Dell Ultrasharp UP2414Q – 4K-upplösning och aggressiv prissättning

Permalänk
Medlem
Skrivet av saibot90:

Kan någon mer insatt i ämnet förklara för mig varför en datorskärm i 4k kan kosta 13000 kr och anses billig, när man idag kan klämma in en full hd i en liten mobiltelefon för 4000 spänn och där vi om ett par månader ser 2560x1600? En datorskärm med 2560x1600 kostar ju också hutlöst mycket och då visar den bara en bild, jag kan varken installera appar eller ringa med den...

en sån här plus en Nexus 6 är framtiden!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Discokungen
Skrivet av roxkz:

Varför då, något fel på DP?

Skrivet av Flamso:

Sen undrar jag om de har fixat Displayport i Windows än? Innan kunde man inte stänga av skärmen utan att den kopplades bort som enhet vilket förstörde skrivbordet när man har flera skärmar. Sjukt drygt.

Ja. Det är det. Jag hade inte tvekat att köpa tre UHD-skärmar när de kommer ner i vettiga priser men jag orkar verkligen inte den här efterblivna "funktionen" som Microsoft säger är "by design". När man stänger av skärmen, kopplad till datorn med Displayport, så tror Windows att skärmen blivit urkopplad och kastar över allting på resterande skärmar. Det är inte roligt om man har fler än en skärm.

Finns det en fix som inte involverar HDMI eller något? Finns det i drivrutinerna? Jag fattar inte. Det är verkligen en sån sak som får mig att tvivla på Microsofts beslutsfattare. Det och att funktionen för att stänga locket på en laptop när den är inkopplad till en extern skärm inte sätter datorn i viloläge. Eller vänta, den finns ju inte.

Här är en fin tråd som har varit aktiv i tre år. http://social.technet.microsoft.com/Forums/windows/en-US/8a9b...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det och att funktionen för att stänga locket på en laptop när den är inkopplad till en extern skärm inte sätter datorn i viloläge. Eller vänta, den finns ju inte.]

Jodå, annars hade jag blivit smått galen på jobbet. Och när jag använde laptopen som HTPC i dess barndom.
Du går in på Advanced settings under kontrollpanelens Power Options. Sektionen "Power buttons and lid" och ändra bara till "Do nothing" under stänga-locket-delen.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Avstängd

vilket skit!
finns det inte äns några RGB inställningar på den skärmen?
hade dom funnits så hade man ju kunnat åtgärda den gröna gråskalan enkelt.

sen ska ju en äkta 4K panel klara rec2020 standarden men det har vi inte sett röken av än
fortfarande gamla utvattnade SRGB läget på alla 4K paneler.

ingen LCD kommer att fixa den nya 4K standarden rec2020 det är bara att konstatera.
LED belysningen skitar ner färgerna för mycket.
för rec2020 krävs den en OLED panel med rena färger.

4K OLED is the only way to go.
väck mig om 2 år när dom skärmarna finns till skapliga priser

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Anledningen är väl att det började pratas så mycket om 4K innan standardiseringsorganen lyckades trolla fram namnet UHD. Så alla skrev 4K i brist på annat att använda. Nu börjar fler och fler sakta men säkert skriva UHD när de menar UHD. Till exempel såg jag reklam för TV-apparater från Samsung där det stor UHDTV stort och 4K UHD stod litet i ena hörnet. Så hade Consumer Electronics Association varit lite snabbare hade förvirringen aldrig uppstått för då hade ingen människa utanför filmindustrin vetat att det fanns något som heter 4K, ungefär som ingen kände till 2K.

Det fanns exakt två UHD TV-apparater (en toshiba och en LG, i teorin i handeln) när CEA officiellt tillkännagav frasen... så det var väl ganska snabbt? Snabbare än debaclet med HD-märkningen iaf (HD Ready, I'm looking at you)

Skrivet av pg_ice:

vilket skit!
finns det inte äns några RGB inställningar på den skärmen?
hade dom funnits så hade man ju kunnat åtgärda den gröna gråskalan enkelt.

sen ska ju en äkta 4K panel klara rec2020 standarden men det har vi inte sett röken av än
fortfarande gamla utvattnade SRGB läget på alla 4K paneler.

ingen LCD kommer att fixa den nya 4K standarden rec2020 det är bara att konstatera.
LED belysningen skitar ner färgerna för mycket.
för rec2020 krävs den en OLED panel med rena färger.

4K OLED is the only way to go.
väck mig om 2 år när dom skärmarna finns till skapliga priser

Hej från 2016. Din 2 år gamla OLED skärm är här, med RGB-inställningarna R: 0 G: 0 B: +146000 Jag har den senaste tiden petat upp blå några snäpp varje dag då den av nån anledning aldrig kan visa korrekta färger längre.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast HDMI 2.0 klarar 60 Hz utan någon ljuglösning som MST faktiskt är. Nu ska väl DP 1.2 klara 60 Hz också egentligen men vad jag har lyckats läsa mig till efter mycket grävande så är det styrkretsarna i skärmarna som inte klarar det än. Innan det fixas är jag inte ett dugg intresserad. Läs till exempel igenom Sweclockeres tester med grafikkort så ser du hur mycket trassel MST ger. Så det är långt ifrån felfritt än.

Är mera relevant hur jag själv upplever det hela idag då jag inte har trassel så det är långt ifrån så trassligt som det svartmålas som, inte tester som mer eller mindre är utdaterade och "ljugmetod" eller ej så fungerar det till skillnad mot HDMI som inte har på monitorer att göra, dom hör hemma på TV.
HDMI är ju ljusår efter DP standarden då HDMI 1.4 krävde dubbla kablar, historiens värsta fullösning för att ens fungera i 60Hz, är ju först idag med pinfärska och ej utspidda HDMI 2 som 60Hz påstås fungera men tar flertalet år att ens bli realitet och utspritt att det blir "alternativ" till DP och om det går som tänkt kommer ju ändå HDMI, VGA och DVI att fasas ut från monitorer helt och ersättas av DP så dessa enbart har DP samt TV bara HDMI utöver ev. USB i båda fallena.
Tar hellre en idag utspridd lösning som DP 1.2 i MST som bevisligen fungerar än hopkok som HDMI som tar år att spridas tillräckligt och svänger inte med ursäktar att jag väntar på nåt som inte behövs, dvs HDMI2.

Tvivlar att ens den använda PQ321QE var uppdaterad till relevant fw då problemen nämda 19:e november till stor del är justrelaterat till skärmens fw vilket senaste fw:n åtgärdar och alla nya tillverkade skall ha detta från fabrik och verkar nått svenska återförsäljare. Känner igen dessa problem när jag körde på ej uppdaterad 321:a, men med fw 1.02 jag jagade ur ASUS är det klockrent och denna fw är inte officiell utan får mot begäran då antalet skärmar påverkade av detta inte är för stort så det inte sålts allt för många skärmar innan uppdateringen infördes.
PCPERS 321:a var inte uppdaterad då fw:n inte ens fanns då i juli/augusti och kännedom om denna fw inte är allt för utspridd ens hos vissa inom ASUS och det gör PCPERS video "preview" orelevant idag vad gäller uppförande och MST.

Faktum kvarstår att HDMI ligger drygt 3.5-4 år efter DP som nu Q1 når 1.3 och skall räcka till 120Hz som får ses som nästa milstolpe om några år.

OM det hade strulat som påstås hade jag returnerat min PQ321:a direkt och gått tillbaka till 3x30" men siktar på 3x32" 4K med ev G-syckmod inom nån tidsrymd.

Permalänk
Medlem

Jag känner mig som en sämre människa när jag läser denna recension, vilket inte kan innebära annat än att den är fantastiskt skriven. Tack!

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Leksaksskärm... Kul screengrabs på sweclockers hemsida, vem vill surfa sådär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

vilket skit!
finns det inte äns några RGB inställningar på den skärmen?
hade dom funnits så hade man ju kunnat åtgärda den gröna gråskalan enkelt.

sen ska ju en äkta 4K panel klara rec2020 standarden men det har vi inte sett röken av än
fortfarande gamla utvattnade SRGB läget på alla 4K paneler.

ingen LCD kommer att fixa den nya 4K standarden rec2020 det är bara att konstatera.
LED belysningen skitar ner färgerna för mycket.
för rec2020 krävs den en OLED panel med rena färger.

4K OLED is the only way to go.
väck mig om 2 år när dom skärmarna finns till skapliga priser

Vem bryr sig om rec2020 i en datorskärm? Fruktansvärt oandvändbart för 99% av användarbasen.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jättebra med IPS! Fast nytt moderkort med Displayport o grejer....skärmen är före sin tid och lever på att "Titta! En billig 4K skärm!!"

Känns inte lönt att ens [u]titta åt 4K skärmar förrän absolut tidigast 2016 för min del. Jag vill ha 120hz. Sånt jääkla härligt flyt när man scrollar här på SweClockers

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirkunit:

Hej från 2016. Din 2 år gamla OLED skärm är här, med RGB-inställningarna R: 0 G: 0 B: +146000 Jag har den senaste tiden petat upp blå några snäpp varje dag då den av nån anledning aldrig kan visa korrekta färger längre.

Fast för all del kan ju OLED tekniken utvecklats lite till, tills dess - och eventuellt kommit över fler barnsjukdomar?

OT: Jag hajade verkligen till när jag snabbt summerade 4K + IPS + 10.000:- // Fast det var innan jag hade läst igenom hela artikeln. Kudos till SweC som har ordnat sakliga och mycket bra skärmrecensioner! Nu kan man gå hit som primär källa när man letar info.

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

IPS ska väl inte behöva vara så dyrt?

Dell UltraSharp 2412u har e-IPS panel och kostar 2000 kr.

Priset på en given teknologi i en fri marknad sjunker med när förmågan att producera teknologin med hög "avkastning" (yield) ökar. En 1080 24" IPS panel har nu hög yield och därmed ett lägre pris än för några år sedan. Men IPS är fortfarande dyrare att tillverka än TN när alla ävriga parametrar på panelerna är lika.

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Varför då, något fel på DP?

Klarar inte 60hz, utan fulhack som att låtsas vara 2 skärmar.
Klan inte användas om man vill ha flera skärmar anslutna, och själv bestämma vilka fönster som ska ligga på vilka skärmar.

Vad är det för fel på HDMI2?

Permalänk
Skrivet av Pholostan:

HDMI2 finns inte ens, dessutom är existerande Displayport redan bättre. Mer bandbredd etc. Dessutom inga royalties. HDMI är TV-skräp som inte har i datorer att göra.

Fel, har du bott under en sten det senaste halvåret?

Och varför sitter det en HDMI-kontakt på den då?

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Ja. Det är det. Jag hade inte tvekat att köpa tre UHD-skärmar när de kommer ner i vettiga priser men jag orkar verkligen inte den här efterblivna "funktionen" som Microsoft säger är "by design". När man stänger av skärmen, kopplad till datorn med Displayport, så tror Windows att skärmen blivit urkopplad och kastar över allting på resterande skärmar. Det är inte roligt om man har fler än en skärm.

Finns det en fix som inte involverar HDMI eller något? Finns det i drivrutinerna? Jag fattar inte. Det är verkligen en sån sak som får mig att tvivla på Microsofts beslutsfattare. Det och att funktionen för att stänga locket på en laptop när den är inkopplad till en extern skärm inte sätter datorn i viloläge. Eller vänta, den finns ju inte.

Här är en fin tråd som har varit aktiv i tre år. http://social.technet.microsoft.com/Forums/windows/en-US/8a9b...

Exakt.

Jag har samma problem.
Displayport är 100% värdelöst om an har flera bildskärmar, totalt buggigt jävla skit!
Och att det nu krävs just ett dual-screen fulhack för att skrämma upp det i 60Hz, känns ju inte precis som om dom har fixat något utan silvertejp och kvistar.

HDMI2 är ju byggt från grunden att klara 4k 60Hz, så det verkar vara en lite modernare teknik som man vågar satsa på.
HDMI2 kommer ju dessutom strax att finnas i all konsumentutrustning, Skärmar. receivers, mediaburkar, telefoner, etc, medan DP är i princip icke existerande där, så valet är enkelt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kirkunit:

Det fanns exakt två UHD TV-apparater (en toshiba och en LG, i teorin i handeln) när CEA officiellt tillkännagav frasen... så det var väl ganska snabbt? Snabbare än debaclet med HD-märkningen iaf (HD Ready, I'm looking at you)

Färdiga TV-apparater ja, fast det har pratats om upplösningen längre än så, speciellt inom datorvärlden. Eizo har till exempel sålt skärmar märkta 4K sedan 2011 och det började pratas en hel del om 4K efter CES 2012, alltså januari 2012 då bland annat AMD visade upp demo. Så där började det pratas mycket om det och sedan har det bara ökat varpå termen 4K fastslogs. Hade märkningen UHD och UHDTV funnits ett år tidigare hade vi nog sluppit hela det här trasslet med namnförvirringen för då hade folk sagt UHD ungefär som de använder full HD eller bara HD idag.

Skrivet av Gamers:

Är mera relevant hur jag själv upplever det hela idag då jag inte har trassel så det är långt ifrån så trassligt som det svartmålas som, inte tester som mer eller mindre är utdaterade och "ljugmetod" eller ej så fungerar det till skillnad mot HDMI som inte har på monitorer att göra, dom hör hemma på TV.
HDMI är ju ljusår efter DP standarden då HDMI 1.4 krävde dubbla kablar, historiens värsta fullösning för att ens fungera i 60Hz, är ju först idag med pinfärska och ej utspidda HDMI 2 som 60Hz påstås fungera men tar flertalet år att ens bli realitet och utspritt att det blir "alternativ" till DP och om det går som tänkt kommer ju ändå HDMI, VGA och DVI att fasas ut från monitorer helt och ersättas av DP så dessa enbart har DP samt TV bara HDMI utöver ev. USB i båda fallena.
Tar hellre en idag utspridd lösning som DP 1.2 i MST som bevisligen fungerar än hopkok som HDMI som tar år att spridas tillräckligt och svänger inte med ursäktar att jag väntar på nåt som inte behövs, dvs HDMI2.

Tvivlar att ens den använda PQ321QE var uppdaterad till relevant fw då problemen nämda 19:e november till stor del är justrelaterat till skärmens fw vilket senaste fw:n åtgärdar och alla nya tillverkade skall ha detta från fabrik och verkar nått svenska återförsäljare. Känner igen dessa problem när jag körde på ej uppdaterad 321:a, men med fw 1.02 jag jagade ur ASUS är det klockrent och denna fw är inte officiell utan får mot begäran då antalet skärmar påverkade av detta inte är för stort så det inte sålts allt för många skärmar innan uppdateringen infördes.
PCPERS 321:a var inte uppdaterad då fw:n inte ens fanns då i juli/augusti och kännedom om denna fw inte är allt för utspridd ens hos vissa inom ASUS och det gör PCPERS video "preview" orelevant idag vad gäller uppförande och MST.

Faktum kvarstår att HDMI ligger drygt 3.5-4 år efter DP som nu Q1 når 1.3 och skall räcka till 120Hz som får ses som nästa milstolpe om några år.

OM det hade strulat som påstås hade jag returnerat min PQ321:a direkt och gått tillbaka till 3x30" men siktar på 3x32" 4K med ev G-syckmod inom nån tidsrymd.

Har du inte läst alla de tester av skärmar och grafikkort som finns? Sweclockers tog ju till exempel bort UHD helt ur sitt senaste stora test med dubbla grafikkort för att det inte fungerade. Vissa har haft en del trassel även under Windows. Att lura datorn att man kör två skärmar istället för en leder bara till omotiverade problem.

Sen får HDMI gärna försvinna från jordens yta. Den ska inte ens finnas i TV-apparater för HDMI tillför exakt ingenting som inte går att göra lika bra eller bättre med Displayport. Enda anledningen till att vi får stå ut med skiten är att det har blivit en defactostandard för TV och hemmabio. Vore trevligt om fler gick över till DP++ så vi kunde fasa ut skiten som ju är föråldrad redan i den revision som är helt ny. Men det lär inte hända.

Antar att vi får vänta till DP 1.3 vilket även betyder en ny generation grafikkort innan det går att driva en UHD-skärm vettigt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Väntar på 4k projektorer istället. Där har vi ett verkligt användningsområde för 4k-upplösning!

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

HDMI2 är ju fortfarande begränsat till 14.4 Gbps effektiv bandbredd. DisplayPort 1.2 ligger redan nu på 17.28 Gbps och DisplayPort 1.3 ökar detta till 25.93 Gbps.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av deadich:

"En smått tafflig miss är att skärmens fot och högre hörn precis, alldeles precis, går ihop när du vrider skärmen. Resultatet är en ful repning av foten om du inte först vinklar skärmen utåt. "

Vad menas egentligen med detta?

Ifall du tittar på ingångsbilden till testet så ser du repan på skärmens fot, precis ovanför funktionstangenterna i bild.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av kirkunit:

Jodå, annars hade jag blivit smått galen på jobbet. Och när jag använde laptopen som HTPC i dess barndom.
Du går in på Advanced settings under kontrollpanelens Power Options. Sektionen "Power buttons and lid" och ändra bara till "Do nothing" under stänga-locket-delen.

Jag vet hur man gör för att stänga av det helt, jag menade mer att det inte är svårt att fixa ett undantag för när man kopplar in laptopen till en extern skärm utan att stänga av hela funktionen.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

IPS ska väl inte behöva vara så dyrt?

Dell UltraSharp 2412u har e-IPS panel och kostar 2000 kr.

Finns många skärmar runt 2000kr med AH-IPS paneler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jag vet hur man gör för att stänga av det helt, jag menade mer att det inte är svårt att fixa ett undantag för när man kopplar in laptopen till en extern skärm utan att stänga av hela funktionen.

Det går garanterat att styra funktionen programatiskt mot registret, gäller bara att luska reda på vilken nyckel och värde det är som gäller.

Permalänk
Medlem

För tidigt med 4K ännu då mjukvaran inte är redo.

Trots det tyckte jag att skribenten gjorde ett enormt gedigt jobb med recensionen - så länge det handlade om färgskalor/kontrast etc.

Det var väldigt lite skrivet om upplevelsen av 4K när det väl fanns mjukvara som skalade väl. Ville t.ex. Se mer ingående om hur text kändes i jämförelse med 1080p när 4K skalades korrekt. Istället fick vi mycket mer om färger och kalibrering. Viktiga ämnen förvisso, men man missar lite av poängen med en 4K skärm om man knappt skriver om hur den var att använda (vid korrekt skalning) i jämförelse med 1080p.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av beh:

Det går garanterat att styra funktionen programatiskt mot registret, gäller bara att luska reda på vilken nyckel och värde det är som gäller.

Alltså... Det jag menar är att det inte kan vara svårt för Microsoft att fixa det. Precis som att skärmar med displayport räknas som urkopplade när de stängs av....

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

För tidigt med 4K ännu då mjukvaran inte är redo.

Trots det tyckte jag att skribenten gjorde ett enormt gedigt jobb med recensionen - så länge det handlade om färgskalor/kontrast etc.

Det var väldigt lite skrivet om upplevelsen av 4K när det väl fanns mjukvara som skalade väl. Ville t.ex. Se mer ingående om hur text kändes i jämförelse med 1080p när 4K skalades korrekt. Istället fick vi mycket mer om färger och kalibrering. Viktiga ämnen förvisso, men man missar lite av poängen med en 4K skärm om man knappt skriver om hur den var att använda (vid korrekt skalning) i jämförelse med 1080p.

Jag tycker Chrome vs IE bilderna sa i stort sätt allting.

OSX har deras "HiDPI" mode som fungerar bra med 4K skärmar under förutsättningen att man kör en OSX-maskin med 4K stöd och en skärm med OSX-stöd vilket gör listan mycket kort. Sedan fungerar idag bara HiDPI med 1080p vid 4K (dvs exakt 4X skalning) men hela GUI:t renderas då snyggt i högre upplösning och program som har element där man vill visa dessa i 1X fungerar oftast även det (ex. Photoshop). Annars är HiDPI väldigt välutvecklat på Apple's Retina-maskiner.

Men… 4K verkar inte vara moget varken mjuk eller hårdvarumässigt riktigt ännu.

Enormt bra recension som alltid dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Alltså... Det jag menar är att det inte kan vara svårt för Microsoft att fixa det. Precis som att skärmar med displayport räknas som urkopplade när de stängs av....

Nej, men kan ju inte ha inställningar för precis allt.

Skrivet av Erik.dv:

Jag tycker Chrome vs IE bilderna sa i stort sätt allting.

OSX har deras "HiDPI" mode som fungerar bra med 4K skärmar under förutsättningen att man kör en OSX-maskin med 4K stöd och en skärm med OSX-stöd vilket gör listan mycket kort. Sedan fungerar idag bara HiDPI med 1080p vid 4K (dvs exakt 4X skalning) men hela GUI:t renderas då snyggt i högre upplösning och program som har element där man vill visa dessa i 1X fungerar oftast även det (ex. Photoshop). Annars är HiDPI väldigt välutvecklat på Apple's Retina-maskiner.

Men… 4K verkar inte vara moget varken mjuk eller hårdvarumässigt riktigt ännu.

Enormt bra recension som alltid dock.

Jag tror 24" storleken med UHD skulle vara pefekt till OSX eftersom den fint skalar till HiDPI 1080 utan att allt blir så fruktansvärt stort. Som skärmen i en rMBP fast 24" helt enkelt.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Umbrellas:

För tidigt med 4K ännu då mjukvaran inte är redo.

Trots det tyckte jag att skribenten gjorde ett enormt gedigt jobb med recensionen - så länge det handlade om färgskalor/kontrast etc.

Det var väldigt lite skrivet om upplevelsen av 4K när det väl fanns mjukvara som skalade väl. Ville t.ex. Se mer ingående om hur text kändes i jämförelse med 1080p när 4K skalades korrekt. Istället fick vi mycket mer om färger och kalibrering. Viktiga ämnen förvisso, men man missar lite av poängen med en 4K skärm om man knappt skriver om hur den var att använda (vid korrekt skalning) i jämförelse med 1080p.

Det är skärmen som testas, inte hur skalningen fungerar i Windows. Det har ju ingenting med själva skärmen i sig att göra och det finns andra operativsystem som är bättre på den punkten.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Har du inte läst alla de tester av skärmar och grafikkort som finns? Sweclockers tog ju till exempel bort UHD helt ur sitt senaste stora test med dubbla grafikkort för att det inte fungerade. Vissa har haft en del trassel även under Windows. Att lura datorn att man kör två skärmar istället för en leder bara till omotiverade problem.

Sen får HDMI gärna försvinna från jordens yta. Den ska inte ens finnas i TV-apparater för HDMI tillför exakt ingenting som inte går att göra lika bra eller bättre med Displayport. Enda anledningen till att vi får stå ut med skiten är att det har blivit en defactostandard för TV och hemmabio. Vore trevligt om fler gick över till DP++ så vi kunde fasa ut skiten som ju är föråldrad redan i den revision som är helt ny. Men det lär inte hända.

Antar att vi får vänta till DP 1.3 vilket även betyder en ny generation grafikkort innan det går att driva en UHD-skärm vettigt.

Tydligen har jag gjort det eller iaf. många då "alla" kan bli jobbigt med trams av wannabees, men min erfarenhet som faktiskt äger utrustning som är uppdaterad är betydligt vikitigare än utdaterade tester eller "tester"med icke uppdaterade utrustningar och testare som kliar sig i huvudet och visar sig vara komiker snarare än seriösa personer i deras sätt att inte hantera fw relaterat problem då INGA av dom "omotiverade problem" som näms existerar i verkligheten OM man ser till att uppdatera vilket man ALLTID skall göra.
Har man problem bör man börja med det självklara, dvs fw till resp. produkt man använder då det är en självklarhet att det många gånger behövs uppdatering för att det hela skall fungera men sen skall skit bakom spakarna aldrig uteslutas heller.
ENDA kvar att bry sig om är den något större variationen i skalningen än förväntat(INTE samma sak som att det inte fungera så att swe tog bort det har inte med funktionen att göra, mera variationen på resultatet) men det hindrar inte att det GÅR att driva det vettigt idag i 60Hz annars skulle det inte fungera alls vilket det bevisligen just gör, bara i huvudet på vissa som inte vågar se ny fw eller att det går att lösa problem som existerade för 3-4 månader sedan.
Tydligen sitter det för mycket i huvudet på folk att problem inte går att åtgärda eller att dom inte accepterar omvägar på ena området men själva kör ner både staketet OCH rabatten för att ta genvägar på andra områden som passar dom.
MEN har man personligen inte testat så förstår jag att man fortsätter rabbla upp idag orelevant skåpmat man blivit matad med från fösta början, men som idag är orelevant då det är löst men man har inget sätt att verifiera det förutom att vara ägare av relevant utrustning. Att sen ta små irritationsmoment som är windowsrelaterat trams och blåsa upp det som allvarliga är det samma sak med och har inget med DP och 60Hz att göra.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Umbrellas:

Det var väldigt lite skrivet om upplevelsen av 4K när det väl fanns mjukvara som skalade väl. Ville t.ex. Se mer ingående om hur text kändes i jämförelse med 1080p när 4K skalades korrekt. Istället fick vi mycket mer om färger och kalibrering. Viktiga ämnen förvisso, men man missar lite av poängen med en 4K skärm om man knappt skriver om hur den var att använda (vid korrekt skalning) i jämförelse med 1080p.

Intressant synvinkel, för jag upplevde det som att jag skrev för mycket om uppskalning, gränssnitt och hur det påverkar upplevelsen. För mycket därför att jag är övertygad om att det är en övergångsfas och egentligen bara ett sidospår runt själva produkten. De problem som finns idag är förmodligen borta om ett år. Bara skillnaden att köra Windows 8.1 mot 8 var enorm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Det är skärmen som testas, inte hur skalningen fungerar i Windows. Det har ju ingenting med själva skärmen i sig att göra och det finns andra operativsystem som är bättre på den punkten.

Jag kanske inte gjorde mig tillräckligt klar för det var inte det jag skrev.

Min poäng gällde om huruvida skalningen fungerar(eller inte fungerar) i Windows eller andra operativsystem är en viktig punkt att ta upp, som han gjorde, men det är inte det mest viktiga.

Hur färgkalibreringen är, är naturligtvis också extremt viktigt. Likaså nedskalning till 1080p(som skribenten tog upp). Men min poäng var - och är - denna: att köpa en välkalibrerad 1080p eller 1440p skärm går redan. Det är inte därför man är intresserad av 4K.

Paradnumret med 4K är... 4K.

Och jag tycker att det skrevs väldigt lite om hur han tyckte det fungerade vid olika sysslor, t.ex. vid läsning.
Det blev mycket fokus kring de tekniska detaljerna, något jag uppskattar. Det är delvis därför jag läser Sweclockers, just för dessa matnyttiga recensioner. Men det är inte bara därför man läser recensionerna.

Man vill också veta hur det är att ha en 4K skärm till vardagsbruk. Skribenten tog upp skalningsproblemet gång på gång. Ett legitimt problem, men min första kommentar återkopplade detta till det faktum att jag undrade hur det var att använda skärmen när skalningen väl fungerade, just för att få en glimt av hur 4K skärmar skulle kunna vara under vardagsbruk någon gång i #framtiden när barnsjukdomarna är lösta.

Så vitt jag såg så tog skribenten iknappt upp det alls. Tänker på exempelvis hur det var att läsa dokument under längre perioder eller allmän surfning. Han tog upp hur olika webbsidor skalade - igen fokus på det tekniska, all heder åt honom - men glömde bort att skriva hur det väl gick att läsa jämfört med 1080p när väl skalningen fungerade på ett ingående sätt förutom någon enstaka rad.

Vilket är ganska förbluffande för en genomgående recension.
Jag vill återigen bekräfta att jag hyser genuin respekt över hans tekniska kunskaper. Jag lärde mig en hel del av att bara läsa recensionen och det i sig är inte alltid något man gör i olika recensioner även bland de mer seriösa tekniksajterna.

Min huvudsakliga kritik är att jag hade förväntat mig - orättvist kanske, kanske inte - att när man väl recenserar en 4K skärm så försöker man även att använda skärmen vid olika vardagssysslor(dokumentläsning, webbsurfning, videotittande) på ett väldigt ingående vis över en längre period i jämförelse med den gamla standarden och sedan på ett ingående vis förklara vad man tycker är legitima förbättringar och vad som är (eventuellt) hype. Istället blev det en väldigt detaljerad och fascinerande recension av teknikporr men ett gap över själva upplevelsen av användningen (bortom de tekniska problemen som recensenten stötte på).

(Lesden för Wall of Text, men kände att jag behövde förtydliga det jag skrev).