Snabbtest: Battlefield 4 med AMD Mantle

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Mina GPUr flaskar i 6000x1080, inte CPU

4st var det nu va? Såg en ovanligt lång EVGA brygga på Swerigs i veckan.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av simee:

tror inte Nvidia kommer köra på mantel då AMD har gjort programmet, tror snarare på att Nvidia försöker göra något eget istället. och även om dom skulle använda sig av mantel så är dom inte klara imorgon precis då mantel är skrivet för gpuer med GNC arkitektur.

Istället för att skapa ett tredje jul vore det väl bättre för både Nvidia och MS att gå ihop och förbättra DX? Win Win för båda.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojan007:

Ja samma pris har dom också! (Ej sarkastisk)

Det skiljer några hundralappar mellan en 4670k och en Fx 8350,
http://www.inet.se/produkt/5310053/intel-core-i5-4670k-3-4-gh... Webbpris: 1 769 kr
http://www.inet.se/produkt/5308711/amd-fx-8350-8-4-0ghz-black... Webbpris: 1 569 kr

Intel alternativet är betydligt starkare och X87 styrkretsen är också 10ggr bättre.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Att Nvidia skulle göra ett eget API är nog det sämsta som kan hända enligt mig.

Bättre om MS förbättrar DX istället. Ett tredje API skulle suga pung. Ursäkta språket

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tobbbe__:

4st var det nu va? Såg en ovanligt lång EVGA brygga på Swerigs i veckan.

Haha det såg du

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Gjorde ett försök i helgen att läsa på lite kring Mantle, men finns inget vettigt att läsa mer än buzzwords och så kommer nog vara fallet fram till dess att Mantle SDK släpps senare i år. Men hittade lite annat intressant.

Det är inte bara möjligt att motsvarande teknik kommer till nVidia-korten, faktum är att just möjligheten att få direktaccess till GPU-jobbkön (vilket man får med Mantle och är den stora orsaken till att "draw call overhead" är mycket lägre) redan finns för nVidia kort och har funnits sedan 2011.

Problemet? Det kräver att man kör OpenGL + det kräver en icke-standard utökning (att göra utökningar till OpenGL är dock en standard feature). Frågan är bara varför AMD inte gjort en liknande utökning om de nu ser DX som ett så stort problem. OpenGL är, till skillnad från Mantle, ett standard API som redan stöds i Windows, Linux, OSX, iOS och Android + OpenGL kontrolleras av en oberoende part, Khronos Group.

Du fick svar på den frågan i den andra stora tråden om Mantle: #14353275

Enligt AMD är det önskemål från utvecklarna. Sen om det stämmer eller inte återstår att se men bevisligen har AMD samarbetat rätt mycket med Dice/EA så de verkar ju ha någon sorts verklighetsförankring. Det spelar ju ingen större roll om ett API är bra om ingen vill använda det för det finns väl en vettig anledning till att det är så ovanligt med OpenGL. Senaste förklaringen jag fick var att det är mycket lättare att skriva till DirectX.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Att det är instabilt och har en del problem kan jag leva med då det är en beta, men med tanke på hur mycket hype det har varit så är jag ändå besviken, det är knappast någon revolution vi talar om, visst man lyckas slå DirectX som bygger på fem år gammal teknik men det är inget som kommer ändra mitt sett att se på gaming direkt.

Vet att det är som att svära i kyrkan men jag är nöjd med DirectX, väldigt stabilt och inarbetat men kan givetivs bli bättre.

Permalänk
Medlem

DirectX är död. länge leve Mantle.

Exakt så kommer det att vara inom några år.

Och alla kommer att köra på Mantle, tillverkare som användare.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd

Wow, ni testar AMD 6800K som inte har stöd för Mantle, utav någon anledning, men ni låter bli att pröva den helt nya Kaveri med GCN 1.1 som har stöd för XDMA och Mantle, varför?

Blev riktigt besviken när man inte såg den senaste APUn i detta test, särskilt då APUs är AMDs trumfkort och vad dom lägger ner mest resurser på, det är ju framförallt i konfigurationer som en ensam 7850K eller 7850K med ett annat GCN 1.1 kort som Mantle verkligen fungerar riktigt bra.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Problemet? Det kräver att man kör OpenGL + det kräver en icke-standard utökning (att göra utökningar till OpenGL är dock en standard feature). Frågan är bara varför AMD inte gjort en liknande utökning om de nu ser DX som ett så stort problem. OpenGL är, till skillnad från Mantle, ett standard API som redan stöds i Windows, Linux, OSX, iOS och Android + OpenGL kontrolleras av en oberoende part, Khronos Group.

Så DX är inte ett stort problem när det kontrolleras av Microsoft genom monopol på marknaden och dessutom har uppenbara prestandabrister? Oavsett om det blir med OpenGL eller Mantle så är det bra med konkurrens. Microsoft lär med all sannolikhet släppa en uppgradering på DirectX som fixar en del av prestandaproblemen. Men man kommer säkert tvingas uppgradera till Windows 8.x för att få det.

I övrigt tror jag Valve och SteamOS gör att OpenGL kommer få större fotfäste framöver. Hur bra Steam Machines lyckas vet jag inte, men det vore väldigt bra för marknaden (spel på PC) att utvecklas i en snabbare takt än Microsoft är intresserad av.

Det har sedan innan Mantle släpptes redan påvisats att Linux med OpenGL kan få fina prestandafördelar över Windows/DirectX.
http://blogs.valvesoftware.com/linux/faster-zombies/

Permalänk

Helt grymma resultat från mantle! Nästan 60fps mer i medium är helt otroligt från samma hårdvara! Och detta är bara början, BF4 är inte utvecklat från grunden för mantle som tex star swarm demon var där man kunde få dubbla prestandan.

Visar tydligt hur uselt directx är idag. Nu kan M$ dra åt skogen med sina tvångsuppgraderingar för att kunna köra senaste spelen! Tack för det AMD och DiCE!

Dålig tajming att inte för så länge sedan bytt till nvidia kort.. men jag ser ett 290X uppenbara sig framför mig i en nära framtid

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Är väl bara en tidsfråga innan nVidia kommer med något motsvarande. Om spelutvecklarna nu ska göra sina spel kompatibla med DirectX och Mantle så kan de lika bra göra sina spel kompatibla med något annat och Mantle. Sen kan man skippa DirectX helt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

Du fick svar på den frågan i den andra stora tråden om Mantle: #14353275

Enligt AMD är det önskemål från utvecklarna. Sen om det stämmer eller inte återstår att se men bevisligen har AMD samarbetat rätt mycket med Dice/EA så de verkar ju ha någon sorts verklighetsförankring. Det spelar ju ingen större roll om ett API är bra om ingen vill använda det för det finns väl en vettig anledning till att det är så ovanligt med OpenGL. Senaste förklaringen jag fick var att det är mycket lättare att skriva till DirectX.

Och enligt Tim Swaney och John Carmack så är det mest för att AMD tror att man faktiskt kan lyckas med att lansera en teknik som binder även PC-spel till deras teknik, inte en helt orimlig tanke från AMDs sida med tanke på att man har en GCN GPU i både PS4 och XBO.

Tvivlar inte en sekund på att utvecklarna i vissa lägen vill ha den kontroll Mantle ger, men frågan är om det man verkligen frågar efter är en teknik som kontrolleras från ett företag som är en direkt konkurrent till de andra GPU-tillkverkarna (som därför knappast kommer stödja Mantle även om det blir möjligt i framtiden, rent tekniskt) och som bara stödjer den senaste GPU arkitekturen från tillverkaren (något som ger ~10% marknadsandel sett till steam HW tracker).

Och om nu AMD tänker helt öppna upp Mantle, varför gjorde man då inte redan från början en extension till OpenGL istället då man redan stödjer detta API + det är ett öppet API som stöds av alla idag populära OS på PC, pekplattor och telefoner. Enligt både nVidia och Carmack så når man ungefär samma prestandaboost för "draw calls" i OpenGL (med extensioner) som med Mantle. Och det trots att OpenGL inte lägger lika mycket av jobbet i knät på spelmotorutvecklarna som Mantle gör.

Själv spelar jag inte på något annat än konsol (och spelar knappt där heller, för lite tid ), så för mig kvittar det om man kör DX, OGL eller Mantle på PC. Men är det inte rätt uppenbart att AMD pushar Mantle för att det skulle ge dem en stor fördel då tekniken är helt designat utifrån GCN, man kanske kan få samma fördel med OGL men då får man ingen fördel över nVidia/Intel när det kommer till utformningen av APIet.

Så svårt kan det inte vara att använda OpenGL med tanke på att alla 3D-spel på iOS och Android använder OpenGL ES samt de spel som portats till OSX/Linux kör OpenGL. Att OpenGL har det svårt på Windows är dels en effekt av att DX under lång tid har varit riktigt bra, dels att Microsoft aktivt saboterade för OpenGL genom att ta bort stödet för OpenGL ur Windows (så nVidia/ATI på den tiden fick göra hela implementationen om de ville stödja APIet). Microsoft var också duktiga på att skapa verktyg som underlättade för DX-användare. Tyvärr så har AMD (och tidigare ATI) haft mycket sämre drivrutiner för OpenGL jämfört med nVidia, det lär ju inte ökat aptiten för att pusha OpenGL i stället för att pusha ett icke-standard API som man själv helt kontrollerar.

Edit: läste igenom AMDs FAQ kring Mantle. Deras svar på varför de inte gjorde en OpenGL extension känns lite konstruerad, undrar om inte detta ligger närmare sanningen?
"We never managed to figure out how to write a good OpenGL driver, so pushing that API was never an option."

Kanske låter lite negativ, men det kommer nog av att jag rätt ofta jobbat med APIer från diverse SoC-tillverkare där man alltid förklarat hur mycket alla standard APIer inte duger och deras SDK kommer ta över världen. I verkligheten är det ytterst sällan som dessa SDKer överlever speciellt länge, om de verkligen innehöll något vettig så kommer funktionen anmanas som standardfunktion(er) på ett eller annat sätt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m86s:

Wow, ni testar AMD 6800K som inte har stöd för Mantle, utav någon anledning, men ni låter bli att pröva den helt nya Kaveri med GCN 1.1 som har stöd för XDMA och Mantle, varför?

Blev riktigt besviken när man inte såg den senaste APUn i detta test, särskilt då APUs är AMDs trumfkort och vad dom lägger ner mest resurser på, det är ju framförallt i konfigurationer som en ensam 7850K eller 7850K med ett annat GCN 1.1 kort som Mantle verkligen fungerar riktigt bra.

MVH

Observera att det handlar om ett snabbtest. Den integrerade grafikdelen i A10-6800K testades inte utan det är med ett R9 290X.

Tester med Kabini och dess integrerade grafikdel blir säkert aktuellt framöver. I dagsläget har vi ändå bara det inpatchade stödet för BF4 samt Star Swarm men fler titlar med stöd kommer dyka upp framöver och då kommer utförligare tester publiceras.

Permalänk
Medlem

lirade idag för första gången med Mante... och det är MYCKET lovande. inte helt problemfritt än, men har höga förhoppningar.

Phenom II 955BE @ 4Ghz
7970 Ghz Ed. (enl. AMD/DICE så var Mantle inte ens särskilt optimerat för dessa kort än?)
8GB RAM

1920x1080 @ Medium

På fyllda 64p server så upplevde jag fluktuerande prestanda förr, förmodligen runt 30-60fps med 40-ish medel. Funkar bra större delen av tiden, men jobbigt när det skiftar och dippar. Än värre var det på vissa banor, t.ex. Hainan

Med Mantle så är det konstant 60+ har inga exakta siffror, men betydligt bättre och jämnare utan en massa dips under 40fps.

Problemet jag har, tyvärr, är korta laggspikar på någon sekund som sker med några minuters mellanrum. Ganska störande, och mycket värre i fordon (rör sig snabbt) än på fot. Hoppas det fixas

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om ett nytt API som Mantle är bra egentligen. Kan minnas fel, det va rätt länge sen. Men allt va inte guld och gröna skogar när det va kamp mellan glide/opengl/dx, eller vad dom nu hette. På 3dfx/voodo tiden när man hade ett 2d grafikort+3d kort. En del titlar va en pina att få bra spelupplevelse med.

Ber om ursäkt om det är lite luddigt skrivet. Ni som har åldern inne och lirade PC spel på den tiden kanske förstår va jag syftar på

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paer86:

Är Mantle open source? Vore häftigt om AMD gjorde ett samarbete med Valve och Steam Machines

Är inte steam machines låsta till nvidia?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Fattar inte att inte sweclockers gör test med CF i detta läget?

Hur kan de inte ha två stycken 290x att använda i tester efter så lång tid?

Jag fick en helt enorm fps-boost av de mantle-tester jag gjort, skulle vara kul att se att det inte bara gäller mig.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se grafer för CPU användningen med DirectX kontra Mantle, men jag gissar på att den överlag är mycket lägre med Mantle aktiverat.

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

Är inte steam machines låsta till nvidia?

Nope, däremot har de inte tillkännagivit några AMD-baserade steam machines än. Men de har gjort uttalanden om att det ska komma.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nautilus011:

Jag vet inte om ett nytt API som Mantle är bra egentligen. Kan minnas fel, det va rätt länge sen. Men allt va inte guld och gröna skogar när det va kamp mellan glide/opengl/dx, eller vad dom nu hette. På 3dfx/voodo tiden när man hade ett 2d grafikort+3d kort. En del titlar va en pina att få bra spelupplevelse med.

Ber om ursäkt om det är lite luddigt skrivet. Ni som har åldern inne och lirade PC spel på den tiden kanske förstår va jag syftar på

Dock var Glide proprietärt och låst till 3DFX. Nu återstår det ju att se hur långt Mantle når och om AMD nu öppnar upp API't helt framöver men förutsättningarna ser bättre ut denna gång.

Skrivet av WoG:

Fattar inte att inte sweclockers gör test med CF i detta läget?

Hur kan de inte ha två stycken 290x att använda i tester efter så lång tid?

Jag fick en helt enorm fps-boost av de mantle-tester jag gjort, skulle vara kul att se att det inte bara gäller mig.

Mantle stödjer i dagsläget inte CF med de drivare som släppts för press och användare. Det kommer framöver när det är mer aktuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twidash:

med ips panel?

Skrivet av Boozfob:

Rätt säker, ja
den jag har är inte IPS men rätt säker på att jag såg IPS när jag sklulle köpa den här
Är inte tex catleapen IPS? (Kolla ebay)

edit : http://www.ebay.com/itm/New-YAMAKASI-Catleap-Q270-2B-Extreme-...

Min 2560x1440 samsung (qnix) PLS går inte alltid stabilt i 120Hz, extremt känslig för störningar (misstänker jag).
Annars är den kalibrerad och körs i 96Hz dagligen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hmm microstutter, instabilitet och den gamla klassiska fps dimman gör ett återintåg, klassiskt amd.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av m86s:

Wow, ni testar AMD 6800K som inte har stöd för Mantle, utav någon anledning, men ni låter bli att pröva den helt nya Kaveri med GCN 1.1 som har stöd för XDMA och Mantle, varför?

Blev riktigt besviken när man inte såg den senaste APUn i detta test, särskilt då APUs är AMDs trumfkort och vad dom lägger ner mest resurser på, det är ju framförallt i konfigurationer som en ensam 7850K eller 7850K med ett annat GCN 1.1 kort som Mantle verkligen fungerar riktigt bra.

MVH

Testet kördes ju dock med 290x, jag antar att Sweclockers valde 6800k för att ge en fingervisning om hur mycket äldre processorer gynnas (6800k har väl liknande prestanda som en Phenom II X4)

Vi kan nog förvänta oss fler tester när drivrutinen stöder Crossfire och har full prestanda på HD 7000-serien

Man kan väl anta att nästa "stora" uppdatering av DirectX och OpenGL kommer att minska CPU-overhead, men jag hoppas att nuvarande kort kommer få stöd för det (likt hur DX11 API:t stöder DX10/10.1-kort men utan de hårdvaruspecifika funktionerna). Mantle visar ju hur mycket prestanda som går går förlorad redan nu

Permalänk
Medlem

Jag förvånas av att spelet fortfarande kraschar för så många. Jag har inte haft en krasch inne i spelet(multiplayer) sedan någon uppdatering i december och inte heller i Mantle-läget. Totalt rör de sig om cirka 100 speltimmar utan stabilitetsproblem. Undrar om det förutom system som helt enkelt inte är helt stabila (överklockning av CPU och fabriksklockade grafikkort som inte håller under press) finns något i ljuddelen som gör att kanske maskiner med vissa ljudkort typ moderkorts-vaniljtypen kan leda till krascher. (Sound Blaster Z, Windows 7 här)

Visserligen har jag bara spelat kanske fem timmar i Mantle-läget så det kommer väl fullt möjligt en krasch så småningom beroende på något fel i koden eller den synnerligen beta-klassade drivrutinen. Men kraschar det upprepade gånger på en maskin även i DirectX 11 -läget nu så skulle jag bli misstänksam snarare än att bara anta att det är spelet självt. Ett spel i framkant som detta pressar ett system på ett helt annat sätt än belastningsprogram kan, och utan någon slags frame limiter påslagen kan det pressas ännu mer i Mantle-läget eftersom en större del av en processorns resurser fanktiskt kan användas. Testar jag utan VSync så går både CPU och GPU varmare än förut, vilket är naturligt.

Nog om det. Förutom hitching-problemet som här uppstår mest i början på en spelrunda och att Mantle-läget inte verkar köra triple buffering med VSync på, så är det subjektivt för mig ett stort lyft i flera av de största banorna för 64-spelare. Exempelvis i Siege of Shanghai finns det områden som annars är starkt processorbegränsade även med en hyfsat i5-3570k i 4GHz, som i Mantle-läget flyter på hur bra som helst i stadig 70Hz jämfört med att annars dippa neråt 40. Det är en mycket större förbättring av spelets processorberoende än jag vågade hoppas på. Tidigare körde jag med geometri-påverkande inställningar som Mesh Quality och Terrain Quality på Low för att undvika dipparna. (Flytet i grafiken är allt i multiplayer.) Nu kan jag köra på High utan problem. (grafikkortet är ett R9 290)

Permalänk
Medlem

Så om man ska få ut dom lovade 45 procenten så ska man köra på medium, är därför man ska ha mantel för att kunna köra på medium

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Problemet? Det kräver att man kör OpenGL + det kräver en icke-standard utökning (att göra utökningar till OpenGL är dock en standard feature). Frågan är bara varför AMD inte gjort en liknande utökning om de nu ser DX som ett så stort problem. OpenGL är, till skillnad från Mantle, ett standard API som redan stöds i Windows, Linux, OSX, iOS och Android + OpenGL kontrolleras av en oberoende part, Khronos Group.

Jag vill minnas att jag läste [någonstans] att AMD ville bygga nytt istället för att lappa existerande lösningar med extensions. Det är uppenbart att AMD har planer för Mantle.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robbankentor:

Är inte steam machines låsta till nvidia?

Nej? Du kan köpa Steam machines med AMD processorer och AMD grafikkort om du vill (enligt tillverkna då).

Skrivet av femkantig:

hmm microstutter, instabilitet och den gamla klassiska fps dimman gör ett återintåg, klassiskt amd.

Okej. Trollalert.

PS. Dice har gått ut och erkänt att dimman är ett bugg från deras sida så det är inte från AMDs sida.

Skrivet av Zyriak:

Att det är instabilt och har en del problem kan jag leva med då det är en beta, men med tanke på hur mycket hype det har varit så är jag ändå besviken, det är knappast någon revolution vi talar om, visst man lyckas slå DirectX som bygger på fem år gammal teknik men det är inget som kommer ändra mitt sett att se på gaming direkt.

Vet att det är som att svära i kyrkan men jag är nöjd med DirectX, väldigt stabilt och inarbetat men kan givetivs bli bättre.

Mantle kan bara bli bättre medan Microsoft mer eller mindre stannat helt upp med DX. Det är bara bra om man har två aktörer på marknaden.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Wall of text

Du har nog helt rätt i att AMD vill tjäna på synergin man får av den nya konsol generationen, men det är väl ganska genialiskt ?

Istället för att skapa open gl extensions så skriver men ett api som har mycket gemensamt med den teknik spelutvecklare kommer jobba med nya generationens spel för konsolerna.

Det blir enklare och billigare för spelutvecklare för cross-title development, plus att AMD intialt tjänar mest på det.
Gillar denna affärs etik väldigt mycket mer än den som Nvidia för, dvs man utnyttjar de fördelar man har, t.ex. synergin med de nya konsolerna men man låser inte ut konkurrenterna med proprietära tekniker.

Det är också sant att den är optimerad för GCN, betyder dock inte att Nvidia/Intel kan göra en egen mantle driver som fungerar bra emot deras arkitekturer. AMD säger själva att Mantle är byggt för att kunna stöjda andra arkitekturer än GCN (vore dumt att låsa ett API enbart för GCN även för deras egen del, då de kommer ju byta arkitekturer framåt med).

" ...our intention is for Mantle, or something that looks very much like it, to eventually become an industry standard applicable to multiple graphics architectures and platforms.​"

De har även sagt att de vill överväger att lämna över ägandeskapet till Khronos Group, så även om det ursprungligen är utvecklat av AMD så kommer de inte styra det.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

hmm microstutter, instabilitet och den gamla klassiska fps dimman gör ett återintåg, klassiskt amd.

Av allt att döma av kommentaren så önskar du nog ett AMD grafikkort. Varför? Du har inte sett slutversionen och du drar redan den slutsatsen? Klassisk kommentar på ett forum skulle jag säga.
Jag hoppas i alla fall du har fel. Även om det kanske dröjer år innan det fungerar perfekt. Men jag tycker det vore konstigt om du sa emot att få bättre prestanda om vi nu skulle säga det fungerar bra och inte baserar fakta på tidigare erfarenheter eller en beta version. Dessutom så vem vill köra DX och tvingas till en massa onödiga saker på en rätt så föråldrad teknik? Bara för att den gör sitt jobb men det finns mer att hämta? Se på när spelkonsolerna styr grafiska gränsen för pc-spel.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd