Backupföretag redovisar hårddiskars felfrekvens med märke och modell

Permalänk
Melding Plague

Backupföretag redovisar hårddiskars felfrekvens med märke och modell

Alla hårddiskar går förr eller senare sönder, men vissa modeller är bättre än andra. Lagringsföretaget Backblaze redovisar nu nya siffror över tillförlitligheten.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och här sitter man med 3 st Seagate diskar i burken som snart är 2 år, känns säkert och bra!

Permalänk
Medlem

Dags att byta till WD..

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Snap, trodde faktiskt inte att Hitachi skulle göra så mycket bättre ifrån sig än WD.. blir ju visserligen lite flummigt med tanke på skillnaden i mängd av enheter men man får ju någon slags uppfattning ändå:)

Tack för miniartikeln!

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Kör bara Samsung och Hitachi i mina burkar.
Funkar bra för mig.

Visa signatur

"Jag skulle hellre vara både alkoholist och narkoman än religiös.
Alkoholister och narkomaner har i vart fall emellanåt en fungerande verklighetsuppfattning."
- Okänd.

Permalänk
Medlem

Hmm, läge att byta mina Green-diskar i NASet till Red-serien då kanske.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Inaktiv

Får hoppas att mina två ST3000DM001-1CH166 klarar sig ett bra tag till.

Permalänk
Inaktiv

Intressant statistik, går i köptankar för ny disk också...

Permalänk
Medlem

Kul att WD Red faktiskt presterar på riktigt och det inte bara är en marknadsplojgrej att de ska ha olika serier med olika användningsområden!

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

Servern full med 3TB WD Red-hårddiskar.. Känns bra nu

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Känns skönt att veta att de filservrar man fyllt med WD inte bara var inbillning.

Mindre kul att det är Seagate ST4000DM000 som sitter i filservern hemma.
Förstår dock inte varför det är en rekommenderad disk när felfrekvensen är mycket lägre på Hitachis motsvarande disk.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Detta gäller nog mest nya Seagate diskar, har haft två på kort tid som dött eller är på god väg medan min Seagate IDE-disk på 200 Gb är mer än 10 år gammal nu, långsam är den såklart men pålitlig.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Samsung och WD diskar i burken. Skönt det iaf.

Permalänk
Medlem

Så trök att samsung slutade med tillverkningen, dom var ju klart bäst!
Har fortfarande 2st F1 1TB i drift, säkert 5år gammla iaf.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Och jag som har avrått folk hur länge som helst från att köpa Seagate då jag anser dom vara ostabila, och då har jag alltid fått höra "bara för att du har otur betyder inte att Seagate är sämre än andra tillverkare"...

Säger bara en sak; Vad var det jag sa?

Kanske dags att byta ut sina Seagate diskar helt och hållet nu, en har redan blivit ersatt på garantin och den andra har missljud för sig ibland.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Samsung/WD, kommer alltid att köra med dom

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Detta gäller nog mest nya Seagate diskar, har haft två på kort tid som dött eller är på god väg medan min Seagate IDE-disk på 200 Gb är mer än 10 år gammal nu, långsam är den såklart men pålitlig.

Har själv två stycken Seagate Barracuda, den ena är strax över 4 år gammal och den andra är cirka 8 år gammal, funkar fortfarande finfint. Som du säger är den äldre lite väl seg, och högljudd, men den fortsätter stappla framåt.

Permalänk
Medlem

Började bojkotta Seagate för några år sedan efter att två 7200 (500gb) gav upp väldigt tidigt och lät riktigt illa. Även en vän har haft stora problem med 7200 serien (tror jag det är, men Seagate hur som) på deras jobb där han idag har nu en stor hög med Seagate diskar som gett upp.
De tappade tyvärr helt mitt förtroende.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Stämmer fan. Mina Seagate diskar har alltid kraschat tidigare, medan WD och Samsung har hållit väldigt länge i jämförelse. Toshiba har jag ingen erfarenhet av, men dom brukar väl mest sitta i laptops av billigare modell?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Haha stackars Seagate måste vara skitsura för denna presentation! Men samtidigt gör de ju uppenbarligen sämre diskar så det slår tillbaka.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 250D || Processor: Intel i7 4770K || Grafikkort: Zotac GTX 780 3GB || RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance Pro Gold|| Moderkort: ASUS Z97I-PLUS mITX || Nätagg: Corsair CX 750W || Hårddisk: Seagate Barracuda 2TB + Samsung 128GB SSD||

Permalänk
Medlem

Hmm....

Vi har haft 1TB Segate (SEAGATE ST31000340NS) i våra gamla backupsystem (Totalt över 200 disk men då är ett mindre antal 2TB) på jobbet. De har haft rent löjlig felnivå. Vi har säkert bytt över 50% på 4 år. Nu byter de mot Hitachidiskar då Seagate 1TB suger. 2TB diskarna har gått riktigt bra dock.

Idag har vi börjat installera det första (och största) av våra nya backupsystem, det har 288 st. 4TB HDD får Seagate...vi får hoppas att de fungerar bättre som Backblaze siffror visar men 4TB är ju rätt nya så man vet ju inte ännu....

Jag är glad att vår leverantör byter disk så vi slipper

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Och jag som har avrått folk hur länge som helst från att köpa Seagate då jag anser dom vara ostabila, och då har jag alltid fått höra "bara för att du har otur betyder inte att Seagate är sämre än andra tillverkare"...

Säger bara en sak; Vad var det jag sa?

Är folket du pratar med såna som köper samma volymer som Backblaze? Statestiken är intressant, men så fort såna här siffror släpps slår sig folk som kanske köpt 50 hårddiskar totalt i sitt liv för bröstet om att dom har koll, när det främst handlar om chans&tur när det gäller små inköp (relativt).

Permalänk
Medlem

Stolt WD ägare

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem

Börjat byta mina diskar mot WD Red 3TB så låter ju lovande.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har liggandes.
9st - 750 GB Seagate.
7st - 500 GB Seagate.

Alla har samma fel i sig och den äldsta är <2.5år.
De enda som har fungerat är 3st 146 GB SAS-diskar.

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem

perfekt timing. nu är jag ännu mer säker på att jag ska köra på WD Red 3TB i nya NASen

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Snusfri

Känns bra att man kör med WD RED 3TB i både semesterfilmservern och gamingburken

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Moln baserat lagring kanske är säkrare för där dör det inte?!

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neco:

Är folket du pratar med såna som köper samma volymer som Backblaze? Statestiken är intressant, men så fort såna här siffror släpps slår sig folk som kanske köpt 50 hårddiskar totalt i sitt liv för bröstet om att dom har koll, när det främst handlar om chans&tur när det gäller små inköp (relativt).

Chans och tur, visst - men att Seagate gör sämre diskar går inte att förneka, så varför då "chansa" och köpa en Seagate istället för t.ex. en WD?

Att jag har fått 2 dåliga (av 3) Seagatediskar bara under de senaste två åren kan handla om ren otur, men när det då kommer upp sådan här statistik så bevisar det att det inte enbart handlar om otur på min sida; diskarna är helt enkelt sämre, och därmed är "chansen till otur" större.

För övrigt så är "folket" jag pratar med oftast andra användare här på Sweclockers som ska köpa en ny HDD och vill ha köpråd/tips.
Där brukar jag förespråka WD över Seagate, och bevisligen så är jag inte helt ute och cyklar.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Moln baserat lagring kanske är säkrare för där dör det inte?!

Om molntjänsten sköter sin backup så.