Corsair Obsidian 250D

Permalänk
Melding Plague

Corsair Obsidian 250D

Den välkända serien Corsair Obsidian tar steget till Mini ITX med nykomlingen 250D. Nu hittar den entusiastorienterade nykomlingen till SweClockers testlabb.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Ahhh, den där ljuva inbjudande blicken kan man bara inte neka!
Dags för ännu en mysig chassirecension med Jonas

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd

ultra game cube

Permalänk
Medlem

Vad kul, denna har väntat på att den skulle testas på Swe
Intressant chassi.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Känns som det klart bästa chassit i klassen för högpresterande komponenter. Men bland det sämre i klassen för alla andra syften.
Jag gillar dock att man faktiskt fokuserar och gör chassin med ett specifikt mål istället för att göra dom allround.
Dock är detta inte den typen av chassi jag letar efter...

Permalänk

Funderar på om man inte lätt får negativt lufttryck i den, annars kanonchassi!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Efterlängtat!
Edit. Chassits fötter gör att det ser ut lite som en stående gris

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ser ut som ett trevligt chassi, kan mycket väl tänka mig ett sådant till ett mindre system.

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför Corsair envisas med att tillverka ett chassi i denna storlek med ett 5,25" fack! Även om man plockar bort buren så har du ändå en ful utskärning på framsidan där de är anpassat för att sitta en optisk enhet.

De känns som de är dags nu att låta optiskaenheter gå sin död nu!

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Har läst en del recensioner där det "klagats" på powerknappen, att den fastnar intryckt ibland. Inget ni märkte på erat exemplar?

Permalänk
Snusfri

Inte bra att kolla på denna recension när man redan är sugen på att bygga ett mITX system

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Såg ju riktigt trevligt ut. Något man skulle välja om det blir aktuellt med ett mITX system. Dock lite synd med att man inte kunde ha en torn kylare..

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Keeper of Traditions

Hur mycket plats för GPU-kylaren finns det egentligen?

Det finns två expansionsplatser, men till höger om den andra så ser det ju ut att finnas lite extra utrymme att ta av... Får man in ett 580 med en Accelero Xtreme Plus II (den ser ut att ta 3 platser)?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Fattar inte varför Corsair envisas med att tillverka ett chassi i denna storlek med ett 5,25" fack! Även om man plockar bort buren så har du ändå en ful utskärning på framsidan där de är anpassat för att sitta en optisk enhet.

De känns som de är dags nu att låta optiskaenheter gå sin död nu!

En 5,25"-plats är ju annars idealisk för en pump-reservoir-kombo i kompaktformat. Perfekt till egen vattenkylning. Får man då in både en 240-rad i sida och en 120 eller tom 140-rad i fronten kan man köra både cpu och gpu vattenkylt. Är väldigt nöjd med mitt 750D, ska bara dra om lite kablar och montera fläktkylningen...

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Uuugggllyyyyy. Många bra funktioner men usch så ful.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Min första tanke var - varför inte mATX? Men jag antar att man valde plats för radiator i sidan istället..

Permalänk
Entusiast
Skrivet av radx:

Fattar inte varför Corsair envisas med att tillverka ett chassi i denna storlek med ett 5,25" fack! Även om man plockar bort buren så har du ändå en ful utskärning på framsidan där de är anpassat för att sitta en optisk enhet.

De känns som de är dags nu att låta optiskaenheter gå sin död nu!

Fast det finns fortfarande rätt mycket annat som man kan tänkas använda det utrymmet till. Finns reservoarer för vattenkylning, IO-paneler för ljudkort, minneskortsläsare, fläktcontroller, hot-swap för SATA-diskar och så vidare. Sen ökar ju sannolikheten att chassit används för en HTPC där en Blurayspelare är intressant när storleken minskar. Ju mindre chassi, ju större är sannolikheten att någon ställer det bredvid TVn.

Så nog finns det fortfarande utrymme för 5,25"-platsen. Dessutom är den ju ovanligt diskret på det här chassit med tanke på hur det är utskuret för startknappen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Trevlig burk, men är nöjd med mitt 350D. Tycker att mATX är en bättre standard för prestanda.

Skrivet av radx:

Fattar inte varför Corsair envisas med att tillverka ett chassi i denna storlek med ett 5,25" fack! Även om man plockar bort buren så har du ändå en ful utskärning på framsidan där de är anpassat för att sitta en optisk enhet.

De känns som de är dags nu att låta optiskaenheter gå sin död nu!

Varför ta bort helt? Ett chassi som typ är skapt för HTPC kräver enligt mig plats för en Blu-ray läsare samt att man kan använda den till anda saker som näms ovan. Blu-ray kvalitet finns inte på Netflix så det finns inga alternativ än.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Planerar att byta till mITX men jag vill ha något litet...detta är precis som prodigy, jävligt stort för mITX.
5.25'' och även 3.5'' platser får gärna saknas helt.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som får "Error #2035" efter reklamen?

Visa signatur

|| Fractal Define C || EVGA Supernova G2 750W || Gigabyte Z97X Gaming G1 || Intel Core i5 4690K @stock || Dark Rock Pro 3 || 8GB G.Skill Ares Low Profile 1866Mhz || MSI GTX 970 || Samsung 850 Pro 256GB || Win 10 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekscha:

Är det bara jag som får "Error #2035" efter reklamen?

Reklam?

Permalänk

Nu när nya Mac Pro "sop tunnan" har släppts, så är det ju intressant med mindre formfaktorer även till PC med extrem prestanda.

Nya Mac Pro kan är ju ett sorts barebone chassi..

Positivt är att man får plats med ett stort grafikort i det här chassi det negativa är väl att man inte får plats med en stor cpu kylare, hade varit nice om man fick plats med Zalmans nya cpu kyllare som kyller haswell passivt utan fläkt.

Jag skulle nog även bytt ut fläktarna till noseblocker multiframe fläktar...då tror jag den skulle bli riktigt tyst, samt ett seasonic 520 fanless nätagg..

Jonas nämner att det inte är ett bra chassi om man vill ha en tyst dator på pga av att det är så bra ventilation, men om man planerar att köra mkt passivt kylda komponenter så kan det vara en fördel, då varm luft inte stängs inne i chassit.

Hur som helst ändå trevligt med nya Mac Pro, det sätter lite press på nytänkade även på PC Marknaden för mindre form faktorer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

När jag kör igång videon kommer det en rekllam för Eset, därefter låser sig videon.

EDIT: Funkar i Explorer, men inte Firefox.

Visa signatur

|| Fractal Define C || EVGA Supernova G2 750W || Gigabyte Z97X Gaming G1 || Intel Core i5 4690K @stock || Dark Rock Pro 3 || 8GB G.Skill Ares Low Profile 1866Mhz || MSI GTX 970 || Samsung 850 Pro 256GB || Win 10 ||

Permalänk
Medlem

Ser trevligt ut. Tror fortfarande jag skulle satsa på en Node 304 om jag skulle bygga ett mITX system dock. Just för att den har plats för större torn-kylare.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av ekscha:

När jag kör igång videon kommer det en rekllam för Eset, därefter låser sig videon.

EDIT: Funkar i Explorer, men inte Firefox.

Det är SSL Everywhere som spökar, sätt ett undantag på sweclockers.com bara.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Verkar väldigt trevligt just invärtes, dock tilltalas jag inte personligen av det yttre samt är nog lite för ljudkänslig.

Permalänk
Medlem

Kan man klämma in ett 280mm radiator på sidan? om någon vet eftersom jag förstod det så kunde man skruva fast åtminstone en 140mm fläkt

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Funderar på om man inte lätt får negativt lufttryck i den, annars kanonchassi!

Just det!
Det tänkte jag på när jag såg recensionen men glömde bort det när jag skrev min kommentar.

Så som Jonas har gjort så har han 2 fläktar ut och 1 fläkt in, det gör att luft kommer att sugas in bakifrån och där sitter inga fläktfilter. Alltså kommer massa damm komma in den vägen.

Permalänk
Medlem

Ser ju bara fult ut med optisk läsare i också. Hade de fixat någon lösning på det med en optisk läsare med matchande frontpanel så hade det varit trevligt, annars vill jag se lucka på boxen.

Riktigt jäkla trevligt med smidiga dammfilter. Allmänt verkar det super förutom denna detalj med optiska läsarsloten, nästan det perfekta chassit för mig.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Just det!
Det tänkte jag på när jag såg recensionen men glömde bort det när jag skrev min kommentar.

Så som Jonas har gjort så har han 2 fläktar ut och 1 fläkt in, det gör att luft kommer att sugas in bakifrån och där sitter inga fläktfilter. Alltså kommer massa damm komma in den vägen.

Tänkte också på detta men var osäker, hur mycket luft flyttar frontfläkten i jämförelse med de 2 på radiatorn?

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).