Permalänk

Råd ang. Mionix Naos 7000.

Hej!
Har tröttnat på min nuvarande datormus Corsair m90 då scroll-hjulet krånglar och högra musknappen är på tok för känslig enligt mig.

Undrar därför om det finns några som har Mionix Naos 7000 och kan rekommendera den?

Eftersom Corsair m90 är så pass tung (ca 160 gram) så vill jag fortsätta ha en tung mus. Därför tror jag att Naos 7000 på ca 147 gram kan vara passande. Om vikten nu stämmer.

De enda recensionerna jag hittar på musen är hos Inet; https://www.inet.se/produkt/6606887/mionix-naos-7000-gaming-mouse-mionix-sargas-400-mousepad-pa-kopet-varde-190kr
Men jag vill höra mer!

Kort och gott vad jag vill veta:
Är högerklicken "lös" eller finns det motstånd i den? Väger musen något? (Tycker Razer Imperator var för lätt)

Har inte tillgång till att åka till någon större butik och testa musen, men har känt och klämt på de flesta under 2013.
Köpte mig en Logitech g500s, men som jag bytte tillbaka då hårdvaran i musen gav ifrån sig ett högfrekvent, tjutande ljud.

Tack på förhand!

EDIT: Köpte Mionix Naos 700, och blev helnöjd!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Medlem

Varför vill du ha en tung mus? Satsar du på reumatism?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Skrivet av Breddas:

Varför vill du ha en tung mus? Satsar du på reumatism?

Haha, om du har någon källa på att tunga möss ger reumatism så får du mer än gärna länka det

Jag har kört med m90'n i cirka två år nu och har inte känt av några obekvämligheter eller "träningsverk" i handleden.
Jag lyfter inte helt på musen när jag flyttar på den, utan lutar den mer mot högersidan. Går att ställa in lyftdistansen så har fått det att funka fint.

Varför jag vill ha en tung mus igen är väl för att det har blivit en vana. Kör med medel-hög DPI så flyttar inte musen värst mycket och tycker att tyngre möss ger mer precision vid mindre rörelser.
Men Naos 700 är lättare än M90'n så jag är väl på väg till en reumatism-fri framtid

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konditorn7:

Hej!
Har tröttnat på min nuvarande datormus Corsair m90 då scroll-hjulet krånglar och högra musknappen är på tok för känslig enligt mig.

Undrar därför om det finns några som har Mionix Naos 7000 och kan rekommendera den?

Eftersom Corsair m90 är så pass tung (ca 160 gram) så vill jag fortsätta ha en tung mus. Därför tror jag att Naos 7000 på ca 147 gram kan vara passande. Om vikten nu stämmer.

De enda recensionerna jag hittar på musen är hos Inet; https://www.inet.se/produkt/6606887/mionix-naos-7000-gaming-mouse-mionix-sargas-400-mousepad-pa-kopet-varde-190kr
Men jag vill höra mer!

Kort och gott vad jag vill veta:
Är högerklicken "lös" eller finns det motstånd i den? Väger musen något? (Tycker Razer Imperator var för lätt)

Har inte tillgång till att åka till någon större butik och testa musen, men har känt och klämt på de flesta under 2013.
Köpte mig en Logitech g500s, men som jag bytte tillbaka då hårdvaran i musen gav ifrån sig ett högfrekvent, tjutande ljud.

Tack på förhand!

Tjenare!

Har själv en Mionix Naos 5000. Jag kan inte intyga för de nyare då de tydligen har tagit bort viktsystemet, men resten är den samma (Förutom denna har lägre DPI)

Jag tycker denna mus är "halvlätt" utan vikter men den är inte så lätt som Razer Imperator (Vad jag själv minns)

Programvaran fungerar riktigt bra och den är en av de skönaste möss jag har haft.

Högerklicken är ganska "lös" om man kan säga så, det finns såklart ett motstånd men inget stort.

Hoppas detta gav lite insyn

Skulle du vilja ha en Naos 5000 så har tydligen Siba kvar http://www.siba.se/product/10541340/naos-5000

Visa signatur

DATOR | Chassi: H440 | Moderkort: HERO VII | Processor: 4790k | Kylning: H100i | SSD: Samsung 850 Pro 128+256Gb | HDD: WD Black 3TB | Grafikkort: 970 MSI Gaming SLI | RAM: 16Gb HyperX Fury 1600MHz | Nätagg: EVGA Supernova G2 1000W |
KRINGUTRUSTNING | Skärm: ROG Swift PG278Q | Mus: Func MS-3² | Tangentbord: MadCatz S.T.R.I.K.E 7 | Headset: O2+ODAC - HD650 | Mikrofon: Blue Spark Digital |

Permalänk
Skrivet av FellaNNN:

Tjenare!

Har själv en Mionix Naos 5000. Jag kan inte intyga för de nyare då de tydligen har tagit bort viktsystemet, men resten är den samma (Förutom denna har lägre DPI)

Jag tycker denna mus är "halvlätt" utan vikter men den är inte så lätt som Razer Imperator (Vad jag själv minns)

Programvaran fungerar riktigt bra och den är en av de skönaste möss jag har haft.

Högerklicken är ganska "lös" om man kan säga så, det finns såklart ett motstånd men inget stort.

Hoppas detta gav lite insyn

Skulle du vilja ha en Naos 5000 så har tydligen Siba kvar http://www.siba.se/product/10541340/naos-5000

Super, tack för infon om Naos 5000!

Tror det blir ett köp på Naos 7000 om ingen annan har någon invändning här snart.

Tycker att majoriteten av alla möss av någon anledning har en lösare högerklick.
Har på min nuvarande m90 satt fast en papperslapp under "springan" tillsammans med lite häftmassa för att få lite mer motstånd. Kunde inte ens slappna av i handen utan att jag råkade högerklicka över hela skärmen så fort jag flyttade på musen, haha.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Medlem

Att högerklick på ergonomiska möss brukar vara lättare är för att både själva knappens plast och placeringen utav brytaren varierar mot vänsterklick. Har du en ambidextriös mus så är de samma.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Skrivet av Breddas:

Att högerklick på ergonomiska möss brukar vara lättare är för att både själva knappens plast och placeringen utav brytaren varierar mot vänsterklick. Har du en ambidextriös mus så är de samma.

Det låter inte helt omöjligt. Hittar inget på google om något sådant tyvärr, annars skulle det vara bra och kunna se vilka som använder sig av olika switchar.

Då råkar inte ha någon erfarenhet av Naos 7000? Så att du har en Naos 3200, men de skiljer sig kanske på tog för mycket för att kunna jämföras?
Eller har du tips på någon mus med en "trög" högerklick? Helst i ergonomisk form då

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Medlem

Påtal om ambidextriös så är ju Mionix Avior 8200 en riktigt skön mus faktiskt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1774542 Knapparna är väldigt bra på den, och som Breddas säger så är det samma "klick" Ligger väldigt skönt i handen tycker jag

Permalänk
Medlem

Zowie EC EVO har hårdare klick än dom flesta andra möss om man är ute efter det.
Huano switcharna ger tydligare feedback men är även hårdare än omron som dom flesta andra använder.

Vissa älskar dom, vissa tycker dom är för hårda.

Sen skiljer det i hårdhet mellan samma switchar också, handlar mycket om hur man byggt upp allt innuti. Razer har ofta lättare klick än många andra.

Naos 7000 är i övrigt en ok mus med en bra sensor.

Om man nu gillar dom mycket större mössen

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

Påtal om ambidextriös så är ju Mionix Avior 8200 en riktigt skön mus faktiskt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1774542 Knapparna är väldigt bra på den, och som Breddas säger så är det samma "klick" Ligger väldigt skönt i handen tycker jag

Okej, har dock tänkt att köra på Inet's kampanj här. Där man för med en musmatta, gäller bara 7000 serien

Skrivet av JimmieSan:

Zowie EC EVO har hårdare klick än dom flesta andra möss om man är ute efter det.
Huano switcharna ger tydligare feedback men är även hårdare än omron som dom flesta andra använder.

Vissa älskar dom, vissa tycker dom är för hårda.

Sen skiljer det i hårdhet mellan samma switchar också, handlar mycket om hur man byggt upp allt innuti. Razer har ofta lättare klick än många andra.

Naos 7000 är i övrigt en ok mus med en bra sensor.

Om man nu gillar dom mycket större mössen

Okej, vart kan man hitta information om vilka tillverkare som använder vilka switchar? Eller är det sådant man får leta fram på egen hand hos tillverkarnas egna hemsidor?

Haha, razer skriver ju på deras hemsida att man bara ska behöva "tänka" för man ska trycka för att musknappen ska aktiveras. Så kan tänka mig att de har något lösare switchar.

Tack för infon i alla fall!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Medlem

Blev det en Naos 7000? Jag söker också erfarenheter och åsikter på den.

Har använt en Zowie EC2 eVo ca. 1½ år och har varit nöjd, men nu har finishen flagnat bort från stora delar och scrollhjulet fungerar sämre nedåt än uppåt så kommer att byta ut den. Har fastnat för Naos 7000 eftersom jag använder palm grip, materialen ser vettiga ut på bild etc och sensorn skall vara bra. Men en såpass dyr mus skulle ju gärna få hålla lite längre också, och då menar jag just att ytan inte börjar lossna etc. Är medveten om att den inte funnits länge på marknaden men min Zowie började se rätt så blank ut på vissa ställen rätt fort vilket ju är en varningklocka.

Permalänk

Varför vill man ha en optisk LED och inte laser som Mionix 8200? En fantastisk mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikegnorp:

Varför vill man ha en optisk LED och inte laser som Mionix 8200? En fantastisk mus.

För att säkerställa att man inte sitter med inbyggd acceleration i sensorn. Nu är jag förstås ingen professionell FPS spelare och skulle kanske inte ens märka en gnutta av det, men jag kör hellre optiskt. Naos 7000 är lite billigare dessutom. Men jag är medveten om att Mionix säger att de fixat accelerationen i sensorn som finns i 8200.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikegnorp:

Varför vill man ha en optisk LED och inte laser som Mionix 8200? En fantastisk mus.

Varför vill man ha en sämre sensor är bättre fråga.

Permalänk
Skrivet av Wh1sp:

Blev det en Naos 7000? Jag söker också erfarenheter och åsikter på den.

Har använt en Zowie EC2 eVo ca. 1½ år och har varit nöjd, men nu har finishen flagnat bort från stora delar och scrollhjulet fungerar sämre nedåt än uppåt så kommer att byta ut den. Har fastnat för Naos 7000 eftersom jag använder palm grip, materialen ser vettiga ut på bild etc och sensorn skall vara bra. Men en såpass dyr mus skulle ju gärna få hålla lite längre också, och då menar jag just att ytan inte börjar lossna etc. Är medveten om att den inte funnits länge på marknaden men min Zowie började se rätt så blank ut på vissa ställen rätt fort vilket ju är en varningklocka.

Ja! Det blev ett köp. Ursäktar för ett sent svar.

Den är riktigt bekväm, självklart tog det någon dag för att vänja sig. Men är helnöjd just nu.
Materialet är bra och håller sig än så länge fint. Beläggningen på musen verkar tåla svett och smuts bra också.
Har inga problem med dpi'n eller så heller.
Har bara haft musen i 1 månad nu, så det är svårt om musen håller på lång sikt, men det tror jag att den gör

Om jag måste klaga på något, så är det att de satt ett klistermärke runt sensor-hålet under musen. Där fastnar det gärna damm de första veckorna som gjorde att sensorn betedde sig lite "hoppigt", plockade dock bort dammet och har inte upplevt problemet igen.

Hittade en grym sida som går in på detaljer här:
http://www.tweaktown.com/reviews/6019/mionix-naos-7000-optical-gaming-mouse-review/index5.html.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

Varför vill man ha en sämre sensor är bättre fråga.

På vilket sätt är den sämre?
Lägre dpi? Kommer aldrig någonsin använda mig utav 7000 dpi.

Optisk och laser har lika bra tracking nu för tiden också, skillnaden är att laser-möss föredrar en hård musmatta om jag inte misstar mig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |