Vad är DayZ för typ av spel?

Permalänk
Medlem

Vad är DayZ för typ av spel?

Hej.

Jag märker att DayZ snackas det om och det är så stort och säljer som smör på Steam.

Jag har nu redan sett 1, 2 klipp när folk spelar och jag undrar är det ett Zombie spel för jag får för mig att det var något sådant liknande spel förut när det var Arma III den var inbyggd i men nu ser jag bara att man går runt i öde byar och smalar på sig är det så kul eller är jag helt ute och cyklar?

Säg vad är så kul med det?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Dayz Standalone är den sjävlständiga versionen av spelet där zombies knappast finns längre.
Den gör det fortfarande till ett Survival spel, bara det att zombies är en grej mindre du ska hålla koll på just nu. Mat dricka och banditer är det du ska försöka överleva mot.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Dayz Standalone är den sjävlständiga versionen av spelet där zombies knappast finns längre.
Den gör det fortfarande till ett Survival spel, bara det att zombies är en grej mindre du ska hålla koll på just nu. Mat dricka och banditer är det du ska försöka överleva mot.

Det är oerhört svårt och andra spelare är ofta din största fiende. Kan också tillägga att det bara är i alpha och knappt är spelbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Hej.

Jag märker att DayZ snackas det om och det är så stort och säljer som smör på Steam.

Jag har nu redan sett 1, 2 klipp när folk spelar och jag undrar är det ett Zombie spel för jag får för mig att det var något sådant liknande spel förut när det var Arma III den var inbyggd i men nu ser jag bara att man går runt i öde byar och smalar på sig är det så kul eller är jag helt ute och cyklar?

Säg vad är så kul med det?

Det finns zombies men servern är inte optimerad så dom kör med lite zombies och bättre fps istället för tvärtom
Förövrigt så var moden till arma II (den fanns ju till arma III men inte officiellt)

Det som är kul med det är att loota och överleva
sen träffar man ju även massa roligt folk som man kan försöka överleva tillsammans med

Man vill ju tex verkligen inte dö, för dör man så förlorar man allt, så alla försöker ju verkligen överleva osv

svårt att förklara men det är riktigt kul

rekomenderar dig att kolla på lite streams istället för youtube videor
Kan rekomendera Sacriel,xsmak och fresherdata på twitch, dom spelar på olika sätt oftast så då kan du ju se hur mycket det skiljer beroende på hur man kör, tex så kör sacriel nästan jämt med en super seriös squad

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk

Tveksamt om du kommer ha så kul solo i DayZ SA Alpha som den är nu. Rekomenderar att glömma det ett tag om du inte har någon att spela tillsamans med.

Permalänk
Medlem

Det är ett beta spel likså BF4.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fedko:

Det är oerhört svårt och andra spelare är ofta din största fiende. Kan också tillägga att det bara är i alpha och knappt är spelbart.

Det är verkligen inte oerhört svårt. Överdriv inte, det är svårt i början, den första dagen sen vet man vad man gör.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Det är verkligen inte oerhört svårt. Överdriv inte, det är svårt i början, den första dagen sen vet man vad man gör.

Menade mer att det inte är som left 4 dead spelen där man bara går runt och skjuter zombies. Möter du en zombie kan det skapa mycket problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fedko:

Menade mer att det inte är som left 4 dead spelen där man bara går runt och skjuter zombies. Möter du en zombie kan det skapa mycket problem.

Det är ju sant

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Avstängd

DayZ eksisterer ikke som spill pr. dags dato, ikke som ferdiglaget spill i allefall.

Derfor er det lurt å være litt forsiktig tror jeg, i å bare anta at alt blir så himla bra til slutt. Men jeg håper på et slags mirakel, for Arma 2 DayZ mod har vært noe overfladisk tull.

Stort potensiale, men jeg er i tvil om utviklerne har vett på å lage et bra spill.

Permalänk
Skrivet av Kvickstick:

Det är ett beta spel likså BF4.

Det är Alpha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fedko:

Kan också tillägga att det bara är i alpha och knappt är spelbart.

Behöver ju inte överdriva, funkar utan några som helst problem för mig och de jag känner.
Av de jag känner och tiden jag spenderat på olika forum så har jag aldrig sett någons spel crasha, vilket i sig är fruktansvärt bra i Alpha Stage.

Finns en del buggar, men inget som förstör spelupplevelsen enligt min åsikt.
Om du nu inte skulle gilla det och att det är för buggigt för din smak så ta en paus, kom tillbaks igen om nån månad när de fixat det mesta och fokuserar mer på att lägga till mer content i spelet.

Permalänk
Medlem

Vad jag ofta läst, och framförallt kan skriva under på är att det är någon form av mmo. Fast det kanske inte är så "massive" med runt 60 spelare eller vad som nu går in på en server. Jämför med Just Cause MP som stöder upp till 1000 spelare

Survival (horror) delen av spelet är väl dock vad som sätter det mest vid sidan av andra mmo, en av de få anledningarna jag tycker att det är intressant. Att den där tryggheten inte finns och att man aldrig blir sådär mycket mer OP än andra utan måste akta sig så man inte blir rånmördad.
I jämförelse är det enda andra mmo som verkligen intresserat mig Darkfall, som har "unrestricted pvp" och ett skillsystem samt enorm vikt på gear och crafting istället för att ha leveling. Du kan dö överallt, vem som helst kan döda dig och de kan loota dig arsle fullständigt precis som i DayZ. Din enda trygghet är din personliga "skill" som spelare och dina klanmedlemmar/andra spelare.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Är de någon som testat spelet på en lite sämre hårdvara?
Lite sugen på att testa men har bara min HTPC förtillfälligt, AMD A8-5600k. Tror ni det hade fungerat?

Permalänk
Medlem

Man ska ha sjukt mycket tålamod för att spela det här spelet sjukt frustrerande om man dör pga att du förlorar alla dina saker osv du kan t.ex samla på dig bra vapen osv under t.ex 10timmars speltid sen kommer det nån skit som skjuter dig såfort dom ser dig så du för börja om..
Har arma 2 mod dvs det gamla versionen men är inte så stor skillnad går inte att spela själv nästan om man är nybörjare. Spelade under en dag dog kanske 10 gånger under 6-7 timmars speltid man blir så frustrerad kan inte ens pricka någon kunde stå 6m bakom någon utan att träffa ett enda skott..

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Är de någon som testat spelet på en lite sämre hårdvara?
Lite sugen på att testa men har bara min HTPC förtillfälligt, AMD A8-5600k. Tror ni det hade fungerat?

Har min laptop vilket kan klassas som sämre gämnfört med stationär hårdvara. Går rätt bra med modden, lite lägre inställningar bara. Standalone går värre, men det är ökänt o-optimerat.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av thexps:

Är de någon som testat spelet på en lite sämre hårdvara?
Lite sugen på att testa men har bara min HTPC förtillfälligt, AMD A8-5600k. Tror ni det hade fungerat?

Det kräver ganska mycket processormässigt och det är oftast processorn som sätter gräns för FPS. Moddet fungerade helt ok på en laptop (i5 2 kärnor, 4 trådar, ett sådär laptopgrafikkort) men standalone fungerar en del sämre. Man får dock tänka på att det är en riktigt stor värld med mycket loot, zombies och spelare som kräver beräkningskraft och dessutom att spelet är i tidigt Alpha-stadie så det kommer bli bättre med tiden. Med min dator (i signaturen) är det inte ovanligt med ~20FPS i städer.

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Medlem

Följdfråga. Är de modden eller standalone man ska skaffa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Är de någon som testat spelet på en lite sämre hårdvara?
Lite sugen på att testa men har bara min HTPC förtillfälligt, AMD A8-5600k. Tror ni det hade fungerat?

Har testat det på en pentium dual core något, samt ett Geforce 320 och sedan 4gb ram.
Fungerade helt okej, det är spelbart, 30-40 fps, 720p low-normal settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Följdfråga. Är de modden eller standalone man ska skaffa?

Skickades från m.sweclockers.com

skulle säga Standalone fast ska tydligen vara buggit just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fedko:

Menade mer att det inte är som left 4 dead spelen där man bara går runt och skjuter zombies. Möter du en zombie kan det skapa mycket problem.

När man väl har fått tag i ett vapen så är zombier mer av ett irritationsmoment. 100 ggr värre att stöta på en annan spelare.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Dayz Standalone är den sjävlständiga versionen av spelet där zombies knappast finns längre.
Den gör det fortfarande till ett Survival spel, bara det att zombies är en grej mindre du ska hålla koll på just nu. Mat dricka och banditer är det du ska försöka överleva mot.

Bristen på zombies är ju inte avsiktligt utan är en åtgärd för att servrarna ska kunna köra spelet i dess nuvarande, icke-optimerade tillstånd.
Men jag håller med dig om att det är en väldigt stor fokus på att överleva andra spelare också

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | Intel i5 9770K | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | Corsair RM 850 80+ | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD 2 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Följdfråga. Är de modden eller standalone man ska skaffa?

Skickades från m.sweclockers.com

Tänk på att spelet är i ALPHA, alltså inte i närheten av att vara klart. Du betalar alltså för en produkt som inte är klar. Beakta det innan du spenderar dina pengar.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem

Hakar på med en fårga här angående vad det är för typ av spel.

När jag testade modden för några månader sen var det så att man fick lira typ en timme eller vad det var och sen startade servern om. Så höll det på om och om igen och man förlorade alla sina saker mellan omstarterna. Det gjorde att jag tröttnade fort.

Hur är det nu vad gäller den biten? Kan man spela och samla på sig saker och sen logga ut och fortsätta nästa dag med den gear man hade när man loggade ut? (Typ som ett vanligt mmo-spel) Eller är man dömd att börja på nytt varje gång man ska spela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Hakar på med en fårga här angående vad det är för typ av spel.

När jag testade modden för några månader sen var det så att man fick lira typ en timme eller vad det var och sen startade servern om. Så höll det på om och om igen och man förlorade alla sina saker mellan omstarterna. Det gjorde att jag tröttnade fort.

Hur är det nu vad gäller den biten? Kan man spela och samla på sig saker och sen logga ut och fortsätta nästa dag med den gear man hade när man loggade ut? (Typ som ett vanligt mmo-spel) Eller är man dömd att börja på nytt varje gång man ska spela?

Man förlorar inte sina saker efter en server omstart i standalone. Jag har inte spelat modden själv men jag kan inte tänka mig att det var så.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Running simulator 2014: Bandits in every bush.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Har spelat standalone i ungefär 50 timmar och kan verkligen rekommendera det om du har vänner att spela med. Jag brukar själv springa runt med 10 personer och skoja med nya spelare.

Visst, spelet är väldigt buggigt och det händer då och då att man blir teleporterad ner från ett tak och dör. Men om du inte är så kräsen och kan stå ut med massvis med buggar så är det ett riktigt roligt spel.

Visa signatur

ǀ i5 4670K ǀ GTX 770 TwinFozr ǀ Corsair CX 600M ǀ Corsair Vengeance 8 GB 1600 MHz ǀ

Permalänk
Avstängd

Jeg tror det er ulike hive's for alt som vises av servere i server browser'en, slik at det plutselig kan se ut som om at du har mistet alt av ting. Men det er bare å bytte tilbake til serveren du var på. Hm, ellers så tror jeg Rocket kommenterte at det er en del servere som ikke er satt opp riktig, slik at disse ikke lagrer korret til hive server, eller noe sånt. Tja, det er kanskje kun én hive server da kanskje?

Permalänk

DayZ är väl bara en Mod till ArmaII?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

DayZ är väl bara en Mod till ArmaII?

Dayz Mod: http://store.steampowered.com/agecheck/app/224580/
Dayz: http://store.steampowered.com/agecheck/app/221100/