Ångerrätt grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Det är en fråga om falsk marknadsföring, kundinformationsskyldigheter m.m., du får inte påstå att något är nytt om det redan är öppnat, garantier påverkas osv något som de måste informera kund om.
Och nej det sker inte överallt, de är ofta dessa varor som är listade som fyndvaror hos olika butiker, Webhallen fyndvara klass 1 (ibland klass 2) är typiska exempel på detta.
http://www.webhallen.com/se-sv/info/support_och_retur/fyndvar...

Falsk marknadsföring? Du får en produkt som du inte kan se att den varit hemma hos någon annan och vänt mer än att kartongen möjligen är bruten(vilket man inte ens kan se på många produkter). Ditt kvitto ger dig som vanligt 2 års garanti oavsätt vad. Visst kan man ha registrerat en produkt online och sen lämnat tillbaka den men jag tvivlar starkt på att detta skulle ligga som grund för garanti.

Jag kan förstår om det finns regler mot detta och isåfall får du gärna hänvisa till dem men även om det finns, självklart kommer vissa företag att lägga ut produkter i hyllan igen trotts de varit hemma och vänt hos någon. Är det i nyskick, hur ska då någon kunna se skillnad?

Om lådan skulle vara bruten kan ju bara butiken säga att en säljare har haft den uppe och visat en kund eller vad som. De flesta lär inte bry sig.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Tänk på att de flesta av er är konsumenter och många företag går gärna den där lilla extra biten för att du ska komma tillbaka i framtiden så vad än reglerna säger så hör alltid hur de ser på saken. Har du inte rätten på din sida och företaget inte vill ge good will så får du tyvärr leva med det.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snoken_2014:

T.ex. Konsumenten köper en dammsugare och dammsuger hela huset.
I detta fall är ångerrätten förbrukad pga. att produkten är mer än undersökt och testad.

Båda dina exempel är felaktiga, det ena är motbevisat av ARN det andra är inte relevant.

Du FÅR testa varans grundläggande funktion.

När det kommer till dammsugare så finns det fall där damsugaren använts över 30 minuter och ARN fastslår att ångerrätten gäller.

När det kommer till Datorn, så är detta en enskild komponent som är köpt och han har rätten att packa upp den försiktigt och testa dess grundläggande funktion! dvs han FÅR installera denna i datorn!

Det finns även fall där det är fastställt att om man är tvungen att förändra en produkt för att kunna testa dess grundläggande funktion så får man det!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

Båda dina exempel är felaktiga, det ena är motbevisat av ARN det andra är inte relevant.

Du FÅR testa varans grundläggande funktion.

När det kommer till dammsugare så finns det fall där damsugaren använts över 30 minuter och ARN fastslår att ångerrätten gäller.

När det kommer till Datorn, så är detta en enskild komponent som är köpt och han har rätten att packa upp den försiktigt och testa dess grundläggande funktion! dvs han FÅR installera denna i datorn!

Det finns även fall där det är fastställt att om man är tvungen att förändra en produkt för att kunna testa dess grundläggande funktion så får man det!

Här är ett fall solklart vad gäller ångerätt av en köpt dator.

https://lagen.nu/arn/2008-8043

Här är fallet med dammsugaren och en tv . Och vad jag kan se så har hon använt / testat den betydligt mindre än 30 min och fick då ångra sig

https://lagen.nu/arn/2002-2164

Permalänk
Avstängd

jag vet ju iaf att om jag beställt en dyrare vara online och fått en vara som har varit öppnad så skulle jag skicka tillbaka den direkt, för betalar jag fullpris för en vara som jag beställt som ny så skulle jag inte acceptera att få en vara som någon pillat på, och då menar jag att någon brutit förseglingen på antistatpåsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

jag vet ju iaf att om jag beställt en dyrare vara online och fått en vara som har varit öppnad så skulle jag skicka tillbaka den direkt, för betalar jag fullpris för en vara som jag beställt som ny så skulle jag inte acceptera att få en vara som någon pillat på, och då menar jag att någon brutit förseglingen på antistatpåsen!

Jag förstår dig, särskilt om det är dator komponenter. Men det är väll egentligen ganska sällan som komponenter för datorer är förseglade med plombering? det skulle isåfall vara CPU:er.

Om du är i en butik, det finns ett exemplar av en produkt(ex tangentbord) som du verkligen vill ha, tejpbiten som sitter över öppningsfliken är bruten eller saknas helt. När du frågar personalen så säger de att kanske någon säljare har öppnat för att visa det, skulle du fortfarande avstå från köpet?

Jag skulle personligen skita i vilket, är det så att varan ser det minsta använd ut när jag packar upp den, då åker den dock tillbaka. Datorkomponenter är såklart svårare efter som de är känsliga för ESD och det är inte alltid att skadan visas förrens efter par månader. Men man har garanti i 2 år och jag hade nog haft svårt att skicka tillbaka i vilket vall som och det är jag ganska säker på att jag inte är ensam om.

Trotts att jag kan tänka mig köpa en produkt som varit hemma hos någon så är jag extremt petig, har produkter minsta lilla backbleeding, repor eller liknande så åker de tillbaka men jag har faktiskt aldrig behövt skicka tillbaka någon vara på grund av att den såg använd ut.

Jag kommer ihåg dock att en gång så skickade inet en använd CPU fläkt till mig när min första var kass. Man kund klart se att den varit monterad tidigare, jag meddelade det till Inet men brydde inte mig om att byta den, såg liksom ingen mening i att strula mer med skicka fram och tillbaka. En liten ekonomisk kompensation är dock inte fel i situationer som dessa.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Utgångspunkten i reglerna om ångerrätt är om varan är i väsentligen oförändrat skick. Om varans skick ändrats mer krävs att konsumentens åtgärder varit nödvändiga för att undersöka varan. För varje enskild vara får man därför göra en bedömning av varans skick. Har konsumenten gått för långt i sin undersökning mister han sin rätt att ångra sig.
För att avgöra om konsumenten har ångerrätt behöver man forska närmare i på vilket stadium han/hon borde ha förstått att varan inte var som förväntades. Ju mer tekniskt utrustad en vara är ju mer får man underöka den.

Här finns intressant läsning.

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:543593/FULLTEXT01....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snoken_2014:

Här är ett fall solklart vad gäller ångerätt av en köpt dator.

https://lagen.nu/arn/2008-8043

Här är fallet med dammsugaren och en tv . Och vad jag kan se så har hon använt / testat den betydligt mindre än 30 min och fick då ångra sig

https://lagen.nu/arn/2002-2164

Fast vi pratar inte om en dator med ett OS, där problemet ligger.

Vi pratar om ett grafikkort vars grundläggande funktion är att visa bild. för att den ska göra det så får du alltså plugga in den i dator

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Fast vi pratar inte om en dator med ett OS, där problemet ligger.

Vi pratar om ett grafikkort vars grundläggande funktion är att visa bild. för att den ska göra det så får du alltså plugga in den i dator

Precis och har man dessutom köpt ett grafikkort för spel så får man även testa den i spel. Det kan också röra sig om att man vill mäta prestanda, ljudnivå värmeutveckling mm. Nyckelordet är givetvis att testa/undersöka men inte använda. Att sitta och provspela i 14 dagar är därför inte syftet med ångerrätten.

Permalänk
Medlem

Netonnet är suveräna. Testat otaligt många produkter som möss, tangentbord, grafikkort, skärmar m.m. och det har aldrig varit några problem att lämna tillbaka dem och åberopa ångerrätten. Bara man öppnar originalförpackningen försiktigt och att vara är i sk väsentligt oförändrat skick. Tack Netonnet !

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

Fast vi pratar inte om en dator med ett OS, där problemet ligger.

Vi pratar om ett grafikkort vars grundläggande funktion är att visa bild. för att den ska göra det så får du alltså plugga in den i dator

Det är var inte det jag ville belysa utan jag menar att det är olika från fall till fall.

Hittar inget fall hos ARN som belyser just grafikkort.

Det finns ett fall där konsument monterat ett moderkort och det har då blivit repor på det.
Konsumenten fick inte ångra sig.

Om vi säger tänker oss följande.

1. Konsument köper ett grafikkort.
2. Konsumenten öppnar förpackningen.
3. Konsumenten monterar och installerar grafikkortet.
4. Konsumenten ångrar sig.

Vad har hänt under denna tid konsumenten har haft produkten ?
Hur länge har han testat den ?
Har han varit så försiktig som krävs vid montering och testning Tex använt ESD skydd vid montering ?
Är det monteringsskador på grafikkortet ( skruvmärken ) ?
Är tillbehören hela ?
Saknas något tillbehör ?
Finns originalkartongen kvar ?

Beroende på vad svaren blir här så kan han ha rätt att ångra sig. Men ångerrätten kan också vara förbrukad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snoken_2014:

Var bara tvungen att regga mig för att svara på ditt inlägg.

I detta fall är ångerrätten förbrukad pga. att varan inte längre är i väsentligen oförändrat skick.

Du har rätt att öppna paketet och undersöka varan försiktigt. Börjar du montera in den i din dator är ångerätten förbrukad.

Skrivet av Snoken_2014:

Det är var inte det jag ville belysa utan jag menar att det är olika från fall till fall.

Hittar inget fall hos ARN som belyser just grafikkort.

Det finns ett fall där konsument monterat ett moderkort och det har då blivit repor på det.
Konsumenten fick inte ångra sig.

Om vi säger tänker oss följande.

1. Konsument köper ett grafikkort.
2. Konsumenten öppnar förpackningen.
3. Konsumenten monterar och installerar grafikkortet.
4. Konsumenten ångrar sig.

Vad har hänt under denna tid konsumenten har haft produkten ?
Hur länge har han testat den ?
Har han varit så försiktig som krävs vid montering och testning Tex använt ESD skydd vid montering ?
Är det monteringsskador på grafikkortet ( skruvmärken ) ?
Är tillbehören hela ?
Saknas något tillbehör ?
Finns originalkartongen kvar ?

Beroende på vad svaren blir här så kan han ha rätt att ångra sig. Men ångerrätten kan också vara förbrukad.

Försök inte att slingra dig. Han har fortfarande alltid rätt att nyttja ångerrätten om han köper ett grafikkort via distansavtal. Sen om butiken anser att den är förbrukad pga handhavandefel så är det ett annat kapitel.

Permalänk
Medlem

Lämnade tillbaks ett provkört grafikkort på netonnet. Självklart är man försiktig. . Inga problem alls. De mailade en retursedel. Dock stannade pengarna kvar som "tillgodo". Kanske skulle fått ut pengarna om jag tjatade. Har sett att returnerade varor säljs i lagerbutiken.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Försök inte att slingra dig. Han har fortfarande alltid rätt att nyttja ångerrätten om han köper ett grafikkort via distansavtal. Sen om butiken anser att den är förbrukad pga handhavandefel så är det ett annat kapitel.

Om butiken ser spår av att produkten ej är i väsentligen oförändrat skick, så kan de absolut neka ångerrätt.

Väsentligen oförändrat skick samt 'förbrukad pga handhavandefel' får man svårt att få ihop.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Tänk även på att förpackningen som t.ex ett grafikkort ligger i räknas som en del av varan. Om den t.ex har en ESD-etikett som är bruten så behöver man inte ta tillbaks varan. Likaså kartongen som ESD-påsen ligger i. Varan börjar redan vid förpackningen som är en del av varan. Däremot vid postförsändelse så är det kutym att leverantören lägger varan i en annan förpackning avsedd för posttransport. Den är däremot inte en del av varan, så den lär inte vara några problem att öppna.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Tänk även på att förpackningen som t.ex ett grafikkort ligger i räknas som en del av varan. Om den t.ex har en ESD-etikett som är bruten så behöver man inte ta tillbaks varan. Likaså kartongen som ESD-påsen ligger i. Varan börjar redan vid förpackningen som är en del av varan. Däremot vid postförsändelse så är det kutym att leverantören lägger varan i en annan förpackning avsedd för posttransport. Den är däremot inte en del av varan, så den lär inte vara några problem att öppna.

Fel.

Du får göra förändringar på produkten ifall det krävs för att testa dess grundfunktioner. I detta fall ska ett grafikkort visa bild och därför får du montera det i datorn och starta upp. Att esd påsens försegling bryts är en nödvändig åtgärd för att kunna testa grafikkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Åter igen - vart står detta? Jag förstår att det är din åsikt, men vart står det att näringsidskare inte ska/får sälja returnerade produkter som befinner sig i nyskick som nya? Jag respekterar din åsikt, även om jag inte håller med den.

Att webhallen har dessa kategorier innebär INTE att alla produkter som returneras hamnar där. (Även om det är möjligt att det är så, jag vet inte hur Webhallen jobbar)

Sammanfattning från konsumentverket men du kan läsa på lagen om du vill gå in mer i detalj.

Skrivet av konsumentverket:

Lagen gäller
Marknadsföringslagen gäller för marknadsföring av produkter. Med marknadsföring menas inte bara reklam och försäljning utan även alla slags kontakter mellan en näringsidkare och konsument. Även näringsidkares beteende och åtgärder efter köpet omfattas. Till exempel kan det vara information om vad som gäller vid reklamation.

Skrivet av konsumentverket:

Vilseledande reklam
En säljare får i reklamen inte använda påståenden som är vilseledande. Till exempel när det handlar om varans kvalitet eller pris. Säljaren får inte heller utelämna väsentlig information så att marknadsföringen blir vilseledande. Om informationen är oklar, obegriplig eller tvetydig jämställs det med att information utelämnats.

http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/lagar/marknadsfor...

Kort och gott betyder det att en säljare inte får påstå att produkten är ny om den redan varit såld till en annan kund och sedan returnerad oavsett anledning, undantaget vore möjligen om produktens förpackning aldrig öppnats eller påverkats märkbart men det är en gråzon iom att säljaren inte kan garantera något och ev garantier i övrigt kan ha påverkats.
Säljaren är skyldig enligt lag att informera om detta, vilket resulterar i att de inte får sälja produkten som ny utan måste för kund påpeka hur läget är, självklart får de välja sedan att ta ut nypris eller inte det är upp till dem och sedan upp till kunden vad den accepterar.

Tillägg:
Kan även sägas att man blivit med åren hårdare på detta även vid handel mellan vanliga personer, därav är t.ex. inte längre formuleringen "i befintligt skick" godtagbart längre i alla lägen i köpkontrakt som friskrivning från ansvar av säljaren.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Om butiken ser spår av att produkten ej är i väsentligen oförändrat skick, så kan de absolut neka ångerrätt.

Väsentligen oförändrat skick samt 'förbrukad pga handhavandefel' får man svårt att få ihop.

Butiken har säkert rätt att neka vid bruten förpackning vid köp i fysisk butik, vid köp över internet så förstår jag dock reglerna som att det är tillåtet att testa grundfunktionen och ändå åberopa öppet köp?

I vilket fall som helst så är det ju upp till företaget att visa good will eller inte och det är här jag menar att man måste tänka till inför sitt köp. Inhandla produkter från företag som verkligen vill att du ska bli nöjd med ditt köp och vara, d.v.s där det inte finns några problem att återlämna så länge produkten är i nyskick.

Skrivet av Veni:

Tänk även på att förpackningen som t.ex ett grafikkort ligger i räknas som en del av varan. Om den t.ex har en ESD-etikett som är bruten så behöver man inte ta tillbaks varan. Likaså kartongen som ESD-påsen ligger i. Varan börjar redan vid förpackningen som är en del av varan. Däremot vid postförsändelse så är det kutym att leverantören lägger varan i en annan förpackning avsedd för posttransport. Den är däremot inte en del av varan, så den lär inte vara några problem att öppna.

Allt beror på hur tillmötesgående företaget är, välj butik som har lite good will så är det inga problem i de flesta fall.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Om butiken ser spår av att produkten ej är i väsentligen oförändrat skick, så kan de absolut neka ångerrätt.

Väsentligen oförändrat skick samt 'förbrukad pga handhavandefel' får man svårt att få ihop.

Skrivet av Veni:

Tänk även på att förpackningen som t.ex ett grafikkort ligger i räknas som en del av varan. Om den t.ex har en ESD-etikett som är bruten så behöver man inte ta tillbaks varan. Likaså kartongen som ESD-påsen ligger i. Varan börjar redan vid förpackningen som är en del av varan. Däremot vid postförsändelse så är det kutym att leverantören lägger varan i en annan förpackning avsedd för posttransport. Den är däremot inte en del av varan, så den lär inte vara några problem att öppna.

Veni den som sa det till dig ljög.

Hur det hela ses kan ni läsa här

Skrivet av från länken under:

enligt lagen får en konsument utöva sin ångerrätt endast om denne kan återsända varan i väsentligen oförändrat skick. Däremot säger förarbetet till lagen att ett brutet emballage normalt sett inte ska ses som ett ingrepp i varan. Kostnaden för en ny förpackning anses ingå i de kostnader för varans återtagande som säljaren har att svara för. Konsumenten har även rätt att göra sådana ingrepp i varan som är nödvändiga för att kunna undersöka den, även om varan därigenom undergår en värdeminskning.

https://ecommerce.org/sv/expertpanelen-svarar/galler-angerrat...

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Kommer bli intressant hur den nya lagen som kommer tror det är i juni 2014 kommer fungera i praktiken.

Det ska bli tillåtet att ångra köp inom 14 dagar efter mottagandet även om produkten inte är i Väsentligen oförändrat skick.
Men då ska kunden ersätta butiken för värdeminskningen.

Sedan ska vist det vara lag på när produkten ska vara åter hos butiken 14 dagar från att konsument lämnade meddelande till butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Fel.

Du får göra förändringar på produkten ifall det krävs för att testa dess grundfunktioner. I detta fall ska ett grafikkort visa bild och därför får du montera det i datorn och starta upp. Att esd påsens försegling bryts är en nödvändig åtgärd för att kunna testa grafikkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Men då är den inte längre i väsentligt oförändrat skick. Då är den mer: något oförändrat skick. Men okej, man kanske kan sätta ihop allt så att inget syns att det varit brutet och då köper jag att det är i väsentligt oförändrat skick.

Men....

om jag köper t.ex ett USB-minne, SD-kort m.m och gör följande:

1. Bryter plastförpackningen som är helt förseglad som en enda stor plombering(svetsad?), dvs det krävs kniv eller sax för att öppna förpackning.
2. Stoppar in USB-minnet och prestandatestar detta(dvs data skrivs till enheten), men upptäcker att min dator enbart har USB 1.0/1.1 när det går riktigt långsamt.
3. Och nu vill jag returnera detta eftersom jag har köpt fel och vill inte köpa en ny dator eller ett USB 2.0/3.0 PCI(-e) kort.

Du menar då på fullt allvar att produkten fortfarande är i väsentligt oförändrat skick?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Veni den som sa det till dig ljög.

Ingen som har sagt det till mig. Alla förpackning som t.ex grafikkort, köttfärssåsen, möblerna, telefonen, TV-apparaten m.m ligger i, är varan/produkten.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Ingen som har sagt det till mig. Alla förpackning som t.ex grafikkort, köttfärssåsen, möblerna, telefonen, TV-apparaten m.m ligger i, är varan/produkten.

Läs länken ovan, det räknas till varan men bruten tejp eller öppnad påse ändrar inte företagets skyldighet att ta tillbaka vara.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Veni:

Men då är den inte längre i väsentligt oförändrat skick. Då är den mer: något oförändrat skick. Men okej, man kanske kan sätta ihop allt så att inget syns att det varit brutet och då köper jag att det är i väsentligt oförändrat skick.

Men....

om jag köper t.ex ett USB-minne, SD-kort m.m och gör följande:

1. Bryter plastförpackningen som är helt förseglad som en enda stor plombering(svetsad?), dvs det krävs kniv eller sax för att öppna förpackning.
2. Stoppar in USB-minnet och prestandatestar detta(dvs data skrivs till enheten), men upptäcker att min dator enbart har USB 1.0/1.1 när det går riktigt långsamt.
3. Och nu vill jag returnera detta eftersom jag har köpt fel och vill inte köpa en ny dator eller ett USB 2.0/3.0 PCI(-e) kort.

Du menar då på fullt allvar att produkten fortfarande är i väsentligt oförändrat skick?

Japp du får ångra detta köp.

Dock så ska förpackningen skickas med görs inte det är det inget giltigt ånger köp.
Du får inte heller prova usb minnet mer än en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Läs länken ovan, det räknas till varan men bruten tejp eller öppnad påse ändrar inte företagets skyldighet att ta tillbaka vara.

Jodå, läste den men den innehöll hänvisningar till ARN. Jag fäster tyvärr ingen vikt vid dom eftersom det värsta som kan hända är att man hamnar på någon s.k svart lista, och jag kan lika gärna använda mig utav SweC forum för lagtolkningar om jag nu skall se ARN som något vägledande. Tyvärr så räknar jag enbart svenskt rättsväsende som något avgörande.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snoken_2014:

Japp du får ångra detta köp.

Dock så ska förpackningen skickas med görs inte det är det inget giltigt ånger köp.
Du får inte heller prova usb minnet mer än en gång.

Vilka möjligheter :D. Kruxxet är att jag skulle gärna vilja se det i en lagtext.
Visst hade jag skickat tillbaks även förpackningen och även den del som fick klippas av(många USB-minne ligger i en sådan hemsk förpackning som jag hatar).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Men då är den inte längre i väsentligt oförändrat skick. Då är den mer: något oförändrat skick. Men okej, man kanske kan sätta ihop allt så att inget syns att det varit brutet och då köper jag att det är i väsentligt oförändrat skick.

Men....

om jag köper t.ex ett USB-minne, SD-kort m.m och gör följande:

1. Bryter plastförpackningen som är helt förseglad som en enda stor plombering(svetsad?), dvs det krävs kniv eller sax för att öppna förpackning.
2. Stoppar in USB-minnet och prestandatestar detta(dvs data skrivs till enheten), men upptäcker att min dator enbart har USB 1.0/1.1 när det går riktigt långsamt.
3. Och nu vill jag returnera detta eftersom jag har köpt fel och vill inte köpa en ny dator eller ett USB 2.0/3.0 PCI(-e) kort.

Du menar då på fullt allvar att produkten fortfarande är i väsentligt oförändrat skick?

Sålänge du inte gjort något du inte behöver göra för att testa USB minnets grundläggande funktion (att lagra data) så gäller fortfarande ångerrätten.

Dock i detta fall kan det diskuteras ifall just ett USB minne skulle räknas som förbrukningsvara och därför blir förbrukad då du du börjar använda det.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Dock i detta fall kan det diskuteras ifall just ett USB minne skulle räknas som förbrukningsvara och därför blir förbrukad då du du börjar använda det.

Förstår din punkt. Men om vi skall hårddra det hela så skulle det även gälla samtliga halvledarlagringsenheter men även moderkort, kompletta datorer, kompletta telefoner pga att de innehåller batterikällor, och dessa är helt klart en förbrukningsartikel på samma sätt som ett rakblad.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Jodå, läste den men den innehöll hänvisningar till ARN. Jag fäster tyvärr ingen vikt vid dom eftersom det värsta som kan hända är att man hamnar på någon s.k svart lista, och jag kan lika gärna använda mig utav SweC forum för lagtolkningar om jag nu skall se ARN som något vägledande. Tyvärr så räknar jag enbart svenskt rättsväsende som något avgörande.

Och vid ev förhandlingar i rätten följer man oftast samma avvägningar som ARN gör.

Citat:

Vad händer om man inte följer besluten?
– Från vår sida händer ingenting. Sen får det ganska stor publicitet i media. Följs inte besluten kan resenären gå till domstol. Nämnden bedömer ärendena utifrån samma lagstiftning, regler och principer som en domstol gör, säger Stefan Larsson justist hos ARN.

Uttalande till Aftonbladet om resor men principen är samma oavsett ärende.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Butiken har säkert rätt att neka vid bruten förpackning vid köp i fysisk butik, vid köp över internet så förstår jag dock reglerna som att det är tillåtet att testa grundfunktionen och ändå åberopa öppet köp?

Stämmer utmärkt. Man har rätt att 'ta sig in' till produkten, och ska ändå kunna returnera för ångerköp. Självfallet innebär inte detta att man kan trasha sönder kartongen mer än vad som behövs, jag skulle TRO att det finns någon regel om minsta möjliga åverkan på emballage.

Skrivet av Ferrat:

Veni den som sa det till dig ljög.

Jag påstod aldrig att det var samma sak som handhavandefel att ha gjort åverkan på kartongen. Det vet jag mycket väl att man får, men någon skrev 'handhavandefel' och det är något helt annat.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8