Samsung Galaxy S5 får fingeravtrycksläsare

Permalänk
Melding Plague

Samsung Galaxy S5 får fingeravtrycksläsare

Nya uppgifter talar för att det inte blir en Iris-skanner i Samsungs kommande flaggskeppstelefon. Istället ska den få en fingeravtrycksläsare, som huserar under skärmpanelen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Apple har en ny chans till att göra en attack på samung.

Permalänk
Medlem

Så klart att S5 får fingeravtrycksläsare, det finns ju inte tillräckligt med gimmickar i S4...

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Varför vill de ha detta när Apples fingeravtrycksläsare hackades på nolltid..?

Känns som det är tvångstankar att härma Äpplet..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag tycker fingeravtrycksläsare är en bra grej men jag hoppas att det inte sitter bakom telefonen. Det ska sitta framför.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Inaktiv

Jag undrar om Samsung någonsin implementerat något eget i sina telefoner som faktiskt tillför någonting. Därmed är TouchWiz uteslutet.

Permalänk

Varför måste det vara en så hög skärmupplösning.
Jag kör fortf på s2 med 800x480 och det funkar utmärkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

2 560 x 1 440 och 5" skärm. Sluta nu.

Permalänk
Medlem

Fortfarande Apple som leder utvecklingen och tänkandet? Fingerscanner och dyr/billig variant i metall/plast känns ju igen...

Permalänk
Skrivet av Alle22:

Apple har en ny chans till att göra en attack på samung.

Tycker Apple istället borde inrikta sig på att göra bättre telefoner än att stämma Samsung för plagiat.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Inaktiv

One step behind, hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Varför vill de ha detta när Apples fingeravtrycksläsare hackades på nolltid..?

Känns som det är tvångstankar att härma Äpplet..

Menar du att man lyckades skapa ett fakefinger? Tror inte de flesta människor kan göra det. Dessutom är det fortfarande mycket säkrare än med en PIN-kod där det räcker med att någon tjuvkikar lite.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Skrivet av hjorten66:

Tycker Apple istället borde inrikta sig på att göra bättre telefoner än att stämma Samsung för plagiat.

Men det finns ju telefoner innan som haft fingeravtrycksscanner...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Varför vill de ha detta när Apples fingeravtrycksläsare hackades på nolltid..?

Känns som det är tvångstankar att härma Äpplet..

Den "hackades".

Hackades = printa in ett fingeravtryck i en dyr laserskrivare som skriver ut den på papper, därefter gör du latex av den, blöter den med något och sedan använder den på mobilen.

Om man nu har så hemliga saker på mobilen att folk orkar göra allt detta så är iPhone 5s eller den nya samsung inget för dig.

Permalänk
Medlem

wow, inte helt oväntat...som tidgare har sagt så är Apple fortfarande mest innovativa. Trodde iaf att Samsung kunde komma med något nytt så att det blir flera som driver utvecklingen framåt.

Visa signatur

Windows 8: |CPU: Intel 3770k @ 4,2 Ghz | GPU: Gigabyte GTX 770 OC | Mod: MSI Z77A-GD65 | Minne: Corsair 8GB 1600Mhz | PSU: OCZ 600W | Chassi: Nanoxia Deep Silence 1 | SSD: Samsung 830 128gb | HDD: 2 TB Seagate |
Apple: |Iphone 4 32gb|Mac mini (mid 2011)

Permalänk
Medlem

Velar fram och tillbaka. Ska jag köpa LG G2 eller vänta till släppet av Galaxy S5. Det kliar i köpfingret...

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Jag undrar om Samsung någonsin implementerat något eget i sina telefoner som faktiskt tillför någonting. Därmed är TouchWiz uteslutet.

Saker som är standard i android idag kommer från TouchWiz. Samsung har ju annars drivit på utvecklingen av OLED, och alltid varit tidiga med teknik som NFC, HDMI över MHL med mera.

Skrivet av Scepticer:

Fortfarande Apple som leder utvecklingen och tänkandet? Fingerscanner och dyr/billig variant i metall/plast känns ju igen...

Fingerscanner behandlar jag nedan, läs det. Och angående plast/metall. Folk har valt Samsungs S-serie över konkurrenterna just eftersom de varit i plast så att man kunna byta batteri, SD-kort och ha olika skal med olika funktioner. Men Samsung har fått konstant skit för detta för att det "känns" fel. Även om telefonerna hållit god byggkvalitet och hållbarhet så har folk använt plasten som ett argument för att det inte skulle vara fallet. Att Samsung slits mellan att behålla kunderna som vill ha bra funktion och kunderna som vill ha flashig metall och annat säljbling har gjort att detta varit väntat långt innan iPhone 5 kom. Personligen trodde jag nästan att det skulle komma redan till S4.

Skrivet av Ewers:

wow, inte helt oväntat...som tidgare har sagt så är Apple fortfarande mest innovativa. Trodde iaf att Samsung kunde komma med något nytt så att det blir flera som driver utvecklingen framåt.

Marknaden fungerar inte så. När Samsung utvecklade LCD-paneler som gjorde moderna smartphones möjliga så var Apple först med faktisk produkt lite för att de kunde plocka ut 2000$ för en iPhone i början innan priserna föll. Det är inte så att Apple, HTC och Sony uppfinner särskillt mycket av sina tekniker själva. De utvecklas av stora och små företag över hela världen, Apple har för vana att vara tidiga på att anamma teknik och basunera ut det så att man tror att de är först och att det är deras uppfinning. Men i själva verket sitter någon underleverantör som gjort jobbet och andra tillverkare har också tittat på att implementera funktionerna sedan innan. Olika säkra sätt att låsa upp sin telefon har varit på väg mot telefonbranschen, det är inte så att Apple uppfunnit det, även om de försöker få folk att tro det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av antepannte:

Velar fram och tillbaka. Ska jag köpa LG G2 eller vänta till släppet av Galaxy S5. Det kliar i köpfingret...

Helt olika prisklasser... Lägger man till hur LG brukar sköta uppdateringar så...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Avstängd

64-bit chip låter lovande.

Men fingeravtrycksläsare tycker jag är helt onödigt, och bara läskigt.
Tänk om hackers, spioner, kriminella, myndigheter, etc kan sno dina fingeravtryck.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ewers:

wow, inte helt oväntat...som tidgare har sagt så är Apple fortfarande mest innovativa. Trodde iaf att Samsung kunde komma med något nytt så att det blir flera som driver utvecklingen framåt.

Nämn några saker som Apple uppfunnit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För er som fortfarande tror att Apple var först med finger scanner: Motorola ATRIX hann före. 2 år innan 5S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Fortfarande Apple som leder utvecklingen och tänkandet? Fingerscanner och dyr/billig variant i metall/plast känns ju igen...

Fast nu är det ju inte Apple som lett utvecklingen med fingerscanner. Ett exempel är Motorola Atrix som hade fingerscanner på on-knappen.

Kan tillägga att sensorn fungerade helt ok då min sambo hade en Atrix som jobbtelefon. Det var sällan hon behövde dra fingret mer än en gång för att låsa upp, och jag lyckades aldrig lura sensorn

Att Apple sen lyckas hypea fingersensorn något enormt och Samsung då direkt hoppar på tåget är en helt annan femma.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Helt olika prisklasser... Lägger man till hur LG brukar sköta uppdateringar så...

Skickades från m.sweclockers.com

En eller två tusenlappar hit eller dit spelar mig ingen roll. Funderar mest på om det är värt att vänta till April, eller ska man slå till på en G2 som trots allt är en extremt prisvärd och kompetent smartphone.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Scepticer:

Fortfarande Apple som leder utvecklingen och tänkandet? Fingerscanner och dyr/billig variant i metall/plast känns ju igen...

1. Apple är inte först med fingeravtryckskanner på en mobiltelefon.
2. Apple är inte först med en telefon som använder sig av metallchassi.
3. Apple är inte först med en telefon i olika utföranden med olika priser.

https://www.youtube.com/watch?v=wFeC25BM9E0

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem

Wow, precis som min tre år gamla Motorola Atrix...

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Skäggig legend

Alla som verkligen inte var vän med iPhone p.g.a. läsaren blev helt plötsligt helt okej med tanken över en fingeravtrycksläsare, även om iPhone inte var först. Skönt att ha men behöver man det? Njaa.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon200213:

One step behind, hela tiden.

Och ditt kära äppleföretag? Säg något de var först med?
Samsung har precis gjort det Apple alltid gjort: Tagit något som redan finns för att sedan göra det bättre. Detta kallas utveckling.

Permalänk
Medlem

Ctrl + C = Samsung

Permalänk
Medlem

Varför ser man aldrig bashing på LG, Sony, HTC eller Motorola för att de inte är innovativa nog?

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Varför ser man aldrig bashing på LG, Sony, HTC eller Motorola för att de inte är innovativa nog?

För att dom inte är lika stora och mainstream som Apple och Samsung.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious