Microsoft planerar Windows 9 till april 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Varför hoppas alltid Windows NT och Windows 2000 över? Båda riktigt bra OS enligt mig...kanske för att det skulle bryta foliehattarnas "varannan bra" teori? eller?

Enkelt. Eftersom de som nämnts är OS som främst är riktade mot (privata) konsumenter medan NT och 2000 är för företag och servrar. Du ser inte heller Windows CE, 2003, 2008, 2012 eller WP i listan av samma anledning.

Därmed inget vidare sagt om listan i övrigt även om Win9, komiskt nog verkar bli det som Win7 var till Vista.

Permalänk
Medlem

Microsoft i ett nötskal dom släpper ett bra operativsystem sen ett dåligt så här har det hållit på sen xp . Windows 8 va riktigt dåligt så jag tror att Windows 9 kommer va riktigt bra

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Tidigare versioner? DOS ocksåvidare.
Windows 3.0 - halvdant, saknade nätverk
Windows 3.10/3.11 - succé
Windows 95 - halvdant (Sedan när var inte win95 en enorm succe?)
Windows 98 Succé (win 98 32bitars slopade dos stort framsteg)
Här ska windows 2000 stå. tanken med 2000 var att slopa windows 98 tekninken oich gå över till NT
Windows ME - Total flopp (men så kom ME här börjar varannan grejjen.)
Windows XP/2000 - Succé (XP personligen avskydde jag det. dom fula menyerna och dom började gömma inställningar för användarna.)
Windows Vista - Flopp (Här gjnorde microsofrt ett försök att göra gränsnittet snyggare. gick ju rätt bra. )
Windows 7 -Succé (Här förfinade microsoft de missar dom gjort i första försöket.)
Windows 8 - flopp (Här inser microsoft att PC'n är död och försöker få igång en ny start. Dock har dom jävlats med pc användare och krånglat till saker)
Windows 9 - ... (Nu är det dags att rätta till de missar dom gjort i första försöket.)

Men varannan grejjen börjar först med ME
Folk pratar om att listan är konstlad hit och dit. Men den professionella server marknaden är ju en helt annan marknad där kan man inte sitta och göra massa gulliga gränssnitt för hemanvändare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av traian:

Det här borde MS göra till win9 IMO:

1. separata OS för plattor/telefoner och Desktop/Laptops!
2. på Desktop/Laptop så ska man kunna avaktivera/avinstallera metro/modern UI HELT!
!

Windows "plattor" har inte samma målgrupp som t.ex. Apple med deras "leksak plattor". Windows målgrupp (med 8.1) är mer mot produktivitet då mycket av plattorna är 2 in 1. Om man då bara skulle ha RT på dem så blir de också "leksaker" så då är "metro" en bra övergång och de skulle man sabba om man separerade OSen med en för plattor och en för desktop.

Jag hoppas att w9 blir mer sammanslaget med Windows phone så att apparna går att köra både i metro och på telefonen.

Permalänk
Medlem

Ska de börja mjölka Windows så här får de allt börja sänka priser för sina OS annars får man börja tänka om? Steam OS here we come?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juugz:

Skyll dig själv då. Framtiden måste suga för dig. Du kan inte adapt till nytt.

Då jag knappast tycker att det är något direkt problem med win 7 så ser jag inte anledningen.

har inga problem att ändra mig OM det är värt att byta, vilket win 7 > win 8 inte är för mig.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Dussan89:

Då jag knappast tycker att det är något direkt problem med win 7 så ser jag inte anledningen.

har inga problem att ändra mig OM det är värt att byta, vilket win 7 > win 8 inte är för mig.

Helt riktigt. Varför ska man tvingas använda ett mobilt gränssnitt som bosktavligt talat är utvecklat för touch när man sitter på en stationär dator med härlig mus och tangentbord? Trams. Windows 8 är Microsofts största flopp hittills, både tekniskt sett och eknomiskt sett. Man har till och med utökat stödet för äldre OS för att ingen köper Windows 8. Majoriteten av 8-användare har fått skräpet för-installerat.

Jag bryr mig inte ens om att Windows 8 rent prestandamässigt slår en exakt lika dant specad dator med Windows 7. Det är en principsak. Och den viktigpettern som vill påstå att jag inte testat WIndows 8; har använt det sen första betan. Jag tycker det är lika värdelöst som jag tyckt sedan dag ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blitzenkrieger:

Helt riktigt. Varför ska man tvingas använda ett mobilt gränssnitt som bosktavligt talat är utvecklat för touch när man sitter på en stationär dator med härlig mus och tangentbord? Trams. Windows 8 är Microsofts största flopp hittills, både tekniskt sett och eknomiskt sett. Man har till och med utökat stödet för äldre OS för att ingen köper Windows 8. Majoriteten av 8-användare har fått skräpet för-installerat.

Jag bryr mig inte ens om att Windows 8 rent prestandamässigt slår en exakt lika dant specad dator med Windows 7. Det är en principsak. Och den viktigpettern som vill påstå att jag inte testat WIndows 8; har använt det sen första betan. Jag tycker det är lika värdelöst som jag tyckt sedan dag ett.

Nej jag förstår om dom hade riktat in sig på tablets / telefoner och touch laptops, men till stationära ?, nej det är komplett irrelevant för mig.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Jahopp, snart blir det alltså på tal om en "Förbättringar i Windows 9" av Strejf antar jag ?

Han som är windows 8 fanboy?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

"Cortana" låter ju spännande. Har länge närt tanken på att det borde hända nåt på "personliga assistent-sidan", tror det har potential för att underlätta inom vissa områden.

Tyvärr verkar det som "Cortana" ska bo i molnet så dom siktar väl mer på att göra en tjänst som samlar information om folk i marknadsföringssyfte snarare än för att lätta upp vardagssysslor. Skulle föredra en *personlig* assistent.

Microsoft Bob finns ju redan.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Det är faktiskt riktigt stolligt, linux tycker jag t.o.m är enklare att använda än windows. Vi snackar Ubuntu-Baserade distros alltså. Exempelvis har du ju Software Center vilket är ett mycket bättre tillvägagångsätt för appar än att söka upp dom på internet. ÄVen om jag själv gillar att använda terminal då det går sjukt mycket snabbare men det är ju som sagt inte för gemene man.

Vad som skulle behöva göras är att fler OEM's skulle börja pumpa ut datorer med, Ubuntu, Mint, Zorin, Pear eller liknande och dessutom skippa all bloatware från norton och microsoft. Datorerna skulle bli billigare och jag tror inte att exempelvis en pensionär skulle bry sig om dom tittar på båtar/semesterhus/chattar med barnbarn på Ubuntu istället för windows.

Ja det är lite tråkigt att tillverkarna inte vågar satsa på Ubuntu eller Mint. Skulle en större massa börja använda det så skulle mer kända program och större speltillverkare också satsa på Linux.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Varför hoppas alltid Windows NT och Windows 2000 över? Båda riktigt bra OS enligt mig...kanske för att det skulle bryta foliehattarnas "varannan bra" teori? eller?

Har redan svarat på det flera ggr i den här tråden, men kan ta det igen. Varken NT eller 2000 var konsument OS utan riktade sig mer mot företag.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud986:

Wow det var ett tag sedan, man kan säga att en del har hunnit hända under den tiden!

Ja, det har hänt en hel del på 15 år. 11 september-attackerna, USA förklarade krig mot Irak, Sverige har bytt regering. Apple blev världens högst värderade bolag etc, Bill Gates avgick som VD, etc.
Men de fundamentala bristerna i Linux återstår.

Permalänk
Medlem

Hade winxp i tio år. Var nöjd med win7. Vill inte byta OP vartannat år, känns extremt onödigt och girigt. Enda anledningen att byta är upphörande säkerhetsuppgrqaderingar och nya DX-versioner som mer eller mindre tvingar en. Det är med motvilja varje gång...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Handlar inte om startmenyn för mig, utan om det meningslösa med tiles, apps och gui:t på en stationär dator.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Jahopp, snart blir det alltså på tal om en "Förbättringar i Windows 9" av Strejf antar jag ?

Min avsky för Windows 8 blir ännu större ju mer han lovordar det. Bäst att han håller tyst om Windows 9 så man kan få en chans att nosa på det innan han fanboyar sönder det.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juugz:

Windows 8 springer varv runt Windows 7. Du kan alltid ladda ner classicshell eller startisback och få din startmeny tillbaka.

Startmenyn var ärligt talat inget speciellt. Innan tryckte jag på winkey och skrev det jag ville öppna sen enter. Gör samma sak nu fast måste trycka på winkey+Q för samma funktion.

Alltså har inget förändrats. Laddade ner startisback men avinstallerade det då jag inte förstod användningsområdet. ModernUI är okej, problemet är applicationsstödet och användbarheten.

Och den största bristen i användbarheten är enligt de flesta kunderna avsakanden av startmenyn.

Visst kan man ladda ned startisback, classicshell eller start8 osv men för ett större företag duger inte det innan man får en garanti från MS på de garanterar att startmenyn kommer att funka med deras uppgraderingar i minst fem år.

Eftersom MS inte kan ge den garantin utan att äga koden själva så går det inte och därmed så väljer företagen bort W8.
Vi får se om MS gör rätt med W9 men annars kommer det att börja göra redigt ont i Redmond

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Får ju hoppas att 2.0 av gränssnittet medför fler förbättringar än vad som kom i 8.1, där finns fortfarande en hel del inställningsmöjligheter att önska.
Gemensam appbutik är nog inget dumt drag det heller och kan kanske hjälpa dem få den skjuts de behöver på appfronten.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Inaktiv

Undrar om de kommer trycka ännu mer på molnintegrationen än vad de gör i win 8.1? Med lite tur får de böter så in i helvete av EU om de försöker tvinga alla att köra genom MS login och NSA designade skydrive. Att OS automatiskt laddar upp dokument till en tjänst där man vet att NSA har sina feta fingrar inblandade är bara tragiskt.

Ännu mer tragiskt är att ingen här verkar bry sig. Svenskar verkar gilla att staten gräver runt i deras privatliv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Min avsky för Windows 8 blir ännu större ju mer han lovordar det. Bäst att han håller tyst om Windows 9 så man kan få en chans att nosa på det innan han fanboyar sönder det.

Det är ju bara att hitta lite stake och helt enkelt ta din egen chans och nosa på det. Varför ens detta är ett problem för dig är en gåta för mig ... Du vill bara ha uppmärksamhet. Testa oavsett vad omvärlden gör eller säger (speciellt när du själv säger att du vill testa det) Ska det vara så jävla svårt?

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Inaktiv

Hoppas de har kvar startmenyn som den är nu. Tycker den är riktigt bra!

Permalänk
Medlem

Att det ska vara så svårt för Microsoft att göra som Ubuntu, i installationen får man välja mellan desktop eller ubuntus appläge. Kör win 8 nu men den ser ut som win 7 men jag kan inte gå tillbaka till riktiga win 7, känns alldeles för långsamt. Med mina erfarenheter av win 8 så dröjer det innan jag skaffar 8.1 eller softar tills win 9.

Visa signatur

/// Vattenkyld 750D \\\

Permalänk
Avstängd

Microsoft skall hålla sig borta från Ubuntu och de andra Linux distarna, vill ett mång-miljards global koncern tjäna pengar, så får de utveckla egna lösningar, inte parasitera på GNU-världen. Bättre eller sämre spelar ingen roll.

Känns som när Win9 kommer så finns inga Windowsdatorer kvar här hemma. Ersatta av Androidsurfplattor, Androidmobiler och TV-spel (PS4 självklart) i kombination med hemnätverk och NAS.

Kanske någon Chromedator/Appledator kan finnas för att sköta foto/videoredigering jobb.

Microsoft har verkligen sk-igt i det blåskåpet med Win8, inlåsningar, NSA-samarbet och all Bloatware som MS stoppar in i Windows samt deras problem med bakåtkompatibilitet.

Några kanske kan förlåta M$ och gladeligen fylla deras skattkista men jag, Nej tack!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Altså, jag har alltid hållt til på Windows sidan, och gör det.. Men sista åren mest på grund av at jag och frugan och min enda dotter är gamers in i märgen... Eftter 20 år med Wndows känns det som dom bör göra riktigt rejäla förändringar under huven, inte stoppa på mer ögongodis eller onödig skit som bara är bra för touchplattor... Vi vet dom kan, men håller tilbaka för dem som sitter och håller emot med vanans makt ... Vi behöver riktiga lyft, som när musen kom, som när XP kom... Tekniken från sci-fi filmerna finns där... begränsningarna sitter fast i en eller två generationers hjärnor, de kan inte hantera det och därför vågar de inte släppa ut det til oss som kan... Men jag ser hur min dotter, klarar att klura ut snabbare än mig nya funktioner och användingsområden trots att jag hållt på med detta i 20 år. Kan hon gå förbi mig vid 11 års ålder på vissa saker, vad kan hon göra med teknik JAG som är snart 40 hungrar efter ? De stora bolagen hindrar aktivt utvecklingen, kanske först och främst genom sina patentstrider.. JAG tycker vi borde ha kommit bra mycket längre i konsumenters både programvara och hårdvara... MS får skärpa sig och de andra med... Detta börjar bli lika slött som 80 talet igen.. Moores lag ska inte nödvändigtvis gälla OS och sånt, men skulle återspeglas i den åtminstone !!

Permalänk
Medlem

återinför de startmenyn så kommer jag nog skaffa windows 9. Startmenyn vart enda anledningen jag inte bytte från windows 7 på mina 6 datorer.
sorry but i need it! Metro och dess lull lull intresserar mig inte för 5 öre.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juugz:

Startmenyn var ärligt talat inget speciellt. Innan tryckte jag på winkey och skrev det jag ville öppna sen enter. Gör samma sak nu fast måste trycka på winkey+Q för samma funktion.

men det går ju att börja skriva i startmenyn så kommer sökrutan automatiskt. Jag förstår inte varför många saknar startmenyn, har man väl börjat använda det på det där viset så är ju leta efter ikoner lite förlegat. Det skulle vara att man inte ser senast använda dokument då kanske.

(jag gillar Windows 8! har testat alla Windows sedan 3.0 förutom Vista. NT3.51 var favorit ganska länge, stabilt)

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Ja lite av den stämpeln ligger tyvärr kvar, men det är ju inte alls sant. Om det på något sätt upplevs som krångligt så har det mer att göra med att en Windowsanvändare är van med hur saker görs på Windows istället för Linux.

Tar du däremot en person som aldrig har använt en dator (om det nu finns några sådana kvar som inte ligger på dödsbädden) så tror jag inte att t.ex. Ubuntu skulle upplevas mer svåranvänt än Windows när man inte är van med något annat innan.

Personligen skulle jag nog vilja hävda motsatsen. Jobbar dagligen med Linux (8 timmar om dagen) och på företaget jag jobbar nu kör vi Debian Wheezy. På mitt förra jobba körde vi Ubuntu. Totalt sett har jag jobbat aktivt med Linux i ca. 5 år nu. Visst är där skillnad på de två distributionerna och Ubuntu är en liiiiiiten aning enklare att ha att göra med. Men på det hela taget så är jag inte alls nöjd med Linux. Det är krångligt som f-n så fort man vill göra något som inte är absolut standard (oftast får man ta till terminalen och skriva en lång harrang som man gjorde i dos för 15 år sen). Som ett exempel så skulle jag för ett par månader sedan installera ett nytt Nvidia kort i burken här och efter x antal timmar så fick jag ge upp. Då hade diverse "experter" försökt hjälpa till att få bild i härket utan resultat. När sedan de Linux ansvariga på IT jobbat med den i 3 timmar så fick de igång den igen (nästan... det saknades fortfarande inställningsprogrammen från Nvidia). Visst, det här var kanske otur och dåliga drivare från Nvidia, men ändå... tänk om en normal användare hemma i stugorna skulle försöka sig på det här. Knappast att det skulle gå. Vidare så har jag (och även min rumskollega) ofta problem med att hela skiten hänger sig. Förmodligen är det KDE som krashar (hade dock samma problem i Gnome i förra Debianreleasen), men det kräver ändå att man antingen startar om skiten eller lyckas döda och starta om de processer som hängt sig. Sen rent estetiskt (och det är ju såklart extremt subjektivt) så tycker jag absolut att Linux är många år bak Windows. Faktum är att det är väldigt intressant att höra alla inbitna Linuxfantaster klaga på Windows/Apple när man sedan ser hur tappert de försökt kopiera utseendet på grafiska element i sin egen distribution.
Tja det här är bara ett fåtal exempel på alla de problem som jag upplever i Linux. Därmed inte sagt att allt är skit. Det finns många bra saker med som jag saknar i Windows. Men de få timmar per dag jag använder Windows (i mitt fall Win8.1) är absolut en mer positiv upplevelse än de jag får på jobbet.

Permalänk

Jag har precis gått över från XP till Win7 på laptopen, kör 7an tills EOL där med. I servern snurrar 2003 server tills 2015. Om det blir mer Windows efter det vette fasen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av d94pam:

Personligen skulle jag nog vilja hävda motsatsen. Jobbar dagligen med Linux (8 timmar om dagen) och på företaget jag jobbar nu kör vi Debian Wheezy. På mitt förra jobba körde vi Ubuntu. Totalt sett har jag jobbat aktivt med Linux i ca. 5 år nu. Visst är där skillnad på de två distributionerna och Ubuntu är en liiiiiiten aning enklare att ha att göra med. Men på det hela taget så är jag inte alls nöjd med Linux. Det är krångligt som f-n så fort man vill göra något som inte är absolut standard (oftast får man ta till terminalen och skriva en lång harrang som man gjorde i dos för 15 år sen). Som ett exempel så skulle jag för ett par månader sedan installera ett nytt Nvidia kort i burken här och efter x antal timmar så fick jag ge upp. Då hade diverse "experter" försökt hjälpa till att få bild i härket utan resultat. När sedan de Linux ansvariga på IT jobbat med den i 3 timmar så fick de igång den igen (nästan... det saknades fortfarande inställningsprogrammen från Nvidia). Visst, det här var kanske otur och dåliga drivare från Nvidia, men ändå... tänk om en normal användare hemma i stugorna skulle försöka sig på det här. Knappast att det skulle gå. Vidare så har jag (och även min rumskollega) ofta problem med att hela skiten hänger sig. Förmodligen är det KDE som krashar (hade dock samma problem i Gnome i förra Debianreleasen), men det kräver ändå att man antingen startar om skiten eller lyckas döda och starta om de processer som hängt sig. Sen rent estetiskt (och det är ju såklart extremt subjektivt) så tycker jag absolut att Linux är många år bak Windows. Faktum är att det är väldigt intressant att höra alla inbitna Linuxfantaster klaga på Windows/Apple när man sedan ser hur tappert de försökt kopiera utseendet på grafiska element i sin egen distribution.
Tja det här är bara ett fåtal exempel på alla de problem som jag upplever i Linux. Därmed inte sagt att allt är skit. Det finns många bra saker med som jag saknar i Windows. Men de få timmar per dag jag använder Windows (i mitt fall Win8.1) är absolut en mer positiv upplevelse än de jag får på jobbet.

Grafikkortsdrivrutiner från Nvidia och AMD är ju superenkelt att få att fungera. Man går ju bara in via hardware drivers och laddar ner en drivrutin och installerar automatiskt den vägen. På köper får man "kontrollpanelerna" som ingår i deras drivrutiner.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Ja det är lite tråkigt att tillverkarna inte vågar satsa på Ubuntu eller Mint. Skulle en större massa börja använda det så skulle mer kända program och större speltillverkare också satsa på Linux.

Jo, alltså de satsas ju lite smått. Dell har ju en "Developer Edition" med Ubuntu 12.04 (http://www.dell.com/se/foretag/p/xps-13-linux/pd, http://www.ubuntu.com/desktop). Dock krävs det betydligt mer. Men det känns som framtiden är ljus för Ubuntu. Jag hade gärna gått över helt och hållet till Linux när de börjar satsa mer med gaming. Känns som man är "tvungen" att använda Windows för att t.ex lira BF4 just nu. Men, vi får väl vänta och se.