Chassi för NAS, miniITX, 8 HDD eller mer.

Permalänk
Medlem

Chassi för NAS, miniITX, 8 HDD eller mer.

Ska bygga en NAS, och har bestämt i princip alla komponenter förutom chassit. kollade först på ett Node 304, och gillade detta chassit. Men jag insåg snabbt att 6 HDD platser skulle vara för lite då jag kommer köra RAIDz2.

Jag söker ett chassi med stöd för miniITX och har plats för 8 HDD eller mer. Chassit ska vara kompakt och stilrent.

Ett chassi jag hittat som verkar intressant är U-NAS NSC-800. men jag hittar inget sätt att frakta det till Sverige, och jag har ingen erfarenhet med 1U PSU's. Vart kan man köpa pålitliga 1U PSU's?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

exempelvis dustin, komplett samt mullet har 1u nättagg i sitt sortiment värt att notera är att 1u agg ofta kan låta en hel del eftersom dem är byggda för att sitta i servrar primärt...

angående chassi så finns detta att få tag på i europa https://ri-vier.eu/rivier-2u-12bay-chassis-with-sas-backplane...
samt att lian li har ett itx chassi med stöd för 7 diskar dock utan hotswap

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem

Har du inte panik så kommer Silverstone lansera DS380 under våren.

8x3.5" Swap och 4x2.5"

http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=452&area

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

det där såg ju väldigt intressant ut måste jag säga!
1500kr kan nog vara en liten bit över smärtgränsen, men med tanke på att det inte finns många chassin med alla mina krav får jag nog helt enkelt ta och vidga plånboken lite
om det kommer redan i februari kan jag vänta, så bråttom är det inte.

Lite frågor bara
hur tysta är SFX nätagg jämfört med exempelvis ett Corsair HX 650W?
eftersom detta är min första NAS kan det här vara en lite pinsam fråga, men jag kör på hur fungerar det med hotswap i praktiken? är det lika säkert för datan om man kör hotswap som om man kör "vanligt"? jag ser att det sitter några slags kontrollerkort vid hårddiskarna. vad händer med min ZFS pool om ett sånt kontrollerkort skulle få för sig att pajja?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Det är bara en bakplan. Dvs kretskort med kontakter så hotswap delen sitter som den skall. Är så på alla hotswap chassi och enheter. Du kopplar dina strömkontakter och sata kablar till detta kort istället för direkt till diskarna. Är inga kretsar på detta bakplan.

Hur tyst dittt SFX agg är beror på vilket du väljer att montera in. De nyaste modellerna från Silverstone är helt okej i ljudnivån iaf.

Vet inte hur fort det kommer ut. Det har precis lanserats och vet inte hur fort våra svenska ÅF får tummen ur. Kanske du kan maila de större som har Silverstone i sortimentet och fråga. För får de mer förfrågningar så kanske de skyndar på att skaffa fram det.

Jag har haft ögonen på Asrock C2750 moderkortet ett tag och detta chassi kommer nog göra att jag uppgraderar min nas så fort de båda finns i handeln.
http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1271112-egen-nas-...

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Det är bara en bakplan. Dvs kretskort med kontakter så hotswap delen sitter som den skall. Är så på alla hotswap chassi och enheter. Du kopplar dina strömkontakter och sata kablar till detta kort istället för direkt till diskarna. Är inga kretsar på detta bakplan.

Hur tyst dittt SFX agg är beror på vilket du väljer att montera in. De nyaste modellerna från Silverstone är helt okej i ljudnivån iaf.

Vet inte hur fort det kommer ut. Det har precis lanserats och vet inte hur fort våra svenska ÅF får tummen ur. Kanske du kan maila de större som har Silverstone i sortimentet och fråga. För får de mer förfrågningar så kanske de skyndar på att skaffa fram det.

Jag har haft ögonen på Asrock C2750 moderkortet ett tag och detta chassi kommer nog göra att jag uppgraderar min nas så fort de båda finns i handeln.
http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1271112-egen-nas-...

tack
ska se till att trakassera butikerna lite nu i veckan

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Lite frågor bara
hur tysta är SFX nätagg jämfört med exempelvis ett Corsair HX 650W?

Jag har haft 2st silverstone 450w sfx nätagg (den modulära typen). Och agget är i princip ohörbart med alla andra komponenter igång. Det låter väldigt lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDemis:

Jag har haft 2st silverstone 450w sfx nätagg (den modulära typen). Och agget är i princip ohörbart med alla andra komponenter igång. Det låter väldigt lite.

Låter bra det! Blir väldigt sugen på detta chassi nu

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilverStone EU:

DS380 http://www.silverstonetek.com/produc...id=452&area=en
Here we go with the availability of SilverStone new case DS380. Available in Europe from February 5th.
You are welcome to request the case from Swedish online shops 1 – 2 weeks later.

Så bör väl finnas i butik snart. Kommer själv att köra med ett ATX utanför burken innan jag skaffar ett SFX agg. Skall undersöka SFX agg lite mer. Silverstone skall släppa en 600w version senare i år.

Skrivet av SilverStone EU:

Green light for SilverStone SFX 600 watt:-), the availability in Europe is end of April.
We'll update you with the single connectors of the PSU later on, due to Chinese New Year, we'll have a response later...

#14335836

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Så bör väl finnas i butik snart. Kommer själv att köra med ett ATX utanför burken innan jag skaffar ett SFX agg. Skall undersöka SFX agg lite mer. Silverstone skall släppa en 600w version senare i år.

#14335836

wohoo! längtar!

varför ska du vänta med SFX agg?
och varför ska du ha 600W till en NAS? (eller har du tänkt bygga en vanlig dator?)

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Hedersmedlem

Angående 1U-nätdel så kan jag meddela att moderna, iaf från SuperMicro, inte låter alls. Jag köpte ett SuperMicro PWS-601-1H och två 92mm-fläktar till mitt projekt i tron om att 40mm-fläkten skulle låta, tänkte koppla ur den. När jag kör igång kittet visar det sig att nätdelens 40mm-fläkt är tystare än mina två 92mm-fläktar. Guldcertat är agget också.

Bilder på systemet finns i signaturen.

Nätdelen finns att köpa hos Mullet t.ex: http://www.mullet.se/product.html?product_id=332800 men jag köpte mitt beggat istället det var mycket billigare.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Angående 1U-nätdel så kan jag meddela att moderna, iaf från SuperMicro, inte låter alls. Jag köpte ett SuperMicro PWS-601-1H och två 92mm-fläktar till mitt projekt i tron om att 40mm-fläkten skulle låta, tänkte koppla ur den. När jag kör igång kittet visar det sig att nätdelens 40mm-fläkt är tystare än mina två 92mm-fläktar. Guldcertat är agget också.

Bilder på systemet finns i signaturen.

Nätdelen finns att köpa hos Mullet t.ex: http://www.mullet.se/product.html?product_id=332800 men jag köpte mitt beggat istället det var mycket billigare.

grymt bygge du håller på med! är det klart ännu?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av morxy49:

grymt bygge du håller på med! är det klart ännu?

Naj. Jag har varit lat. Nästa steg är att sleeva 24-pinnarn, göra hål i de två sista bitarna, sätta galler etc..

Men det kommer kanske under våren.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Fan vad sexig den är!

Ingår moderkortet i chassit eller det är nått man får köpa till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcanC:

Fan vad sexig den är!

Ingår moderkortet i chassit eller det är nått man får köpa till?

Det köper du till och installerar själv Det är bara ett chassi som sagt.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcanC:

Fan vad sexig den är!

Ingår moderkortet i chassit eller det är nått man får köpa till?

nej, moderkortet ingår inte har aldrig varit med om ett chassi där moderkortet ingår

men någon av dessa två skulle fungera alldeles utmärkt! (jag ska ha någon av dom, har inte bestämt mig ännu)
ASRock C2550D4I (CPU ingår)
ASRock C2750D4I (CPU ingår)

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Det köper du till och installerar själv Det är bara ett chassi som sagt.

Skrivet av morxy49:

nej, moderkortet ingår inte har aldrig varit med om ett chassi där moderkortet ingår

men någon av dessa två skulle fungera alldeles utmärkt! (jag ska ha någon av dom, har inte bestämt mig ännu)
ASRock C2550D4I (CPU ingår)
ASRock C2750D4I (CPU ingår)

Misstänkte det, fast nån gång ska vara den första

Är sjukt sugen på chassit, blir att köpa ett sånt nästa månad förhoppningsvis

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man kan bli informerad om när chassit har blivit tillgängligt att köpa här i Sverige?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Inte blekaste. Chattade med Dustin innan idag och de visste inget. Skall testa att maila lite flera ÅF och se om de vet något. Jag kollar prisjakt då och då för att se om det dyker upp i listorna på någon seriös butik.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Inte blekaste. Chattade med Dustin innan idag och de visste inget. Skall testa att maila lite flera ÅF och se om de vet något. Jag kollar prisjakt då och då för att se om det dyker upp i listorna på någon seriös butik.

meddela gärna ifall du hittar något!
jag håller lite koll själv också.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Fick svar från Inet nu.

Citat:

Hej Mattias

Detta chassi bör komma upp på hemsidan idag eller imorgon. Trolig leverans nån gång i mitten av februari.

Med vänliga hälsningar
Mats Lundberg
Kundtjänstchef

https://www.inet.se/gfx/epost_sign_2012.gif
E-post:mats@inet.se
Inet AB
Tel:031-65 27 00
Hantverksvägen 15
Direkt:031-65 27 32
436 33 Askim
SVERIGE

http://www.inet.se/produkt/6909327/silverstone-ds380b-hot-swa...

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

najs! men varför står det DS380B? DS380 ska den väl heta?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

najs! men varför står det DS380B? DS380 ska den väl heta?

Gissar att B är för Black och att den även kommer komma i vitt.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Bästa chassit jag vet, pris/3.5-enheter är Lian-Li's PC-A76 http://www.inet.se/produkt/6904288/lian-li-pc-a76

Dock är det inte speciellt litet Men det blir ett sånt till min server när jag fyllt utrymmet från mina 6x3TB-diskar.

Permalänk
Medlem

Så stor behöver inte en server vara idag. Jag har minskat den fysiska storleken på min park med mer än 70% de senaste åren tror jag. Med samma bibehållen prestanda eller bättre.

Har beställt en DS380 nu och får se när den kan tänkas komma i posten.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Så stor behöver inte en server vara idag. Jag har minskat den fysiska storleken på min park med mer än 70% de senaste åren tror jag. Med samma bibehållen prestanda eller bättre.

Har beställt en DS380 nu och får se när den kan tänkas komma i posten.

Kanske borde beställa en jag med.. Jag är ju ändå säker på att jag ska köpa en, så varför vänta?
Måste bara bestämma mig vilket RAM jag ska köpa också...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Nu har dom en riktigt grym rea på hp proliant n54l hos dustin!
http://www.dustinhome.se/product/5010665124/hp-proliant-n54l-...

Blev nästan sufen på en, även att jag inte vet vad jag ska ha den till

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Så stor behöver inte en server vara idag. Jag har minskat den fysiska storleken på min park med mer än 70% de senaste åren tror jag. Med samma bibehållen prestanda eller bättre.

Har beställt en DS380 nu och får se när den kan tänkas komma i posten.

Vet du hur det ligger till med steömförsörjning till diskarna? Är det som vanligt att det är en SATApower till varje disk, eller har de löst det på något annat sätt?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Det sitter som jag fattade det på bilderna några molex på bakplanet. Har inte 100-koll på hur det ser ut. De brukar koppla ihop strömlinorna på billigare bakplan oftast.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Det sitter som jag fattade det på bilderna några molex på bakplanet. Har inte 100-koll på hur det ser ut. De brukar koppla ihop strömlinorna på billigare bakplan oftast.

jaså? skulle vara riktigt bra om det var så! så man slipper köpa 2st SATA -> 4xSATA adaptrar för 100kr st
får nog ta o köpa hem chassit först, sen inhandla nätagg..

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |