AMD beskriver processor med 16 kärnor

Permalänk
Melding Plague

AMD beskriver processor med 16 kärnor

Efter lång tids tystnad beskriver AMD i en optimeringsguide en processor med hela 16 kärnor på en bit kisel och integrerat PCI Express 3.0. En eventuell lansering kan dock dröja till år 2016.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är så klart uppföljaren till Jaguar, som ska användas till nästa generation konsoler

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

4 processorer på ett moderkort? Intressant..

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

2016? Då har Intel 16 core till konsumenter. Synd att AMD är så efter i allt. Det är som USA vs Afghanistan i teknologi.

Permalänk
Medlem

Mera kärnor? Mera ipc tack.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja att amd lanserade en ren fx cpu för FM2+

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Kvalite framför kvantitet, enligt mig.

Permalänk
Skrivet av Juugz:

2016? Då har Intel 16 core till konsumenter. Synd att AMD är så efter i allt. Det är som USA vs Afghanistan i teknologi.

Kollar du på GPU är det ju tvärtom. Så de är ju inte efter i allt. Även om deras processorer är skit enligt mig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Låter perfekt för en liten hpc i vardagsrummet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon185723:

Låter perfekt för en liten hpc i vardagsrummet.

Jag tänkte precis detsamma. Det är ju det AMD är kända för.

Permalänk
Medlem

Såklart dom inte satsar på IPC när dom vet att mot Intel har dom ingen chans.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Såklart dom inte satsar på IPC när dom vet att mot Intel har dom ingen chans.

Nja om dagens FX CPUer typ 8350 utvecklades så IPC låg närmare Intels så skulle det bli en väldigt bra CPU, och till väldigt mycket.
Satsa på väldigt många kärnor typ över 8 är nog bara bra för ett väldigt smalt segment av applikationer.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Kanske borde låta spelutvecklarna komma ikapp och använda 4 kärnor innan man börjar tänka på 16 kärnor?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Mera kärnor? Mera ipc tack.

Högre IPC kommer bli mindre relevant i framtiden när fler program och spel blir bättre optimerade för multi-threading.
Speciellt om Mantle tar fart.

Men som sagt, i dags läget är högre IPC att föredra.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

4 processorer på ett moderkort? Intressant..

Fyra st prollar på ett enskilt mobo har ju funnits rätt länge med socket f och g34 (trolgitvis ännu längre bakåt i tiden), och nu när jag kikade på prisjakt lite fort såg jag att även 2011 hade en liten uppsättning.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

En sådan skulle jag kunna tänka mig att komprimera video med. Visserligen Körs inte min FX-8350 på mer än kanske 90% när jag komprimerar x264 men med dubbelt antal kärnor skulle jag kunna komprimera 3 videoklipp samtidigt och maxa den. Men är rätt nöjd ändå med min FX-8350, numera kan jag komprimera en hel TV-serie i HD-format när jag sover. Med min gamla Core2Quad fixade jag kanske 2 avsnitt på en natt.

Tycker ändå det är intressant att AMD åtminstone funderar på prestandasegmentet. Antagligen är den i första hand tänkt för servrar och arbetsstationer skulle jag tro. Spel är den nog inte alls tänkt för. Konstigt att folk alltid verkar tro att processorer som inte man har nytta av när man spelar spel inte är meningsfulla till något. Själv spelar jag aldrig spel men suktar ändå efter mer CPU-prestanda.

Permalänk
Avstängd

Vad är detta för trams AMD? Klarar ni inte av att öka IPC längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Kanske borde låta spelutvecklarna komma ikapp och använda 4 kärnor innan man börjar tänka på 16 kärnor?

Processor används till mer än spel

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Synd att marknaden i stort fortfarande drar nytta av så få trådar. Detta borde AMD inse och fokusera på ökad IPC och minskad strömförbrukning istället. Annars riskerar de en ny "Bulldozerflopp".

2016 är också en halv evighet i tekniksammanhang.

Jag vill inte köpa intel, men risken finns att jag blir så illa tvungen om det fortsätter såhär.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Layon:

Fyra st prollar på ett enskilt mobo har ju funnits rätt länge med socket f och g34 (trolgitvis ännu längre bakåt i tiden), och nu när jag kikade på prisjakt lite fort såg jag att även 2011 hade en liten uppsättning.

Exakt, för x86 var det PentiumPro som först hade stöd för upp till 4 sockets. Dagens Xeon (E7 modellen) stödjer upp till 8 sockets via QPI och 100-tals sockets via teknik som NUMALink och liknande.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kan inte AMD bara inse att det här inte kommer fungera? Skulle dom försöka få till sina processorer ordentligt istället för att bara slänga in så många kärnor de kan skulle de lyckas betydligt bättre. Jag tvivlar starkt på att 16 kärnor kommer användas ordentligt, förutom i server-sammanhang, 2016. Och om de gör de så kommer Intel ha släppt processorer för konsumentmarknaden med 16 kärnor.

Tänk om AMD!

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Skrivet av Juugz:

2016? Då har Intel 16 core till konsumenter. Synd att AMD är så efter i allt. Det är som USA vs Afghanistan i teknologi.

Alltid så intelligenta och genomtänkta inlägg från dig. Luktar fanboy långa vägar.

Och nej, Intel kommer inte att ha en cpu med 16 kärnor för vanliga konsumenter år 2016, Det har ryktats om 12 kärnor i framtiden, Men då kommer man få punga ut ca 15-18000kr

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juugz:

2016? Då har Intel 16 core till konsumenter. Synd att AMD är så efter i allt. Det är som USA vs Afghanistan i teknologi.

Jag ser framemot år 2020 för då har vi 20 kärnor i våra cpu

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Ni tror att en processor med fyra hypertrabsport länkar, dvs 4x16 kärnor på ett moderkort, är till för att spela på? Det känns nästan som att det är Sweclockers-kommentatorerna som ska vakna...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddieT:

Kan inte AMD bara inse att det här inte kommer fungera? Skulle dom försöka få till sina processorer ordentligt istället för att bara slänga in så många kärnor de kan skulle de lyckas betydligt bättre. Jag tvivlar starkt på att 16 kärnor kommer användas ordentligt, förutom i server-sammanhang, 2016. Och om de gör de så kommer Intel ha släppt processorer för konsumentmarknaden med 16 kärnor.

Tänk om AMD!

Freddie

"Summan är en processor med hela 16 kärnor på en bit kisel, till skillnad från nuvarande serverprocessorer från AMD, där två kretsar med 8 kärnor vardera delar förpackning i en MCM-konfiguration."

Dessa processorer kommer just saljas for "server-sammanhang", sa ganska ologiskt om dom ska tanka om for konsumentmarknaden.

Permalänk
Avstängd

När ska AMD lära sig att fler kärnor inte alltid är bättre? speciellt inte när deras "kärnor" är såpass svaga som dom är.... att kompensera med fler kärnor för det är helt fel väg att gå.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Tyvärr ganska ointressant om de inte kan få ner strömförbrukningen.
Men ett sånt här steg brukar ju leda till just sänkt strömförbrukning
så vi får hålla tummarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blazin87:

När ska AMD lära sig att fler kärnor inte alltid är bättre? speciellt inte när deras "kärnor" är såpass svaga som dom är.... att kompensera med fler kärnor för det är helt fel väg att gå.

Deras R&D Budget är ju skräp. Då får man skräp produkter. Än idag finns det folk som säger att 8350 är bättre än 4770k....

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kollar du på GPU är det ju tvärtom. Så de är ju inte efter i allt. Även om deras processorer är skit enligt mig.

Intel grafikdel Iris pro i deras CPU är verkligen inte efter AMD:s dito.

Permalänk
Inaktiv

Jag tror knappast att AMD är helt dumma i huvudet. Vi sitter och gnäller om spel hit o dit, de kanske vet något vi inte vet?