Raspberry Pi som HTPC 1080p

Permalänk

Raspberry Pi som HTPC 1080p

Har under en tid letat efter en billig HTPC.
Funderar på en Raspberry Pi då det blir extremt billigt och enkelt.

Tittade på Inet och funderar på detta:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/4245919/2013-12-10

Har en hel del frågor som ni gärna får svara på:
1. Vilket operativsystem samt mediaspelare rekommenderar ni?
2. Kommer jag kunna streama 1080p från nätverket?
3. Behövs "Heat Sink Kit"? Kommer förmodligen stå igång dygnet runt.
4. Behövs någon ytterligare kylning?
5. Finns det något "Snyggare" chassi som även döljer RCA och ljudkontakten?
6. Kan jag strömmata från TVns USB kontakt?
7. Är det någon större skillnad på olika minneskort? Kommer jag påverkas av att köpa ett billigt kort?

Skulle vara jättetacksam för svar på dessa frågor samt någon kort instruktion på hur man installerar operativet.

//
FrazzorXx

Permalänk
Medlem

Kan ge svar på några frågor...
3. Nej det kommer du inte om du inte belastar den jämt och låter den stå tex bakom/ovanpå något varmt.
4. Ställ den där det är lite luft runt, inte instängd mellan en Bluray och ett PS3 (som en kompis hade)
5. Ja finns många chassin, kolla på Amazon(tror Dx också har en del skal) för billiga skal men snyggare framförallt.

lycka till

Permalänk
Medlem

[QUOTE="FrazzorXx;14173523"]Har under en tid letat efter en billig HTPC.
Funderar på en Raspberry Pi då det blir extremt billigt och enkelt.

1.
2. Ja
3. Nej men det skadar itne
4. Nej
5. Dx samt ebay
6. Ja
7. jag rekommenderar att köpa minst 32GB och inte ett hattefnattkort, jag köpte ett på kjell &co och det funkar skitbra. bättre R/ W bättre flöde

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrazzorXx:

Har under en tid letat efter en billig HTPC.
Funderar på en Raspberry Pi då det blir extremt billigt och enkelt.

Tittade på Inet och funderar på detta:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/4245919/2013-12-10

Har en hel del frågor som ni gärna får svara på:
1. Vilket operativsystem samt mediaspelare rekommenderar ni?
2. Kommer jag kunna streama 1080p från nätverket?
3. Behövs "Heat Sink Kit"? Kommer förmodligen stå igång dygnet runt.
4. Behövs någon ytterligare kylning?
5. Finns det något "Snyggare" chassi som även döljer RCA och ljudkontakten?
6. Kan jag strömmata från TVns USB kontakt?
7. Är det någon större skillnad på olika minneskort? Kommer jag påverkas av att köpa ett billigt kort?

Skulle vara jättetacksam för svar på dessa frågor samt någon kort instruktion på hur man installerar operativet.

//
FrazzorXx

Kört raspberry som HTPC i ett år så ska väll kunna svara på några av dina frågor.

1. Jag kör raspbmc, testat de andra men denna tycker jag PERSONLIGEN är bäst. Andra kan tycka andra saker.
2. Jag streamar 1080p med DTS utan problem via nätvärket. Dock så krävdes det NFS sharing för mig för att 1080p skulle funka. Och även där fick jag lite lagg ibland på ljudet ända tills jag ändra NFS:en till att köra via UDP. nu funkar det 100%
3. Kört med min inbyggd i tv:n i ett år utan nån extra kylning och funkar perfa.
4. Ovanstående svar
5. Kan jag inte svara på då jag byggt in min i tv:n
6. Det går, men risken är stor att du får buggar som är svåra att härleda men som oftast beror på att usb utaget matar ut för lite. Skaffa en powrad usbhubb istället.
7. Jag rekomenderar starkt att skaffa ett usb3 sticka, och använda för installation, stor skillnad i flytet på raspbmc. Du kommer ändå behöva ha ett minneskort men då räcker det med vilket kort som hälst på 256mb eller mer. Ska bara innehålla en fil som hänvisar till usb minnet.

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrazzorXx:

Har under en tid letat efter en billig HTPC.
Funderar på en Raspberry Pi då det blir extremt billigt och enkelt.

Tittade på Inet och funderar på detta:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/4245919/2013-12-10

Har en hel del frågor som ni gärna får svara på:
1. Vilket operativsystem samt mediaspelare rekommenderar ni?
2. Kommer jag kunna streama 1080p från nätverket?
3. Behövs "Heat Sink Kit"? Kommer förmodligen stå igång dygnet runt.
4. Behövs någon ytterligare kylning?
5. Finns det något "Snyggare" chassi som även döljer RCA och ljudkontakten?
6. Kan jag strömmata från TVns USB kontakt?
7. Är det någon större skillnad på olika minneskort? Kommer jag påverkas av att köpa ett billigt kort?

Skulle vara jättetacksam för svar på dessa frågor samt någon kort instruktion på hur man installerar operativet.

//
FrazzorXx

1) Raspbmc. Detta är en minimal installation av Raspbian med XBMC ovanpå, OS och mediaspelare i ett med andra ord. Du kan göra alla relevanta inställningar inifrån XBMC, och behöver inte rota i det underliggande OS:et annat än om du vill göra något riktigt special, vilket du inte lär behöva.

2) Japp, inga problem.

3) Nej.

4) Nej.

5) Inte sett något dylikt, men du kan ju ta en kik om du hittar nåt lämpligt här. Det är ju om inte annat ett kul litet byggprojekt

6) Njaee, inte utan att modda TV:n. För att en USB 2.0-port ska ge mer än 100 mA måste det du kopplar in på den begära det, och för att kunna det måste den identifiera sig som USB-device. Det gör förstås inte Pi, och kan inte heller lättvindigt moddas för att göra det, då datalinorna inte ens är inkopplade (man skulle kanske annars kunnat gjort nåt mha gpio-interfacet). Och även om det skulle gå, så ger USB 2.0 bara 500 mA maximalt, vilket egentligen är för lite för Pi, dock går det väl med lite god vilja att köra på det om du inte kopplar in tangentbord, wifi-dongle, etc.

Vill du prompt slippa en till adapter, och är beredd att modda TV:n, så är det nog bättre att bara plocka 5v nån annanstans i den än just strömförsörjningen till USB-porten. Det bör inte vara några som helst problem att hitta någon 5v-källa som ger tillräcklig effekt i den.

7) Ja och nej. När systemet väl är bootat, så är det egentligen bara lite loggning och cachning som sker till kortet, inte direkt mkt I/O alltså, och därmed bör inte kortets hastighet vara så värst viktigt. Bygger du medialibrary i XBMC kan det nog dock bli så att den streamar datan till det från kortet (thumbnails, media descriptions, etc) allteftersom XBMC behöver den när du bläddrar runt i libraryt. Jag hade inte varit dumsnål när det är frågan om några tior prisskillnad mellan det billigaste kortet och ett som ändå håller god kvalitet och hyfsade hastigheter, men samtidigt hade jag ju inte valt något monsterkort som egentligen bara är onödigt dyrt utan att ge mig något mer än några avskalade sekunder på boottiden, speciellt som jag aldrig stänger av mina Pi.

Skulle själv gått igenom kompatibilitetslistan och valt något class 10-kort som finns till en rimlig penning.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrazzorXx:

Har under en tid letat efter en billig HTPC.
Funderar på en Raspberry Pi då det blir extremt billigt och enkelt.

Tittade på Inet och funderar på detta:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/4245919/2013-12-10

Har en hel del frågor som ni gärna får svara på:
1. Vilket operativsystem samt mediaspelare rekommenderar ni?
2. Kommer jag kunna streama 1080p från nätverket?
3. Behövs "Heat Sink Kit"? Kommer förmodligen stå igång dygnet runt.
4. Behövs någon ytterligare kylning?
5. Finns det något "Snyggare" chassi som även döljer RCA och ljudkontakten?
6. Kan jag strömmata från TVns USB kontakt?
7. Är det någon större skillnad på olika minneskort? Kommer jag påverkas av att köpa ett billigt kort?

Skulle vara jättetacksam för svar på dessa frågor samt någon kort instruktion på hur man installerar operativet.

//
FrazzorXx

1. Vilket operativsystem samt mediaspelare rekommenderar ni?
S: Jag kör raspbmc.

2. Kommer jag kunna streama 1080p från nätverket?
S: Yes men via TP-kabel, Wi-Fi, nej inte lyckats med det.

3. Behövs "Heat Sink Kit"? Kommer förmodligen stå igång dygnet runt.
S: Nej, det behövs ej, men jag köpte ändå för skojs skull.

4. Behövs någon ytterligare kylning?
S: Nej.

5. Finns det något "Snyggare" chassi som även döljer RCA och ljudkontakten?
S: kolla eBay, finns MASSOR med cases till RPI där.

6. Kan jag strömmata från TVns USB kontakt?
S: Vet ej, Aldrig prövat, ända jag prövat är att via en dator med TVkort, installera TV-server mjukvara som skickar ut signalen från TVkortet ut på nätverket istället.

7. Är det någon större skillnad på olika minneskort? Kommer jag påverkas av att köpa ett billigt kort?
S: Ja, jag har märkt viss skillnad på performance mellan 15Mb/s och 30Mb/s korten jag har hemma. Detta vid upp-boot, när allt är bootat och klart nej, då märker jag ingen skillnad.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte rekommendera Rasp till HTPC. Försökte själv med två st, visst fungerar det att streama via nätverket. Men allt meck och kringutrustning som behövs. Dyra minneskort class 10+ (gärna 30mb/s) för flyt; samt strömadapter, chassi, kablar, usb-hubb och input(T-bord/fjärr) gör att du får nog något mer användbart om du köper ett snabbare kort eller en helt vanlig htpc.

Själv när jag fjärrstyr Xbmc via nätverket laggar den ner sig totalt. Processorn är ju bara 700mhz och ganska seg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrazzorXx:

Har under en tid letat efter en billig HTPC.
Funderar på en Raspberry Pi då det blir extremt billigt och enkelt.

Vill du spara en femtiolapp på pajen så har webhallen en kampanj idag
http://www.webhallen.com/se-sv/spel/kampanjer/webhallens_julk...
279:- för en Rasperry Pi Model B 512MB

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Dom flesta verkar rekommendera Raspbmc. Men när jag kollat runt lite och även testat själv så tycker jag OpenELEC fungerar bättre

http://openelec.tv/get-openelec/download/viewdownload/10/260

Lite gammal video, men bra jämförelse
https://www.youtube.com/watch?v=bYfU7v_FO6U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

Jag kan inte rekommendera Rasp till HTPC. Försökte själv med två st, visst fungerar det att streama via nätverket. Men allt meck och kringutrustning som behövs. Dyra minneskort class 10+ (gärna 30mb/s) för flyt; samt strömadapter, chassi, kablar, usb-hubb och input(T-bord/fjärr) gör att du får nog något mer användbart om du köper ett snabbare kort eller en helt vanlig htpc.

Själv när jag fjärrstyr Xbmc via nätverket laggar den ner sig totalt. Processorn är ju bara 700mhz och ganska seg.

jag har inga lagg problem när jag fjärrstyr den med Remote Appen till min smartphone eller surfplatta, om du vill kan du alltid pröva att klocka upp den lite, speciellt om du har kylflänsar på den.

det jag tycker är en av de bra grejerna förutom att den är billigt och liten är att den gör sig väldigt bra med ett VESA mount på baksidan av TVn / Skärmen.
har min RPI i sovrummet, i vardagsrummet har jag en "riktig" HTPC.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Dom flesta verkar rekommendera Raspbmc. Men när jag kollat runt lite och även testat själv så tycker jag OpenELEC fungerar bättre

http://openelec.tv/get-openelec/download/viewdownload/10/260

Raspbmc var riktigt CRAP i början, men nu sedan "Frodo" versionen så funkar det riktigt bra för mig.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

Jag kan inte rekommendera Rasp till HTPC. Försökte själv med två st, visst fungerar det att streama via nätverket. Men allt meck och kringutrustning som behövs. Dyra minneskort class 10+ (gärna 30mb/s) för flyt; samt strömadapter, chassi, kablar, usb-hubb och input(T-bord/fjärr) gör att du får nog något mer användbart om du köper ett snabbare kort eller en helt vanlig htpc.

Själv när jag fjärrstyr Xbmc via nätverket laggar den ner sig totalt. Processorn är ju bara 700mhz och ganska seg.

Hur många av de där prylarna slipper du med en "helt vanlig htpc"? Du behöver ju nätadapter/strömkabel, chassi, kablar och input till den med? Det enda du slipper är en usb-hubb men å andra sidan klarar man sig inte utan en multifjärr eller tangentbord, till en RPi räcker det med TV:ns egen fjärrkontroll så länge den stöder HDMI-CEC (vilket i princip alla TV-apparater gör idag).

Att installera OpenElec, RaspBMC eller Rasplex går på några minuter. Ett 4GB Sandisk SD-kort klass 10 kostar inte ens en hundring (dyrt?).

Du får en fullt funktionell HTPC för 1/5 av vad en Intel/AMD-baserad maskin kostar.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Jag kör Raspbmc (XBMC 13 Alpha 11 från igår) på usbsticka (bootar från ett gammalt 64 mb sdkort) inga som helst problem att streama 1080p över nätverket med ett par TP-Link homeplug. Senaste versionerna av Raspbmc från november har numera en webläsare och Sam Nazarko påstår att fungerande Netflix är på gång.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Hur många av de där prylarna slipper du med en "helt vanlig htpc"? Du behöver ju nätadapter/strömkabel, chassi, kablar och input till den med? Det enda du slipper är en usb-hubb men å andra sidan klarar man sig inte utan en multifjärr eller tangentbord, till en RPi räcker det med TV:ns egen fjärrkontroll så länge den stöder HDMI-CEC (vilket i princip alla TV-apparater gör idag).

Att installera OpenElec, RaspBMC eller Rasplex går på några minuter. Ett 4GB Sandisk SD-kort klass 10 kostar inte ens en hundring (dyrt?).

Du får en fullt funktionell HTPC för 1/5 av vad en Intel/AMD-baserad maskin kostar.

Med en helt vanlig HTPC får man ju större användsningsområden samt mindre meck (korrumperade sd-kort ifall strömmen går). T.ex DVD-uppspelning, stabilare surfning och lättare gaming. Att köpa en begagnad HTPC/Boxee ser jag som ett bättre val. Sen så kan det vara jag som haft otur med mina två Rasps, t.ex går det inte att spela upp film från usb-hdd; laggar sönder för mig.

Permalänk
Medlem

Glöm inte gratis frakt på inet om du beställer där!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

Med en helt vanlig HTPC får man ju större användsningsområden samt mindre meck (korrumperade sd-kort ifall strömmen går). T.ex DVD-uppspelning, stabilare surfning och lättare gaming. Att köpa en begagnad HTPC/Boxee ser jag som ett bättre val. Sen så kan det vara jag som haft otur med mina två Rasps, t.ex går det inte att spela upp film från usb-hdd; laggar sönder för mig.

Ja, i slutändan var det där jag hamnade också. Rasp ger sjukt mycket för pengarna, och är absolut funkis som HTPC, men den är inget prestandamonster, och det märks. Fick till slut lepra på att den inte är blixtsnabb i menyerna, och skaffade mig en Zotac AD04 när de såldes ut för en spottstyver.

Raspen jag körde XBMC på står numera och kör mpd istället, perfekt att slippa dra igång tv:n bara för att man vill lyssna på musik

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

1. Openelec
2. Jag kan det
3. Jag använder inte, min är igång 24/7
4. Inte vad jag märkt av
5. Pass
6. Troligen inte, den lär bara ha 500mA, jag använder en adapter på 1000mA för att få ork ordentligt.
7. Nä, ta ett på 4-8GB så får du ordentligt med rum för filmdatabas.

Installation görs enkelt, finns instruktioner på openelecs hemsida för raspberry Pi

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

Prestandamonster eller inte så streamade jag precis en konsert med Joe Bonamassa över nätverket, 1080p och 21,68 gb helt felfritt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

2. Jag streamar 1080p med DTS utan problem via nätvärket. Dock så krävdes det NFS sharing för mig för att 1080p skulle funka. Och även där fick jag lite lagg ibland på ljudet ända tills jag ändra NFS:en till att köra via UDP. nu funkar det 100%
Vad menar du med att du ändrade NFS till att köra via UDP??

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlos25:

Kört raspberry som HTPC i ett år så ska väll kunna svara på några av dina frågor.

2. Jag streamar 1080p med DTS utan problem via nätvärket. Dock så krävdes det NFS sharing för mig för att 1080p skulle funka. Och även där fick jag lite lagg ibland på ljudet ända tills jag ändra NFS:en till att köra via UDP. nu funkar det 100%
minneskort men då räcker det med vilket kort som hälst på 256mb eller mer. Ska bara innehålla en fil som hänvisar till usb minnet.

Vad menar du med att du ändrade NFS till att köra via UDP??

Permalänk
Medlem

1. Vilket operativsystem samt mediaspelare rekommenderar ni?
Jag kör Raspbmc, funkar riktigt smutt. Lite segt att lägga till media men när allt väl är på plats så har jag inget att klaga på.

2. Kommer jag kunna streama 1080p från nätverket?
För mig funkar det mesta i 1080p över trådlöst.

3. Behövs "Heat Sink Kit"? Kommer förmodligen stå igång dygnet runt.
Min står igång i en plastlåda, överklockad, utan extra kylning. inga konstigheter än så länge.

4. Behövs någon ytterligare kylning?
Nej

5. Finns det något "Snyggare" chassi som även döljer RCA och ljudkontakten?

6. Kan jag strömmata från TVns USB kontakt?
Min ena TV gillar inte att mata min raspi, den klagar över för högt strömuttag över USB medans min andra TV går det utan problem. Det beror helt enkelt på vad ditt Uttag är specat för.

7. Är det någon större skillnad på olika minneskort? Kommer jag påverkas av att köpa ett billigt kort?
Jag köpte det billgaste från kjellco, duger gott för mig.

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus VI Hero Processor: 4770k Ram: 16gb corsair vengeance. GPU: ASUS GTX980ti STRIX. PSU: Corsair RM550 . Samsung 840 250gb. Chassi: Silverstone Fortress 2. Skärm: AOC 24" 144hz.

Permalänk
Medlem

1. Raspbmc

2. Om du kör delning genom NFS eller DLNA. SMB 1080p kommer efter ett tag att "lagga".

3. Nope

4. Nope

5.

6. Ja det kan du, men raspberryn är gjord för att ha igång hela tiden. Dvs den bootar vääldigt långsamt. Men om du har en tv med rätt volt i usb och inte är kräsen med boot-tider så kör hårt.

7. Vissa kort läser/skriver snabbare än andra. Jag hade billigaste jag kunde hitta innan, gick sönder. Kör nu på ett klass 10-kort. Men det funkar såklart med alla bara du har tillräckligt med utrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brittaan:

1. Raspbmc

2. Om du kör delning genom NFS eller DLNA. SMB 1080p kommer efter ett tag att "lagga".

3. Nope

4. Nope

5.

6. Ja det kan du, men raspberryn är gjord för att ha igång hela tiden. Dvs den bootar vääldigt långsamt. Men om du har en tv med rätt volt i usb och inte är kräsen med boot-tider så kör hårt.

7. Vissa kort läser/skriver snabbare än andra. Jag hade billigaste jag kunde hitta innan, gick sönder. Kör nu på ett klass 10-kort. Men det funkar såklart med alla bara du har tillräckligt med utrymme.

Jag kör SMB och väldigt mycket 1080p, laggar inte ett skit.
Mina båda Pi bootar på ca 20 sekunder, det tycker inte jag är så långsamt och jag har så gamla sdkort att dom inte ens är klassificerade.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrazzorXx:

Har under en tid letat efter en billig HTPC.
Funderar på en Raspberry Pi då det blir extremt billigt och enkelt.

Tittade på Inet och funderar på detta:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/4245919/2013-12-10

Har en hel del frågor som ni gärna får svara på:
1. Vilket operativsystem samt mediaspelare rekommenderar ni?
2. Kommer jag kunna streama 1080p från nätverket?
3. Behövs "Heat Sink Kit"? Kommer förmodligen stå igång dygnet runt.
4. Behövs någon ytterligare kylning?
5. Finns det något "Snyggare" chassi som även döljer RCA och ljudkontakten?
6. Kan jag strömmata från TVns USB kontakt?
7. Är det någon större skillnad på olika minneskort? Kommer jag påverkas av att köpa ett billigt kort?

Skulle vara jättetacksam för svar på dessa frågor samt någon kort instruktion på hur man installerar operativet.

//
FrazzorXx

1. Raspbmc funkar rätt bra för mig

2. Nästan, utifrån mina erfarenheter så klarar den INTE att visa filmer med ganska hög bitrate (30Mbps). Utan det laggar lite ibland då. (nätverkskabel)

3. Näärå

4. Näärå

5. Tvek, men kika på eBay

6. Beror på din tv. Jag har testat lite olika laddare, fem volt: 500mA, 1A, 1,5A och 2A. Alla har funkat.

7. Jag kör ett Sandisk ultra på 32 GB med R/W 15 MB/s. Det har funkat länge, sen jag skaffade RBPn.

Fotnot: har en model B, 512MB

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Passar på att fråga här. När man kör operativsystemet på ett SD-kort, kan man koppla in ett USB-minne (i ett av USB-uttagen så klart) och kolla videoklipp ifrån detta? Alltså, kommer det funka som en helt vanlig USB-minne som i andra datorer?

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Passar på att fråga här. När man kör operativsystemet på ett SD-kort, kan man koppla in ett USB-minne (i ett av USB-uttagen så klart) och kolla videoklipp ifrån detta? Alltså, kommer det funka som en helt vanlig USB-minne som i andra datorer?

Japp, det fungerar bra med en extern hårddisk också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Aldrig prövat, ända jag prövat är att via en dator med TVkort, installera TV-server mjukvara som skickar ut signalen från TVkortet ut på nätverket istället.[/B][/B]

Vad använde du för TV-server mjukvara?

Permalänk

Kan rekommendera att läsa http://lifehacker.com/raspberry-pi-xbmc-solutions-compared-raspbmc-vs-openel-1394239600. Där de jämför Raspbmc vs OpenELEC vs XBian. Sidan hävdar iofs att Openelec skulle vara lite krångligt att installera, vilket inte stämmer längre, är bara att ladda ner en SD-image, "bränn" in den på SD kortet med Win32DiskImager och sen är det klart. Finns en super enkel guide på openelecs hemsida också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

Jag kan inte rekommendera Rasp till HTPC. Försökte själv med två st, visst fungerar det att streama via nätverket. Men allt meck och kringutrustning som behövs. Dyra minneskort class 10+ (gärna 30mb/s) för flyt; samt strömadapter, chassi, kablar, usb-hubb och input(T-bord/fjärr) gör att du får nog något mer användbart om du köper ett snabbare kort eller en helt vanlig htpc.

Själv när jag fjärrstyr Xbmc via nätverket laggar den ner sig totalt. Processorn är ju bara 700mhz och ganska seg.

Class 10+?
Jag bootar min openelec raspberry på iallafall under 10 sekunder via ett vanligt 129 kronors sdhc kort. Snabbare kort innebär vad jag förstod oftare bekymmer av olika slag? Openelec kör väl typ allt i minnet så ska man köra allt annat över nätverk är det väl ingen sdkort hets direkt? Kör Telefonen som remote och tycker det funkar kanon även om en vanlig fjärr kommer köpas när kjell får den i lager igen. Har således 3st sladdar till den atm. SD startar "direkt", 720 på några sekunder och en 1080p buffrar 5-10 sec sen öser den på. Har du mindre sladdar in i en vanlig htpc?

Kör föresten orginallådan som den kommer i som case, en brytbladskniv så var det klart på nån minut liksom

Total kostnad 550 kronor inkl. "case", minneskort och laddare. Kan tipsa om att Åhlens har billiga 1 amperes laddare som har sjukt bra kvalitet för att vara ett okänt märke, har köpt 3st nu för dom snäpper fast så bra i mobilen också. Dom har även 2,4 amperes laddare med usb anslutning för den som vill ha lite overkillprestanda

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H