolla lite recensioner. Jag har sett en del om just Canon M och det skulle få mig att fundera lite, även med nya firmwaren så upplevs den som "slö".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Kolla lite recensioner. Jag har sett en del om just Canon M och det skulle få mig att fundera lite, även med nya firmwaren så upplevs den som "slö".

Inte läst så noga än, men ser ut att ha fått väldigt bra betyg på både prisjakt och netonnet.

Vilken kamera skulle du rekommendera istället? Vad tycker du om Sony NEX-serien?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport