Permalänk
Medlem

Filmer hackar i 1080p i Vlc

Hej,

Jag har en bärbar dator som jag har kopplat till tv:n via hdmi för att se på film. Datorn är en intel i3 330 m 2,13 ghz. Sitter även ett Radeon 5650 i den. När jag spelar filmer i 1080p så tycker jag att det hackar lite. Även när jag kör 720 ibland. Jag antar att min processor inte riktigt orkar med. Hårdvaruacceleration i vlc funkar inte heller. Hela datorn hänger sig då. Har ni nå tips på mediaspelare i Windows där det kanske flyter bättre eller något annat knep?

/Jonas

Permalänk
Medlem

XBMC funkar bra även med klenare hårdvara. Kör det på en AMD E-350 och det flyter bra med 1080p. Se bara till att hårdvaruacceleration är påslaget och att du ställer in att uppdateringsfrekvensen skall mathcha videon så ska du se att det flyter på bra!

Permalänk
Medlem

Konstigt att inte VLC's GPU-acceleration fungerar. Har du senaste drivrutinerna och senaste versionen av VLC installerat?

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av antepannte:

Konstigt att inte VLC's GPU-acceleration fungerar. Har du senaste drivrutinerna och senaste versionen av VLC installerat?

Ja, det är konstigt. Jag har väldigt gamla drivrutiner till mitt grafikkort. Tror inte att de går att uppdatera då har jag en bärbar dator. Minns förut att det var låst. Har en Sony vaio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferre3:

Ja, det är konstigt. Jag har väldigt gamla drivrutiner till mitt grafikkort. Tror inte att de går att uppdatera då har jag en bärbar dator. Minns förut att det var låst. Har en Sony vaio.

Googla efter drivisar så hittar du säkert nåt. Alternativ mediaspelare är mpc-hc, kräver inte mycket av datorn.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Byt till MPC-HC!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Kör media player classic.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Många olika bud Ska prova när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem

Jag skulle först kolla det här: https://wiki.videolan.org/VLC_GPU_Decoding/

Är mediat encodat med 10-bit profile så är det lite värre, finns ingen GPU accelering såvitt jag vet.
I övrigt så håller jag med föregående talare med att MPC-HC is the shit.

Permalänk
Medlem

Såklart det går att uppdatera drivrutinerna! Gå in på amds hemsida och ladda hem nya. VLC fungerar för övrigt väldigt bra med svaga cpu er om man bara aktiverar gpu acceleration. Har själv en E-350 som fungerar klockrent

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Ska jag göra någon speciell inställning i mpc-hc eller är det bara att tuta och köra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Såklart det går att uppdatera drivrutinerna! Gå in på amds hemsida och ladda hem nya. VLC fungerar för övrigt väldigt bra med svaga cpu er om man bara aktiverar gpu acceleration. Har själv en E-350 som fungerar klockrent

Ska prova med drivrutiner. Hade en äldre laptop förr där det inte gick att uppdatera drivrutiner utan jag var tvungen att köra med Siemens drivrutiner som man fick med.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ferre3:

Ska jag göra någon speciell inställning i mpc-hc eller är det bara att tuta och köra?

Förslagsvis bör du fixa så att TVn som är kopplad till datorn ställer in sin uppdateringsfrekvens automatiskt efter vad videomaterialet har för FPS. Se denna tråd.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."