Datorägare slipper tv-avgift – har för gammal dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Ahaaa! Ett kryphål! Min dator är ju en sisådär 6-7 år nu (chassit alltså) och jag har kvitto på grejorna som sitter i den (som kom med chassit), nu kan Radiotjänst fara och flyga (ni kan gissa vart)!

Detta var intressant.
Anta att vederbörande har ett äldre chassi och nyare delar i.
Är det då tänkt att tv-nissen ska beslagta datorn, för att kunna bevisa dess komponenter kan ta emot TV sändingar?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Ahaaa! Ett kryphål! Min dator är ju en sisådär 6-7 år nu (chassit alltså) och jag har kvitto på grejorna som sitter i den (som kom med chassit), nu kan Radiotjänst fara och flyga (ni kan gissa vart)!

Om du inte sett medierapporteringen ännu så kommer Radiotjänst alltså att överklaga domen så det är inte riktigt avgjort ännu.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Ahaaa! Ett kryphål! Min dator är ju en sisådär 6-7 år nu (chassit alltså) och jag har kvitto på grejorna som sitter i den (som kom med chassit), nu kan Radiotjänst fara och flyga (ni kan gissa vart)!

Om du inte sett medierapporteringen ännu så kommer Radiotjänst alltså att överklaga domen så det är inte riktigt avgjort ännu.

Ovan om du syftar på artikeln.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZedFerN:

Okej, now I get it.
Visserligen så bor jag med familj(#16åring uti bushen), men om jag skulle bo i ett eget hus/lägenhet så skulle jag inte öppna för någon okänd såklart!
Trodde Radiotjänst var en myndighet, men de är alltså inte det..

Många tror det är en myndighet, men så är inte fallet.

Förövrigt så redigerade jag mitt tidigare inlägg för att förtydliga att jag definitivt inte uppmanar folk att bryta mot lagen.

Visa signatur

New:| 4930k 6 core @ 4.4ghz | 16gb corsair platinum 1866mhz | Asus X79 Deluxe | sli 780 lightning | Cooler master v1000w+ | Corsair 540 air |

old:| i7 2600k @ 4.5ghz | 16gb Corsair Vengeance | MSI-P67A-GD65 | MSI GTX680 Lightning | Corsair TX650 | Fractal Design R3 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bärplockaren:

Detta var intressant.
Anta att vederbörande har ett äldre chassi och nyare delar i.
Är det då tänkt att tv-nissen ska beslagta datorn, för att kunna bevisa dess komponenter kan ta emot TV sändingar?

Det har dom ingen rätt att göra oavsett.

Kanske dags att börja bygga datorer i gamla Commodore chassin ?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk

Jag håller helt och hållet med. SVT/SR måste finnas kvar som det är idag men sättet pengarna samlas in måste göras om. Det var ju uppe som lagförslag att det skulle läggas på skatten men det blev nedlagt och istället valde man att lägga till datorer och smartphones. Konstigt. Problemet att lägga det på skatten är väl att sånt ibland tummas på när de ska till att sparas in pengar. Men även om det händer så lär de få in mer pengar än nu, förutsatt att de sparkar alla fönstertittande as och telefonister som plågar en stup i ett.

Permalänk
Medlem

Men detta är väl en rätt gammal nyhet, läste den för ca 2mån sen någon annanstans .

Själv har jag elallergi så slipper betala (det var det jag sa till snubben från radiotjänst så ringde på dörren, och det funkade )

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av addek83:

Att vi har fri media utan vinstdrivande syfte ser jag som fantastiskt! Sättet som den finansieras på är väl lite mer si och så. Jag hade önskat att SVT var skattefinansierat istället. Det är lätt att säga att man klarar sig utan SVT men den dagen vi får en kris eller ofred i vårt land är jag ganska glad att statlig radio och tv finns.

Varför vill du tvångsbeskattas av staten för en tjänst/produkt vi klarar oss utan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bartender:

Intel Pentium 4 2.33GHz, Athlon 64 2800+ or faster processor
128MB of RAM (står 512 MB på vissa ställen)
minimumkraven för flash player 11, bara att bygga en burk under dessa specifikationer då

Har en dator som inte fixar detta!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur exakt har han kunnat bevisa detta för domstol? Har han tagit med sig datorn och visat upp sina föråldrade komponenter eller?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Det skulle inte ändra någonting. Egentligen har inte möjligheten att se på SVT Play något med avgiften att göra. TV4, TV8 osv har också play-kanaler så även om SVT Play helt lades ner eller skaffade användarkonton så skulle din dator vara en TV-mottagare.

Skrivet av dagbro:

Whatever, min poäng är att det finns andra än SVT som sänder live-TV. Det finns t.ex. en hel drös med utländska kanaler som du kan se live.

Fast man betalar ju för SVT-kanalerna. Så vad spelar det för roll om det går att kolla på t ex tysk lokal-TV, om de fixar ett system som gör att bara de som betalar TV-avgiften kan se SVT? Det är inte TV-mottagare i sig man ska betala för, utan du ska betala om din apparat ger dig möjlighet att kolla på SVT och UR.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

14 år gammal, det borde alltså vara en P3 500-700mhz eller en Athlon 600mhz eller liknande. Spontant känns det som att det borde funka på en sådan dator, men jag kan inte säga att jag testat.

I vilket fall så borde radiotjänst göra något åt sin affärsmodell, för den funkar inte.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Få in skiten på skatten nu genast! Så betalar ALLA en exakt procentuell lika stor andel istället för att vi som faktiskt betalar ska betala för alla som inte betalar. Vid all annan skattefinansierad verksamhet (vilket det här faktiskt är även om det kallas för avgift) så vore det här betalningsförfarandet orimligt vilket det är också är i det här fallet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svantesson666:

Få in skiten på skatten nu genast! Så betalar ALLA en exakt procentuell lika stor andel istället för att vi som faktiskt betalar ska betala för alla som inte betalar. Vid all annan skattefinansierad verksamhet (vilket det här faktiskt är även om det kallas för avgift) så vore det här betalningsförfarandet orimligt vilket det är också är i det här fallet.

Varför ska vi tvångsbeskattas av staten för en tjänst/produkt som de flesta av oss klarar oss utan?

Permalänk
Medlem

Nog om detta - Pay Per View! Den enda rätta och rättvisa lösningen.

Har de sett din TV/dator/mormor så är det såklart inte din utan din kompis som du lånade.

Permalänk
Medlem

Intressant, milt sagt. Skulle gärna vilja ha tag på den domen så man kan se exakt hur man har bedömt och hur Förvaltningsrätten kom fram till detta beslut, vad för specifikation 27 åringen hade på burken osv. Någon som har målnumret eller kanske länk till domen ifråga?

EDIT: Fann domen. Den kan läsas här: https://www.documentcloud.org/documents/816185-lulea-fr-dom-2...

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem

Då är det fritt fram att ha retro dator.

Tycker det borde vara fritt fram att ha TV som inte har digital-tv mottagare om man inte heller har någon extern digital-tv mottagare.
Så att man skulle kunna använda en äldre tv ihop med ett gammalt tv-spel eller gammal hemdator utan att det ska vara licenspliktigt.
Å andra sidan så tycker jag inte att dator, oavsett ålder borde vara licenspliktigt om man inte har tv kort i den. Däremot så skulle de kunna ha att alla som betalar tv licens får någon inloggning till svt play och kan se det via sin dator, surf platta och dyl.

Skrivet av Gender Bender:

Låter som skitsnack att en 27-åring endast har en så pass omodern dator som inte ens klarar SVT Play. Han ska med andra ord ha kvar sin dator som han hade när han var 13år? Säga vad man vill om TV-avgiften, men det här var fan den dummaste bortförklaringen för att slippa avgiften som jag någonsin har hört.

Å andra sidan så kan det räcka med en 486:a för att kolla e-post och för att betala räkningar behöver man inte heller så häftig dator.
Är väl bättre att ta emot en gammal begagnad dator gratis eller köpa billigt än att lägga massa pengar på en ny dator om man inte har något behov eller intresse av en häftig dator?

Permalänk
Medlem

Varför krångla, han kan ju bara säga att han inte har datorn i hushållet längre.
Lägg datorn tillfälligt utanför tomtgränsen och ring Radiotjänst och säg upp det. Då ljuger han inte och det är bara göra samma sak nästa gång de ringer.

Visa signatur

Monitor: C49RG90S CPU: i9-10900K GPU: GTX 3080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ah...där är en annan ful sak som kliver in.
Butikerna MÅSTE skicka in uppgifter på vem de sålt en apparat till. Sjukt men sant.

Då är det väl så enkelt som att endast betala TVn kontant

Visa signatur

Chassi Corsair Carbide Air 240 | Moderkort ASRock Z87M Pro 4 | Proccesor Intel Core i7 4770K 3,5GHz | CPU Kylare Corsair H60 v2 | Grafikkort GeForce RTX 2070Super 8GB | RAM Corsair Dominator Platinum 16GB 1866Mhz | SSD Samsung 840 Evo 250GB | Hårddisk WD Green 2TB | Nätaggregat Corsair AX 750w 80+ Gold | Ljudkort ASUS Xonar Phoebus 7.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

14 år gammal, det borde alltså vara en P3 500-700mhz eller en Athlon 600mhz eller liknande. Spontant känns det som att det borde funka på en sådan dator, men jag kan inte säga att jag testat.

I vilket fall så borde radiotjänst göra något åt sin affärsmodell, för den funkar inte.

I domen står det:

Citat:

[Mannen] yrkar att beslutet skall upphävas samt framför följande. Han har en gammal dator från millenniumskiftet med en 700-processor och Windows 98. Datorn är inte kompatibel med moderna webbläsare och kan inte ens användas till enstaka videoklipp.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RzrTrek:

Varför ska vi tvångsbeskattas av staten för en tjänst/produkt som de flesta av oss klarar oss utan?

De flesta klarar sig utan polis, brandkår, ambulans, tunnelbana, trängselskatt, medicin, politiker osv också, varför ska vi tvångsbeskattas för dessa med

Skrivet av MurrGutt:

Då är det väl så enkelt som att endast betala TVn kontant

Hur underlättar det? De måste fortfarande ta dina uppgifter och anmäla TV innehav, det är en skyldighet butiker som säljer TV har, du är inte mer anonym bara för att du betalar kontant och inte med kort, dina uppgifter finns inte i kortet.

Permalänk
Medlem

Vänta nu en sekund här, Förvaltningsrättens beslut fattades 2013-10-28 enligt domstolsprotokollet, och Computersweden skrev om det 2013-11-07.

Domen är således inte precis dagsfärsk utan över 2 månader gammal, så hur är det då möjligt att den inte tagits upp på Sweclockers, som är Sveriges största dataforum tidigare?

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem

tänk på att om du köper en TV och de inte registrerar in den gäller ingen GARANTI. Så betalar du en tv kontant och säger vill inte registrera den så har upphör garantin gälla när du väl klivit utanför dörren och kommer få betala själv om tvn går sönder, ens inte tillverkaren kan hjälpa dig med ärandet.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Varför vill du tvångsbeskattas av staten för en tjänst/produkt vi klarar oss utan?

Min poäng var att jag anser att vi behöver tjänsten men jag uppskattar inte sättet den finansieras.

Och när skiten träffar fläkten så vill du också ha en oberoende tv/radiosändning.

Permalänk

Fyfan vad sur man blir när man läser denna tråd.. Betalar ni ens skatt själv? Vill förfan inte betala ännu jävla mer i skatt!!

Visa signatur

AMD X2 4000+, 4096 MB Corsair Value, Leadtek 8800GT 512MB, GIGABYTE GA-MA770 DS3, ANTEC P180

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

tänk på att om du köper en TV och de inte registrerar in den gäller ingen GARANTI. Så betalar du en tv kontant och säger vill inte registrera den så har upphör garantin gälla när du väl klivit utanför dörren och kommer få betala själv om tvn går sönder, ens inte tillverkaren kan hjälpa dig med ärandet.

Snickesnack.. Garantin gäller så länge du har kvittot. Punkt slut. Man behöver INTE registrera sig med namn för att ett kvitto skall gälla som garantihandling.

Visa signatur

Sekvencia: "Va e papst? "
XFX 7900XTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Varför vill du tvångsbeskattas av staten för en tjänst/produkt vi klarar oss utan?

Finns många andra tjänster i samhället vi klarar oss utan, ändå betalar vi för de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lintto1:

Grattis! Bra att någon vågar säga emot.
Här i Finland så har vi nyss bytt till att TV-avgiften dras av skatten så den går inte att undvika.

Hur mycket gick skatten upp med i Finland då? Nyfiken bara.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Hur mycket gick skatten upp med i Finland då? Nyfiken bara.

Inte många Euro. Till skillnad från SVT sänder ju YLE faktiskt bra radio och TV.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av addek83:

Min poäng var att jag anser att vi behöver tjänsten men jag uppskattar inte sättet den finansieras.

Och när skiten träffar fläkten så vill du också ha en oberoende tv/radiosändning.

Är det inte därför vi har alternativa medier och övr. elektronik? Varför bli beroende av staten?