Permalänk
Medlem

Lyssna på vad folk säger.

Du har inte stoppat i minnena rätt!
När du har stoppat i minnena rätt så lutar de vita låsbyglarna lika som i dina tomma slottar.
Ta ur de minnen som sitter i, kontakterna kan vara brända så testa med ett annat minne i en av de tomma platserna.
Jag håller tummarna för att inget gick sönder, lycka till.

Visa signatur

Lek

Permalänk
Hedersmedlem

Får jag be er att vara trevliga mot varandra. Nedlåtande kommentarer accepteras inte, se §1 i reglerna.

*Inlägg raderade/redigerade*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Som flera andra sagt, minnena sitter absolut inte korrekt på de där bilderna. De vita låshakarna i de slots du satt minnena i ska vara i exakt samma position som låshakarna i de tomma slotsen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dumbertuna:

minnena sitter precis som dom gjorde innan jag fick de nya delarna, är alltid noga med att allt ska vara ikopplat på rätt sätt så minnen sitter varken fel eller dåligt.

Nej minnet sitter inte i riktigt... och har du lyft datorn fram o tillbaks o det va så innan så lär det inte ha blivit bättre heller. minnerna skall vara helt i tryckta spärrana skall ligga exakt lika dant som dom som redan är stängda. finns risk att du redan bränt minnerna så plocka ur minnerna ta bilder på dom har dom brunnit lär det märkas.

Kom inte o säg någonting annat bildern visar exakt att minnet inte är i riktigt. Och i första hand syftar jag på minnet som är till vänster om det högra^^

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Tycker ena minnes "låshakarna " inte är riktigt i upptill än den högra... håller ni med?.

Nej, det är nog en synvilla då bilden är vinklad. Lägg ett rakt föremål mot hakarna så ser du tydligt att dom sitter som dom ska.

Edit: Bästa förslaget än så länge måste ju vara att lukta sig fram? Själv hade jag kört uteslutningsmetoden och bytt ut en del i taget om jag inte kan avgöra vad som luktar/ser bränt ut. Skulle dra till med en vild gissning på nätagget men enbart baserat på att jag har haft det problemet själv.

@Multiman: "Har efter det låtit datorn vila och sedan bytt tillbaka alla grejer för att "börja om från scratch". Kanske därför det inte satt samma minnen i på bilden som han namngav.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan det vara så att flera här har sett fel och antagit att han har haft 4 minnesmoduler monterade?
Endast två minnesmoduler sitter i så att alla 8 spärrarna för minnen inte står i linje med varandra är inget konstigt

Mitt förslag är att montera delarna utanför chassit.
Om du märkt av bränd lukt så kan du enkelt lukta dig till var felet sitter om du plockar isär allt och luktar igenom delarna på nära håll.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ingen bild + bränd elektronikdoft = PCI Express porten på moderkortet (eftersom du provat med ett annat grafikkort).

Plocka bort grafikkortet och kolla om du hittar något som ser skumt ut runt omkring där på moderkortet.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mnemozyne13:

Nej, det är nog en synvilla då bilden är vinklad. Lägg ett rakt föremål mot hakarna så ser du tydligt att dom sitter som dom ska.

Edit: Bästa förslaget än så länge måste ju vara att lukta sig fram? Själv hade jag kört uteslutningsmetoden och bytt ut en del i taget om jag inte kan avgöra vad som luktar/ser bränt ut. Skulle dra till med en vild gissning på nätagget men enbart baserat på att jag har haft det problemet själv.

@Multiman: "Har efter det låtit datorn vila och sedan bytt tillbaka alla grejer för att "börja om från scratch". Kanske därför det inte satt samma minnen i på bilden som han namngav.

Hur kan det vara en synvilla? Om dom nu skulle varit intryckta skulle dom följa perspektivet vilket dom inte gör.

Hur det borde vara:

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Inaktiv

Här sitter minnen OK.

Sedan, är graffe kortet i ordentligt? Spärren ska väl vara nedåt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon173292:

http://img220.imageshack.us/img220/4036/hpim3227o.jpg

Här sitter minnen OK.

Sedan, är graffe kortet i ordentligt? Spärren ska väl vara nedåt?

Nä spärren skall vara uppe när kortet är i satt riktigt.för när man sen tar bort grafikkortet så trycker man ner det . det är i allfall så när jag tar bort grafikkortet.

så här tänkte jag att asus borden har där är det att pci.e slottarna har en flärp som trycks ner.

https://www.google.se/search?q=asus+moderkort.&rlz=1C1AVNC_en...

För på bilderna ser det ut som ett asus p55 bord Dock kollar jag på andra bilderna så är det en flärp istället som dras utåt så jag blir faktist lite vilseledd. därav mitt svar.

sen säger du att minnerna är isatta riktigt JA på den bilden men det är inte heller samma minnen som du tog kort på innan. Sluta driva med oss när vi försöker hjälpa dig.

desutom sitter minnerna på fel slottar på förra bilden va minnerna rätt dom skall på dessa p55 moderkort vara i 2 och 4 för att datorn skall starta upp

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

Nä spärren skall vara uppe när kortet är i satt riktigt.för när man sen tar bort grafikkortet så trycker man ner det . det är i allfall så när jag tar bort grafikkortet.

För på bilderna ser det ut som ett asus p55 bord

sen säger du att minnerna är isatta riktigt JA på den bilden men det är inte heller samma minnen som du tog kort på innan. Sluta driva med oss när vi försöker hjälpa dig.

desutom sitter minnerna på fel slottar på förra bilden va minnerna rätt dom skall på dessa p55 moderkort vara i 2 och 4 för att datorn skall starta upp

Hej, jag tror Liljagare bara ville visa en bild av hur det ska se ut. Jag blev också förvillad först och undrade varför allt såg annorlunda ut helt plötsligt...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Morzach:

Hej, jag tror Liljagare bara ville visa en bild av hur det ska se ut. Jag blev också förvillad först och undrade varför allt såg annorlunda ut helt plötsligt...

man blir ganska vilseledd då det visas 2 olika typer av bilder och det är nästan samma moderkort. menar vi försöker hjälpa TS och han visar bilder så man vet inte om det är hans burk eller bara visnings ex om du förstår

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

man blir ganska vilseledd då det visas 2 olika typer av bilder och det är nästan samma moderkort. menar vi försöker hjälpa TS och han visar bilder så man vet inte om det är hans burk eller bara visnings ex om du förstår

Liljagare är inte TS, dumbertuna är TS. Han/hon har bara postat bilder på ett ställe, post #16.
Övriga bilder är folk som försöker hjälpa TS genom att visa hur det ska se ut.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

som många andra har sagt så sitter ram minnena inte korrekt

Permalänk
Medlem

Det är inte alls säkert att minnena sitter fel. Det finns moderkort när minnesparen sitter lite förskjutet för att tydliggöra vilka två som hör ihop. Även om minnena inte sitter i rätt så är det inte en orsak till att det luktar bränt.

Kan du testa de nya sakerna i någon annan dator? Troligtvis är det grafikkortet eftersom du inte får någon bild.

Permalänk
Medlem

TS: Har du en andra dator där minnena passar? Har du möjlighet att testa nya minnen i din dator?

Om du också har möjlighet så testa grafikkortet i en annan dator så du kan utesluta någonting i alla fall.

Bara att tillägga när det kommer till minnena och hurvida dom inte sitter ordentligt:
Jag har en fungerande dator som har fungerat i år och i min dator sitter inte heller alla låshakar exakt lika.
MEN, med det sagt så betyder det ju inte att det kan vara orsaken i det här fallet. Jag vill bara poängtera att det inte är en självklarhet att det är minnesproblem så fort låshakarna inte sitter helt lika.

Men som sagt, TS, se till att utesluta så många komponenter som du bara kan. Annars är det svårt att komma någonstans i felsökningen.

Just nu är minnena och grafikkortet intressant och relativt lätt att felsöka. Givetvis kan det vara nätagg, moderkort eller vad som helst som är orsaken till problemet, men börja någonstans och börja med det som är lättast.

Den andra vägen att gå är väl att plocka isär allt och börja från början. Men det underlättar givetvis om du har gamla komponenter att testa med oavsett tillvägagångssätt.

Fortsätt bara i lugnt och metodiskt. Stressa inte, då lär det bara gå åt mer läropengar...jag vet av erfarenhet

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aniron:

Liljagare är inte TS, dumbertuna är TS. Han/hon har bara postat bilder på ett ställe, post #16.
Övriga bilder är folk som försöker hjälpa TS genom att visa hur det ska se ut.

Du har rätt missade att den inte hade en röd trådskapare ram om du förstår va jag menar. Skyller på att jag är trött jobbar nu min 8timme idag av 10

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icipher:

Det är inte alls säkert att minnena sitter fel. Det finns moderkort när minnesparen sitter lite förskjutet för att tydliggöra vilka två som hör ihop. Även om minnena inte sitter i rätt så är det inte en orsak till att det luktar bränt.

Kan du testa de nya sakerna i någon annan dator? Troligtvis är det grafikkortet eftersom du inte får någon bild.

Jag har aldrig stött på ett moderkort från Asus där de har olika spärrar för de olika minnesbankerna, och skulle dessutom socklarna vara förskjutna skulle de de vara förskjutna åt samma håll på bägge sidor om minnet (dvs alla socklar har samma bredd).
Jag har heller aldrig stött på minnesplatser där det går att skjuta in spärrarna längre på tomma platser än vad man gör med minne i platserna. Jag är också övertygad om att minnet inte är korrekt monterat.

Vad jag däremot har varit med om vid ett flertal tillfällen är att spärrarna inte alltid går i ordentligt i minnesstickorna hur mycket man än pressar ner dem i minnesplatserna, en del låshakar har man helt enkelt fått trycka in mot minnet för hand.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av shocker:

Hur kan det vara en synvilla? Om dom nu skulle varit intryckta skulle dom följa perspektivet vilket dom inte gör.

http://i.imgur.com/ohuXqIr.jpg

Hur det borde vara:
http://i.imgur.com/dQU8sK0.jpg

Måste be om ursäkt du har helt rätt! Det var en synvilla för mig tydligen då jag kollade i fel slots. Dags att undersöka synen.