Vilken operatör är bäst för fibernätverk?

Permalänk
Avstängd

Vilken operatör är bäst för fibernätverk?

Tja allihop! Jag flyttar nu i april/maj månad till ett hus som min mammas sambo köpt, där finns det redan indraget fiber och allt så vi ska införskaffa fiber där, men frågan är, vilken operatör är bäst för fiber?

Just nu bor vi i lägenhet och har telia som operatör på ett 30mb nätverk (vet ej uppladdningshastigheten).
Vi ligger stabilt på t.ex speednet eller bredbandskollen på 16 mb nedladdningshastighet och ca 2 mb uppladdning eller lite mindre.
Vi laddar hem i ca 2 mb / sekund just nu och nätverket är väldigt stabilt & bra.
Frågan är, är Telia likabra när det gäller Fibernätverk?
Eller vilken operatör bör man satsa på?
Nu tänker vi både ekonomiskt vis, stabilt, hastighet, operatörens service & tillgång till hjälp osv. Den som har bäst utbud är vi ju så klart ute efter.

OCH, bör man köra på 100/100 lina eller ska man köra på 100/10 lina?
Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Beasten : Intel Core i7 4790k [<->] MSI Geforce GTX 780 [<->] ASUS Z97-A ATX [<->] 16GB Corsair Vengeance Gold Pro 1600Mhz [<->] be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär [<->] Samsung Evo Basic 250GB SSD [<->] 1TB WD Blue HDD [<->] Cooler Master Hyper 212 Evo Processorkylare [<->] Fractal Design Define R4 [<->]

Permalänk
Medlem

Jag kör BBB i stan, har alltid fungerat bra för mig.
100/10 eller 100/100 beror på vilka behov ni har. För att spela så går båda lika bra.

Permalänk
Medlem

att få ut 16mbit på en 30mbit lina anser jag inte vara bra..

sedan så har jag hört många rekommendera bahnhoof som leverantör.. har inte haft dem själv, men värt o kolla lite på dem kanske?

Visa signatur

New:| 4930k 6 core @ 4.4ghz | 16gb corsair platinum 1866mhz | Asus X79 Deluxe | sli 780 lightning | Cooler master v1000w+ | Corsair 540 air |

old:| i7 2600k @ 4.5ghz | 16gb Corsair Vengeance | MSI-P67A-GD65 | MSI GTX680 Lightning | Corsair TX650 | Fractal Design R3 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LaFace:

att få ut 16mbit på en 30mbit lina anser jag inte vara bra..

sedan så har jag hört många rekommendera bahnhoof som leverantör.. har inte haft dem själv, men värt o kolla lite på dem kanske?

Beror på vad det är för sorts lina. Är det DSL av nån sort så är det helt okej.

Sitter själv på Bahnhof och kan varken säga bu eller bä. Fördelen med Bahnhof är deras filosofi om integritet.

Permalänk
Rekordmedlem

Fibern är fysiskt ansluten mot någon så du kan bara välja de operatörer som når huset frågan går inte att svara vettigt på utan att veta vad du kan välja mellan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har Bahnhof och har haft det i ett par år. Funkar alltid prima med bredbandet och deras andra tjänster. Däremot tog deras support tog lång tid på sig att svara på mina frågor under julhelgen. Fick ursäktande brev häromdagen där dom sa att dom varit jullediga..

Hoppas dom tar sig i kragen, för Bahnhof har klart bäst filosofi av alla dessa bolag (utåt iaf)

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk

Jag har haft fiber från Telia (100/10) i många år nu, och har aldrig haft något problem. Hastigheten är väldigt bra, och jag får ut i stort sett 100% av utlovad hastighet.

Men jag tror att de flesta leverantörer erbjuder ett stabilt fibernät nu för tiden. Med bra hastigheter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

Väldigt nöjd med Bahnhof som leverantör över fiber, aldrig varit nåt strul dom senaste 4-5 åren då jag haft dom. Stort plus att dom står upp för integriteten också.

Permalänk
Sötast

Haft 2 Driftstörningar (c:a 8h totalt) under c:a 5 års tid med Telia.

Permalänk
Medlem

Telia har jag haft sen dom kopplade in fiber i vårat hus och jag får ut ~150% av hastigheten.

Hade först 100/100 och fick ut 120-150Mb ner/200-350Mb upp enligt bredbandskollen sen gick jag ner till 100/10 och får nu ut 100-150Mb ner/ 10-30Mb upp

Bra support och stabilt !

Permalänk

Tele2 1000/100 Mbit är trevlig, men kostar en slant. Beroende på hur mycket man nyttjar linan kanske en av deras andra varianter passar bättre. Hastighetstester genom min ASUS N66U visar på en bit över 900 Mbit/s nedladdning. Uppladdningssiffrorna brukar jag inte bry mig om, då siffrorna ofta visar alldeles för högt. Ibland lika snabbt upp som ner.

Permalänk
Avstängd

Med tanke på situationen med Youtube skulle jag aldrig välja Telia, i alla fall.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Sötast
Skrivet av hoski:

Med tanke på situationen med Youtube skulle jag aldrig välja Telia, i alla fall.

Den löstes för vad... 3? 4? månader sen.

Problemet var för den delen på googles sida, inte Telias.

Permalänk
Medlem

BBB via fiber fungerar riktigt bra. Dessutom är deras support mycket bra!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Kör Bredband2. De har också en integritetstänkande filosofi enligt vad de marknadsför.

Om linan är stabil? Svårt att säga, har 30/30 för närvarande och får alltid ut full hastighet när svarande server levererar. Får dock totala dippar till och från. Men det kan ju också bero på min egen nätverksutrustning. Så svårtolkat där.

Support har jag inte så mycket att säga om.

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LupX:

Kör Bredband2. De har också en integritetstänkande filosofi enligt vad de marknadsför.

Om linan är stabil? Svårt att säga, har 30/30 för närvarande och får alltid ut full hastighet när svarande server levererar. Får dock totala dippar till och från. Men det kan ju också bero på min egen nätverksutrustning. Så svårtolkat där.

Support har jag inte så mycket att säga om.

Deras support suger. Många bortförklaringar när du till slut lyckas att komma fram.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Den löstes för vad... 3? 4? månader sen.

Problemet var för den delen på googles sida, inte Telias.

klart telia säger att det är på googles sida...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Sötast
Skrivet av hoski:

klart telia säger att det är på googles sida...

Skickades från m.sweclockers.com

Nä men jag vet!
Vi baserar köp av fiberanslutning på en ny medlems konspirationsteorier!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zenyard:

Tja allihop! Jag flyttar nu i april/maj månad till ett hus som min mammas sambo köpt, där finns det redan indraget fiber och allt så vi ska införskaffa fiber där, men frågan är, vilken operatör är bäst för fiber?

Just nu bor vi i lägenhet och har telia som operatör på ett 30mb nätverk (vet ej uppladdningshastigheten).
Vi ligger stabilt på t.ex speednet eller bredbandskollen på 16 mb nedladdningshastighet och ca 2 mb uppladdning eller lite mindre.
Vi laddar hem i ca 2 mb / sekund just nu och nätverket är väldigt stabilt & bra.
Frågan är, är Telia likabra när det gäller Fibernätverk?
Eller vilken operatör bör man satsa på?
Nu tänker vi både ekonomiskt vis, stabilt, hastighet, operatörens service & tillgång till hjälp osv. Den som har bäst utbud är vi ju så klart ute efter.

OCH, bör man köra på 100/100 lina eller ska man köra på 100/10 lina?
Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har Riksnet som är en relativt liten operatör och har själv bara haft dem i 1 månad men är nöjd hittills.

Får 95/95 på en 100/100 lina vilket kan anses som acceptabelt.

Man får 5 ip adresser som är publika.
Har varit i kontakt med deras support 1 gång och då kom jag fram till dem inom 2 minuter och fick hjälp direkt.
Deras prisbild är bra och de har avtal utan bidningstid vilket jag uppsakttade.
Mitt intryck är att det är ingen stor skillnad på hastigheterna och uptime mellan operatörerna på fibernäten så det är support, intregritet och bidningstider man bör kolla på.

Bahnhof är populära men får man tro på forumen verkar deras support vara ganska dålig (långa väntetider ) och numera har dom inga publika ip adresser vilket gör at vissa tjänster ej fungerar. Man lär visst kunna få det om man säger till.
Deras attityd till integritet är mkt bra så där finns det ett stort plus.
Vet ej hur riksnet föhåller sig men vill man vara något sånär anonym så kan man utnyttja anonine,mullvad m.fl för 40-80 kr mån.

Du klarar dig gott o väl med 100/10....jag tog 100/100 för att prisskillnaden var relativt liten..60 kr mån..

Lycka till med valet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Nä men jag vet!
Vi baserar köp av fiberanslutning på en ny medlems konspirationsteorier!

Jag vet! Vi tror att innebörden av vad man säger påverkas av hur länge man varit medlem i ett forum!

Hur som helst; varför skulle felet ligga på googles sida när det inte varit några problem hos andra leverantörer än Telia (åtminstone inte vad jag känner till)?
Och spelar det nån roll var felet rent tekniskt funnits, när det är med just Telia som Youtube varit mer eller mindre oanvändbart under mycket lång tid?

Jag sa bara att jag aldrig skulle välja Telia, tack vare att de inte varit kapabla att fixa problemet på jag vet inte hur länge (ett år?).

Nu kan man kanske tycka att det är en bagatell att inte kunna titta på videoklipp med katter och folk som ramlar och slår sig, men det säger en hel del om hur lite de bryr sig om sina kunder när det knappt gått att använda en av de mest besökta siterna i världen på så länge.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Sötast
Skrivet av hoski:

Jag vet! Vi tror att innebörden av vad man säger påverkas av hur länge man varit medlem i ett forum!

Hur som helst; varför skulle felet ligga på googles sida när det inte varit några problem hos andra leverantörer än Telia (åtminstone inte vad jag känner till)?
Och spelar det nån roll var felet rent tekniskt funnits, när det är med just Telia som Youtube varit mer eller mindre oanvändbart under mycket lång tid?

Jag sa bara att jag aldrig skulle välja Telia, tack vare att de inte varit kapabla att fixa problemet på jag vet inte hur länge (ett år?).

Nu kan man kanske tycka att det är en bagatell att inte kunna titta på videoklipp med katter och folk som ramlar och slår sig, men det säger en hel del om hur lite de bryr sig om sina kunder när det knappt gått att använda en av de mest besökta siterna i världen på så länge.

Du har helt klart rätt till din personliga åsikt.

Telia borde nog hackat Google's servrar och gjort en ghettofix, allt för sina kunder!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Du har helt klart rätt till din personliga åsikt.

Telia borde nog hackat Google's servrar och gjort en ghettofix, allt för sina kunder!

Jag tycker mer de borde pratat med Google och arbetat fram en lösning. Känns mer som nåt ett företag skulle göra, än att "hacka google's servrar".

Helst av allt skulle de inte försatt sig i den sitsen från första början.

Visa signatur

///M4

Permalänk

Fördelen med Bahnhof är hur starkt de värnar om den personliga integriteten. Fördelen med Telia är att de har de bästa pingtiderna. Några andra operatörer utmärker sig genom att alltid ge bra hastighet.

Permalänk
Medlem

Har haft fiber från bahnhof till villan i drygt 6 månader nu, hastighetsmässigt är jag mer än nöjd (får ca 95/95 på mitt 100/100), sen känns det tryggt att de värnar om integriteten osv.

Det jag kan klanka ner på är att det vid ett par tillfällen har nätet droppat ( ca 3 -5 ggr på 6 mån) och att de tar lång tid att komma till deras support, plus att öppettiderna är sådär, men när man väl kommit fram o får prata med dem är de väldigt duktiga o proffsiga. Tyvärr är de lite dyrare, tror jag betalar ca 400 kr/mån för mitt 100/100, kan vara värt o tänka på.

pingen är väldigt låg, ofta under 10 ms

Visa signatur

Stationära:Chassi:Cooler Master ATCS 840|Moderkort:ASUS P6X58D Premium|CPU:Intel Core i7 920@4.0 GHz|Kylning:Corsair H80+2xNoctua NF-S12B FLX 120mm|Ram:Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 3x2GB+3x4GB@9-9-9-24|SSD: Crucial MX100@512GB|Grafikkort:Asus Radeon R9 280X DCII_TOP/3GB|Nätagg: Corsair HX 850W PSU|Tillbehör: Corsair VengeanceK70MX Brown |Skärm: LG 24"+ViewSonic 19"|Laptop:UX32VD-R4002H|Telefon:SonyZ3c

Permalänk
Avstängd
Skrivet av traian:

Har haft fiber från bahnhof till villan i drygt 6 månader nu, hastighetsmässigt är jag mer än nöjd (får ca 95/95 på mitt 100/100), sen känns det tryggt att de värnar om integriteten osv.

Det jag kan klanka ner på är att det vid ett par tillfällen har nätet droppat ( ca 3 -5 ggr på 6 mån) och att de tar lång tid att komma till deras support, plus att öppettiderna är sådär, men när man väl kommit fram o får prata med dem är de väldigt duktiga o proffsiga. Tyvärr är de lite dyrare, tror jag betalar ca 400 kr/mån för mitt 100/100, kan vara värt o tänka på.

pingen är väldigt låg, ofta under 10 ms

Har haft Bahnhof i tre år. Aldrig droppat för mig.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Med tanke på situationen med Youtube skulle jag aldrig välja Telia, i alla fall.

`själv har jag telia, och de har inte strulat på nån(några) månader

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adillboy:

`själv har jag telia, och de har inte strulat på nån(några) månader

Med "situationen" menar jag hur det var under hela förra året.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KattenDave:

Fördelen med Bahnhof är hur starkt de värnar om den personliga integriteten. Fördelen med Telia är att de har de bästa pingtiderna. Några andra operatörer utmärker sig genom att alltid ge bra hastighet.

Bästa pingtider beror ju på vad man pingar mot...

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har fiber 100/100 villa genom banhof idag, med då dom drar all trafik genom Stockholm och det höjer pingen lite för mig har jag valt att testa bredband2 ett tag för att se om det blir bättre. en annan nackdel är att jag inte får ut 100% av hastigheten i dag vilket jag hoppas ska ändras med bredband2. min hastighet idag är 96mb/76-82mb då jag skicka mycket filer till och från mig är hastigheten upp viktigare för mig än mottagandet

/Chali

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.