Permalänk
Medlem

Du måste sänka din vcore ner till ca 1,375 som är stock, min kör jag överklockad till 4.8GHz på 1.5V och det är tungt för min vatten loop att hålla den under 60 grader.

Testa att sätta en fläkt i toppen som suger ut den varma luften från CPU kylaren, är inte riktigt optimalt luftflöde med fläkten där bak som din kylare sitter monterad nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Kan vara fel på nätagget.

Visa signatur

Gamer: AMD RYZEN 1800,MSI X370 Gaming Pro, DDR4 32gb 2666Mhz, Vega 56 8GB,OCZ Trion 240GB, Samsung SSD 830 128gb, 2TB HD, WD HD 650GB, XFX 850W HTPC: i5 2500, 16gb ram, samsung ssd 500gb, Gefroce 1030

Permalänk
Medlem

Hej
Prova lappa cpun och kylaren.

jag hade en 2500k och en Ultra extreme 120 kylare, fick temps runt 85°C
trodde först att jag monterat fel eller dåligt, gjorde om monteringen flera ggr men det var fortfarande samma temps.
så att jag kikade närmare på kontaktytorna och såg väldigt ojämna ytor både på ics och kylare.

sen köpte jag lite våtslip och lappade både cpu och kylaren.

53°C var max tempen efter några timmar prime..

just sayin'

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Nytt rekord!
http://s30.postimg.org/ursf8dycx/WTF.jpg

screenshot software

Nä jag kunde inte hitta ngt med auto oc i bios heller..

Den tempen är inte temp på din cpu, om du tittar i trädstrukturen så ser du att att det är en tempgivare på moderkortet!
Bläddra ner lite så ser du att CPU är listad (AMD FX-8350) och där anges temp som "Package" Klistrar in en tidigare bild från dig som visar hur det ser ut hos dig.

Dold text

Edit: I övrigt så har du en del olyckliga val av setup som samverkar.
1. Kylaren är en bra kylare men cpu´n genererar mycket hetta så avledningen hade naturligtvis blivit bättre med en större kylare som NH-D14.
2. Grafikkorten borde varit med referenskylare då du kör dubbla GPU för att få ut värmen ifrån chassit, nu blåser värmen ut inuti chassit. Det finns folk som haft problem med detta även med Intel-cpu som klarar av betydligt högre temp.
3. Chassit som en del redan påpekat behöver högeffektiv cirkulation för att få ner värmen på hela setupen. Personligen tror jag att det kan bli problematiskt med dina GPU´s samt den CPU´n. Kanske enda lösningen skulle vara vattenkylning av rubbet.

Du får försöka få ordning på det, men för att veta om kylaren för cpu verkligen gör sitt jobb så borde du koppla ur den ena GPU´n så att du får lite hyffsade temps i chassit efter att du fått ditt monteringskit som vänder kylaren.

Någon annan har angett att ett chassi där moderkortets IO-portar riktas uppåt skulle kunna vara en lösning. Även där kan du springa på pumpen beroende på hur kylarna på dina GPU´s är utformade. Ett exempel på hur kylaren bör se ut då den är rätt orienterad i ett sådant chassi.

Och ett exempel på hur den inte skall se ut.

Heatpipesen skall alltså vara riktade med ändarna uppåt för att kylningen skall fungera.

Du får massor av bra info i tråden och tips på vad du kan göra men detta jag skrivit är saker du bör ha med dig så att det inte slutar med att du blir helt lack efter allt jobb du lagt ner samt nya prylar du köpt och sen inser att det inte hjälpte. Jag är tveksam till att ett R4 chassi kommer hjälpa, men jag kan inte påstå att jag vet detta. Jag har inte gjort allt detta på egen hand men läst en hel del trådar där man haft samma problematik. De flesta har helt enkelt bytt GPU´s till nya med referenskylare och löst det på detta sätt.

Permalänk
Medlem

Känn på kylaren när du spelar BF4, du ska i princip bränna dig på den om den är uppe i 90 grader... Det känns som nåt spökar med kylaren, har hört att "gasen" som finns i kopparrören kan försvinna. Du har ingen annan kylare att testa med?

Spelen börjar lagga för dig om din processor går över 60 grader (ish), börjar klocka ner för att fixa temperaturerna. Dina grafikkort har en bra temp, men det är din processor som går alldeles för varm!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Den tempen är inte temp på din cpu, om du tittar i trädstrukturen så ser du att att det är en tempgivare på moderkortet!
Bläddra ner lite så ser du att CPU är listad (AMD FX-8350) och där anges temp som "Package" Klistrar in en tidigare bild från dig som visar hur det ser ut hos dig.

Men när jag använder easytune som är ett av programmen amd rekommenderer för OC, så ger den en viss temp på cpun och det är alltid samma värde som det jag ringade in!
När jag körde prime95 så blev den 67 grader utan att grafikkorten blev varma och värmde upp cpun.

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Men när jag använder easytune som är ett av programmen amd rekommenderer för OC, så ger den en viss temp på cpun och det är alltid samma värde som det jag ringade in!
När jag körde prime95 så blev den 67 grader utan att grafikkorten blev varma och värmde upp cpun.

Då visar HW-monitor fel, eller Easytune. Den tempen du ringade in är en sensor i moderkortet. Tittar du på trädstrukturen så ser du att den leder till moderkortet. Ganska Logiskt.

Har editerat mitt inlägg ovan med lite andra uppgifter du kan ta en titt på.

Edit: Easytune borde visa rätt av dem 2. Det kan även vara så att temp visas fel på en del AMD för att BIOS/UEFI är av äldre version.
Ett fett problem är att din CPU klockar ner sig själv redan vid strax över 70C (74C vill jag minnas). Jag tvivlar på att den tar någon skada förrän den kommer upp i betydligt högre temp. Det finns en automatisk nedstängning inbyggd i chipet vid 90c.
#14295719

Edit: Ändrade en felaktig tempangivelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

http://s22.postimg.org/9pnt4uuo1/data.jpg screenshot windows...

Detta är en bild på när jag snabbt tabbade ner BF4, nu är det lite lite svalare för att inte sidan sitter på på datorn.

Skrivet av kerbo:

Då visar HW-monitor fel, eller Easytune. Den tempen du ringade in är en sensor i moderkortet. Tittar du på trädstrukturen så ser du att den leder till moderkortet. Ganska Logiskt.

Har editerat mitt inlägg ovan med lite andra uppgifter du kan ta en titt på.

Afan, ja då e de ju inte så varmt! För då e de easytune som e konstigt! Men samtidigt, ska moderkortet bli 90 grader på det stället där det blev så varmt igår?

Men sen också, jag kör med fx8350 och dubbla gpu och ändå så ligger inte fps en på högre än 60 i SNITT på medel upplösning!
Innan den började bli såhär varm så kunde jag köra på ultra med högre fps..
Det måste ju ha ngt med tempen att göra, och ligger den på under 60 grader är det ju konstigt, eller det kan vara ngt annat på datorn som spökar, har ändå funderat på att formatera allt för att få bort allt skit på datorn.

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Afan, ja då e de ju inte så varmt! För då e de easytune som e konstigt! Men samtidigt, ska moderkortet bli 90 grader på det stället där det blev så varmt igår?

Men sen också, jag kör med fx8350 och dubbla gpu och ändå så ligger inte fps en på högre än 60 i SNITT på medel upplösning!
Innan den började bli såhär varm så kunde jag köra på ultra med högre fps..
Det måste ju ha ngt med tempen att göra, och ligger den på under 60 grader är det ju konstigt, eller det kan vara ngt annat på datorn som spökar, har ändå funderat på att formatera allt för att få bort allt skit på datorn.

CPU stänger ner vid 90C. (skrev fel i min förra post)
CPU ska klocka ner sig vid 72 eller 74C (lite osäker där). Detta kan du testa genom att ha CPU-z igång under tiden du lastar cpu med t.ex. BF4. Håll koll på temp samt CPU-z när den klockar ner sig i CPU-z borde din temp vara 72 eller 74C i det program som visar rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

CPU stänger ner vid 90C. (skrev fel i min förra post)
CPU ska klocka ner sig vid 72 eller 74C (lite osäker där). Detta kan du testa genom att ha CPU-z igång under tiden du lastar cpu med t.ex. BF4. Håll koll på temp samt CPU-z när den klockar ner sig i CPU-z borde din temp vara 72 eller 74C i det program som visar rätt.

Och sen en annan sak jag nämnt tidigare, jag gick in i bios och satte volten till 1.36 men den har nu ändå varit uppe i 1.424... E detta cpb? core performance boost som gör detta? Ska jag slå av den med om nu den gör så att den gör högre än volten jag satt?

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Och sen en annan sak jag nämnt tidigare, jag gick in i bios och satte volten till 1.36 men den har nu ändå varit uppe i 1.424... E detta cpb? core performance boost som gör detta? Ska jag slå av den med om nu den gör så att den gör högre än volten jag satt?

Inte en susning, jag har inte meckat med nyare AMD, jag lever kvar i gamla Phenomvärlden. Men Ozzed är en medlem du skulle messa, han verkar väldigt insatt i inställningar och annat rörande FX-chipen. Såvida ingen annan i denna tråd har koll på detta förståss. Ozzed skapade tråden jag länkade tidigare #14295719

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Inte en susning, jag har inte meckat med nyare AMD, jag lever kvar i gamla Phenomvärlden. Men Ozzed är en medlem du skulle messa, han verkar väldigt insatt i inställningar och annat rörande FX-chipen. Såvida ingen annan i denna tråd har koll på detta förståss. Ozzed skapade tråden jag länkade tidigare #14295719

Nu har de skitit sig helt! Jag ska fråga ozzed med!
Jag gick in i bios för att slå av cpb och drog ner volten lite från 1.425 till 1.3625. Nu startar inte datorn. Skärmen får inte ens ngn signal. Har slagit av strömmeb och dragit ut strömsladden och tagit ut cmos batteriet och väntat en stund 3 ggr nu med förhoppning att bios skulle återställas, inget resultat.. Datorn går igång så fläktarn snurrar men thats it..

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Nu har de skitit sig helt! Jag ska fråga ozzed med!
Jag gick in i bios för att slå av cpb och drog ner volten lite från 1.425 till 1.3625. Nu startar inte datorn. Skärmen får inte ens ngn signal. Har slagit av strömmeb och dragit ut strömsladden och tagit ut cmos batteriet och väntat en stund 3 ggr nu med förhoppning att bios skulle återställas, inget resultat.. Datorn går igång så fläktarn snurrar men thats it..

Ibland ligger ström kvar i kondingarna när sladden är urdragen, på Gigabyte brukar det vara en bygel man skall flytta för att nollställa C-mos.
Prova bygeln eller dra ur stömkabel, tryck på on-knappen för att tömma kondingar, ut med batteriet och vänta en stund. Sen i med batteriet igen.
Den spänningen är nog för låg för CPU skulle jag tro så den orkar inte starta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Jo, men när den suger varmluft från ett hett grafikkort och dessutom suger mot grafikkortet där det troligtvis är lite extra luftmotstånd så får den det nog jobbigare, och är kylaren redan klen för de lite starkare processorerna (vilket FX 8350 väl är?) så blir det nog väldigt problematiskt.

mja, jag vette fan, har kört phenom II rigg men mycket sämre kylare änn ts monterad så den sugen i princip från grafikkortet och det var riktigt bra temps på den cpu'n

tror du skulle kunna kyla en stock 8350 med rätt spänning på nästan vilken kylare som helst över ~250 helt ok

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Nu har de skitit sig helt! Jag ska fråga ozzed med!
Jag gick in i bios för att slå av cpb och drog ner volten lite från 1.425 till 1.3625. Nu startar inte datorn. Skärmen får inte ens ngn signal. Har slagit av strömmeb och dragit ut strömsladden och tagit ut cmos batteriet och väntat en stund 3 ggr nu med förhoppning att bios skulle återställas, inget resultat.. Datorn går igång så fläktarn snurrar men thats it..

Är du säker på att du fått på kylaren åt rätt håll från början, eftersom det gått så varmt?

Då menar jag inte rotera 90 grader utan 180 och sen vända bägge fläktarna. Vissa kylare jag haft (t.ex. AMD original) är det lite skillnad på så att de inte ligger an helt mot CPUn om man vänder dem "uppochner" 180 grader. De hamnar då lite mot ramen runt CPU.

Bara en tanke, men nu verkar du ju fått fler problem =(

De flesta AMDs CPUs bör ju aldrig gå över 62-63 grader i full belastning i längre perioder. Intel däremot kan ligga runt 70-80 utan problem, då de har högra max-temp. Så om du varit över 70-80 grader länge så kan CPUn ha tagit skada.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Jag har haft problem många gånger med att temps i HW monitor varit felaktiga. Testa Realtemp? Har du ändrat så rätt TJmax är satt i HW monitors ini-fil? Skulle tro att det är runt 80-90c. Så den borde dö med de temps du har.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk

Nu har jag läst hela tråden. Så nu tänkte jag yttra mig;).

Jag har nämligen haft liknande problem i början när jag bytte chassi. Chassit i fråga är ett SilverStone Temjin TJ04-EW Evolution ATX .

Anledningen till att jag valde detta chassi, var att jag ville köra med crossfire x 3.

Eftersom det inte är evakuerande grafikkort jag har, så formligen kokade jag cpu:n. Jag hade tidigare exakt samma cpukylare som du, men bytte till en Ninja Scythe III, vilket är betydligt bättre. Och trots att jag vänt cpufläkten "rätt", skenade tempen på cpun.

Jag gjorde om kylarmonteringen tre ggr bara för att jag trodde jag schabblat med pastan (btw scythen är inte rolig att montera tyvär). Det hjälpte inte kan jag ju säga.

Så jag kopplade ur ett av grafikkorten, och vips så låg cpun relativt normalt. Sen gjorde jag lite logiska slutledningar.

Chassit har sex stycken chassifläktar, men bara fyra monterade orginal. Jag satte dit fulllt set så klart. Det hjälpte heller inte.

Men tog jag av sidoplåten som du gjorde, då blev det ok. Men guuud vad det väsnas med tretton fläktar som viner (inklusive gpufläktar).
Så den lösningen dög ju inte.

Då gjorde jag helt enkelt så att jag vände alla chassifläktar så dom evakuerar luften, utom den i botten. sen gjorde jag ett strategiskt hål mitt emot grafikkorten. Tjosan, temperaturen på cpu:n droppade rejält.

Anledning till att detta funkade är att, om man har för många fläktar som blåser in luft, och på så sätt skapar ett övertryck. Så blir det ett kaotiskt luftflöde som bildar luftfickor här och där med luft som inte omsätts riktigt. Om man däremot kör med undertryck i chassit så får man ett renare luftflöde, och en större luftomsättning.

Och så ett litet bonustips hur man jämnar ut temperaturen mellan två grafikkort. Lossa skruvarna på grafikkortens ändplåt. Men låt skruvarna sitta kvar igängade. Tryck försiktigt isär korten. OBS försiktig med ett stort mått av feeling, för knäcker du något så är det kört.... Dra sedan åt skruvarna under tiden du håller korten i den positionen. Leta rätt på en yta på det undre grafikkortets ovansida längst in åt burkens centrum, där det inte finns några kretsbanor eller andra komponenter. Där placerar du nån form av distans, som kommer hållas på plats av kortens tryck mot varandra. Lämpligtvis nånting icke ledande och något mjukt som kommer hålla sin form.

Finns fler knep, men dom håller jag på;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av psychoticus:

Nu har jag läst hela tråden. Så nu tänkte jag yttra mig;).

Jag har nämligen haft liknande problem i början när jag bytte chassi. Chassit i fråga är ett SilverStone Temjin TJ04-EW Evolution ATX .

Anledningen till att jag valde detta chassi, var att jag ville köra med crossfire x 3.

Eftersom det inte är evakuerande grafikkort jag har, så formligen kokade jag cpu:n. Jag hade tidigare exakt samma cpukylare som du, men bytte till en Ninja Scythe III, vilket är betydligt bättre. Och trots att jag vänt cpufläkten "rätt", skenade tempen på cpun.

Jag gjorde om kylarmonteringen tre ggr bara för att jag trodde jag schabblat med pastan (btw scythen är inte rolig att montera tyvär). Det hjälpte inte kan jag ju säga.

Så jag kopplade ur ett av grafikkorten, och vips så låg cpun relativt normalt. Sen gjorde jag lite logiska slutledningar.

Chassit har sex stycken chassifläktar, men bara fyra monterade orginal. Jag satte dit fulllt set så klart. Det hjälpte heller inte.

Men tog jag av sidoplåten som du gjorde, då blev det ok. Men guuud vad det väsnas med tretton fläktar som viner (inklusive gpufläktar).
Så den lösningen dög ju inte.

Då gjorde jag helt enkelt så att jag vände alla chassifläktar så dom evakuerar luften, utom den i botten. sen gjorde jag ett strategiskt hål mitt emot grafikkorten. Tjosan, temperaturen på cpu:n droppade rejält.

Anledning till att detta funkade är att, om man har för många fläktar som blåser in luft, och på så sätt skapar ett övertryck. Så blir det ett kaotiskt luftflöde som bildar luftfickor här och där med luft som inte omsätts riktigt. Om man däremot kör med undertryck i chassit så får man ett renare luftflöde, och en större luftomsättning.

Och så ett litet bonustips hur man jämnar ut temperaturen mellan två grafikkort. Lossa skruvarna på grafikkortens ändplåt. Men låt skruvarna sitta kvar igängade. Tryck försiktigt isär korten. OBS försiktig med ett stort mått av feeling, för knäcker du något så är det kört.... Dra sedan åt skruvarna under tiden du håller korten i den positionen. Leta rätt på en yta på det undre grafikkortets ovansida längst in åt burkens centrum, där det inte finns några kretsbanor eller andra komponenter. Där placerar du nån form av distans, som kommer hållas på plats av kortens tryck mot varandra. Lämpligtvis nånting icke ledande och något mjukt som kommer hålla sin form.

Finns fler knep, men dom håller jag på;)

Tusen tack för tipsen ska testa allt förutom att byta fläkt förrän jag fått monteringskitet
Men hålet i sidan, om du menar vad jag tror så har ett define r4 chassi det hålet. Alltså hål i sidan som är precis mitt för grafikkorten så man kan sätta en fläkt som blåser rakt på korten?

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk

En fläkt som blåser direkt på grafikkorten får inte blåsa luften snabbare än vad fläktarna på grafikkorten själva kan forsla vidare luften, för då bildas turbulens som försämrar lufttillförseln och kylningen.

Men eftersom man i detta fallet strävar efter undertryck i chassit, så kommer det sugas in luft genom hålen jag nämde. Och eftersom man vill ha så sval luft som möjligt till "hot spotsen" (grafikkort och processor), Så är det lämpligt att luftinloppen är så nära de ställena som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psychoticus:

En fläkt som blåser direkt på grafikkorten får inte blåsa luften snabbare än vad fläktarna på grafikkorten själva kan forsla vidare luften, för då bildas turbulens som försämrar lufttillförseln och kylningen.

Men eftersom man i detta fallet strävar efter undertryck i chassit, så kommer det sugas in luft genom hålen jag nämde. Och eftersom man vill ha så sval luft som möjligt till "hot spotsen" (grafikkort och processor), Så är det lämpligt att luftinloppen är så nära de ställena som möjligt.

Nu har jag fått monteringskitet till cpufläkten och monterat den så att den blåser luften mot fläkten jag har bak i burken som blåser ut luften. Och jag vände på fläktarna fram så att fläktarna fram och den bak blåser ut luft medan den i botten blåser in luft. Och nu fick jag högre temp på cpun än innan. Så jag vände på fläktarna fram igen så att jag har fläkten i botten och de fram som blåser in och den där bak som blåser ut. Ska testa och se vad ja får för temp med detta, återkommer med svar på det.

Men iaf att få ett undertryck fungerade inte alls :S och nu hade jag satt cpu fläkten på "rätt" håll och kom ändå upp i över 70 grader med hwmonitor med volten på 1.37-1.39!! Inte ens att den peaka på över 1.45 somtidigare :-S

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Skrivet av Osmanix:

Nu har jag fått monteringskitet till cpufläkten och monterat den så att den blåser luften mot fläkten jag har bak i burken som blåser ut luften. Och jag vände på fläktarna fram så att fläktarna fram och den bak blåser ut luft medan den i botten blåser in luft. Och nu fick jag högre temp på cpun än innan. Så jag vände på fläktarna fram igen så att jag har fläkten i botten och de fram som blåser in och den där bak som blåser ut. Ska testa och se vad ja får för temp med detta, återkommer med svar på det.

Men iaf att få ett undertryck fungerade inte alls :S och nu hade jag satt cpu fläkten på "rätt" håll och kom ändå upp i över 70 grader med hwmonitor med volten på 1.37-1.39!! Inte ens att den peaka på över 1.45 somtidigare :-S

Sorry, glömt att logga in här på ett tag. När du testade med undertryck, hade du öppningar i sidan för friskluft vid grafikkorten och processorn? Man kan ju göra en provisorisk sida i kartong och tejpa dit i stället för att göra åverkan på den riktiga chassisidan.

Hur många chassifläktar har du i lådan förresten? Och var sitter dom? Kollade lite på din bild, men man ser inte allt så bra på den.