DRAM fortsatt bristvara under 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Då hade du trillat omkull när ett par fina DDR2 minne kom ut för 5-7 år sen

Corsair XMS2 Xtreme DDR2 2GB kostade om jag minns rätt, långt över tusenlappen
För en sticka @ 2GB.

Och det var inget snack om saken, man bara skulle ha det.

Om jag inte missminner mig så gav jag 2500kr för mina 4GB, sanslösa priser då.

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Avstängd

Hur stor del av marknaden innehar SK Hynix?

Hoppas priserna inte blir tokiga när DDR4 kommer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Då hade du trillat omkull när ett par fina DDR2 minne kom ut för 5-7 år sen

Corsair XMS2 Xtreme DDR2 2GB kostade om jag minns rätt, långt över tusenlappen
För en sticka @ 2GB.

Och det var inget snack om saken, man bara skulle ha det.

Been there, done that.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk

Rambus anyone?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

Minns en tid då man kunde hitta 4x4gb 1600mhz för under 700kr

Köpte mina 8x2 för 650 innan branden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Hur stor del av marknaden innehar SK Hynix?

Hoppas priserna inte blir tokiga när DDR4 kommer...

Läste du inte artikeln?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Stinker fulspel nånstans så de bara skriker om det. Hynix, hur stor andel av DRAM-marknaden har de? Aldrig hört talas om dom. Finner det också lustigt att priserna fortfarande är såhär långt uppe efter så lång tid. Företaget har garanterat hunnit återställas nu. Minns då man kunde få fina 2x8 GB 1600 MHz minnen för ~650 kr. Nu får man knappt 8 GB för de priset. Jag hade dock tur med mina G.Skill-minnen. Minnen med den prestandan kostar uppemot 1100 kr på internet. Jag fick dom för 550 kr på Amtech här Jag vet att det annars inte spelar stor roll på 2133 MHz CL11 och 1600 MHz CL9.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Hjälpsam

Lönsam brand detta.
Oligopol som sagt, då blir det lätt att fixa en kartell.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Tur i oturen så att säga lite som 9/11, allt rasar samman men klirr i kassan som plåster på såren.

Det är ändå väldigt vanligt att folk köper 2-3ggr mer ramminne än vad de egentligen använder.

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Då hade du trillat omkull när ett par fina DDR2 minne kom ut för 5-7 år sen

Corsair XMS2 Xtreme DDR2 2GB kostade om jag minns rätt, långt över tusenlappen
För en sticka @ 2GB.

Och det var inget snack om saken, man bara skulle ha det.

köpte själv DDR3 2*4GB ram@ 800mhz för 2000kr back in the days xD

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av skog1s:

Då hade du trillat omkull när ett par fina DDR2 minne kom ut för 5-7 år sen

Corsair XMS2 Xtreme DDR2 2GB kostade om jag minns rätt, långt över tusenlappen
För en sticka @ 2GB.

Och det var inget snack om saken, man bara skulle ha det.

Nä det stämmer inte. Jag köpte 2x2GB Corsair DDR 2 år 2007 (SweClockers speldator Maj 2007) och det kostade 650kr - 800kr.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Hjälpsam

Missade att kommentera en sak angående tillverkarnas kartell.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem

Det är betydligt långsammare prisökningar nu än vid jordbävningen hösten 1999. Då pratar vi en en ökning från cirka 800kr till närmare 3000kr på bara några veckor.... för 128mb.

För hård prispress brukar i längden inte leda till något bra för konsumenterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Varför är du oförstående till det när det i båda fallen beror på att fabrikerna mer eller mindre gått sönder.

För att det är för långa tidsperspektiv. Som jag skrev så hade jag accepterat tillfälliga prishöjningar. Efter två år bör det (och har traditionellt sett) kommit ny teknik som gör t.ex. en hårddisk på X TB tillräckligt obsolet för att det ska vara försvarbart med ett pris som är högre än två år tidigare.
En annan lustig grej är att det först gnälls om att PC-datorer säkljer för dåligt. När sedan prissättningarna ska ske så skyller man på att sina kartellbaserade priser på att man inte kan producera ikapp.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av OSkar000:

Det är betydligt långsammare prisökningar nu än vid jordbävningen hösten 1999. Då pratar vi en en ökning från cirka 800kr till närmare 3000kr på bara några veckor.... för 128mb.

För hård prispress brukar i längden inte leda till något bra för konsumenterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Priset tenderar att gå i en berg och dalbana, högt som tusan så länge kartellen håller och alldeles för lågt när den spricker.
Problemet är att så många aktörer slås ut när priset är för lågt, detta har nu lett till något som kan liknas vid ett oligopol med bara tre tillverkare kvar.

Kartellen skapades när USA införde importtullar på minnen, pga påstådd prisdumpning, något som inte var sant utan lobbats fram av inhemska minnestillverkare.
Resultatet av tullarna blev att amerikanska PC tillverkare flyttade utomlands och att priset från importörerna justerades uppåt, de slutade konkurrera med varandra.
Tullarna räddade ju som bekant inte heller det amerikansk tillverkarna på sikt.

Allt detta prat om Kartell är så klart inte bevisat, då skulle det ju lett till rättegång, men jag tycker att det är mycket som talar för att den finns.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Jag misstänker skitsnack så som det var med hårddiskdramat något år sedan bara för att Hynix ska tjäna extra pengar...

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Datavetare
Skrivet av LoppanH:

Om jag inte missminner mig så gav jag 2500kr för mina 4GB, sanslösa priser då.

Jag gav också 2500kr, för 2MB fast-RAM till den Amiga 1200 jag en gång i tiden hade

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Fjolårets brand i SK Hynix fabrik väntas orsaka fortsatt brist på DRAM-kretsar under hela 2014, vilket tillsammans med ökad efterfrågan kan leda till ytterligare prishöjningar.

Läs artikeln

Man kan inte annat än känna sig bedrövad på prisläget vad gäller RAM.

Vansinnigt att en normal uppsättning minne kan få tillåtas få kosta lika mycket som vad ett påkostat helt moderkort går på ute i handeln.

Man behöver inte ha några större kunskaper i ämnet för förstå att handeln tillsammans med aktörer på marknaden skor sig något upp i det blå på den här historien. Som synes en i övrigt till bristningsgränsen överhypad situation vad gäller användares personliga förhållande till detta med minne på datorer.

Vad gäller relationen till detta med minnen överlag och mängden minne man ofta hör talas om man bör ha så låter det ju ganska överdrivet.

Tacka sjutton priset stiger då när folk gapar & tjatar i högan sky när just minnen hamnar överst på dagordningen jämt jämt jämt & ständigt.

Kombinera ovan med bristfälliga konkurrens kontroller och man får nog vidhålla att vi har oss själva att skylla och vår egen okunnighet.

Om enkla vanliga minnen ska behöva hamna på den prisnivån - Då är det dags för andra alternativ

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Venke:

Man kan inte annat än känna sig bedrövad på prisläget vad gäller RAM.

Vansinnigt att en normal uppsättning minne kan få tillåtas få kosta lika mycket som vad ett påkostat helt moderkort går på ute i handeln.

Du är för ung för att minnas RDRAM antar jag? För annars hade du inte klagar på minnespriserna idag. De må vara högre än innan branden men de är på inget vis höga med absoluta mått mätt. Titta historiskt så får du se på höga priser.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du är för ung för att minnas RDRAM antar jag? För annars hade du inte klagar på minnespriserna idag. De må vara högre än innan branden men de är på inget vis höga med absoluta mått mätt. Titta historiskt så får du se på höga priser.

Det mesta brukar va relativt.

Går alltid att hitta tidsperioder och grafer som stämmer med ens egna önskemål och smaker.

Tekniken har gått framåt och pressat priserna nedåt inom nästan allting på elektronikområdet under större delen av tvåtusen talet.

Varför skulle detta med minnen få tillhöra ett skyddat exklusivt begränsat område när allting annat agerar utefter sund konkurrens?

Det handlar ju om att kunna följa med lite i tiden så utvecklingen inte stagnerar.

Varför gå med på att betala mer bara för det känns nostalgiskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Det är betydligt långsammare prisökningar nu än vid jordbävningen hösten 1999. Då pratar vi en en ökning från cirka 800kr till närmare 3000kr på bara några veckor.... för 128mb.

För hård prispress brukar i längden inte leda till något bra för konsumenterna.

Skickades från m.sweclockers.com

På jobbet där jag jobbade sålde vi inga minnen på flera månader efter den "katastrofen".

Ganska pyrt att senare få reda på att EN minnestillverkningsfabrik fått ett strömavbrott på ca en timma.

Det som händer efter "naturkatastrofer" i det här slaget är en sorts automatisk tillfällig kartellbildning där alla skyller på sagda "naturkatastrof" även om deras fabriker inte är drabbade...

Oftast för att okontrollerad konkurrens drivit priserna under en för företagen hälsosam nivå.

Permalänk
Medlem

Rätt glad att jag införskaffade mina innan priserna steg ordentligt.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

DRAM$310 MILLION SETTLEMENT

Referens artikel - MaximumPC

Man håller just nu på med hämta in ersättningsanspråk ifrån konsumenter i USA som handlat Minne mellan åren 1998 t.o.m 2002.