Miniprojekt - styra Windows 8 på HTPC med Wiimote som mus

Permalänk
Medlem

jag är avundsjuk på dig för dina konsoler =P jag vill ha dem jag älskar retro spel.

Permalänk
Medlem

Blev det bra med wii-moten? har sj provat fast en annan lösning och då blev den så extremt hopping att det knappt fick att använda den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

En av mina första tankar när jag såg Metrointerfacet i Windows 8 var att det här skulle förmodligen funka grymt bra att köra med en Wiimote. Startade en tråd där jag frågade om någon testat, men där fick jag inget direkt konkret svar till en början.

Hursomhelst, när jag byggde ny HTPC under senhösten valde jag att köra W8 på den bara för att kunna testa loss, det har ju funnits projekt för att köra Wiimote under tidigare Windowsversioner och även Linux. Efter många timmars knycklande gav jag upp, lyckades kort och gott inte få Windows 8 att hooka wiimoten med den programvara som fanns då.

Flera månader senare postade användaren iSimon ett inlägg i tråden om att han satt ihop ett programvarupaket för detta.

Bestämde mig för att testa, och beställde hem en billig sensorbar från Dealextreme. Bluetoothdongle hade jag sedan gammalt, också den beställd på DX, för det facila priset av 90 cent. Nu kostar den förvisso det dubbla, men det är ju inte så man behöver sälja sig på stan för att få råd det heller

Det hade säkert gått med en bluetoothdongle till något tangentbord eller så också.

Detta är grejerna jag kör med:

Sensorbar
Bluetoothdongle

Totalkostnad 6.50 USD. Knappt ens en öl på en någorlunda respektabel sylta. Ja, och så är det väl förstås Wiimoten då, men jag utgår från att ingen köper en sådan bara för att trixa runt med detta, utan det har säkert den nyfikna liggande hemma redan. Vill man bara testa först kan man ju använda en omodifierad sensorbar också, men då får man ha Wiin igång parallellt med HTPC:n för matningens skull, eller bygga en adapter (vilket nog inte är supertjurigt heller, kontaktdonet mot Wiin är ganska simpelt).

Utöver det behöver man tanka hem och installera Touchmote, en enligt min åsikt mycket smidigare lösning på mjukvaruproblemet än vad som funnits tidigare. För bara ett halvår sedan innebar det installation av en fullsize blåtandstack, massa scriptmotorer, osv, om man ville köra Wiimote under Windows. Touchmote är mycket prydligare, 5 MB installer, och helt self contained. För att inte tala om hur löjligt lätt det var att konfigurera. Me like!

Tänkte mig detta främst som någon slags guide för den som känner för att testa samma sak. I korthet är det två saker som behöver göras, 1) sätta en USB-kontakt på sensorbaren, och 2) installera och konfigurera Touchmote.

Jag förutsätter lite förkunskaper i och med att detta trots allt är ett IT-forum. Går exempelvis inte igenom installationen av Touchmote, vilken borde vara självförklarande för den som inte är helt IT-handikappad. Jag är inte heller överdrivet detaljerad för att hålla omfattningen nere lite. Är det några oklarheter är det bättre att ni frågar i galleritråden.

Miniprojekt - styra Windows 8 på HTPC med Wiimote som mus

Video vore schysst! alltså där du visar hur det fungerar

Visa signatur

CoreOS

Permalänk

Fan vad awesome!

Där här är en idé att lägga i huvudet till framtiden

Visa signatur

Felstavningar skylles på alkohol, droger, sex och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elev10:

Video vore schysst! alltså där du visar hur det fungerar

Well, det funkar ganska exakt som det gör på Wii. Inte mycket att se när jag viftar runt med muspekaren på tv:n

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Well, det funkar ganska exakt som det gör på Wii. Inte mycket att se när jag viftar runt med muspekaren på tv:n

Jo! Vill se hur mycket lag det är plus hur bra det funkar. Men okej tror på dig

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem

En ny beta av Touchmote finns att ladda ned. Den ger bland annat stöd för att hantera flera Wiimotes samtidigt.
http://touchmote.net

Skrivet av kaput:

Själv är jag väldigt nöjd med de features som finns nu för det jag har Touchmote till (därmed säger jag absolut inte att du inte ska implementera mer!), det enda jag skulle kunna tänka mig nu vore väl någon slags smoothingfunktion, som man kan slå på om man vill kompensera för att man oundvikligen är lite skakig på handen.

I den nya versionen hittar du en fil som heter settings.json i Touchmote mappen. Där kan du öka utjämningen av pekarrörelserna. Det har alltid varit lite utjämning, men det är inte så mycket, med för hög inställning på utjämningen så blir det lätt att det känns segt med rörelserna.

Skrivet av Cyne:

Kul projekt! Vore intressant om du testade ett FPS-spel. Jag har själv provat förut med GlovePie, men det fungerar inte så bra eftersom siktet alltid är i mitten av skärmen. Denna "touch"-variant kanske fungerar annorlunda?
Om det skulle fungera borde det betyda att de som har en touchskärm skulle kunna skjuta genom att peka på en fiende på skärmen...

Tyvärr fungerar det inte som den här idén med att peka på fiender på skärmen, det är upp till spelutvecklarna att implementera sådant stöd, kanske kommer det något liknande till Windows Store i framtiden.
Men i den nya versionen har jag lagt till ett pekarläge "GamingMouse" som förhoppningsvis fungerar lite bättre än GlovePIE då det använder en kvadratisk accelleration på pekaren, så det går att både få precision när man siktar i mitten och samtidigt utföra snabba rörelser om man pekar långt ut mot sidan. Det är långt ifrån lika bra som att spela med en mus, men jag antar att det är likvärdigt en analog spak.

Permalänk

Fränt Detta måste du ju göra en video på hur man gör :D? Detta vill jag också göra

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSimon:

I den nya versionen hittar du en fil som heter settings.json i Touchmote mappen. Där kan du öka utjämningen av pekarrörelserna. Det har alltid varit lite utjämning, men det är inte så mycket, med för hög inställning på utjämningen så blir det lätt att det känns segt med rörelserna.

Sweet! Testar lite senare ikväll om jag får tid över, håller på och packar för att dra till havs

Skrivet av racefactory:

Fränt Detta måste du ju göra en video på hur man gör :D? Detta vill jag också göra

Haha, det skulle ta längre tid att göra och redigera en byggvideo än vad hela bygget tog, så nej, det pallade jag inte med. Det får räcka med ett galleri, jag tror inte någon behöver mer hjälp än så för att lyckas löda ihop ett par tåtar och installera ett program

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

För att göra det lite mer "ghetto", använd två stearinljus istället för en sensorbar!

Permalänk
Inaktiv

Toppen, då behöver jag bara ta mig i kragen för att våga köra Win8 kul med informationsspridning <3

Permalänk
Medlem

fan va fräsigt!, får bli å komma ihåg detta inför framtida htpc projekt

Visa signatur

hooho säjjer en uggla i skogen eller tomten. vem vet

"Ja, med tanke på hur oviktig titeln är för Blizzard lär dom hyra in Tjeckiens bagarlandslag för att utveckla spelet med fria tyglar //Icetec"

Permalänk
Medlem

Miniinthebox har snorbilliga wiimotes om man skulle vilja köpa en.

http://www.miniinthebox.com/wireless-remote-controller-for-wii-blue_p302618.html

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Heads up för om ni ska köpa in en ny Wiimote;
Nya -Nintendo- Wiimotes tillverkade efter November 2011 fungerar inte att ansluta direkt med Microsofts drivrutiner för Bluetooth, utan kräver att man installerar Toshibas drivrutiner och Bluetooth Stack. Det finns en guide för hur man använder Toshibas drivrutiner på alla bluetooth adaptrar på touchmote.net/wiimotetr och det fungerar bra i de flesta fall, men det går inte ansluta en nyare Wiimote genom att trycka på vilken knapp som helst på kontrollen om inte något annat redan är anslutet till bluetooth enheten samtidigt. Jag har också upplevt lite lägre "framerate" med Toshibas drivrutiner.

Så, jag rekommenderar att inte köpa de nyaste kontrollerna märkta Wii U, utan leta efter äldre förpackningar, om det är Motion Plus inbyggt eller inte spelar ingen roll. Att köpa en 3e part tillverkad kan jag inte säga något om, men jag har läst någon stans att vissa har sämre IR kamera än originalet, och det vore ju surt då det är viktigaste funktionen om man ska använda den som mus. Men ni får gärna testa och rapportera hur bra det fungerar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSimon:

Heads up för om ni ska köpa in en ny Wiimote;
Nya -Nintendo- Wiimotes tillverkade efter November 2011 fungerar inte att ansluta direkt med Microsofts drivrutiner för Bluetooth, utan kräver att man installerar Toshibas drivrutiner och Bluetooth Stack. Det finns en guide för hur man använder Toshibas drivrutiner på alla bluetooth adaptrar på touchmote.net/wiimotetr och det fungerar bra i de flesta fall, men det går inte ansluta en nyare Wiimote genom att trycka på vilken knapp som helst på kontrollen om inte något annat redan är anslutet till bluetooth enheten samtidigt. Jag har också upplevt lite lägre "framerate" med Toshibas drivrutiner.

Så, jag rekommenderar att inte köpa de nyaste kontrollerna märkta Wii U, utan leta efter äldre förpackningar, om det är Motion Plus inbyggt eller inte spelar ingen roll. Att köpa en 3e part tillverkad kan jag inte säga något om, men jag har läst någon stans att vissa har sämre IR kamera än originalet, och det vore ju surt då det är viktigaste funktionen om man ska använda den som mus. Men ni får gärna testa och rapportera hur bra det fungerar!

Huhu, nu får du ytterligare lite buzz kring Touchmote, hittade detta på IDG för en stund sedan. De har kört ganska exakt samma race som jag körde här

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av iSimon:

Heads up för om ni ska köpa in en ny Wiimote;
Nya -Nintendo- Wiimotes tillverkade efter November 2011 fungerar inte att ansluta direkt med Microsofts drivrutiner för Bluetooth, utan kräver att man installerar Toshibas drivrutiner och Bluetooth Stack. Det finns en guide för hur man använder Toshibas drivrutiner på alla bluetooth adaptrar på touchmote.net/wiimotetr och det fungerar bra i de flesta fall, men det går inte ansluta en nyare Wiimote genom att trycka på vilken knapp som helst på kontrollen om inte något annat redan är anslutet till bluetooth enheten samtidigt. Jag har också upplevt lite lägre "framerate" med Toshibas drivrutiner.

Så, jag rekommenderar att inte köpa de nyaste kontrollerna märkta Wii U, utan leta efter äldre förpackningar, om det är Motion Plus inbyggt eller inte spelar ingen roll. Att köpa en 3e part tillverkad kan jag inte säga något om, men jag har läst någon stans att vissa har sämre IR kamera än originalet, och det vore ju surt då det är viktigaste funktionen om man ska använda den som mus. Men ni får gärna testa och rapportera hur bra det fungerar!

Om man skulle försöka sig på det här idag, finns det de "gamla" wiimotes'en kvar någonstans, hur vet man vilka som är nya, de som de bara står Wii på?

Skrivet av kaput:

Huhu, nu får du ytterligare lite buzz kring Touchmote, hittade detta på IDG för en stund sedan. De har kört ganska exakt samma race som jag körde här

Det är fortfarande det enklaste tillvägagångssättet, eller?

Väldigt sugen på att pröva något liknande när jag får tag i en HTPC nämligen.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.