Permalänk

Vad står MSI för?

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av MuffinManxD:

Vad står MSI för?

Micro-Star International

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Meantek:

SLI-bryggor skickas ut med moderkort som stödjer SLI - G45 Gaming ska inkludera en i lådan, ja.

Tyvärr gör det inte det.
Måste säga att det känns lite småkexigt att det dels inte skickas med till alla SLI-moderkorten samtidigt som det inte heller skickas med grafikkorten i de lite högre prestanda- och prisklasserna. Att kunna slänga ut upp till femsiffriga belopp på "SLI-komponenter" och ändå inte få med någon brygga känns lite sådär.
Många av era kort har dessutom byglar som blockerar för en del SLI-bryggor som man kanske har sedan tidigare.

Något att se över tycker jag!

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Finns det möjlighet att få en ny väska till sin dyra MSI laptop man köpte år 2011? Min blev stulen igår. Antingen om man kan få en gratis (a) eller köpa en av er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

SLI-bryggor skickas ut med moderkort som stödjer SLI - G45 Gaming ska inkludera en i lådan, ja.

Har köpt 2 stycken MSI G45, och fick bara med SLI-brygga till det ena.
För övrigt har jag köpt MSI 760, 770, 780 och inte fått med någon till de heller. Så 2 moderkort och 3 grafikkort senare har jag 1 SLI-brygga... Nu kör jag inte SLI för tillfället så det gör mig ingenting, jag har ju faktiskt en brygga sen när jag ska uppgradera, men som sagt, värt att se över kanske?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Luxaxix:

Har köpt 2 stycken MSI G45, och fick bara med SLI-brygga till det ena.
För övrigt har jag köpt MSI 760, 770, 780 och inte fått med någon till de heller. Så 2 moderkort och 3 grafikkort senare har jag 1 SLI-brygga... Nu kör jag inte SLI för tillfället så det gör mig ingenting, jag har ju faktiskt en brygga sen när jag ska uppgradera, men som sagt, värt att se över kanske?

Vilka två G45 är det lite mer specifikt, olika chipset och/eller socklar?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Vilka två G45 är det lite mer specifikt, olika chipset och/eller socklar?

MSI-Z87-G45 Gaming. Två likadana.

Permalänk

Jag undrar var sjutton man kan köpa en ny originaladapter till sin laptop (GT70-serien). Har letat i flera timmar efter en svensk butik som säljer den modellen jag söker (Delta ADP-180HB B) men närmsta jag kommer är en som heter ADP-180HB DB, med samma specifikationer (19V, 9.5A, 180W) dock så vill jag veta om de fungerar lika och inte gör nåt dumt med utgången. Min förra msi gick i graven pga av att utgången pajade efter inköp av universaladapter. 700kr åt skogen för den och en dyr dator fattigare. Den jag har nu är ännu dyrare och tänker inte experimentera med laddare utan att ha fått höra lite från nån som är kunnig

Permalänk
Medlem

Jag har ett moderkort som kastat in handduken i förtid. När jag kontaktar försäljningsstället så hänvisar de mig till Infocare som i sin tur är frågande och säger att de inte utför service på komponenter utan endast på hela system. Infocare ger mig ett nytt nummer som "inte är i bruk längre".

Hjälp...

Edit: Nevermind, jag skulle pröva att få igång kortet med en tredje processor, PSU och minne för att vara helt hundra att det var kortet och inget annat som var sönder. Lyckades böja en pin i socketen så nu är jag kokt i bajs att få en RMA...

Permalänk
Medlem

har en liten fråga angående att byta mail på ens konto där man registrerar sin MSI produkt, hade en dator som jag sålde och nu när vi har bytt till hans mail på kontot som min dator var kopplad till så går det inte att logga in på kontot, mitt gamla lösenord funkar inte och lösenorden man får när man begär ett nytt lösenord funkar inte häller..

så finns det någon stans man kan vända sig mail eller telefon nummer för att få hjälp och reda ut vårat lilla problem?

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Trasig CPU-sockel

Jag har köpt ett MSI Z87-G45 GAMING som vägrade gå igång. När jag returnerade kortet, menar sig leverantören ha hittat ett (1 !) böjt kontaktstift i CPU-sockeln, och hävdar att detta måste bero på ett handhavandefel. Och att det inte täcks av garantin.

Att ha sönder en CPU-sockel på detta sätt menar jag skulle kräva precisionsinstrument, god optik och en synnerligen stadig hand...

Jag tycker det här är alldeles löjeväckande och har inledningsvis vänt mig till kommunens konsumentvägledare som råder mig att gå vidare i ärendet. Men innan jag skriver till ARN, vill jag gärna veta vad MSI's ståndpunkt är i frågan.

M.v.h.

Permalänk

Fel på ljudkort i mitt moderkort från MSI.

Hej, jag köppte ett z87-g45 för drygt ett halv år sen. Men för några veckor sen så märkte jag att ljudet var väldigt konstigt. Det brusade mer än vanligt och man kan knappt höra några röster alls. Ljudet hackar också en hel del. Jag kan heller inte snacka med någon på skype för de hör mig inte. Mina hörlurar vet jag att det inte är fel på, för jag har provat på andra datorer.

Jag undrar hur jag ska lösa det?

Permalänk
Medlem

Jag har ett MSI 660ti PE där ena fläkten har börjat skära ihop, ett väldigt irriterande missljud hörs när kortet snurrar på lågt varv.
Vad jag kan komma fram till så är det 3 års garanti på grafikkortet.

Hur går man tillväga för att returnera kortet och få det lagat?
Jag har provat ringa numret som står på er hemsida, det är ej aktivt längre och jag har ringt Infocare som ger mig svaret att dom inte hanterar ärenden som gäller enskilda komponenter.
Butiken jag köpte det av(CDON) har heller inget nummer/kontaktuppgifter till er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Tyvärr gör det inte det.
Måste säga att det känns lite småkexigt att det dels inte skickas med till alla SLI-moderkorten samtidigt som det inte heller skickas med grafikkorten i de lite högre prestanda- och prisklasserna. Att kunna slänga ut upp till femsiffriga belopp på "SLI-komponenter" och ändå inte få med någon brygga känns lite sådär.
Många av era kort har dessutom byglar som blockerar för en del SLI-bryggor som man kanske har sedan tidigare.

Något att se över tycker jag!

på mitt moderkort som är ett msi z87 g45 så medföljde en SLI bridge

Visa signatur

i5 4670k 4.0 GHz | noctua dh-u9b | MSI GTX 1060 3gb gaming x | Msi z87-G45 | 16 gb A-data inet edition | Be quiet power zone 650W | R.A.T. 7 white editon | razer goliathus speed edition xl | Corsair Vengeance K70 | Windows 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av schop:

Jag har ett MSI 660ti PE där ena fläkten har börjat skära ihop, ett väldigt irriterande missljud hörs när kortet snurrar på lågt varv.
Vad jag kan komma fram till så är det 3 års garanti på grafikkortet.

Hur går man tillväga för att returnera kortet och få det lagat?
Jag har provat ringa numret som står på er hemsida, det är ej aktivt längre och jag har ringt Infocare som ger mig svaret att dom inte hanterar ärenden som gäller enskilda komponenter.
Butiken jag köpte det av(CDON) har heller inget nummer/kontaktuppgifter till er.

Jag hamnade i samma vinkelvolt som du, kontakta CDON igen förklara att infocare inte hanterar enskillda komponenter och att MSI representant i fråga är Captech när det kommer till enskillda komponenter.

Permalänk

Hi Everybody !

I'm temporary going to take over the tasks here at the forum from Meantek. If you got any questions please ask them in English, if this is not possible ask in Swedish and I will answer in English.

Skrivet av schop:

Jag har ett MSI 660ti PE där ena fläkten har börjat skära ihop, ett väldigt irriterande missljud hörs när kortet snurrar på lågt varv.
Vad jag kan komma fram till så är det 3 års garanti på grafikkortet.

Hur går man tillväga för att returnera kortet och få det lagat?
Jag har provat ringa numret som står på er hemsida, det är ej aktivt längre och jag har ringt Infocare som ger mig svaret att dom inte hanterar ärenden som gäller enskilda komponenter.
Butiken jag köpte det av(CDON) har heller inget nummer/kontaktuppgifter till er.

CDON should help you out, please contact them again and let me know if it doesn't work. Infocare can best be contacted regarding notebooks.

- Jerry

Permalänk

Hi!

I just revently bought my MSI GE70, and as expected every laptop comes with it's own bloatware.
Now, since this is my first laptop and I'm not that into what's what, I was curious to find out which pre-installed apps/programs can be safely uninstalled without messing with any drivers or other important stuff.

I can, if needed, start it up and check what programs are pre-installed and let you know.

Regards!

Permalänk
Medlem

Hallå

Planerar ett mini ITX bygge åt en polare och sneglar på MSI Z87I Gaming AC. Men är lite fundersam över hur pass breda luftkylare som stöds. Vill ju inte sitta med en kylare som inte går att montera för att den tar i grafikkortet så vore tacksam för den infon.

Tack på förhand

Permalänk

@marlogalanis

Some software can be considered bloatware and some might be useful to some people, it all depends on your wishes.
I will give you some explanations about certain packages you can safely uninstall depending on your own wishes.

This list is based on Win8.x hard disk images (some programs may not be installed on your hard drive and I may have missed some programs)

BlueStacks app Player -> can run Android apps on Windows (freeware full version)
Magix MX Suite -> Music editing Software (trial version)
Microsoft Office -> Office Suite (free version)
MSI Remind Manager -> Registration reminder (marketing)
MSI Social Media Collection -> no idea (marketing)
Norton Anti-theft -> Security (trial version)
Norton Internet security -> Security/AntiVirus (trial version)
Norton Online Backup -> Security (trial version)
Norton PC Checkup -> Diagnostics (trial version)
Windows Essentials -> Windows Live tools (Microsoft marketing)
WinZip -> File compression (trial version)

I hope this helps you decide what you need and what you want to delete.

P.S., Don't forget to make the DVD recovery set using "BurnRecovery" program on the desktop. With the DVD recovery set you can always go back to factory setting if you need to.

Permalänk

@DerpMcDerp

The cooler keep-out zones for Socket 1150 are always the same and this is also true for the Z87I GAMING AC.
So in theory all Socket 1150 compliant coolers should fit.
This is of course only based on the mounting part of the cooler. So if the coolers are not wider than the mounting holes of Socket 1150, it should be ok.

Many coolers are really wide on top and because the slots (Dimms and PCI-Ex16) on this board are much closer to the socket, some cooler will not fit.
Of courser this also depend on the height of your dimms and what graphics card you use.

Any cooler that is smaller than 9.6cm wide (=size of S1150 mounting) fits without issues. Anything bigger depends on the other components dimensions (dimms and gfx card).

Permalänk
Skrivet av Ingenjör A:

Jag har köpt ett MSI Z87-G45 GAMING som vägrade gå igång. När jag returnerade kortet, menar sig leverantören ha hittat ett (1 !) böjt kontaktstift i CPU-sockeln, och hävdar att detta måste bero på ett handhavandefel. Och att det inte täcks av garantin.

Att ha sönder en CPU-sockel på detta sätt menar jag skulle kräva precisionsinstrument, god optik och en synnerligen stadig hand...

Jag tycker det här är alldeles löjeväckande och har inledningsvis vänt mig till kommunens konsumentvägledare som råder mig att gå vidare i ärendet. Men innan jag skriver till ARN, vill jag gärna veta vad MSI's ståndpunkt är i frågan.

M.v.h.

MSI's official position about bent socket pins is: The chance that motherboard socket pins are bent leaving the MSI factory are extremely small. Therefor MSI does not accept bent pins under warranty service, unless there is evidence that this was caused in the factory.

Please note: MSI cannot determine when or who (disti, dealer, shop, consumer) is responsible for bent pins, so we don't comment on who's to blame. You can only make your case with the shop you bought the motherboard from.

Permalänk
Skrivet av TheEleusis:

Hej, jag köppte ett z87-g45 för drygt ett halv år sen. Men för några veckor sen så märkte jag att ljudet var väldigt konstigt. Det brusade mer än vanligt och man kan knappt höra några röster alls. Ljudet hackar också en hel del. Jag kan heller inte snacka med någon på skype för de hör mig inte. Mina hörlurar vet jag att det inte är fel på, för jag har provat på andra datorer.

Jag undrar hur jag ska lösa det?

Which headset do you use? Is it connected to the analog outputs or does it connect through USB?

If you connect your headset through analog connectors, please try updating the Realtek drivers.
We have noticed poor microphone recording levels with ALC1150 with Realtek drivers older than v7099.

Can you try the latest Realtek Audio driver v7111?
http://www.msi.com/service/download/driver-20851.html

I hope that helps.

Permalänk
Skrivet av schop:

Jag har ett MSI 660ti PE där ena fläkten har börjat skära ihop, ett väldigt irriterande missljud hörs när kortet snurrar på lågt varv.
Vad jag kan komma fram till så är det 3 års garanti på grafikkortet.

Hur går man tillväga för att returnera kortet och få det lagat?
Jag har provat ringa numret som står på er hemsida, det är ej aktivt längre och jag har ringt Infocare som ger mig svaret att dom inte hanterar ärenden som gäller enskilda komponenter.
Butiken jag köpte det av(CDON) har heller inget nummer/kontaktuppgifter till er.

Infocare is MSI's service partner for MSI systems (Notebook, AIO, MSI desktop systems).
For components (motherboards, graphics cards) you need to contact the shop for (warranty) service.

In general for MSI systems we have a 2 year warranty period.

For MSI components a shop can give you 3 years warranty but also less (or more). It depends on the shop's sales conditions.
Shops can compete on price but also on service. Please check the shops policy how much warranty you can expect when you buy an MSI product.

Permalänk
Medlem

Viktig information till MSI Sverige!

Hej MSI. På ert moderkort Z77A-GD55 som så fungerar inte välkända Corsairs minnen (CMP4GX3M2C1600C7) i den senaste BIOS uppdateringen.
Det låser sig riktigt illa och fungerar inte alls bra med alla olika volts, timings och även allt i standard.

Om ni kunde vidarbefodra detta till de som har ansvar för detta vore det bra då jag i framtiden vill kunna uppgradera till senaste biosen.
Jag har nu flashat ned till en äldre version från början av 2012 som allt fungerar klockrent igen.

Jag kör 4x4 gb och en I7 2600K om det spelar nån roll!

Synd att ett sånt tråkigt fel smygit sig in...

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk

Hi MSI!

Wondering if the GE60 w. i7-4700MQ / GTX765 / Full-HD will be available in Sweden and if so when?
Can't seem to find it here although it seems to be in good supply in Germany.

Also do you have any estimate when your new laptops (i.e. laptops announced at CES 2014) will be available in Sweden?

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk

@Martin Forest

Which bios version(s) did you try and when does it freeze exactly?

Did you try SPD/XMP timings.
Did you try raising the memory voltage to 1.65V?
Did you try with one dimm at a time? (it's always possible that a single dimm is faulty)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruudt:

@Martin Forest

Which bios version(s) did you try and when does it freeze exactly?

Did you try SPD/XMP timings.
Did you try raising the memory voltage to 1.65V?
Did you try with one dimm at a time? (it's always possible that a single dimm is faulty)

1.11 is very unstable at all SPD / XMP timings. Voltage yes 1.65.
I flashed down to bios 1.8 and now everythings rock solid stable.

I had problems with unstable performance for several months before I tried to flash to an older BIOS. (No overclocking at all)

So please check it out if you can, I listed the type of memory in me previous post!

Good luck!

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Skrivet av TheSwede86:

Hi MSI!

Wondering if the GE60 w. i7-4700MQ / GTX765 / Full-HD will be available in Sweden and if so when?
Can't seem to find it here although it seems to be in good supply in Germany.

Also do you have any estimate when your new laptops (i.e. laptops announced at CES 2014) will be available in Sweden?

I have checked with our sales. There are no GE60 planned with the GTX765M atm for Sweden.
We do have some new models coming up end of march, please check the pricewatches when they become available.

We do have a GE70 in the Swedish market with GTX765M:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1953807

Permalänk
Skrivet av Ruudt:

I have checked with our sales. There are no GE60 planned with the GTX765M atm for Sweden.
We do have some new models coming up end of march, please check the pricewatches when they become available.

We do have a GE70 in the Swedish market with GTX765M:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1953807

Thanks for the reply.
Looking for an 15.6" laptop so 17" is too large.

I guess (with guess being the word since I take it you can't confirm any spec:s at this time) that the new laptops would have the new Nvidia GT/X 8XXM-series GPU?
Also when you wrote "coming up end of March" do you mean that they will be available to consumers (and retailers) at the end of March (-ish) or is this date only for the US-market or only for suppliers (etc.)?

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Skrivet av martinforest:

1.11 is very unstable at all SPD / XMP timings. Voltage yes 1.65.
I flashed down to bios 1.8 and now everythings rock solid stable.

I had problems with unstable performance for several months before I tried to flash to an older BIOS. (No overclocking at all)

So please check it out if you can, I listed the type of memory in me previous post!

Good luck!

I have forwarded your test results to our HQ. Hopefully they can improve the bios for these modules.