Permalänk
Medlem

Pc kille som ger upp :)

Har alltid spelat på PC, men är lat och kan tycka att PS4 är ok.

Men .. Hur klarar jag controller. Hur kan jag som är gammal PC kille lära mig kontrollen !!

Inget ont men den precisionen som finns på PC hur uppnår jag den på PS4?

Permalänk
Medlem

Genom träning.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Du uppnår den aldrig. Det finns en anledning till att esport är helt icke existerande på konsol. Gameplayet BLIR bakbundet och aldrig lika snabbt eller snyggt. Det är som damfotboll. Du kan bli bra som satan INOM RAMARNA - dvs mot andra damer, men det blir aldrig mer än så. Släpp det och njut av att spela lite prestigelöst, det är då konsol är som bäst.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk

Why not both?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Du uppnår den aldrig. Det finns en anledning till att esport är helt icke existerande på konsol. Gameplayet BLIR bakbundet och aldrig lika snabbt eller snyggt. Det är som damfotboll. Du kan bli bra som satan INOM RAMARNA - dvs mot andra damer, men det blir aldrig mer än så. Släpp det och njut av att spela lite prestigelöst, det är då konsol är som bäst.

Jag måste säga att din parallel till damfotboll var bra, men skippa den i forsättningen, den är lite smått brutal.

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippaz:

Har alltid spelat på PC, men är lat och kan tycka att PS4 är ok.

Men .. Hur klarar jag controller. Hur kan jag som är gammal PC kille lära mig kontrollen !!

Inget ont men den precisionen som finns på PC hur uppnår jag den på PS4?

Det går att lära sig, inga problem. I konsolversioner av FPS-spel finns det oftast lite aim-assist, just eftersom att spakarna inte är lika precisa som en datormus. Om du kör multiplayer har även andra spelare kontroller, det är lika för alla så det fungerar bra.

Permalänk
Medlem

Men...men...alla fps och pixlar du går miste om då?

Nä men, du får nog helt enkelt vänja dig. Angående precisionen så är det en kompromiss. Man kommer nog aldrig bli lika snabb på en joystick som man är på en mus, tyvärr!

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

Jo jag var på nätet och spelade aktivt förr men idag är dr små liven för duktiga :). Har inte tiden och jag bugar för proffsen .

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Krippaz:

Har alltid spelat på PC, men är lat och kan tycka att PS4 är ok.

Men .. Hur klarar jag controller. Hur kan jag som är gammal PC kille lära mig kontrollen !!

Inget ont men den precisionen som finns på PC hur uppnår jag den på PS4?

Koppla i mus och tangentbord?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Man kan lära sej , jag kommer ihåg när man spelade FPS utan mus och gick med piltangenterna(höger hand) , att sätlla om till mus+WASD(vänster hand) var inte lätt men det gick.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Det finns spel som Contra: shattered soldier, där precisionen i en kontroll inte går att uppnå med ett tangentbord, och musen är helt värdelös. Så det beror helt på vad för slags spel du tänker spela.

Hösten 2002 var första gången jag spelade ett FPS på konsol. Det var Timesplitters 2. Jag var uppväxt med Quake, så det här var en helt ny upplevelse. Jag var helt handikappad, och kunde inte synka siktet ihop med gubbens rörelser, så jag fick ta det var för sig. Jag var långsamt, hattig, och kunde inte sikta för fem öre. Herregud, detta går ju inte, tänkte jag. Men mina vänner insisterade, och jag hade ju hört många som haft kul med Goldeneye några år tidigare, och det fanns ju fler konsol-FPS, så uppenbarligen är det både möjligt och njutbart till sist. Så jag tragglade på. Och blev bättre fterhand. Och det var kul. Det blir aldrig som Quake. Men det var ändå kul.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arvidbergstedt:

Jag måste säga att din parallel till damfotboll var bra, men skippa den i forsättningen, den är lite smått brutal.

den vart ju sann ändå me like

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk

Jag har kört med båda i 15 år nu. Bara chilla

Permalänk
Medlem

Får väl bli en kompromiss.
Soffan spel på PS4 och skill spel på PC.
Jag kommer långsamt att försöka lära mig konsoler.

Permalänk
Medlem

När det gäller FPS lär du aldrig nå samma nivå då du inte får samma precision med en liten styrspak som en hel musmatta gör med en mus. Det sagt det finns andra spel och kategorier som lämpar sig bättre med gamepad.

Skrivet av crumpets:

Du uppnår den aldrig. Det finns en anledning till att esport är helt icke existerande på konsol. Gameplayet BLIR bakbundet och aldrig lika snabbt eller snyggt. Det är som damfotboll. Du kan bli bra som satan INOM RAMARNA - dvs mot andra damer, men det blir aldrig mer än så. Släpp det och njut av att spela lite prestigelöst, det är då konsol är som bäst.

Det var en nyhet, det finns många e-sporter som använder sig av konsol, att inte RTS eller FPS använder sig av konsol finns det en anledning för men att det finns andra grenar som faktist lämpar sig betydligt bättre med gamepad / arcade gamepad o.s.v en vad ett tangentbord/mus gör.

Du har bland annat Beat em up i denna kategori. Ett stort spel här är T.ex. Super Street Fighter IV Arcade Edition.

Tangentbord & mus är inte bäst i alla avseenden, det finns en anledning varför det bland annat finns en hel drös av olika kombinationer av styrdon till PC / Konsol.

Så var vänlig och droppa iden om att det inte finns skill baserade spel till konsol.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Jag gör helt enkelt så att jag inte spelar den sortens spel, som kräver precision i kombination med fart i meningen att du måste kunna peka på några specifika pixlar på skärmen inom bråkdelar av sekunder, exempelvis FPS och RTS, på konsoll. Där är tangentbordet och musen fortfarande måsten.

Spel som däremot främst kräver vältajmade knapptryck, exempelvis plattformare och sådant, gör sig bättre på konsoll än PC.

Är det förresten bara jag som tycker det är ganska debilt att konsolltillverkarna envisas med att inte lägga till support för tgb + mus? Det känns ju bara som det är en mjukvarufråga, alla konsoller har ju USB-portar, åtminstone sedan förra generationen. De har missat en hel trave försäljningar av spel till mig på grund av det i alla fall, och jag kan inte föreställa mig nåt annat än att jag är långt från ensam med att faktiskt vilja spela FPS bekvämt tillbakalutad i soffan på en stor och fin tv, men i slutändan gör det på PC:n för att slippa vara handikappad av den jäkla handkontrollen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaput:

Spel som däremot främst kräver vältajmade knapptryck, exempelvis plattformare och sådant, gör sig bättre på konsoll än PC.

Du menar nog att de gör sig bättre med gamepad än med tangentbord. Det finns inga spel som gör sig bättre på konsol, eftersom en PC gör allt konsollerna gör fast bättre.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crumpets:

Du uppnår den aldrig. Det finns en anledning till att esport är helt icke existerande på konsol.

Nu är ju dock ironiskt nog esporten inom FPS större på konsol än på PC om man nu ska utgå ifrån antal aktiva "esportare", turneringar och prispengar. Sen har vi ju så klart en annan stor genre inom esport som endast existerar på konsol och det är fightingspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Du menar nog att de gör sig bättre med gamepad än med tangentbord. Det finns inga spel som gör sig bättre på konsol, eftersom en PC gör allt konsollerna gör fast bättre.

Ja, det var faktiskt det jag menade, men vill nog ändå gå så långt som att säga att konsoller faktiskt kan vara bättre i meningen att man slipper jiddra med tgb + mus för att få igång spelen, och sedan byta till handkontrollen och spela. Man gör allt från början till slut med handkontrollen på konsoller. Utöver det ger en homogen plattform fördelen att spelen faktiskt är anpassade till exakt den hårdvara och den handkontroll du har på konsoll.

Att sedan konsoller också blivit ett jävla klabb med laddtider, menyer, visning av 34905380 icke borttryckbara företagsloggor, etc, innan man väl är igång och spelar, och att detta fått mig att nästan bara spela på mina retrokonsoller, är en bisak. Det har mer med dålig design att göra än att konsoller som koncept skulle vara dåligt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaput:

Ja, det var faktiskt det jag menade, men vill nog ändå gå så långt som att säga att konsoller faktiskt kan vara bättre i meningen att man slipper jiddra med tgb + mus för att få igång spelen, och sedan byta till handkontrollen och spela. Man gör allt från början till slut med handkontrollen på konsoller. Utöver det ger en homogen plattform fördelen att spelen faktiskt är anpassade till exakt den hårdvara och den handkontroll du har på konsoll.

Köper inte det som ett argument till konsolers fördel. Det är inte direkt bökigt att ha trådlöst tb+mus att starta saker med från soffan, i de fall där t ex Steam Big Picture inte gör jobbet.

360-kontrollen är de facto standard-gamepad på PC, så kör man med en sån är det extremt sällan några bekymmer med att spelen inte är anpassade (de spel som är tänkta att spelas med gamepad, givetvis).

Fördel att spelen är anpassade till hårdvaran? Jo visst, dippar under 30 fps och låg upplösning. Jävligt mycket att hurra för.
Nu blir väl det åtminstone lite bättre ett tag nu när nya konsolerna är just nya...men fortfarande fruktansvärt mycket sämre än vettig PC-hårdvara.

Det enda som talar till konsolers fördel är att de är billiga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Själv så gav jag mig fanken på att lära mig hantera handkontrollen åtminstone hyffsat jämfört med pc. Man får träla som fanken och ta pauser då och då. Sakta så kommer känslan för hur man ska göra
Kom ihåg att det är samma strysystem för alla, ja om man inte kopplar in sharkfx (typ mus) eller mus med tangentbord som man väl kan ha till ps3/4.
Övning ger färdighet som det heter
Pc i all ära men det är fanken så mycket roligare på konsoll när man lyckas göra något bra, man får kämpa mer med kontrollen och blir så mycket roligare då

Jag är absolut inte bäst online men heller inte sämst. Det räcker för mig.

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem

Som övriga sagt, det är bara att nöta på.

Dessvärre, till skillnad från mus + tgb, är att även om man lärt sig så är man tillbaka på noll efter längre uppehålll.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Sant, det går lite "trögt" efter ett uppehåll. Men grunderna sitter kvar, det brukar släppa när man "värmt" upp sig en halvtimma eller nåt.

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk

Du får helt enkelt träna.
Mus och tangentbord är ju lättare att spela med men du är väl ingen som ger upp direkt det blir lite utmaning?

Jag väljer fps på konsol alla dagar i veckan då jag vet att alla spelar på lika villkor och inga aimbots.

Permalänk
Skrivet av Krippaz:

Har alltid spelat på PC, men är lat och kan tycka att PS4 är ok.

Men .. Hur klarar jag controller. Hur kan jag som är gammal PC kille lära mig kontrollen !!

Inget ont men den precisionen som finns på PC hur uppnår jag den på PS4?

Say what? Kontrollerna till konsol är mycket bättre än till PC. Provat att köra bil med tangentbord och mus? Spela fotboll med tangentbord? Fy fan säger jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Say what? Kontrollerna till konsol är mycket bättre än till PC. Provat att köra bil med tangentbord och mus? Spela fotboll med tangentbord? Fy fan säger jag.

Ni behöver nog skilja på kontroller till FPS/TPS-spel där precision är viktigt och andra spel som racing och sportspel. Trådskaparen menar nog spel som FPS/TPS.

Permalänk

Det är relativt svårt att uppnå samma precisionen som på PC, det går, men kräver enormt mycket träning och alla klarar inte av det. Det enda du kan göra är spela på hög sens och träna games efter games efter games.. I slutändan så hänger allt på individen och hur mycket tid som läggs ned.

Du lär aldrig nå samma precision som en "pro pc gamer", men vissa kan bli riktigt bra, har sett ett par som varit nog bra att slå en pc spelare men det är inte lätt.

Permalänk
Entusiast

Som PC-förespråkare så grimaserar jag av dina soff/kontroll-resonemang men du får väl göra hur du vill...

Det du dock bör veta är att det inte alls är så svårt att ha en PC som "soff-plattorm".
Du ställer den helt enkelt gömd bakom TV'n i sovrummet, kopplar in den i TV-skärmen, använder ett trådlöst tangentbord/en trådlös mus för att ta dig till spelet du vill starta upp, använder sedan din trådlösa eller trådade kontroll till PC (Ja, de existerar och de fungerar perfekt) och vips så har du en "PS4:a" men ett enormt större spelbibliotek plus alla FPS/pixlar/grafik som du är van vid.

Allt det här kanske du redan visste att du kunde göra men det finns så många som inte verkar veta detta så det är väl lika bra att jag upplyser dig ifall att så att du inte överger PC bara på grund av att kunna spela med en kontroll på soffan för det kan redan PC

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krippaz:

Har alltid spelat på PC, men är lat och kan tycka att PS4 är ok.

Men .. Hur klarar jag controller. Hur kan jag som är gammal PC kille lära mig kontrollen !!

Inget ont men den precisionen som finns på PC hur uppnår jag den på PS4?

Bara att tänka så här.. En datormus är ett precisionsinstrument. En PS4/Xbone Kontroll är det inte. Så nej. Du kommer aldrig ens komma i närheten av den "precision" som finns med PC TROTS Autoaim.

Skrivet av Arvidbergstedt:

Jag måste säga att din parallel till damfotboll var bra, men skippa den i forsättningen, den är lite smått brutal.

Varför ska man dalta med damfotbollsspelare? De om något borde väl ha kunskapen att inse att de inte är i närheten av herrar när det kommer till fysik och teknik.

Skrivet av Hyperträd:

Say what? Kontrollerna till konsol är mycket bättre än till PC. Provat att köra bil med tangentbord och mus? Spela fotboll med tangentbord? Fy fan säger jag.

Provat köra ett intensivt FPS lir med en kontroll? Provat att spela MMORPG med en kontroll? Fy fan säger jag bara. Kanske dags att inse att vissa spel gör sig bättre på konsol och andra på PC? Konsol är överlägsen när det kommer till sportspel och fightingspel. Bilspel är meh.. Om du inte tar med en ratt och då är det skit samma. Spel som gör sig bättre på PC (mus och tangentbord) är ju som sagt FPS spel tex.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Annars kan du ju testa såna här

http://www.kontrolfreek.com/

Aldrig testat dock men funderade på det och tydligen ska det öka både snabbhet och precision,
man får ju mer svängrum eller va det är men värt och testa iaf