Snabbtitt: Asus PQ321 med 4K-upplösning

Permalänk
Medlem

Jag undrar bara om Andreas och Emil hade på antialiasing i sina speltester?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DavidtheDoom:

Det går ju använda men bara med max 30Hz
Handlar om limitationer av dataöverföringen (bandbredden) i en DisplayPort kabel. Sedan är det ju sämtst att Nvidia inte klarar av att kombinera två skärmar till en via Surround.

Kör man Borderless gaming med automatiskt upplösning (BF3 fungerar så dock ej borderless) så kan man ju köra över flera skärmar oavsätt om det är Surround/Eyefinity eller ej.

Det kan omöjligt vara en begränsning i bandbredd om det går att få ut 4K genom att lura den att det är två skärmar. Du måste ju fortfarande skicka åtta miljoner pixlar 60 gånger per sekund även om datorn tror att det är två separata skärmar. Att skicka en hel bild eller två halva bilder är ju fortfarande samma mängd data. Vidare ska DP 1.2 stödja 4K i 60 Hz så problemet sitter någon annanstans. Vore intressant att veta vad det är som bråkar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har redigerat ett par inlägg från onödiga inslag. Tänk på riktlinjerna i forumreglerna:

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar bland annat inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Ett annat exempel är att diskussionen för det mesta inte förs framåt av inlägg som enbart innehåller citat eller roliga bilder.

/KimTjik

Permalänk
ASUS Nordic

Goda nyheter!

Vi har precis testat följande drivrutin: http://blogs.nvidia.com/blog/2013/06/26/nvidia-drivers-for-wi...

60Hz fungerar perfekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Inte går det att spela nya spel utan dubbla värsting grafikkort i alla fall, kanske Quake 3 eller liknande men knappast dagens krävande spel. När jag skriver om spelkonsoller så avser jag såklart deras förmåga att köra spel i 4K, det är knappast filmuppspelning som är deras huvudsyfte.
Mitt ursprungsinlägg syftade inte heller på film utan faktisk spelprestanda i 4K från konsolltillverkarna.

Det nyaste spelet som jag testade och som var spelbart var diablo 3.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Zotamedu:

Det kan omöjligt vara en begränsning i bandbredd om det går att få ut 4K genom att lura den att det är två skärmar. Du måste ju fortfarande skicka åtta miljoner pixlar 60 gånger per sekund även om datorn tror att det är två separata skärmar. Att skicka en hel bild eller två halva bilder är ju fortfarande samma mängd data. Vidare ska DP 1.2 stödja 4K i 60 Hz så problemet sitter någon annanstans. Vore intressant att veta vad det är som bråkar.

Nej men det har väl med något åt det hållet att göra med.
Tippar på att det är grafikkortet som inte klarar 4k 60Hz. Men genom att köra två mindre skärmar så kan man pumpa ut två signaler genom samma port (tänk strömfaser) och kabel och på så sätt undkomma begränsningen. (kanske finns en begränsning på mängd data som kan skickas samtidigt ur en ensam port?).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av kinc:

Goda nyheter!

Vi har precis testat följande drivrutin: http://blogs.nvidia.com/blog/2013/06/26/nvidia-drivers-for-wi...

60Hz fungerar perfekt

Där ser man! Har de verkligen lagat, eller gjorde vi (och R&D) helt enkelt fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Det nyaste spelet som jag testade och som var spelbart var diablo 3.

Tror du missat poängen totalt, har du ens kollat genom specifikationerna för kommande konsoller? Du sitter med dubbla GPUs och det är något jag skulle vilja påstå att i max 5-10% av entusiaster ens gör, hur ska alla som inte ha snordyra lösningar kunna spela i 4K och ännu viktigare, hur ska konsollerna klara det med en hårdvara som ligger så extremt långt efter entusiast-hårdvaran?

Diablo 3 kan med lite god vilja spelas med IGP på A3850 i 1680*1050 och för att spela det i 2560*1600 behöver du enbart ett HD6870, det är inte på något sätt representativt för moderna spel i 4K som du ser på testet. Swec behövde lösningar som kostar ca 10 000 kronor och drar absurda mängder ström vilket inte heller är möjligt att bygga in i en liten spelkonsoll och priset för allt överstiger by far även vad de flesta entusiaster skulle lägga.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av emilakered:

Där ser man! Har de verkligen lagat, eller gjorde vi (och R&D) helt enkelt fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Denna testades aldrig då det tyvärr blev ett missförstånd kring vilken drivrutin som skulle fungera. "The latest WHQL on download" var infon jag fick här och tänkte aldrig så långt att det skulle kunna finnas WHQL för Win 8.1 preview. Men det gör det ju helt klart, ber om ursäkt för det

Växlade några ord igår med en kollega från USA som gav mig infon och länken till drivrutinen (326.1) där 60Hz fungerar. Han visar själv i videon här att det fungerar: http://youtu.be/PSHrcAWS2C8?t=11m37s

Jag har själv inte testat men enligt den infon jag fick över skype så har nvidia gjort en "native" lösning, man behöver alltså inte använda Surround eller liknande. Den infon vi har sedan tidigare är att även AMD jobbar på en riktig lösning där MST läget helt enkelt hanteras som en panel i 60Hz då tekniken i sig har stöd för det.

Det ska också tilläggas att jag precis läst ett mail där det först dialoger med STM, tillverkaren av displayport-recievern i PQ321 som indikerat att nytt firmware förmodligen kommer kunna lösa problemet utan nya drivrutiner. Det är följande teknik som används i skärmen: http://www.st.com/web/en/press/jp/p3342 Vilket är mycket lovande inför framtiden.

Vi även startat en dialog med vissa av de engagerade utvecklarna att optimera menyer/HUDs etc för den höga upplösningen då få spel skalar väl upp till 4K. Det är såklart fortfarande ett bra tag kvar innan man spelar på 4K, men det skadar inte att spelutvecklarna får upp ögonen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Tror du missat poängen totalt, har du ens kollat genom specifikationerna för kommande konsoller? Du sitter med dubbla GPUs och det är något jag skulle vilja påstå att i max 5-10% av entusiaster ens gör, hur ska alla som inte ha snordyra lösningar kunna spela i 4K och ännu viktigare, hur ska konsollerna klara det med en hårdvara som ligger så extremt långt efter entusiast-hårdvaran?

Diablo 3 kan med lite god vilja spelas med IGP på A3850 i 1680*1050 och för att spela det i 2560*1600 behöver du enbart ett HD6870, det är inte på något sätt representativt för moderna spel i 4K som du ser på testet. Swec behövde lösningar som kostar ca 10 000 kronor och drar absurda mängder ström vilket inte heller är möjligt att bygga in i en liten spelkonsoll och priset för allt överstiger by far även vad de flesta entusiaster skulle lägga.

jag har inte påstått att att konsolerna ska kunna spela mer än 4k film. Jag har bara sagt att man kan spela på pc och att väldigt många spel stödjer det även utan en monsterdator. Sen är inte min dator så mycket av en entusiast dator då jag bara har grafikkort för under 4000 kr.

Permalänk
Medlem

På en K4 så ska man inte behöva AA så det kommer inte att bli mycket värre att driva K4 med hög detaljnivå. Men att köra i K4 med allt på max då blir det jobbigt för grafikkorten. AA16= K4*16ggr =====64K eller 8 294 400*16=132 miljoner 710tusen 400hundra pixlar att beräkna för varje bild.

Jag förstår inte varför man på sweclockers inte har skaffat en sådan här skärm så man kan följa utvecklingen som kommer. Att köpa ett grafikkort för flera tusen ex 770 och sedan när man köpt en K4 inse att minnesmängden är för liten är inte så kul. grafikkort under 3Gb ska man inte köpa om man vill vara lite framtids säker.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

jag har inte påstått att att konsolerna ska kunna spela mer än 4k film. Jag har bara sagt att man kan spela på pc och att väldigt många spel stödjer det även utan en monsterdator. Sen är inte min dator så mycket av en entusiast dator då jag bara har grafikkort för under 4000 kr.

4000 är betydligt mer än de flesta lägger på grafikkort och du nämner fortfarande ett spel som är relativt lättdrivet. Så när 4K blir standardupplösing i TV och spel kommer konsolltillverkarna få det slitigt.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

4000 är betydligt mer än de flesta lägger på grafikkort och du nämner fortfarande ett spel som är relativt lättdrivet. Så när 4K blir standardupplösing i TV och spel kommer konsolltillverkarna få det slitigt.

Fast det är betydligt många fler som köper grafikkort för mer än 3780kr (vilket mina kort kostar nya) än som köper skärmar för 9000kr (3x 1440) och än mindre Asus ( grymt coola) skärm. Och det finns hundratals lättdrivna bra spel som går att spela i 4k.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Typhonos:

4000 är betydligt mer än de flesta lägger på grafikkort och du nämner fortfarande ett spel som är relativt lättdrivet. Så när 4K blir standardupplösing i TV och spel kommer konsolltillverkarna få det slitigt.

Nej det kommer de inte för de kommer fortsätta köra på 1080p vilket är lugnt eftersom du får perfekt skalning på UHD. Det är ju exakt fyra gånger så många pixlar så det är bara att varje pixel i spelet visas som fyra pixlar på skärmen. Sen är problemet löst. På just TV kommer det inte märkas så tydligt heller då man redan sitter rätt långt bort. Konsollerna kommer fortsätta köra 1080p den här generationen för hårdvaran kommer inte ha en chans i världen att spela på 4K. 1080p kommer vara standard för spel i ett par år till även på PC eftersom det inte heller här finns hårdvara som klarar av att spela på 4K.

Sen kommer det nog ta ett par år ändå innan 4K letar sig ut i stugorna då det fortfarande bara är DP 1.2 som klarar den upplösningen. Det blir nog lite mer fart när HDMI 2.0 kommer ut men sen ska ju alla uppdatera resten av sin hårdvara också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

hmm, undrar hur IGZO står sig mot PLS? :S

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej det kommer de inte för de kommer fortsätta köra på 1080p vilket är lugnt eftersom du får perfekt skalning på UHD. Det är ju exakt fyra gånger så många pixlar så det är bara att varje pixel i spelet visas som fyra pixlar på skärmen. Sen är problemet löst. På just TV kommer det inte märkas så tydligt heller då man redan sitter rätt långt bort. Konsollerna kommer fortsätta köra 1080p den här generationen för hårdvaran kommer inte ha en chans i världen att spela på 4K. 1080p kommer vara standard för spel i ett par år till även på PC eftersom det inte heller här finns hårdvara som klarar av att spela på 4K.

Sen kommer det nog ta ett par år ändå innan 4K letar sig ut i stugorna då det fortfarande bara är DP 1.2 som klarar den upplösningen. Det blir nog lite mer fart när HDMI 2.0 kommer ut men sen ska ju alla uppdatera resten av sin hårdvara också.

Ja nu har de ju inget val eftersom hårdvaran inte räcker till vilket jag ville komma till.

Det tror jag kommer inträffa snabbare än väntat då de visat att de är totalt ointresserade av att förbättra existerande panelers svagheter utan istället satsar på nytt och 4K kommer antagligen komma innan samtliga LED-paneler är fria från problem med ljus, färger, clouding och bleeding. Då 1080P redan finns i såväl smartphones som laptops tror jag inte det kommer förbli någon stardardupplösning i spelskärmar särskilt länge till, dagens 1080P-skärmar är så billiga att lönsamheten börjar bli dålig vilket man inte minst sett på minskande antal tillverkare av stora LED-TV.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Nvidia klarar visst av den här upplösningen I 60Hz enligt den här live stream recensionen som kom ut samtidigt som swec!

http://youtu.be/Wa-DRVqPJRo?t=29m20s

Det verkar även som det är enklare att sätta upp systemet med nvidia

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av dealerovski:

Nvidia klarar visst av den här upplösningen I 60Hz enligt den här live stream recensionen som kom ut samtidigt som swec!

http://youtu.be/Wa-DRVqPJRo?t=29m20s

Det verkar även som det är enklare att sätta upp systemet med nvidia

Nvidia och 60Hz fungerar mycket bra med drivrutinversion 326.01 WHQL. Varken vi eller nvidia hade information om detta när Sweclockers testade tyvärr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Nästa steg i den ständiga jakten på högre upplösning är 4K – fyra gånger fler bildpunkter än 1080p. Asus är tidigt ute med en egen modell, som nu gör ett kort besök i SweClockers testlabb.

Läs artikeln

Så pass dyr skärm och ändå inget uniformity filter, den blödde ordentligt, speciellt i över högra hörnet.
Frågan är då, vad tänkte dom när dom tog fram den här skärmen?
Upplösningen ska fixa en bra upplevelse för dom som har pengar, men dom får leva med att skärmen blöder bakgrundsljus?
Nej jag har svårt att se att någon skulle vilja ha den här skärmen för det priset med tanke på att den saknar väldigt vitala delar som andra dyrare skärmar har.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Skuggan74:

Så pass dyr skärm och ändå inget uniformity filter, den blödde ordentligt, speciellt i över högra hörnet.
Frågan är då, vad tänkte dom när dom tog fram den här skärmen?
Upplösningen ska fixa en bra upplevelse för dom som har pengar, men dom får leva med att skärmen blöder bakgrundsljus?
Nej jag har svårt att se att någon skulle vilja ha den här skärmen för det priset med tanke på att den saknar väldigt vitala delar som andra dyrare skärmar har.

"Blödandet" som finns i filmen och på bilder är inte representativt för verkligheten, om du menar det ljusare området i överkant. Vi har åtskilliga watt belysning i studion som halvspeglas i skärmen, är snarast det som syns.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

"Blödandet" som finns i filmen och på bilder är inte representativt för verkligheten, om du menar det ljusare området i överkant. Vi har åtskilliga watt belysning i studion som halvspeglas i skärmen, är snarast det som syns.

Ok får väl hoppas på det då, men jag tyckte mig även se mörkare partier när bilden är ljus. 5:59 uppe i höger hörn, eller är det bilden som är mörkare där?:)

Amazon säljer den för övrigt för cirka 22.000:-, eller $3,191.36, om man kan tänka sig att åka till USA och köpa den. Men förr eller senare dyker den upp i Storbritannien och då kan man köpa den där utan att behöva betala tull.
Åker man till USA och själv fraktar hem denna så kostar den sammanlagt inklusive tullavgift 27185.60:-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Varför skulle inte Win8 fungera? ModernUI är ju designad från start för att hantera olika PPI och handen på hjärtat: vem kör program i något annat än fullskärmsläge, framför allt på stora skärmar (vet kör inte sin TV i fullskärm), så ModernUI är ju perfekt på denna!

Jag kör verkligen inte skype i fullskärm, jag kör inte putty i fullskärm, startmenyn hatar jag i fullskärm, jag kör inte steam i fullskärm bara spelen, men då spelar jag och multitaskar inte, därav jag kan ha det i fullskärm. Sitter man med skype sitter jag troligtvis med något annat på sidan om, samma sak med putty, därav att de inte funkar i helskärm för då skulle det låsa mig att kunna göra något annat. Så med handen på hjärtat; nej, jag kör långt ifrån allt i fullskärmsläge just av den anledningen att man blir låst till att endast kunna göra en sak.

Sitter förövrigt med Windows 8.1 preview, hate it so far, suttit med det i 2 veckor nu och försöker tvinga mig igenom det för att verkligen testa det. Har problem med DirectX nu i spel som jag skapade en tråd om tidigare idag. (http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1224214...)

Skrivet av Ulayo:

Kör ju 1080p@24 hz på tv:n, vilket funkar fint när man ser på filmer/serier. Men i desktop miljö är det väldigt hackigt och musen flyter runt som sirap...

Låter som du har inputlag, tiden de tar för bilden att skickas från grafikkortet och sedan bli bild i verkligheten som du ser. Om du testar drar musen snabbt åt ena sidan, och musen kommer lite efter, då ahr du inputlag. En TV är inte precis skapt för att spela på, så de har mycket lagg, de är däremot skapta för att visa fin bild och fina färger. Därför många har problem med t.ex. rockband på platt-tv då ett lagg mellan konsol, tv och dig skapas. Vissa tv-apparater har ett "gaming" mode som stänger att alla funktioner som ska förbättra bilden, detta är ett sett att minska lagget ganska mycket.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tozzi:

Jag kör verkligen inte skype i fullskärm, jag kör inte putty i fullskärm, startmenyn hatar jag i fullskärm, jag kör inte steam i fullskärm bara spelen, men då spelar jag och multitaskar inte, därav jag kan ha det i fullskärm. Sitter man med skype sitter jag troligtvis med något annat på sidan om, samma sak med putty, därav att de inte funkar i helskärm för då skulle det låsa mig att kunna göra något annat. Så med handen på hjärtat; nej, jag kör långt ifrån allt i fullskärmsläge just av den anledningen att man blir låst till att endast kunna göra en sak.

Sitter förövrigt med Windows 8.1 preview, hate it so far, suttit med det i 2 veckor nu och försöker tvinga mig igenom det för att verkligen testa det. Har problem med DirectX nu i spel som jag skapade en tråd om tidigare idag. (http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1224214...)

Låter som du har inputlag, tiden de tar för bilden att skickas från grafikkortet och sedan bli bild i verkligheten som du ser. Om du testar drar musen snabbt åt ena sidan, och musen kommer lite efter, då ahr du inputlag. En TV är inte precis skapt för att spela på, så de har mycket lagg, de är däremot skapta för att visa fin bild och fina färger. Därför många har problem med t.ex. rockband på platt-tv då ett lagg mellan konsol, tv och dig skapas. Vissa tv-apparater har ett "gaming" mode som stänger att alla funktioner som ska förbättra bilden, detta är ett sett att minska lagget ganska mycket.

Han kör i 24hz, det blir ryckigt då när man flyttar runt musen, han borde köra via PC-ingången i TV'n istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Låter som du har inputlag, tiden de tar för bilden att skickas från grafikkortet och sedan bli bild i verkligheten som du ser. Om du testar drar musen snabbt åt ena sidan, och musen kommer lite efter, då ahr du inputlag. En TV är inte precis skapt för att spela på, så de har mycket lagg, de är däremot skapta för att visa fin bild och fina färger. Därför många har problem med t.ex. rockband på platt-tv då ett lagg mellan konsol, tv och dig skapas. Vissa tv-apparater har ett "gaming" mode som stänger att alla funktioner som ska förbättra bilden, detta är ett sett att minska lagget ganska mycket.

Jag har minimalt med bildbehandlingseffekter på. Dessutom är det en plasma, så eftersläpningar är i princip noll.
Och hade det varit pga nån typ av input lag borde jag väl ha samma problem i 60 hz? Vilket jag inte har...
Musen släpar väl inte direkt efter så mycket, utan den rör sig ryckigt, vilket jag alltid antagit har med 24 hz läget att göra.

Skrivet av Skuggan74:

Han kör i 24hz, det blir ryckigt då när man flyttar runt musen, han borde köra via PC-ingången i TV'n istället.

Tror inte man kan köra 1080p @ 24hz via vga ingången, sen ger det sämre bildkvalitet pga den analoga signalen.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulayo:

Jag har minimalt med bildbehandlingseffekter på. Dessutom är det en plasma, så eftersläpningar är i princip noll.
Och hade det varit pga nån typ av input lag borde jag väl ha samma problem i 60 hz? Vilket jag inte har...
Musen släpar väl inte direkt efter så mycket, utan den rör sig ryckigt, vilket jag alltid antagit har med 24 hz läget att göra.

Tror inte man kan köra 1080p @ 24hz via vga ingången, sen ger det sämre bildkvalitet pga den analoga signalen.

Allright, var bara första tanken jag fick, men jo, då är det pga 24Hz, vilket i sig inte är så mycket att hurra för.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ulayo:

Jag har minimalt med bildbehandlingseffekter på. Dessutom är det en plasma, så eftersläpningar är i princip noll.
Och hade det varit pga nån typ av input lag borde jag väl ha samma problem i 60 hz? Vilket jag inte har...
Musen släpar väl inte direkt efter så mycket, utan den rör sig ryckigt, vilket jag alltid antagit har med 24 hz läget att göra.

Tror inte man kan köra 1080p @ 24hz via vga ingången, sen ger det sämre bildkvalitet pga den analoga signalen.

Plasmorna verkar dock ha högre input lag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Plasmorna verkar dock ha högre input lag.

Skickades från m.sweclockers.com

Plasmor brukar ha lägre input lag än LCD, sen varierar det mellan märken och fabrikat

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk

men 2 st ares/mars skulle de klara 4Kspelande bättre än dagens titan mfl.
Känns som sagt att det borde komma några rejäla Nvidia/AMDre kort innan 4K spelande är lika flytsamt som 1920x100p med allt ögongodis på.
men samtidigt att kunna spela BF3 eller nåt annat i högre upplösning än 1920x1080 vore ju maffigt men då behövs väl fler skärmar till det?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

Meh inget om skärmen ju.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Skönt att ni visade upp detta. Gör mig helt säker på att det är lätt värt att köpa en lps-skärm istället. Kommer satsa på asus pb278q och sedan avvakta några år innan man hoppar på 4k-tåget. Då har det förhoppningsvis mognat lite och kommit mer innehåll och bättre skärmar/grafikkort. Som det ser ut nu känns det bara totalt onödigt.