Permalänk
Medlem

Grafik upplevelser BF4

Jaha,uppdaterade burken med ett Asus GTX 770 OC och spelet flyter väl bra med Ultra inställningar i 1920X1080.
En sak som stör mej bara.. Tidigare körde jag BF3 och det funkade klockrent, men nu med BF4 upplever jag att upplösningen "känns" som 800X600 trots inställt 1920X1080, allt känns större. Nån som känner av samma problem och hur man skulle kunna "förminska" grafiken.Tyvärr stöder inte skärmen heller högre upplösning, som vore det naturliga att göra.. Har provat labborera lite med "resolution scale" utan större framgång. Kanske damma av den gamla analoga bildskärmen igen ,.,.

Visa signatur

i7-920@2,67Ghz , DDR3 1333MHz 6 GB, MSI GTX 275 Chieftec 750w nätagg + lite annat..

Permalänk
Hedersmedlem

Finns det någon HUD size-inställning, tro? Annars kan det vara att du kör för lågt FOV-värde (det vet jag går att ändra).

Permalänk
Medlem

Inte helt hundra på vad du menar, men hesta höja field of view (känns konstigt i början när man kört med standarden - sätt den på 100 så vänjer du dig snart!) och sänka HUD size.

Edit: Såg nu att jag svarat samma sak som postaren ovanför >.< Inlägget måste ha dykt upp under tiden jag skrev ^^

Permalänk
Medlem

Hmm, svårt att förklara men känns som jag hamnat 2dm närmare skärmen, men ska kolla de där inställningarna när jag kommer hem

Visa signatur

i7-920@2,67Ghz , DDR3 1333MHz 6 GB, MSI GTX 275 Chieftec 750w nätagg + lite annat..

Permalänk
Medlem

Se så att "Resolution scale" på vänster sida i graphics settings är på 100. Min var på 90 från början, vilket gjorde att det kändes "pixligt"

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iggesota:

Hmm, svårt att förklara men känns som jag hamnat 2dm närmare skärmen, men ska kolla de där inställningarna när jag kommer hem

Känns det som att du har hamnat närmare skärmen så är det definitivt Field of View (FOV) som behöver höjas.

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Medlem

Tror jag hittade svaret, ska bara komma hem å få det bekräftat: Måste vara Field of View (FOV) http://www.youtube.com/watch?v=YRUFFEaTMA4 Tack för hjälpen så länge!!

Visa signatur

i7-920@2,67Ghz , DDR3 1333MHz 6 GB, MSI GTX 275 Chieftec 750w nätagg + lite annat..

Permalänk

FOV och dyn resolution scaling är de enda anledningarna.

Permalänk
Medlem

hm, grejade lite med FOV och visst vart det bättre men kan inte säga att jag vart helt nöjd. När man klev upp för högt i FOV så vart det ju att titta i en kikare bak-å-fram, så jag ligger på 70 nu.
Har skruvat på det mesta nu så man får väl vänja in sej i spelet helt enkelt,.

Visa signatur

i7-920@2,67Ghz , DDR3 1333MHz 6 GB, MSI GTX 275 Chieftec 750w nätagg + lite annat..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iggesota:

hm, grejade lite med FOV och visst vart det bättre men kan inte säga att jag vart helt nöjd. När man klev upp för högt i FOV så vart det ju att titta i en kikare bak-å-fram, så jag ligger på 70 nu.
Har skruvat på det mesta nu så man får väl vänja in sej i spelet helt enkelt,.

Så här är det tyvärr med BF4 i jämförelse mot BF3. Dvs. högre FOV innebär att det kommer vara svårt att sikta på längre avstånd. I BF3 påverkar inte vilket FOV inställning man har hur "inzoomat" det blir när man väl tar sikte, men i BF4 så är det tvärtom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

Tycker FOV 70 är extremt smalt, tunnelseende!
Personligen kör jag på 95, då man ändå måste ha lite förmåga att skjuta på distans (annars kunde jag köra ännu högre).. Men 70, det är som att ha skygglapparna på.
Se som sagt till att ha 100% på resolution scale också.

Visa signatur

CPU: 12900K (H150i Elite LCD) | GPU: ASUS ROG STRIX 3080 ti OC | MB: ASUS PRIME Z690-A
PSU: ASUS ROG Thor 1200 | DDR5: G.SKILL Trident Z5 6000Mhz | CHASSI: Lian Li 011 EVO
SSDs: 2x Samsung 970 Pro (2+1TB) | LJUD: GoXLR + Beyerdynamic DT 770 PRO + Shure SM7B
SKÄRM: Asus ROG Swift PG278Q / AW3423DW OLED | OS: Windows 11