Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

i5 = 8GB minimum, 16GB om man har pengarna. (2 kanaler)
i7 = 6GB minimum, 12GB om man har pengarna. (3 kanaler)

De flesta i7 har inte tre minneskanaler, det är bara socket LGA 1366 (Bloomfield) och LGA 2011 (Sandy Bridge-E och Ivy Bridge-E) och som har det.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

4gb är helt klart för lite om du skall spela, minimum skulle jag säga är 8gb men rekommenderar t.o.m 16gb inför 2014.

Fuck jag ligger på 8gb.

Skrivet av Triton.se:

tack, ni har övertygat mig (lr kanske det var flaskan? nu ska beställas hååårdwäääär !!!

Aa sköjj inte samma här.
Flaskan har makten.:D

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Spelmarknaden styrs väldigt mycket efter de konsoler som finns för närvarande. Både PS4 och Xbox One har 8GB ram, varav cirka 5GB finns tillgängligt för spel.

Därför kan vi nog räkna med att kommande multiplattformtitlar under 2014 kommer kunna nyttja minst 5GB. O andra sidan ska vi inte glömma att en del av detta utrymmet används som grafikminne, något som du inte behöver oroa dig för.

Jag kan tänka mig att ett grafiksnålt modernt multiplattformspel kanske bara nyttjar 1GB av minnet som grafikminne, då finns det 4GB kvar som vanligt ram. Det skulle ge dig 2GB över till windows och andra bakgrundsprogram. Så länge du inte kör stora grejer i bakgrunden lär det räcka utan problem.

Men, det förutsätter att PC-portarna skulle vara precis lika minnessnåla som konsolspelen och att de inte skulle ha användning för ännu mer ramminne. Min gissning är att spelen kommer vara utmärkt spelbara på 6GB hela 2014, men du har laddningstider och enstaka framedrops att vinna på en uppgradering.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

De flesta i7 har inte tre minneskanaler, det är bara socket LGA 1366 (Bloomfield) och LGA 2011 (Sandy Bridge-E och Ivy Bridge-E) och som har det.

LGA 2011 har quad channel, fyra minneskanaler. Har 8 st minnes slotar på mitt moderkort Asus Rampage IV extreme (LGA 2011).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av seville57:

LGA 2011 har quad channel, fyra minneskanaler. Har 8 st minnes slotar på mitt moderkort Asus Rampage IV extreme (LGA 2011).

Helt riktigt. LGA 2011 kör Quad Channel. Däremot har personen rätt i att LGA 1150/55 kör dualchannel. Tri-Channel eller tripple channel fanns till den gamla LGA1366 socketen och LGA1156.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hjälpsam

Varför nämns inte att windows använder ledigt minne till att cacha filer mer i tråden?

Jag vågar påstå att om man har 8GB och spelar ett krävande spel, kommer nästan allt minne komma till användning.
Den del av minnet som inte används kommer troligtvis fyllas helt av diskcachen.
Har grafikkortet "lite" videominne tex 1GB kommer troligtvis en hel del texturer läggas i det delade minnet.

Man kan inte bara titta på att fps håller sig ungefär på samma nivå, mer plats i minnescachen gör att spelet hackar mindre och banor laddas snabbare.
En SDD minskar givetvis problemet med laddningstider men man slipper dem absolut inte, arbetsminnet är oöverträffat snabbast.

Ni som hävdar att 4GB räcker och sitter med 8GB eller mer, testa att gå in i msconfig->boot->advanced och sätt maximallt minne till 4GB starta om, börja spela och "njut av flytet", spela helst ett spel som ligger på hårddisken och inte på SSD:n.

För en gamer med en nyare maskin, tycker jag att 8-16 GB är vettigt, beroende på budget, vilka spel och övriga krav.

edit Två skäl till att inte vara för snål med minne.
http://www.tomshardware.co.uk/ssd-ram-endurance,review-32731-...
http://gamedev.stackexchange.com/questions/17509/how-does-a-g...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Det är ju som vi sagt tidigare, Har man mer ram minne använder datorn mer minne och flyter på bättre.
Har man mindre minne så använder datorn hårddisken som minne istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Varför nämns inte att windows använder ledigt minne till att cacha filer mer i tråden?

Jag vågar påstå att om man har 8GB och spelar ett krävande spel, kommer nästan allt minne komma till användning.
Den del av minnet som inte används kommer troligtvis fyllas helt av diskcachen.
Har grafikkortet "lite" videominne tex 1GB kommer troligtvis en hel del texturer läggas i det delade minnet.

Man kan inte bara titta på att fps håller sig ungefär på samma nivå, mer plats i minnescachen gör att spelet hackar mindre och banor laddas snabbare.
En SDD minskar givetvis problemet med laddningstider men man slipper dem absolut inte, arbetsminnet är oöverträffat snabbast.

Ni som hävdar att 4GB räcker och sitter med 8GB eller mer, testa att gå in i msconfig->boot->advanced och sätt maximallt minne till 4GB starta om, börja spela och "njut av flytet", spela helst ett spel som ligger på hårddisken och inte på SSD:n.

För en gamer med en nyare maskin, tycker jag att 8-16 GB är vettigt, beroende på budget, vilka spel och övriga krav.

edit Två skäl till att inte vara för snål med minne.
http://www.tomshardware.co.uk/ssd-ram-endurance,review-32731-...
http://gamedev.stackexchange.com/questions/17509/how-does-a-g...

Nej. 8GB minne används långt ifrån alltid, jag skulle nog säga nästan aldrig under normala omständigheter. Visst ska man inte snåla med Ram men det är inte vad diskussionen handlar om utan det är dessa smått absurda påståenden att man inte klarar sig på 8GB ram om man bara spelar utan man behöver minst 16GB. Har aldrig varit ens nära att gå upp i 100% minnesanvändning med mina 8GB.

Skrivet av Decimal:

Det är ju som vi sagt tidigare, Har man mer ram minne använder datorn mer minne och flyter på bättre.
Har man mindre minne så använder datorn hårddisken som minne istället.

Nej. Inte riktigt. I vanliga fall märker du inte något alls om du nu inte får slut på ram och den börjar dumpa allt på hårddisken istället och då märker du en klar försämring av prestandan. Ram fungerar inte så att du märker något ju mer ram du har utan som sagt så är det bara när du får slut på ram som du märker något.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Tumnus:

Nej. 8GB minne används långt ifrån alltid, jag skulle nog säga nästan aldrig under normala omständigheter. Visst ska man inte snåla med Ram men det är inte vad diskussionen handlar om utan det är dessa smått absurda påståenden att man inte klarar sig på 8GB ram om man bara spelar utan man behöver minst 16GB. Har aldrig varit ens nära att gå upp i 100% minnesanvändning med mina 8GB.

Har inte kommit upp till nästan 8GB användning inklusive minnescachen alltså det som kallas "stand by" i "Resource Monitor" och cashed i "Task Manager"? för det är det jag pratar om.
Själv har jag närmat mig 16GB.

Håller med dig om att man normalt klarar sig mycket bra med 8 GB i dag.

Citat:

Nej. Inte riktigt. I vanliga fall märker du inte något alls om du nu inte får slut på ram och den börjar dumpa allt på hårddisken istället och då märker du en klar försämring av prestandan. Ram fungerar inte så att du märker något ju mer ram du har utan som sagt så är det bara när du får slut på ram som du märker något.

Nja; men får en försämring redan innan, eftersom färre av de filer som ofta används ligger kvar i arbetsminnet.
Försämringen är absolut inte lika våldsam som när den del av arbetsminnet som används av program börjar ta slut, men den finns där.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Eller så använder du dig av program som utnyttjar ramet? Att ta din dator som någon form av generell riktlinje mot hur ett "fungerande" system ska bete sig är inte direkt sunt. Ingens dator beter sig identiskt med den andres. Allt beror på vad, hur och var du har installerat och vad som är igång samtidigt. Just nu använder jag mig 36% av mitt ram och då har jag fyra fönster i chrome igång, skype och diverse småprogram. Skulle jag slå på BF4 så skulle användandet gå upp i ungefär 60%.

Jo men så är det ju. Min dator är min generella riktlinje med hur mina program/setup fungerar och hur Superfetch faktiskt fungerar osv. Syftet var också att påvisa att många sätter i 16gb ram men aldrig använder mer än hälften, om ens det. Speciellt spel som man allt som oftast kör exklusivt för de där sista fpsen, typ BF4 eller valfritt annat FPS- spel, som kanske inte använder mer än 3-4gb ram på sin höjd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Damodred:

Jo men så är det ju. Min dator är min generella riktlinje med hur mina program/setup fungerar och hur Superfetch faktiskt fungerar osv. Syftet var också att påvisa att många sätter i 16gb ram men aldrig använder mer än hälften, om ens det. Speciellt spel som man allt som oftast kör exklusivt för de där sista fpsen, typ BF4 eller valfritt annat FPS- spel, som kanske inte använder mer än 3-4gb ram på sin höjd.

Det bevisar bara hur du använder din dator och inte tex. hur mycket minne min dator drar. Drar sällan över 60% av mitt minne trots att jag har en-två spel, ett par bakgrundsprogram och chrome i bakgrunden.

Skrivet av Ratatosk:

Har inte kommit upp till nästan 8GB användning inklusive minnescachen alltså det som kallas "stand by" i "Resource Monitor" och cashed i "Task Manager"? för det är det jag pratar om.
Själv har jag närmat mig 16GB.

Håller med dig om att man normalt klarar sig mycket bra med 8 GB i dag.
Nja; men får en försämring redan innan, eftersom färre av de filer som ofta används ligger kvar i arbetsminnet.
Försämringen är absolut inte lika våldsam som när den del av arbetsminnet som används av program börjar ta slut, men den finns där.

Har aldrig hänt mig iallafall.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Det bevisar bara hur du använder din dator och inte tex. hur mycket minne min dator drar. Drar sällan över 60% av mitt minne trots att jag har en-två spel, ett par bakgrundsprogram och chrome i bakgrunden.

Jo men inte argumenterar jag för dig heller, det får du göra själv.
Säger bara att köper man mer ramminne så köp det då för en situation där det faktiskt behövs.
Med tanke på hur Intel- världen fungerar (6/12/24gb ram) så är det antagligen värt att satsa på 12gb över 6gb, på samma vis som det är värt att satsa på 8gb över 4gb på de system med dual channel - men det är en generell rekommendation. Tittar man bara på Youtube och kör Spotify och internet så räcker ju 2gb i all evighet i stort sett.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Damodred:

Jo men inte argumenterar jag för dig heller, det får du göra själv.
Säger bara att köper man mer ramminne så köp det då för en situation där det faktiskt behövs.
Med tanke på hur Intel- världen fungerar (6/12/24gb ram) så är det antagligen värt att satsa på 12gb över 6gb, på samma vis som det är värt att satsa på 8gb över 4gb på de system med dual channel - men det är en generell rekommendation. Tittar man bara på Youtube och kör Spotify och internet så räcker ju 2gb i all evighet i stort sett.

Om utvecklingen fortsätter som den gör nu så behövs faktiskt sällan över 4GB. Om du nu inte ska spela de mest avancerade spelen. Operativsystemets krav har stagnerat samtidigt som de utvecklas.. Titta bara på Vistas minimum specifikationer och jämför de med tex. Win7 eller Win 8.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Antar att majoriteten intelanhängare kör 1155-socket idag och bör därför ha 4, 8, 16 osv. Att ha tre stickor och dvs 6, 12 osv låter ju bara dumt och resulterar i sämre minneshastigheter? Så många här har väl inte tri-channel?

Tex 8Gb är bättre än 12Gb om man kör dual-channel?
Nu behöver ju inte någon vara petig och säga att man kör 4+4+2+2 med samma hastighet

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Avstängd

Man skulle ju kunna köra 4+4+2+2?

Nej men, med tanke på minnespriser hade jag gärna sett utveckling på ram slots till moderkort. Hade utan problem kunnat tänka mig ha åtta dimms och kört 64gb ram och ha en ordentlig ramdisk.

Visst har operativsystemens krav på hårdvara stagnerat, eller blivit bättre, hur man nu ska se det. Men kör in Office2013 och arbeta i stora Excel ark eller jobba med tunga PDFer och liknande - det drar en hel del minne och är tungkört. Likaså så jobbar ju windows hårt i bakgrunden för att cachea så mycket som möjligt. Även jag med 16gb ram använder i stort sett allt ram, om än inte aktivt. Så även om Windows i sig själv klarar sig fint på två eller fyra gb så blir en helhetsupplevelse för en dator som gör mycket så mycket mer angenäm, både i allroundsyfte och för specifika ändamål. Min HTPC med Windows 7 och 4gb ram upplever jag kippar lite efter andan och tycker mig få det bekräftat när jag kör det på huvuddatorn istället - bara som exempel.

Permalänk
Avstängd

Ska införksaffa 64GB ram. Bara för att aldrig slippa uppgradera mer innan regeringar förstör internet helt totalt med deras "övervakningar" och skit!

Visa signatur

|CPU: Intel Core i5 3470 |GPU: MSI GTX-770|Mobo: MSI B75MA-P45|
|Case: lol dunno ._.|Ram: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB|HDD: 3x Seagate 250 GB |PSU: 630W |

Permalänk
Avstängd

Ok....foliehatten är på.
Vad spelar rammängden för roll när vi pratar om övervakning?

Permalänk
Medlem

De nya konsolerna PS4 och Xbox One har ju 8GB RAM så det det är väl bara en tid fråga innan det kommer spel som kan dra nytta av 12 eller till och med 16GB RAM.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Antar att majoriteten intelanhängare kör 1155-socket idag och bör därför ha 4, 8, 16 osv. Att ha tre stickor och dvs 6, 12 osv låter ju bara dumt och resulterar i sämre minneshastigheter? Så många här har väl inte tri-channel?

Tex 8Gb är bättre än 12Gb om man kör dual-channel?
Nu behöver ju inte någon vara petig och säga att man kör 4+4+2+2 med samma hastighet

Har en i5 processor på min laptop. Kör just nu med 4 gb ram. Kommer 2x4gb ram fungera bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av direktiv:

Har en i5 processor på min laptop. Kör just nu med 4 gb ram. Kommer 2x4gb ram fungera bra?

Enkelt svar, ja.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av direktiv:

Har en i5 processor på min laptop. Kör just nu med 4 gb ram. Kommer 2x4gb ram fungera bra?

Troligtvis men kolla spec först.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Suttit på 16GB ett bra tag nu, men hostar iofs en MC server som käkar ram då Bukkit beta läcker troligtvis.
Men som jag anser det, jag gav 700Kr för Corsair Vengeance 16GB DDR3, och bättre att ha för mycket än för lite. Funderar på att skaffa 32GB

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det bevisar bara hur du använder din dator och inte tex. hur mycket minne min dator drar. Drar sällan över 60% av mitt minne trots att jag har en-två spel, ett par bakgrundsprogram och chrome i bakgrunden.

Hur lyckas du med det? Bara windows och bakgrundsprogram brukar käka upp över 5GB för mig.

Har då kört slut på mina 16GB flera gånger (spel, ej videoredigering).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Antar att majoriteten intelanhängare kör 1155-socket idag och bör därför ha 4, 8, 16 osv. Att ha tre stickor och dvs 6, 12 osv låter ju bara dumt och resulterar i sämre minneshastigheter? Så många här har väl inte tri-channel?

Tex 8Gb är bättre än 12Gb om man kör dual-channel?
Nu behöver ju inte någon vara petig och säga att man kör 4+4+2+2 med samma hastighet

Har en dator med 6 GB (kör i tri-channel, s.1366, 980x) å en med s.2011 16 GB (kör i quad channel).

Tillägg i txt.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tumnus:

Helt riktigt. LGA 2011 kör Quad Channel. Däremot har personen rätt i att LGA 1150/55 kör dualchannel. Tri-Channel eller tripple channel fanns till den gamla LGA1366 socketen och LGA1156.

Nej s1156 hade inte trichannel enbart dual.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Troligtvis men kolla spec först.

Processor: Intel Core i5 430M
Ram: DDR3 1066MHz, 2 slots, Max: 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Din stackars dator står på knä, gråter, bönar och ber efter mer arbetsminne. :cry:
Det är naturligtvis frivilligt att plåga sig själv men du skulle få betydligt bättre flyt med 4 GB eller 8 GB till.

Därför jag uppgraderade till 16 nu , Känner dock ingen större skillnad

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Behind900:

Därför jag uppgraderade till 16 nu , Känner dock ingen större skillnad

Det bör du göra, naturligtvis inte i alla spel, men i tex BF4 skall det göra stor skillnad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Förstår inte varför en del propagerar för att man ska ha så lite RAM som möjligt, det är ju inte skadligt direkt att ha för mycket RAM.
Det finns alldeles för många här som inte har råd att köpa mer RAM och då ska man minsann få andra att inte köpa mer än sig själv, löjligt.