Byta namn på alla filer i en mapp?

Permalänk
Medlem

Byta namn på alla filer i en mapp?

Hallojs

Finns det något sätt att byta namn på alla filer i en mapp eller alla markerade? Säg från .file till .txt.
Har många filer att byta på så ett smidigare sätt än att göra det manuellt skulle vara hjälpsamt.

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel borde ren *.txt *.jpg fungera.

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Medlem

jag använder det här programmet, http://www.bulkrenameutility.co.uk/Main_Intro.php

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Se till att du visar filändelser i mappen.
Markera alla filer -> Högerklicka och välj byt namn

Skriv typ "Fil.txt" utan "". Vips kommer alla filer att byta namn till Fil(1).txt, fil(2).txt osv osv.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

I bash kan du skriva:

for file in *.file; do mv "$file" "${file%file}txt"; done

Eller om du har homebrew, installera rename och kör:

rename -s file txt *

Permalänk
Medlem

Perfekt, tack så mycket!

Permalänk
Medlem

vill du inte hålla på och skriva kommandon, samt genomföra mer avancerade omdöpningar rekommenderar jag Advanced Renamer. använder det nästan dagligen till mycket olika saker och är helnöjd. ett mycket kraftfullt verktyg!

http://www.advancedrenamer.com/

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |