Intel släpper NUC med Celeron "Bay Trail"

Permalänk
Melding Plague

Intel släpper NUC med Celeron "Bay Trail"

Minstingarna i familjen Next Unit of Computing får ett nytt syskon när Intel släpper en lågkostnadsmodell med Celeron "Bay Trail" under skalet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Perfekta HTCn för päronen?

Permalänk
Medlem

Är det IR jag skådar? Isåfall givet köp!

Permalänk
Snusfri

Mumma, perfekt liten server detta, kan mycket väl bli ett köp

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

802.11bn???!!!!!!! 2009 ringde och ville ha tillbaka sina WLAN nätverkskort.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av THB:

Mumma, perfekt liten server detta, kan mycket väl bli ett köp

Precis min tanke, har väntat just på en modell med en riktigt strömsnål CPU då min hemmaserver är i behov av att bytas ut, just nu är det en dual-PentiumM baserad laptop @1.2Ghz som börjar bli rejält till åren, då den står på 24/7 borde det bli HW-haveri snart tycker man.

Undrar hur många "<något uttalande> som HTPC" denna tråd får. Man undrar lite hur många HTPC som finns ute i stugorna med tanke på att varenda artikel om Kabini, Kaveri, Silvermont, i3 etc är fylld med kommenterar kring hur den är lämplig som HTPC.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Yoshman:

Precis min tanke, har väntat just på en modell med en riktigt strömsnål CPU då min hemmaserver är i behov av att bytas ut, just nu är det en dual-PentiumM baserad laptop @1.2Ghz som börjar bli rejält till åren, då den står på 24/7 borde det bli HW-haveri snart tycker man.

Undrar hur många "<något uttalande> som HTPC" denna tråd får. Man undrar lite hur många HTPC som finns ute i stugorna med tanke på att varenda artikel om Kabini, Kaveri, Silvermont, i3 etc är fylld med kommenterar kring hur den är lämplig som HTPC.

Mycket bra pris, i med en liten SSD eller HDD, installera debian så har man en mycket trevlig webserver.
Det är det jag planerat att använda min till iaf, och eggdrop.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Ser kul ut, hoppas den har IR.

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Mumma, perfekt liten server detta, kan mycket väl bli ett köp

Hur gör du med diskarna? Eller nöjer du dig med den 2,5" som finns?

EDIT: nvm såg vad du skulle ha den till.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Ser riktigt trevlig ut

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Hur vass är den som en vardagsdator då? Päronen sitter med en c2d e6300 i en chieftec maxi tower från min gamla P4 - att skruva fast denna i VESA-fästet skulle de nästan betrakta som häxeri. Förutsatt viss prestanda dårå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av xapa112:

Ser kul ut, hoppas den har IR.

Det har den enligt specen!

Undra hur XBMC skulle lira på denna krabat.

Permalänk
Relik 📜

Som vanligt anser jag att jag behöver en för att byta ut.. något hemma, som vanligt kommer jag rannsaka mig själv och inse att det jag har duger bra. Det suger att vara ekonomisk ibland.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Entusiast
Skrivet av emilakered:

Som vanligt anser jag att jag behöver en för att byta ut.. något hemma, som vanligt kommer jag rannsaka mig själv och inse att det jag har duger bra. Det suger att vara ekonomisk ibland.

Precis mina tankar om alla möjliga inköp den senaste tiden! Det är förjävligt att tänka logiskt ibland

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Som vanligt anser jag att jag behöver en för att byta ut.. något hemma, som vanligt kommer jag rannsaka mig själv och inse att det jag har duger bra. Det suger att vara ekonomisk ibland.

Samma här men kommer nog ändå att beställa en vid ett svagt tillfälle.

Har ramminne och en ssd som ligger och samlar damm hemma och ville inte att de ska vara ensamma.

/R

Permalänk
Medlem

För att 7,5 W TDP så var det en väldigt hög låda... vad innehåller den?
Min Brix är ju hälften så hög men ändå en "riktig" CPU i

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Argh, varför kunde den inte varit fläktlös… får hoppas på att Gigabyte får ut sin version i butikerna då.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk

Har dålig koll på hur dessa typer av CPU presterar. Klarar denna t.ex 1080p i XBMC som är det jag brukar använda mig av där hemma i soffan? Oerhört intressant i så fall då jag inte längre tycker min gamla Asus EEEbox med ATOM + ION håller måttet.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

För att 7,5 W TDP så var det en väldigt hög låda... vad innehåller den?
Min Brix är ju hälften så hög men ändå en "riktig" CPU i

Den är väl ~15mm högre än den vanliga Intel NUC:en då den har plats för 2,5" HDD istället för att bara ha plats för mSATA-disk.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av emilakered:

Som vanligt anser jag att jag behöver en för att byta ut.. något hemma, som vanligt kommer jag rannsaka mig själv och inse att det jag har duger bra. Det suger att vara ekonomisk ibland.

Det verkar som att du valde fel piller. Du skulle valt det blå pillret som Morpheus erbjöd. Konsumtionssamhället måste leva vidare!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ApanNilsson:

802.11bn???!!!!!!! 2009 ringde och ville ha tillbaka sina WLAN nätverkskort.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/180490-i...

Skrivet av Mr_Lazy:

För att 7,5 W TDP så var det en väldigt hög låda... vad innehåller den?
Min Brix är ju hälften så hög men ändå en "riktig" CPU i

Den här är 51,5 mm hög och din Brix är 29,9 mm hög vilket är mer än hälften. Sen har din Brix inte plats för 2,5"-enhet om den är så liten. De Brix som motsvarar den här, det vill säga har plats för 2,5"-enhet, är 42,8 mm höga.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Augustini:

Har dålig koll på hur dessa typer av CPU presterar. Klarar denna t.ex 1080p i XBMC som är det jag brukar använda mig av där hemma i soffan? Oerhört intressant i så fall då jag inte längre tycker min gamla Asus EEEbox med ATOM + ION håller måttet.

Tror nog det inte körs något idag som inte pallar 1080p. Iof kan vissa filmer med galen bitrate osv hacka men "vanliga" dvs majoriteten klarar den nog.

Min Raspberry Pi klarar allt jag har slängt på den med Raspbmc så denna torde göra jobbet om än med lite "tweakning"

Permalänk
Medlem

Heh hade ingen aning om att namnet Celeron fortfarande lever.

Permalänk
Avstängd

Tråkigt att den bara har en USB 3 port men två USB 2 portar.

Annars är det trevligt att se billigare NUCar.
Men skulle vilja se en som kom med med RAM minne, och som man bara behöver ett SD eller eMMC till.
Som är mycket billigare, typ som en Raspberry Pi.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av robber:

Tror nog det inte körs något idag som inte pallar 1080p. Iof kan vissa filmer med galen bitrate osv hacka men "vanliga" dvs majoriteten klarar den nog.

Min Raspberry Pi klarar allt jag har slängt på den med Raspbmc så denna torde göra jobbet om än med lite "tweakning"

Fast den här är minst 10 gånger snabbare än RaspberryPi. Tillverkarna klassar själva ARM-processorn som en 300 MHz Pentium 2. Sen klarar CPUn på en RaspberryPi inte av att spela upp HD-film, det ligger helt på grafikkretsen som har hårdvarustöd för vanliga codec. Om du försöker ge en RasberryPi något som den inte har hårdvarustöd för så kommer den inte klara av att spela det för CPUn är för klen. Däremot borde en Bay Trail Celeron klara det mesta en HTPC kan tänkas utsättas för utan problem. Dels är grafikkortet bättre och sen har den mycket kraftigare CPU.

Skrivet av str8forthakill:

Heh hade ingen aning om att namnet Celeron fortfarande lever.

Celeron har levt länge och det har även Pentium. De används för budgetsegmenten av processorer där Celeron är de billigaste och sen kommer Pentium. De ligger alltså lägre i hierarkin än i3.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hade den haft två SATA portar hade det blivit en perfekt NAS. Men annars tillräcklig som en icke speldator

Permalänk
Medlem

Klarar den Blu-ray rips med h.264?

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Precis min tanke, har väntat just på en modell med en riktigt strömsnål CPU då min hemmaserver är i behov av att bytas ut, just nu är det en dual-PentiumM baserad laptop @1.2Ghz som börjar bli rejält till åren, då den står på 24/7 borde det bli HW-haveri snart tycker man.[...]

Du borde fundera på en HP N54L. Om du är ljudkänslig så gör fläktbytet enligt http://www.silentpcreview.com
1800 kr för chassi, moderkort, CPU, 4 hårddiskar i swap-slottar, minne och hårddisk är rent löjligt billigt. Även om 1GB minne och 250GB systemdisk också är löjligt lite. Håller på att ersättas av en ny (sämre) modell också, så det kan bli ännu billigare rea framöver.

Permalänk
Medlem

Om man vill ha en HTPC, viket brukar vara vanligaste användsningsområdet för NUC, så finns det betydligt biligare och bättre alternativ.
Tex http://www.aliexpress.com/store/product/HDMI-Serial-LAN-VGA-3...

Där ingår såväl minne som SSD, och den har inga rörliga delar. Perfekt att installera tex OpenELEC på. Man får då en komplett HTPC för ca 1200kr inkl frakt.

Försök förövrigt inte ens jämföra med en RPI. Detta är en komplett modern PC som är betydligt mer kompetent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast den här är minst 10 gånger snabbare än RaspberryPi. Tillverkarna klassar själva ARM-processorn som en 300 MHz Pentium 2. Sen klarar CPUn på en RaspberryPi inte av att spela upp HD-film, det ligger helt på grafikkretsen som har hårdvarustöd för vanliga codec. Om du försöker ge en RasberryPi något som den inte har hårdvarustöd för så kommer den inte klara av att spela det för CPUn är för klen. Däremot borde en Bay Trail Celeron klara det mesta en HTPC kan tänkas utsättas för utan problem. Dels är grafikkortet bättre och sen har den mycket kraftigare CPU.

Celeron har levt länge och det har även Pentium. De används för budgetsegmenten av processorer där Celeron är de billigaste och sen kommer Pentium. De ligger alltså lägre i hierarkin än i3.

Tack för att du klargjorde detta!

Blir att bevaka releasen

Trevlig helg