rMBP eller Mac mini för Logic, Premiere & Audition?

Permalänk
Medlem

rMBP eller Mac mini för Logic, Premiere & Audition?

Hejsan!

Ingenting är spikat, men jag funderar på att kanske någon i framtiden skaffa mig en kraftigare Mac, då för musikproduktion i Logic antagligen. Om jag skulle köpa idag så är det rMBP 15" med 16 GB RAM och en 2,6 GHz Quad-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,8 GHz den jag skulle vilja ha, men i sedvanlig ordning kostar det skjortan. Har för mig att dessa modeller är relativt nysläppta. Kan detta innebära att de "snart" kommer "sjunka" i pris, eller är det inget att hoppas på?

Jag vet inte om det finns någon med kunskap av Logic här på forumet, men jag tänker mig att CPU och RAM står i fokus (med SSD som lite gulli-gull-bonus). 8 GB räcker förmodligen för mina behov (och jag såg lite snabbt här på forumet att Mavericks ska ha dragit ned minnesbehovet ytterligare), men jag har samtidigt läst att det kan vara svårt att uppgradera detta senare, varför man bör satsa på en gång. Kommentarer?

Vad gäller processorn är det en i7 som tuffar på i denna modell, dock i två olika modeller med lite varierande kraft. 2,3 GHz Quad-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,5 GHz eller den 1800 kr dyrare 2,6 GHz Quad-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,8 GHz. Samma sak här, är det värt pengarna att satsa på den något dyrare processorn? Övriga kommentarer? Spontant tycker jag att vid dessa extrema summor pengar gör kanske inte 1800 kr så jätte mycket. Plånboken är svårt skadad och kommer behöva ett par turer till närakuten innan den kan återhämta sig från detta i vilket fall.

Så jag undrar alltså om rMBP kommer sjunka i pris och om jag ska satsa på 16 GB RAM och kraftigare CPU. Vad säger ni?

EDIT: Kan vara bra att nämna att jag kollar på alternativa datorer, då framförallt Mac minin.

EDIT 2: Ett inköp var aldrig aktuellt att bli av än på ett bra tag. Jag tycker om att vara ute i god tid. Däremot så väntar jag just nu på uppdateringen av Mac minin.

EDIT 3: Jag kollar även på program som Adobe Premiere och Audition, så ta gärna med dem i era beräkningar också.

Uppdaterade inlägget.
Permalänk
Medlem

Apple produkter sjunker inte i pris i regel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nmc:

Apple produkter sjunker inte i pris i regel.

This. Ibland kan man hitta förra årets modeller i elgigantens reklamblad för typ en 1000-lapp billigare men inte så mycket mer. När jag studerade så hade jag 10% rabatt på apple.se, du eller någon du känner kanske kan utnyttja det?

Permalänk

Beror lite på hur mycket "power user" av logic du är. Kör du en massa pluggar, syntar och filter så kan det vara väl spenderade 1800 att ta den bättre processorn. Kör du mer hobbyinspelningar med mest "riktiga" instrument och inte så mycket mjukvarutungt så är den mindre klart användbar. Den kommer inte att flaska för det.

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag kör Logic på min MBP från 2011, 8 GB RAM, 2.2GHz i7, utan problem.
Kan väl tänka mig att den börjar hosta om jag skulle överdriva med antal spår/pluggar men än så länge fungerar den utmärkt till det mesta inom det jag håller på med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Apple produkter sjunker inte i pris i regel.

Skrivet av anon228747:

This. Ibland kan man hitta förra årets modeller i elgigantens reklamblad för typ en 1000-lapp billigare men inte så mycket mer. När jag studerade så hade jag 10% rabatt på apple.se, du eller någon du känner kanske kan utnyttja det?

Skrivet av boomhowler:

Beror lite på hur mycket "power user" av logic du är. Kör du en massa pluggar, syntar och filter så kan det vara väl spenderade 1800 att ta den bättre processorn. Kör du mer hobbyinspelningar med mest "riktiga" instrument och inte så mycket mjukvarutungt så är den mindre klart användbar. Den kommer inte att flaska för det.

Skrivet av Kalasis:

Kan säga att jag kör Logic på min MBP från 2011, 8 GB RAM, 2.2GHz i7, utan problem.
Kan väl tänka mig att den börjar hosta om jag skulle överdriva med antal spår/pluggar men än så länge fungerar den utmärkt till det mesta inom det jag håller på med.

Dold text

Jo, jag har tillgång till 10 % med Mecenat. Har förstått att konsten att sänka priser inte är någon Apple behärskar särskilt bra. Förstår att det kan vara svårt att definiera, men när vi pratar om "power users", hur tänker vi då? Tänker vi oss 40 spår med 10 bussar på varje och minst tre effekter per spår? Fem olika mjukvarusynthar. Eller passerar vi strecket för dessa typer av användare redan vid halva den här mängden data?

Hur står sig en Mac mini mot den kompletta bärbara? Efter en snabb konfigurering kan jag konstatera att jag i princip lägger ca 10 000 kronor på skärmen och portabiliteten som rMBP ger. Kommentarer?

Permalänk
Skrivet av borgona:

Jo, jag har tillgång till 10 % med Mecenat. Har förstått att konsten att sänka priser inte är någon Apple behärskar särskilt bra. Förstår att det kan vara svårt att definiera, men när vi pratar om "power users", hur tänker vi då? Tänker vi oss 40 spår med 10 bussar på varje och minst tre effekter per spår? Fem olika mjukvarusynthar. Eller passerar vi strecket för dessa typer av användare redan vid halva den här mängden data?

Hur står sig en Mac mini mot den kompletta bärbara? Efter en snabb konfigurering kan jag konstatera att jag i princip lägger ca 10 000 kronor på skärmen och portabiliteten som MBPr ger. Kommentarer?

Mac minin är betydligt sämre idag än de bärbara. Den har inte fått senaste "refreschen" med nya processorer och pci-diskar etc. så där är laptopen betydligt bättre faktiskt.

Jag vet faktiskt inte exakt var gränsen går har du något existerande logic-projekt du skulle höra om du fick testa hos någon närliggande återförsäljare? Där skulle du ju kunna se.. annars borde det gå att hitta användare på musik-skapande-forum som har pushat Logic rätt hårt med olika datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

Mac minin är betydligt sämre idag än de bärbara. Den har inte fått senaste "refreschen" med nya processorer och pci-diskar etc. så där är laptopen betydligt bättre faktiskt.

Jag vet faktiskt inte exakt var gränsen går har du något existerande logic-projekt du skulle höra om du fick testa hos någon närliggande återförsäljare? Där skulle du ju kunna se.. annars borde det gå att hitta användare på musik-skapande-forum som har pushat Logic rätt hårt med olika datorer.

Är du säker på det här med minin? När jag kollade nu precis vill jag påstå att det var samma möjligheter som med den bärbara. 2,6 GHz i7, 16 GB RAM, 256 GB SSD alternativt en 1 TB "Fusion Drive" eller den något billigare 5400-rpm:aren. Detta landar då lite drygt på 14 000 kronor. Om det är samma spec så är det ju som sagt bara mobiliteten och skärmen jag går miste om. Men skärm har jag och skulle jag jobba skulle jag sitta vid denna och arbeta. Med klaviatur och dylikt blir "on the run" arbete lite bökigt. Vet inte vad du tycker, men i det här fallet känns de där tio laxarna lite omotiverade, inte sant? Eller du kanske vet något som jag inte vet? Är det något annat som är "sämre" som inte framgår på hemsidan? (:

Kan vara värt att genomföra en liten sökning för att se de lite tyngre projekten

Permalänk
Medlem

Mac Mini borde uppdateras snart.

http://buyersguide.macrumors.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Mac Mini borde uppdateras snart.

http://buyersguide.macrumors.com/

Intressant. Vad kan vi tänkas förvänta oss av detta då? För jag tycker att den redan nu känns såpass up-to-date som är rimligt för Apple. Men jag hoppas jag blir motbevisad och att den blir ännu lite mer uppdaterad

Permalänk

Som sagt, PCI-ssd kommer ju att ge rätt mycket, speciellt om man kör mycket feta samplingar osv. Den ssd som sitter i minin nu är klart sämre.

Sen ger 2.6 GHz med den nya sortens processorer ~ 18-20% bättre prestanda (geekbench 3700 mot 3100, 64 bit single core). Dvs den nuvarande mbp är så mycket bättre än en mac mini med samma klockfrekvens.

TB2 sitter ju också på de nya mbp + bättre grafikchip än mac minin vilket kanske inte spelar roll för dig, beror ju på vad du ska använda den till förutom Logic. Trevligt också när du fläskar på med en fet skärm att det inte hackar (vilket det nog iofs inte gör på en mini.. har inte testat den på en 2560*1440. )

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

Som sagt, PCI-ssd kommer ju att ge rätt mycket, speciellt om man kör mycket feta samplingar osv. Den ssd som sitter i minin nu är klart sämre.

Sen ger 2.6 GHz med den nya sortens processorer ~ 18-20% bättre prestanda (geekbench 3700 mot 3100, 64 bit single core). Dvs den nuvarande mbp är så mycket bättre än en mac mini med samma klockfrekvens.

TB2 sitter ju också på de nya mbp + bättre grafikchip än mac minin vilket kanske inte spelar roll för dig, beror ju på vad du ska använda den till förutom Logic. Trevligt också när du fläskar på med en fet skärm att det inte hackar (vilket det nog iofs inte gör på en mini.. har inte testat den på en 2560*1440. )

Jag tror dig, men har du någon källa på att den SSD som sitter i minin idag inte är en PCI?

Samma sak med CPU:n. Här nämner du ett test, har du möjligen en källa på det? Kan prova en sökning på Google så länge.

Vad är "TB2"? Thunderbolt 2? Och återigen, har du källa för vad det är för grafik som sitter i? Kort och gott alla test och spec du har hittat är jag intresserad av

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Jag tror dig, men har du någon källa på att den SSD som sitter i minin idag inte är en PCI?

Samma sak med CPU:n. Här nämner du ett test, har du möjligen en källa på det? Kan prova en sökning på Google så länge.

Vad är "TB2"? Thunderbolt 2? Och återigen, har du källa för vad det är för grafik som sitter i? Kort och gott alla test och spec du har hittat är jag intresserad av

http://www.ifixit.com/Guide/Mac+Mini+Late+2012+Hard+Drive+Replacement/11716

Permalänk
Medlem

Jag kanske inte förstår, men jag hittar då ingen information om vad det är för disk...?

EDIT: Eller du kanske tänker att jag borde se att det är SATA-kopplat eller liknande...?

Uppdaterade inlägget.
Permalänk
Medlem

Av nyfikenhet. Kan man inte som ett alternativ till mini plocka ihop en egen m-itx burk och få in mac OS på? Eller blir det olagligt? Man skulle ju få typ dubbel hårdvaruprestanda för pengarna?

Visa signatur

i7 2600k @ 4,3/ Asus z68 v-pro gen3/ NH-D14/ 2x4 gb xms3 1600/ 120 gb Kingston ssd/ 650w Fractal Tesla/ Asus gtx660DCII/ Teakcase /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robobin:

Av nyfikenhet. Kan man inte som ett alternativ till mini plocka ihop en egen m-itx burk och få in mac OS på? Eller blir det olagligt? Man skulle ju få typ dubbel hårdvaruprestanda för pengarna?

Tror man då bygger sig själv en så kallad "hackintosh". Mina kunskaper om detta är begränsade till att det heter just "hackintosh" och att det med största sannolikhet är olagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Jag kanske inte förstår, men jag hittar då ingen information om vad det är för disk...?

EDIT: Eller du kanske tänker att jag borde se att det är SATA-kopplat eller liknande...?

"hey sailor, you hit the spot"

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

"hey sailor, you hit the spot"

Hehe Du råkar inte ha något som svar på mina andra funderingar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robobin:

Av nyfikenhet. Kan man inte som ett alternativ till mini plocka ihop en egen m-itx burk och få in mac OS på? Eller blir det olagligt? Man skulle ju få typ dubbel hårdvaruprestanda för pengarna?

Skrivet av borgona:

Tror man då bygger sig själv en så kallad "hackintosh". Mina kunskaper om detta är begränsade till att det heter just "hackintosh" och att det med största sannolikhet är olagligt.

Olagligt ska det inte vara i alla fall. Men det är nog en del bök, gillar man det så ska det väll gå att lösa.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Robobin:

Av nyfikenhet. Kan man inte som ett alternativ till mini plocka ihop en egen m-itx burk och få in mac OS på? Eller blir det olagligt? Man skulle ju få typ dubbel hårdvaruprestanda för pengarna?

Det går, och det blir billigare.
Tyvärr så får man oftast väldigt mycket problem med det också =(
Finns ingen garanti att nästa version fungerar heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Olagligt ska det inte vara i alla fall. Men det är nog en del bök, gillar man det så ska det väll gå att lösa.

Skrivet av Allexz:

"OS X isn't prepared to be used in a PC because it's only compatible with Mac hardware (usually it's the same as PCs, but reduced). Not only you'll have problems, also Apple doesn't allow it on Mac OS X Terms of Usse"

https://discussions.apple.com/thread/4597784?tstart=0

"Don’t I Own the Software?

Let’s get one thing out of the way. You don’t own your copy of OS X, even if you bought a USB thumb drive with Lion pre-installed. Apple licenses its software to you, and you technically rent it from the company for life by paying the initial fee. When you purchase a Mac, you are purchasing the hardware in conjunction with a license for the software. That license is based on a specific set of requirements that must be met in order to be used within the boundaries of the law.

Here is an excerpt from the OS X Lion EULA:

The Apple software (including Boot ROM code), any third party software, documentation, interfaces, content, fonts and any data accompanying this License whether preinstalled on Apple-branded hardware, on disk, in read only memory, on any other media or in any other form (collectively the “Apple Software”) are licensed, not sold, to you by Apple Inc. (“Apple”) for use only under the terms of this License. Apple and/or Apple’s licensors retain ownership of the Apple Software itself and reserve all rights not expressly granted to you."

http://www.lockergnome.com/osx/2012/02/24/are-hackintosh-comp...

Permalänk
Medlem

Utan att kunna något om logic, mina 5 öre.
Det är först väldigt olika datorer du tittar på, behöver du en bärbar eller en "stationär"?
Mac mini har som flera påpekat inte fått haswell än, men skillnaderna är rätt små, om inte apple gör något oväntat med den pratar vi 5-10% snabbare cpu och och lite mer på grafikkortet (som jag gissar inte spelar någon roll i ett ljudprogram?).
Eventuellt thunderbolt2 då om det kan vara intressant.

Behöver du prestanda och inte en laptop är det nog klokare att titta på iMac.
Robobin's ide med hackintosh är imho inte ett alternativ om du vill ha en stabil lösning utan strul, du kan få mer prestanda, men en lika liten dator kostar lika mycket som en mini men ger massa huvudvärk med installation och uppdateringar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Tror man då bygger sig själv en så kallad "hackintosh". Mina kunskaper om detta är begränsade till att det heter just "hackintosh" och att det med största sannolikhet är olagligt.

Jag googlade lite och det verkar inte vara olagligt så länge man köper licens för mjukvaran. Man bryter mot apples EULA men den verkar inte kunna vara giltig under svensk lag. Hade jag gett mig på musiken igen hade jag gjort så

Visa signatur

i7 2600k @ 4,3/ Asus z68 v-pro gen3/ NH-D14/ 2x4 gb xms3 1600/ 120 gb Kingston ssd/ 650w Fractal Tesla/ Asus gtx660DCII/ Teakcase /

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

"OS X isn't prepared to be used in a PC because it's only compatible with Mac hardware (usually it's the same as PCs, but reduced). Not only you'll have problems, also Apple doesn't allow it on Mac OS X Terms of Usse"

https://discussions.apple.com/thread/4597784?tstart=0

"Don’t I Own the Software?

Let’s get one thing out of the way. You don’t own your copy of OS X, even if you bought a USB thumb drive with Lion pre-installed. Apple licenses its software to you, and you technically rent it from the company for life by paying the initial fee. When you purchase a Mac, you are purchasing the hardware in conjunction with a license for the software. That license is based on a specific set of requirements that must be met in order to be used within the boundaries of the law.

Here is an excerpt from the OS X Lion EULA:

The Apple software (including Boot ROM code), any third party software, documentation, interfaces, content, fonts and any data accompanying this License whether preinstalled on Apple-branded hardware, on disk, in read only memory, on any other media or in any other form (collectively the “Apple Software”) are licensed, not sold, to you by Apple Inc. (“Apple”) for use only under the terms of this License. Apple and/or Apple’s licensors retain ownership of the Apple Software itself and reserve all rights not expressly granted to you."

http://www.lockergnome.com/osx/2012/02/24/are-hackintosh-comp...

Hoho får mig att tänka på southpark: the human centipad )

Hur som helst, är det mycket bök är det kanske ovärt. I rest my face.

Visa signatur

i7 2600k @ 4,3/ Asus z68 v-pro gen3/ NH-D14/ 2x4 gb xms3 1600/ 120 gb Kingston ssd/ 650w Fractal Tesla/ Asus gtx660DCII/ Teakcase /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Utan att kunna något om logic, mina 5 öre.
Det är först väldigt olika datorer du tittar på, behöver du en bärbar eller en "stationär"?
Mac mini har som flera påpekat inte fått haswell än, men skillnaderna är rätt små, om inte apple gör något oväntat med den pratar vi 5-10% snabbare cpu och och lite mer på grafikkortet (som jag gissar inte spelar någon roll i ett ljudprogram?).
Eventuellt thunderbolt2 då om det kan vara intressant.

Behöver du prestanda och inte en laptop är det nog klokare att titta på iMac.
Robobin's ide med hackintosh är imho inte ett alternativ om du vill ha en stabil lösning utan strul, du kan få mer prestanda, men en lika liten dator kostar lika mycket som en mini men ger massa huvudvärk med installation och uppdateringar.

Jag vet inte riktigt. Även om en laptop erbjuder mobiliteten, ser jag framför mig att det här är något jag skulle göra vid mitt bord och koppla upp datorn till en större skärm och ett ljudkort. Jag ser heller inte att jag skulle kånka runt på klaviaturet. Så... Jo, till 98% är det stationärt som gäller. Vet inte varför jag är anti iMAc, men utan att har kollat kan jag tänka mig att jag då lägger väldigt mycket pengar på skärmen. Det är bevisligen mycket bra skärmar, men jag har en som jag är mer än nöjd med.

Vad gäller hackintosh så är det inte aktuellt. Jag är dessutom lite feg, så oavsett om EULA gäller för Sverige eller inte så kommer inte jag utmana ödet. Sen, som så många andra sagt före mig, vill jag inte behöva handskas med allt strul som verkar tillkomma.

EDIT: Provade att konfigurera en iMac och fy sjutton vad det högg till i plånboken. Visserligen kraftfullare komponenter, men det måste vara en stor extrakostnad enbart för skärmen.

Uppdaterade inlägget.
Permalänk
Medlem

Vilka olika configs är aktuella för de olika modellerna?

Permalänk
Medlem

En iMac 21.5 har betydligt mer kraft än både rMBP och Mac Mini: http://browser.primatelabs.com/geekbench3/343945

Med 16GB ram och stor SSD så blir det mycket kraft för pengarna, och grafiken klarar att driva en Thunderbolt skärm externt om man behöver mer plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Vilka olika configs är aktuella för de olika modellerna?

Vad menar du nu?

Skrivet av beh:

En iMac 21.5 har betydligt mer kraft än både rMBP och Mac Mini: http://browser.primatelabs.com/geekbench3/343945

Med 16GB ram och stor SSD så blir det mycket kraft för pengarna, och grafiken klarar att driva en Thunderbolt skärm externt om man behöver mer plats.

Men så fort minin uppdateras borde den väl komma ikapp? Kan förstå att iMac:en är något vassare, men det känns som att det är flera tusenlappar som går åt till skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Vad menar du nu?

Du säger ju

Citat:

Provade att konfigurera en iMac och fy sjutton vad det högg till i plånboken.

Då undrar jag vad är det du har lagt till som gör att det kostar så mycket, när du har haft planer på att köpa en MBPr som kostar mer i basutförandet?

Permalänk
Medlem

Du får inte med något tangentbord eller mus till minin. Bara det är väll runt 1000 lappen i retail pris.