Nu har min sista Samsung disk gett upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Åh fan! Intressant! Själv har jag bara en Seagate, en 3TB med det berömda "chirp"-ljudet då och då. Synd att inte WD gör RED-diskarna i 4TB än.

Litet tips. Om du uppdaterar firmware så försvinner chirpet. Hade samma problem förut.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Litet tips. Om du uppdaterar firmware så försvinner chirpet. Hade samma problem förut.

Mm jag vet. Men lyckades aldrig att uppdatera. Den failade efter halva ungefär.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag plockade precis ut min Samsung T166 500GB som jag haft i ca. 6 år, för att göra plats för en ny Seagate 4TB-disk. Inga som helst problem med den. Har även en Hitachi 1TB som gått i 4 år, en 640GB WD som gått ca. 5 år, och en 2TB WD som snurrat i ett par-tre år. Har också en extern Seagate som snurrat på i ett antal år, dock inte inkopplad så ofta.

Enda hårddisken jag haft som faktiskt har kraschat var en 74GB Raptor. Den satt i en Shuttle mini-PC och blev troligen helt enkelt för varm. Den dog med ett förfärligt gnisslande och skrapande efter ca 1,5 år.

Förstår inte hur vissa lyckas ta kål på så många diskar. Spelar ni fotboll med dem?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Mm jag vet. Men lyckades aldrig att uppdatera. Den failade efter halva ungefär.

Synd. :/

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Jag själv klagar väl inte direkt på Samsung. omkring 30 000 timmar är ändå en rätt bra livslängd... eller?

Nästa fråga som uppstår: Vad är en acceptabel MTBF (Meantime Between Failures) ?
Tror Samsung ändå utlovat 600 000 timmar MTFB, och de fyra diskarna jag hade visade rätt tydligt på ~30 000 timmar. Viss skillnad.
Fast 600 000 timmar tar jag nog ändå med en grävskopa salt. Det skulle innebära lite mer än 68 år.... 68 år innan man skall förvänta sig att disken ger upp. Det även för enterprise/server -diskar.
Men som många nog säger så är fyra diskar inte en rättvis representation för en serie. En dålig batch helt enkelt.

Oavsett vad. Hade jag velat ha maximal MTBF, hade jag istället kört med dedikerade server-diskar.
Prioriteten ligger mer i att ha billig lagring i min lilla garderobs-server.
Nu kanske någon hoppar till: -"Garderob?... vänta nu. Är det inte varmt där inne? är inte det orsaken till den tidiga disk-döden?"
Nej. Garderoben ifråga är välkyld och har ett bra luftflöde.Jag har modifierat dörren och installerat fläktar. Till detta så står mina hårddiskar i en separat hembyggd anordning som jag skruvat fast i garderoben. (Se mitt galleri: http://www.sweclockers.com/galleri/5353-sma-enkla-losningar )

Om diskarna går tidigare så kan det t.ex. bero på att de är för varma och lådan behöver bättre kylning.
Att de slutat att fungera är inte samma sak som att de måste byta ut.
Det viktigaste är att det finns backup på all data. Om du bara kan läsa halva disken så är det förmodligen catalogen som har blivit skadad. Datat på disken går att komma åt ändå genom recovery-program men du får med de borttagna filerna också.
När allt finns på annan disk så gör en ny partitionering och formatering och återlägg allt data så tar det några år till innan det blir stopp igen. Försök att årgärda kylningen också så håller allt längre.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av abki:

Om diskarna går tidigare så kan det t.ex. bero på att de är för varma och lådan behöver bättre kylning.
Att de slutat att fungera är inte samma sak som att de måste byta ut.
Det viktigaste är att det finns backup på all data. Om du bara kan läsa halva disken så är det förmodligen catalogen som har blivit skadad. Datat på disken går att komma åt ändå genom recovery-program men du får med de borttagna filerna också.
När allt finns på annan disk så gör en ny partitionering och formatering och återlägg allt data så tar det några år till innan det blir stopp igen. Försök att årgärda kylningen också så håller allt längre.

Som nämndes så är min garderobs-server väl kyld och själva garderoben har i sig ett friskt utbyte av luft.
En tänkvärd tanke: mekaniska hårddiskar mår inte bra av att vara för välkylda heller.
http://www.linuxplanet.com/linuxplanet/tutorials/6886/1

Jag har själv lyckats rädda data från en annan disk som gav upp för länge sedan genom att låda disken jobba sig varm (Till en ungefär 60 grader). Lade en handduk över disken. Där låg disken på skrivbordet, under handduken o spann.
Så snart disken blev lagom gosig och varm där under handduken, så upphörde läsfelen, och det gick helt plötsligt att läsa av hela disken utan minsta läsfel.
Hela disken dumpades med hjälp av *nix-programmet ddrescue, och avbilden skrevs in på en ny snarlik disk.
Troligen spelar mekaniska toleranser in i bilden här. Metaller expanderar när de blir varma. Detta är något som hårddisktillverkarna försöker motverka på olika sätt av olika anledningar.

Angående mina 50% läsfel på diskarna. Dessa läsfel var uppenbart tydliga med det ökända "Click of Death". Dessutom så kördes testerna med direkta rådata till disken, varav partitioner och/eller filsystem inte var inblandade. Testerna tog flera dagar på grund av "Click of Death".
Så snart disktesterna hade passerat 50%-gränsen, så upphörde "Click-of-Death" fenomenen och disken återtog normal operation på de resterande 50% i full hastighet.

Att tänka på: "Click of death" behöver inte innebära att diskytan är fysiskt skadat. Det kan lika gärna vara läshuvudet som inte lyckas spåra in i diskens spår (Cylindrar). Det är detta jag misstänker idet här fallet.
Det lustiga: Diskarna som har 50% läs- & skriv-fel, fungerar än idag helt felfritt i de resterande 50%. Jag använder diskarna som en slags slask-lagring idag.
Det ger upp när de ger upp. Jag lagrar inga vitala data på dessa diskar.
Jag skapade två partitioner på diskarna: Partition 1 med ID-kod "0xDA" (Non-fs Data), och partition 2 med ID-kod "0x83" (Linux fs).
Partition 1 är en aningen större än partition 2 enbart för att ha lite säkerhetsmarginal till det dåliga området.
Endast partition 2 används.
Jag hade också en tur att de första sektorerna/blocken fungerar felfritt de också, så att partitionsdata kan lagras/läsas felfritt. Faktumet är att de första 4-5 gigabyten fungerar. Sedan tar läs ock skrivfelen vid ända upp till 50% av diskens totala lagringsutrymme.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd

Tack för en mycket lärorik tråd.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mycket intressant läsning i tråden.

Tänkte inhandla en extern HDD nästa månad, ska användas som lagring/backup till min och sambons bärbara datorer. Min dator flyttas en hel del mellan skrivbordet och soffan och den får även någon biltur ibland när man ska lira hemma hos någon kompis. Sambons dator är gammal som gatan och allmänt seg, har behandlats snarlikt min.

Sitter med en ASUS RT-N56U N600, har förstått att man kan koppla in en hårddisk till den och köra lite nätverkslagring. Tänkte höra med er vilken extern HDD som passar bäst till detta. Routern står på hatthyllan (har uttag till fibern där, konstigt nog) på en hylla som inte används för "lagring" av mössor och vantar :P.

Det som kommer finnas på disken är alla våra bilder och jag kommer nog även köra en del filmer till TVn genom disken. Är det bara att köra på vilken extern HDD som helst?

Budget: 500-1000kr.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR400, Mobo: Gigabyte Aorus Pro-P, CPU: Amd ryzen 5 3600, RAM: 16 GB Corsair Vengeance Pro 3600 mhz, GPU: Sapphire RX6800 Nitro +, PSU: Corsair TX 650M

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Knakmupp:

Mycket intressant läsning i tråden.

Tänkte inhandla en extern HDD nästa månad, ska användas som lagring/backup till min och sambons bärbara datorer. Min dator flyttas en hel del mellan skrivbordet och soffan och den får även någon biltur ibland när man ska lira hemma hos någon kompis. Sambons dator är gammal som gatan och allmänt seg, har behandlats snarlikt min.

Sitter med en ASUS RT-N56U N600, har förstått att man kan koppla in en hårddisk till den och köra lite nätverkslagring. Tänkte höra med er vilken extern HDD som passar bäst till detta. Routern står på hatthyllan (har uttag till fibern där, konstigt nog) på en hylla som inte används för "lagring" av mössor och vantar :P.

Det som kommer finnas på disken är alla våra bilder och jag kommer nog även köra en del filmer till TVn genom disken. Är det bara att köra på vilken extern HDD som helst?

Budget: 500-1000kr.

Med tanke på att du antagligen "endast" har USB 2 i burken förslår jag en 2 TB av valfirtt märke förslagsvis en WD Elements.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Har haft USB-lagring på en router, netgear. Tycke det lät bra att lagra t.ex. program där som kunde köras på valfri dator hemma sen. Tog hem en USB2-disk och anslöt.
Den var så långsam så det är bättre att instllera programmen på båda datorerna hemma eller flytta disken.
Jobbar förmodligen med USB-1.