Datorägare slipper tv-avgift – har för gammal dator

Permalänk
Medlem

Hmm mestadel av mitt system känns halvgammalt, undrar om det kanske också är licensbefriat.

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Är det inte därför vi har alternativa medier och övr. elektronik? Varför bli beroende av staten?

Kan Du peka på något alternativt media som granskar i större omfattning än SVT/SR?

Permalänk
Medlem

Om jag inte har Adobe Flash installerat måste jag fortfarande betala?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd

Du har ingen skyldighet att svara på frågor från Radiotjänsten, säg hej då och lägg på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Inte många Euro. Till skillnad från SVT sänder ju YLE faktiskt bra radio och TV.

Skickades från m.sweclockers.com

Så bra radio och TV är billig medan SVTs dåliga sändningar skulle vara dyra?

Jag tvivlar inte på möjligheten att YLE är bättre än SVT/SR, men ditt argument är ju helt värdelöst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Its all a lie, a part of a even greater lie.. Dom hittar altid et nytt sätt at tvinga folk at skita pengar i statens toalett.. Jag är så heligt förbannad på alla vis som ska hittas på att utnyttja folk.. Det kommer snart miljöavgift för att andas... Det hela systemet man satt i verks för att lägga sig i folks hårt slitande och tilägnande av pengar för sitt eget liv.. Skatter och avgifter i all ära, det behövs men det här är et klart stort fel som de stora bolagen ligger bak.. vad om dom fikk lägga ned den statliga televisionen och alla privata aktörer skulle tvingas leverera kvalite för att folk skulle vilja betala ! Då förlorade många kommunister sina jobb, men vi blev lättade från massa skit som vi aldrig ägnar tankar åt annat än när vi knappar in siffrororna i bankappen, och dessutom kunde vi köpa en ekstra söndagsmiddag eller två på på en restaurang til familien, eller köpa nåt trevlig spel eller upgradera nån av datorerna i familjen som hängt efter et par år.. Kanske farsans, han klagar på at hans disk börjar bli full av piratfilmer nu... En 65 åring som röstar piratpartiet det ni !!!

Permalänk

Tycker det är skrämmande att det läggs ut säkerligen 1-3 miljoner i rättegångskostnader för någonting såhär löjligt. Om någon är en sådan entusiast att han har en dator från 1999 så är det juh klart som korvspad att personen har ett flertal andra datorer som är bättre.
Om du har råd med en internetuppkoppling så har du fan råd med en dator från iaf 2008.
Det här är helt barockt.

Permalänk
Medlem

Fan glad man är att inte bo kvar i landet längre.. Radiotjänst är något av det värsta mänsklig byråkrati har kunnat uppbåda.

Permalänk
Medlem

sjukt med tv avgift

Sjukt att man ska behöva betala tv avgift föra alla sina prylar löjligt ju. Jag har ipad tv o dator . men kolla aldrig på tve på datorn eller ipad en . Bara tv en lite ibland. Hur ska man bevisa hur mycket man kolla på tv ?? Dom skulle komma på en sådan sak precis som med internet att dom kolla tv trafik hur mycket man kolla på tv typ. Så som internet operatören kan kolla precis vad jag gå in på . Att man bara betala för så mycket man använder de !

Permalänk
Skrivet av Pholostan:

Jag började helt på eget initiativ betala TV-licens för en tid sedan. Jag har ingen TV, men jag vill stöda Sveriges Radio. Enda abret är förstås att SVT får de mesta av pengarna, men det kan jag leva med.

Jag har en massa datorer hemma som kan ta emot SVT:s Play, min telefon kan det med, men det blir aldrig av att jag använder nån av deras tjänster. Mycket enklare att lyssna på radio, som man kan göra medan man gör annat. Sveriges Radio har alla program för nedladdning med, en tjänst som jag använder mycket. Mest är det väl nyheter jag är intresserad av, funkar radion utmärkt.

TV känns föråldrat. Varför ska jag följa nåt schema över när jag vill se något? Det vill jag förstås bestämma själv.

Varför inte då bara göra en privat donation direkt till SR istället? Annars går ju som du säger merparten till SVT och dessutom allt genom Radiotjänsts giriga fickor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Hur exakt har han kunnat bevisa detta för domstol? Har han tagit med sig datorn och visat upp sina föråldrade komponenter eller?

Läst artikeln?

"Detta efter att han i en inlaga till Förvaltningsrätten i Luleå slagit fast att han skulle behöva byta ut allt från processor till systemminne, moderkort och grafikkort för att kunna använda den nödvändiga programvaran.

Domstolen ger medhåll trots att bristerna endast intygats av 27-åringen själv. "

Skrivet av Netforce:

tänk på att om du köper en TV och de inte registrerar in den gäller ingen GARANTI. Så betalar du en tv kontant och säger vill inte registrera den så har upphör garantin gälla när du väl klivit utanför dörren och kommer få betala själv om tvn går sönder, ens inte tillverkaren kan hjälpa dig med ärandet.

hahaha XD bullshit att garantin inte gäller, du köper varan och då har du automatiskt garanti på varan, du behöver inte regga dig eller ngt för att få garanti.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Så bra radio och TV är billig medan SVTs dåliga sändningar skulle vara dyra?

Jag tvivlar inte på möjligheten att YLE är bättre än SVT/SR, men ditt argument är ju helt värdelöst.

vä? Ditt argument är värdelöst. De två menginargna hör inte alls ihop, men det ser lite ut så faktiskt. Det om euron var svar på en fråga, och det andra ett konstaterande jag själv gjorde.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag sitter nu och väntar på att radiotjänst ska ringa mig då jag precis ändrat min address till min lägenhet sedan 6 månader tillbaka.

Har dock ingen TV, radio eller dator/surfplatta med internetanslutning och jag kör kontantkort på mobilen. Kostar 9 kr/dag att surfa (Max 1GB per månad) på mobilen och hastigheten går mellan 50-100 kb/s då 3G är sämst där jag bor.

Enda gångerna jag använder internet på mobilen är när jag måste betala räkningar som jag oftast fixar till innan jag går hem från jobbet.
Jag läste på deras hemsida att man ska betala oavsett om mottagningen är dålig eller ej.

Ska jag betala TV-avgift?

Visa signatur

Stationär: 6700XT, R7 5700G, 32GB RAM 3800MHz CL14, 980 Pro 1TB + 950 Pro 256GB + 3x4TB HDD, Prime 1300W, Obsidian 750D, 240hz@1080p + 60hz@4K , Logitech G Pro Wireless, Logitech G710+, Hyper X Cloud II Wireless.
Server: Intel UHD 750, i5 11600K, 64GB RAM, 2x512GB M.2 SSD, 3x8TB HDD

Permalänk
Medlem

Det e ganska komiskt att dom har planerat att stänga ner radionätet vid 2020, vad ska man göra då?? Allt som sker över internet är On Demand kan dom fortfarande säga att man kan "plocka upp" signalerna så man måste betala TV-licens?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk

Jag tycker vi har tur som har bra tv där partierna inte bestämmer agendan. Annars hade politiken i Sverige baserats vad folk säger i forum eller reklamfinansierat. Att inte betala är väl bara osolidariskt och själviskt. Men de flesta som jobbar som jag känner betalar både skatt och tv-avgift.

Visa signatur

[5900x][MSI-B550-Tomahawk][RTX-3700][32GBRam3200CL14]

Permalänk

jag köpte en tv i julklapp och de ringde och fråga, men jag sa bara som det var: tvn var en julklapp och dator och internet har jag ej. Jag pröjsar såklart inte tv avgift nu heller. Och skulle det komma en kontrollant så får han stå i trappen, skulle aldrig släppa in en främmande människa in i mitt hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Varför ska jag betala för att skitprogram som Doobidoo och stjärnorna på slottet ska casha in? Och alla jävla UR-program som går om dagarna som inte en kotte tittar på? Om de ska tvinga på en avgift bädda in den i skatten och sänk den för h-vete. Dryga 2000kr om året är för högt. Vad gör de med alla pengar?!

Pengarna går till att göra UR-propagandaprogram de sedan tvingar skolelever att titta på.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kanske ska skaffa något sådant här..?

http://www.sweclockers.com/nyhet/14700-commodore-usa-uppgrade...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Vad kan det kosta att upprätthålla SVT för endast kris och nödsituationer?

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Lars Vilks har ju polisbevakning av både polisen och Säpo.
Inte en jävel som kommer nära hans dörr.
Han vet hur man slipper tv avgiften!

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Fast man betalar ju för SVT-kanalerna. Så vad spelar det för roll om det går att kolla på t ex tysk lokal-TV, om de fixar ett system som gör att bara de som betalar TV-avgiften kan se SVT? Det är inte TV-mottagare i sig man ska betala för, utan du ska betala om din apparat ger dig möjlighet att kolla på SVT och UR.

Det kan man ju tycka, men så är det inte.

Även om SVT "råkar" finansieras av TV-avgiften är det inte möjligheten att se på just SVT som gör dig avgiftspliktig, det är lagen rätt glasklar med.

Permalänk
Medlem

Man blir så förbannad på denna skit tv license.
Den borde vara på skatten ist nu är det bara vägörenhetsjobb åt radiotjänst i Kiruna men jag tycker att i Sveriges stad med lägst arbetslöshet så lägg ner radiotjänst och anställ dom på LKAB samma statliga ägare och dom skulle säkert ha dubbel lön

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Ratatosk:

Vad generöst att han slapp betala TV-avgift för en dator som han inte kan se på TV med!
Allt som krävs är att man med licensen, får ett konto som man kan logga in med, för att hetsjakten skall ta slut.
Men jag misstänker att de är ute efter att alla skall betala licens, inte rättvisa.

Trodde alla begrep det eftersom de inte har skapat ett kontosystem. Iaf alla på SweClockers.

Detta visar på sprickor i muren vilket kommer leda till att det kommer nya regler vilket gör det lättare för de att hitta oss som smiter undan.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Låter som skitsnack att en 27-åring endast har en så pass omodern dator som inte ens klarar SVT Play. Han ska med andra ord ha kvar sin dator som han hade när han var 13år? Säga vad man vill om TV-avgiften, men det här var fan den dummaste bortförklaringen för att slippa avgiften som jag någonsin har hört.

Tvinga folk att betala tv licens för att dom har en mobil eller dator är bra mycket dummare än vilken bortförklaring som helst.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Inte många Euro. Till skillnad från SVT sänder ju YLE faktiskt bra radio och TV.

Skickades från m.sweclockers.com

Skatten gick väl t.o.m. ner? Från flata 200€ till runt 100€ beroende på ens årslön tror jag.

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthor:

Det är inte ett privat familjeföretag.. står detta på deras hemsida:

Ägare och styrelse

"Radiotjänst ägs av SVT, Sveriges Radio och UR. SVT äger 61%, Sveriges radio 34% och UR äger 5%."

1 och 3 stämmer dock. Inte ens en konduktör kan kasta av dig från tex ett SL-tåg, de har inte ens befogenheter att bötfälla dig. Dock kan en kontrollant göra detta.

Då kommer följdfrågan: Vad är skillnaden mellan kontrollant och konduktör?

Permalänk

Skönt attt se att det finns någon gnutta förståelse i rättsväsendet när det gäller IT teknik, frågan är om det kommer att överklagas eller ej. Det skulle inte vara första gången man kör över logik och etablerade definitioner om man nu väljer att döma åt andra hållet i nästa instans...skulle snarare ligga i linje med hur de defacto lyckats baxa skiten till där vi är nu. Vidare så har jag än idag svårt att förstå att folk verkar ha accepterat våldtäkten på definitionen "broadcasting" och mer diskuterar hur man "kommer undan" än Radiotjänst maffiafasoner. Man kan ju för helskotta inte bara kasta upp en sida på nätet och sedan kräva tv licens för klassisk internetanvändning där du aktivt öppnar datatrafiken. Det är inte på något sätt en broadcasting, eller sändning!! Jag har haft påhälsning två ggr och varje gång har de fått sig en rejäl uppläxning både vad gäller tekniken och tolkning av lagen, och moralen av att gå deras ärenden. Skit går att sparka uppåt med...

Permalänk
Medlem

Överklagat

Radio o tv tjänst har överklagat den domen med förklaringen ( En gammal dator går o uppdatera bla bla bla ).

De ger sig inte de skall bara ha betalat även om du inte kan se på svt play bara för att du har en dator som är kopplad mot internet.

Det skulle vara kul o dra dem vid näsan koppla upp en C64 mot en skärm o köra Contiki på den o låta dem se om det går o se på svt play med den ....

Sen skulle man skratta så man vred sig o slog knut på sig.

Permalänk
Medlem

ett steg i rätt riktning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Att vi har fri media utan vinstdrivande syfte ser jag som fantastiskt! Sättet som den finansieras på är väl lite mer si och så. Jag hade önskat att SVT var skattefinansierat istället. Det är lätt att säga att man klarar sig utan SVT men den dagen vi får en kris eller ofred i vårt land är jag ganska glad att statlig radio och tv finns.

Ibland får man intrycket av att folk tror att det slutar kosta dem något om man flyttar över finansieringen till skatten. Tro mig, det sista nu sittande regering kommer göra är att införa en skattehöjning på någon procent, eller vad det nu skulle bli för att intäkterna skulle motsvara nuvarande avgift. Det vore politiskt självmord.

Den dag vi hamnar i krig eller liknande kan kommersiell TV ha den uppgiften, det finns ingenting som hindrar att man ålägger operatörerna det som villkor för att de ska få disponera över sina frekvensband i fredstid. Och även om det inte skulle gått, så behöver vi inte ett företag med > 2000 anställda och en hel trave olika kanaler för att upprätthålla beredskapen på den fronten.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!