Snabbtest: Battlefield 4 med AMD Mantle

Permalänk
Inaktiv

blah sitter man såklart med nvidiagrafik och ett FX8350 som verkar vara processorn som påverkas absolut mest! Skulle gissat att det var så pga. den begränsade ram bandbredden, men undrar bara hur den enklare amd processorn fick en lägre procentuell boost?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

lirade idag för första gången med Mante... och det är MYCKET lovande. inte helt problemfritt än, men har höga förhoppningar.

Phenom II 955BE @ 4Ghz
7970 Ghz Ed. (enl. AMD/DICE så var Mantle inte ens särskilt optimerat för dessa kort än?)
8GB RAM

1920x1080 @ Medium

På fyllda 64p server så upplevde jag fluktuerande prestanda förr, förmodligen runt 30-60fps med 40-ish medel. Funkar bra större delen av tiden, men jobbigt när det skiftar och dippar. Än värre var det på vissa banor, t.ex. Hainan

Med Mantle så är det konstant 60+ har inga exakta siffror, men betydligt bättre och jämnare utan en massa dips under 40fps.

Problemet jag har, tyvärr, är korta laggspikar på någon sekund som sker med några minuters mellanrum. Ganska störande, och mycket värre i fordon (rör sig snabbt) än på fot. Hoppas det fixas

dessa lag spikar du pratar om har ja nu oxå i mantle och i DX , nåväl spelet är i slutfasen av beta så det kommer säkert fixas efter de andra mer grövre buggarna fixats

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Och enligt Tim Swaney och John Carmack så är det mest för att AMD tror att man faktiskt kan lyckas med att lansera en teknik som binder även PC-spel till deras teknik, inte en helt orimlig tanke från AMDs sida med tanke på att man har en GCN GPU i både PS4 och XBO.

Tvivlar inte en sekund på att utvecklarna i vissa lägen vill ha den kontroll Mantle ger, men frågan är om det man verkligen frågar efter är en teknik som kontrolleras från ett företag som är en direkt konkurrent till de andra GPU-tillkverkarna (som därför knappast kommer stödja Mantle även om det blir möjligt i framtiden, rent tekniskt) och som bara stödjer den senaste GPU arkitekturen från tillverkaren (något som ger ~10% marknadsandel sett till steam HW tracker).

Och om nu AMD tänker helt öppna upp Mantle, varför gjorde man då inte redan från början en extension till OpenGL istället då man redan stödjer detta API + det är ett öppet API som stöds av alla idag populära OS på PC, pekplattor och telefoner. Enligt både nVidia och Carmack så når man ungefär samma prestandaboost för "draw calls" i OpenGL (med extensioner) som med Mantle. Och det trots att OpenGL inte lägger lika mycket av jobbet i knät på spelmotorutvecklarna som Mantle gör.

Själv spelar jag inte på något annat än konsol (och spelar knappt där heller, för lite tid ), så för mig kvittar det om man kör DX, OGL eller Mantle på PC. Men är det inte rätt uppenbart att AMD pushar Mantle för att det skulle ge dem en stor fördel då tekniken är helt designat utifrån GCN, man kanske kan få samma fördel med OGL men då får man ingen fördel över nVidia/Intel när det kommer till utformningen av APIet.

Så svårt kan det inte vara att använda OpenGL med tanke på att alla 3D-spel på iOS och Android använder OpenGL ES samt de spel som portats till OSX/Linux kör OpenGL. Att OpenGL har det svårt på Windows är dels en effekt av att DX under lång tid har varit riktigt bra, dels att Microsoft aktivt saboterade för OpenGL genom att ta bort stödet för OpenGL ur Windows (så nVidia/ATI på den tiden fick göra hela implementationen om de ville stödja APIet). Microsoft var också duktiga på att skapa verktyg som underlättade för DX-användare. Tyvärr så har AMD (och tidigare ATI) haft mycket sämre drivrutiner för OpenGL jämfört med nVidia, det lär ju inte ökat aptiten för att pusha OpenGL i stället för att pusha ett icke-standard API som man själv helt kontrollerar.

Edit: läste igenom AMDs FAQ kring Mantle. Deras svar på varför de inte gjorde en OpenGL extension känns lite konstruerad, undrar om inte detta ligger närmare sanningen?
"We never managed to figure out how to write a good OpenGL driver, so pushing that API was never an option."

Kanske låter lite negativ, men det kommer nog av att jag rätt ofta jobbat med APIer från diverse SoC-tillverkare där man alltid förklarat hur mycket alla standard APIer inte duger och deras SDK kommer ta över världen. I verkligheten är det ytterst sällan som dessa SDKer överlever speciellt länge, om de verkligen innehöll något vettig så kommer funktionen anmanas som standardfunktion(er) på ett eller annat sätt.

Klart de siktar på vendor lock in i början men det har ju potential. Problemet med OpenGL är ju att ingen vill använda det och det kan ju vara så enkelt att det är gamla fördomar även från utvecklarnas sida. Kronos har ju varit ganska duktiga på att skjuta sig i fötterna med OpenGL förr. Kan även tänka mig att det var lättare att utveckla det under eget.

Ska jag vara ärlig så ser jag inte riktigt den stora skillnaden mellan det de gjort nu och en extension till OpenGL. Det hade fortfarande krävts ändringar från Intel och Nvidia så huruvida det hade lyckats hade berott mycket på om de ville vara med. Alltså samma ganska exakt där vi står nu fast de hade haft en betydligt sämre utgångspunkt för PR och PR är viktigt. Kan man inte sälja in något till konsument och utvecklare så kommer det inte användas. Se Nvidias tillägg till OpenGL som du själv pratar om. Om det nu är så bra, varför använder ingen det? Antagligen för att det inte är lika lätt att sälja.

Sen beror ju framtiden på hur öppet det faktiskt är i praktiken och om de får med sig Nvidia tillslut. Om de lämnas över det till OpenGL kanske det blir vanligare eller så blir det misskött och dör ut. Ryktet säger ju att lågnivå API i Xbox One ska vara snarlikt Mantle vilket också talar för en större spridning då många spel portas mellan plattformarna. Har man redan skrivit koden mot Xbox och det är enkelt att slänga på stöd för Mantle så känns det ju som att många kommer göra det. Om inte annat för att dra lite PR. Skulle gissa på att AMD inte är sena att kasta lite pengar på större titlar för att hjälpa till. Som Nvidia gör med större spel som använder PhysX. Sony har till exempel en ingenjör från Nvidia på plats på kontoret vars uppgift är att fixa PhysX i Planetside 2. Sen att de har fungerat skit är en annan femma.

Hur som helst känns det lite meningslöst att gissa vad som händer baserat på den totala avsaknaden av information vi har nu. AMD har visat en demonstration och det presterar ganska exakt som de siffror vi sett tidigare. Alltså 10-20 % för det flesta och upp till 50 % för vissa specifika fall. Fram tills de släpper SDK och mer information så kan vi bara vänta. Jag tror dock att det har en reell chans att bli något om det sköts bra och om Nvidia antingen sväljer stoltheten eller tvingas svälja stoltheten. För om inte Nvidia och Intel hakar på av en eller annan anledning så kommer det dö ut ganska snart igen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Dock var Glide proprietärt och låst till 3DFX. Nu återstår det ju att se hur långt Mantle når och om AMD nu öppnar upp API't helt framöver men förutsättningarna ser bättre ut denna gång.

Mantle stödjer i dagsläget inte CF med de drivare som släppts för press och användare. Det kommer framöver när det är mer aktuellt.

Eh? Vad snackar du om? De är inte färdigoptimerat för CF, men Dice har redan fiixat så CF fungerar. Hur förklarar du annars att jag får 120+ minium fps på ultra preset? Med ett 290x?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Mina GPUr flaskar i 6000x1080, inte CPU

Huga, blir du inte vindögd! Men det är klart, snackar vi den upplösningen så förstår jag att gpuerna flaskar, tänkte mig att du körde ngn värsting 1440p skärm med med många många hertz.

Skrivet av Mocka:

Tror han löste det genom att överklocka sin prolle till 5.1GHz

Nja, det beror ju på upplösningen 3x överklockade titans är en del för en processor att mata.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Albinfiskare:

Huga, blir du inte vindögd! Men det är klart, snackar vi den upplösningen så förstår jag att gpuerna flaskar, tänkte mig att du körde ngn värsting 1440p skärm med med många många hertz.

Nja, det beror ju på upplösningen 3x överklockade titans är en del för en processor att mata.

Nej inte riktigt, mest bara GPU när man spela i den upplösningen.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av WoG:

Eh? Vad snackar du om? De är inte färdigoptimerat för CF, men Dice har redan fiixat så CF fungerar. Hur förklarar du annars att jag får 120+ minium fps på ultra preset? Med ett 290x?

Är det med mantle. Jag fick knappt 70fps med CF 290 i mantle o bara kracher o frysningar.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Nej inte riktigt, mest bara GPU när man spela i den upplösningen.

Ehuru retar det mitt intellekt vad en maskin av dessa mått mätt kunnat åstakomma med bistånd ett api av yttersta lättdrivenhet såsom mantle. Storverk min herre storverk!

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Är det med mantle. Jag fick knappt 70fps med CF 290 i mantle o bara kracher o frysningar.

Ja det är med mantle Med directx så hade jag avarage fps 125, minimum 78, samma test med mantle och jag hade 120+ minimum fps, 150~ avarage

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gunner357:

Är det med mantle. Jag fick knappt 70fps med CF 290 i mantle o bara kracher o frysningar.

om du läser på lite så hittar du att de inte har någe stöd för crossfire än.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Hjälpsam

Orsaken till att AMD inte valde att gå via OpenGL kan vara flera, en orsak är kanske att OpenGL, är en minst lika gammal dinosaur som DirectX.
Men en uppenbar orsak, är säkert, att det skulle ta en helsikes tid, att lotsa igenom det genom Kronos grupp.
Eftersom AMD och DICE utvecklar API:t på egen hand slipper de sitta, stöta och blöta varenda detalj med övriga medlemmar.
Hade AMD och DICE gått via OpenGL och Kronos hade vi nog inte haft något färdigt på väldigt länge än.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av _Merc_:

om du läser på lite så hittar du att de inte har någe stöd för crossfire än.

Ja men WoG verkar kunna köra cf hur förklarar du det då.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Spelar folk fortfarande Battlefield 4?

Permalänk
Skrivet av Miindz:

Spelar folk fortfarande Battlefield 4?

Jag spelar bara bf3-4 spelar inget annat o kommer inte spela annat förens bf5 kommer.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Klart de siktar på vendor lock in i början men det har ju potential. Problemet med OpenGL är ju att ingen vill använda det och det kan ju vara så enkelt att det är gamla fördomar även från utvecklarnas sida. Kronos har ju varit ganska duktiga på att skjuta sig i fötterna med OpenGL förr. Kan även tänka mig att det var lättare att utveckla det under eget.

Ska jag vara ärlig så ser jag inte riktigt den stora skillnaden mellan det de gjort nu och en extension till OpenGL. Det hade fortfarande krävts ändringar från Intel och Nvidia så huruvida det hade lyckats hade berott mycket på om de ville vara med. Alltså samma ganska exakt där vi står nu fast de hade haft en betydligt sämre utgångspunkt för PR och PR är viktigt. Kan man inte sälja in något till konsument och utvecklare så kommer det inte användas. Se Nvidias tillägg till OpenGL som du själv pratar om. Om det nu är så bra, varför använder ingen det? Antagligen för att det inte är lika lätt att sälja.

Sen beror ju framtiden på hur öppet det faktiskt är i praktiken och om de får med sig Nvidia tillslut. Om de lämnas över det till OpenGL kanske det blir vanligare eller så blir det misskött och dör ut. Ryktet säger ju att lågnivå API i Xbox One ska vara snarlikt Mantle vilket också talar för en större spridning då många spel portas mellan plattformarna. Har man redan skrivit koden mot Xbox och det är enkelt att slänga på stöd för Mantle så känns det ju som att många kommer göra det. Om inte annat för att dra lite PR. Skulle gissa på att AMD inte är sena att kasta lite pengar på större titlar för att hjälpa till. Som Nvidia gör med större spel som använder PhysX. Sony har till exempel en ingenjör från Nvidia på plats på kontoret vars uppgift är att fixa PhysX i Planetside 2. Sen att de har fungerat skit är en annan femma.

Hur som helst känns det lite meningslöst att gissa vad som händer baserat på den totala avsaknaden av information vi har nu. AMD har visat en demonstration och det presterar ganska exakt som de siffror vi sett tidigare. Alltså 10-20 % för det flesta och upp till 50 % för vissa specifika fall. Fram tills de släpper SDK och mer information så kan vi bara vänta. Jag tror dock att det har en reell chans att bli något om det sköts bra och om Nvidia antingen sväljer stoltheten eller tvingas svälja stoltheten. För om inte Nvidia och Intel hakar på av en eller annan anledning så kommer det dö ut ganska snart igen.

Nu när du nämner det, så hopppas jag verkligen att playstation 4 och Xbox blir lyckat. Jag tror AMD var jäkligt smarta att hjälpa till med mantle samt om de lyckas få Xbox att ha samma lågnivå API. Har aldrig varit så här hoppfull om att barnen ska tjata på sina föräldrar för att få dom att köpa xbox.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gunner357:

Ja men WoG verkar kunna köra cf hur förklarar du det då.

det går men det finns inget officelt stöd. aka beta.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Jag spelar bara bf3-4 spelar inget annat o kommer inte spela annat förens bf5 kommer.

Tråkigt för dig.

Nä, bara skoja. Det är toppen att du gillar det så mycket!

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Sen beror ju framtiden på hur öppet det faktiskt är i praktiken och om de får med sig Nvidia tillslut. Om de lämnas över det till OpenGL kanske det blir vanligare eller så blir det misskött och dör ut. Ryktet säger ju att lågnivå API i Xbox One ska vara snarlikt Mantle vilket också talar för en större spridning då många spel portas mellan plattformarna. Har man redan skrivit koden mot Xbox och det är enkelt att slänga på stöd för Mantle så känns det ju som att många kommer göra det. Om inte annat för att dra lite PR. Skulle gissa på att AMD inte är sena att kasta lite pengar på större titlar för att hjälpa till. Som Nvidia gör med större spel som använder PhysX. Sony har till exempel en ingenjör från Nvidia på plats på kontoret vars uppgift är att fixa PhysX i Planetside 2. Sen att de har fungerat skit är en annan femma.

Skulle bara vilja flika in en sak här. Även om jag har stora förhoppningar på Mantle så tror jag att det kommer vara väldigt osannolikt att Nvidia hoppar på, iallafall tills Khronos Group har tagit över och det ej längre associeras med AMD. Att sätta sin konkurrents namn och logga på sina egna produkter skulle vara ett rejält felsteg ur ett marknadsföringsperspektiv.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WoG:

Fattar inte att inte sweclockers gör test med CF i detta läget?

Hur kan de inte ha två stycken 290x att använda i tester efter så lång tid?

Jag fick en helt enorm fps-boost av de mantle-tester jag gjort, skulle vara kul att se att det inte bara gäller mig.

Det gäller inte bara dig,jag fick också en enorm boost i bf4 med mina 7970:)Från väldigt fluktuerande 70-100 fps ultra@1080p till mera jämnt runt 150-200fps på vissa banor,så jag är skitnöjd:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av WoG:

Fattar inte att inte sweclockers gör test med CF i detta läget?

Hur kan de inte ha två stycken 290x att använda i tester efter så lång tid?

Jag fick en helt enorm fps-boost av de mantle-tester jag gjort, skulle vara kul att se att det inte bara gäller mig.

Vi har en hel hög 290X att köra med, men tog beslutet att hålla nere antalet scenarion för det här testet. Som jag sade innan finns det andra recensioner som väntar, och dessutom kommer siffrorna rekordsnabbt bli gamla när mjukvaran uppdateras. Vi lär dock återvända till gränssnittet på olika sätt flera gånger framöver.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Coldfire2143:

Skulle bara vilja flika in en sak här. Även om jag har stora förhoppningar på Mantle så tror jag att det kommer vara väldigt osannolikt att Nvidia hoppar på, iallafall tills Khronos Group har tagit över och det ej längre associeras med AMD. Att sätta sin konkurrents namn och logga på sina egna produkter skulle vara ett rejält felsteg ur ett marknadsföringsperspektiv.

Jo jag är rädd för att Nvidia helt enkelt kommer tiga ihjäl Mantle. De behöver ju bara helt ignorera det för att det ska dö ut vilket de tjänar på och det är ett problem. Så antingen kommer de få tvätta bort AMD-stämpeln eller så måste tillräckligt många stora spel och spelhus använda det för att Nvidia ska känna sig tvingade att integrera det. Skulle gissa på att version ett är mest trolig i praktiken även om min inre realist är rädd för att Nvidia helt enkelt kommer tiga det till döds.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

En sak som jag funderar på, det här gynnar konsumenten men det gynnar väl inte speltillverkaren?
Spelen ska ju ut så snabbt som möjligt och det torde väl vara extremt tidskrävande att programmera för ett hundratal olika grafikkort.

Det klara är att DX stöd kommer finnas kvar eftersom det är universielt men pga den stora ansvarsbördan och lilla vinsten för speltillverkaren så får jag känslan av att Mantle kommer bara synas i ett fåtal speltitlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jo jag är rädd för att Nvidia helt enkelt kommer tiga ihjäl Mantle. De behöver ju bara helt ignorera det för att det ska dö ut vilket de tjänar på och det är ett problem. Så antingen kommer de få tvätta bort AMD-stämpeln eller så måste tillräckligt många stora spel och spelhus använda det för att Nvidia ska känna sig tvingade att integrera det. Skulle gissa på att version ett är mest trolig i praktiken även om min inre realist är rädd för att Nvidia helt enkelt kommer tiga det till döds.

Game changer är om Nvidia känner sig hotade av att AMD går förbi dom med Mantle stöd aktiverad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av link77:

Så om man ska få ut dom lovade 45 procenten så ska man köra på medium, är därför man ska ha mantel för att kunna köra på medium

Med ditt gtx så får du inget alls (än), så hur många procents prestandaökning mantle ger med specifik hårdvara och inställningar känns väl inte som något bekymmer för oss nvidia ägare?

Permalänk
Medlem

"Mantle upplevs även har mer problem med till exempel blinkande texturer och skuggor jämfört med samma spel under DirectX."

stor buzzkill där för mig, fick leva under 6600gt tiden o bf2 o blinkande texturer, fyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy farao vad jag inte vill uppleva sådant igen

nee ja e glad me min 670 o 570, 10+ fps för 6800k vart ju hur najs som helst, blir nog ett budget bygge med en sån i framtiden för de som vill spela men inte lägga massa cash.. go AMD!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

En sak som jag funderar på, det här gynnar konsumenten men det gynnar väl inte speltillverkaren?
Spelen ska ju ut så snabbt som möjligt och det torde väl vara extremt tidskrävande att programmera för ett hundratal olika grafikkort.

Det klara är att DX stöd kommer finnas kvar eftersom det är universielt men pga den stora ansvarsbördan och lilla vinsten för speltillverkaren så får jag känslan av att Mantle kommer bara synas i ett fåtal speltitlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror du har missat lite av poängen, finns rätt mycket att läsa om Mantle som inte tagits upp här på SweC ännu, klart läsvärt. Mantle är ett API i stil med directX och OpenGL, även om det är mycket tunnarna än de båda och erbjuder mer kontroll över hårdvaran. Men notera att utvecklarna fortfarande utvecklar mot API'et, och inte mot hårdvaran.

Det är sedan tillverkarna som skriver drivaren som låter kortet köra Mantle, alltså ingen större skillnad från idag med både DX och OGL, utom att Mantle erbjuder väsentligt mycket mer kontroll och närhet mot hårdvaran, det sista är något som idag bara finns på konsollerna i princip, tanken är dock att delar av det som idag utvecklas den vägen ska gå att återanvända enligt samma principer. Och även erbjuda mer prestanda. Utvecklarna har ju i regel en målbild att förhålla sig till, och kan de antingen klämma in mer och snyggare saker, eller nå målbilden även på lägre hårdvara så lär de nog inte bli ledsna över det.

Dessutom är det delvis på och tillsammans med utvecklarne Mantle är framtaget. Sen kanske det allra minsta inte stödjer Mantle innan det finns ute i större omlopp, om inte annat än för att det kanske är vettigt, men det återstår att se vart det landar. Så som Zotamedu sa, det finns riska tt Nvidia bara är sitt vanliga propritära giriga jag och struntar i vad som är bra för konsumenten om det inte kommer från dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Exakt. Microsoft har inte lyft ett finger för att främja spel på PC. Ibland så släpper de nya versioner av DirectX, låsta till senaste operativet för att sälja just det (försök få DirectX 11.2 på Windows 7 t.ex).

Microsoft har gjort mycket gott för att främja spel på PC. Problemet är bara att det är över ett årtionde sedan dom senast gjorde något.

Skrivet av Jarl:

Ja eller hur, vem vet vart Glide hamnat om inte nVidia avlivat den vägen med sitt 'Hostile Takeover' av 3Dfx.

Det var inget 'Hostile Takeover', dom köpte konkursboet. 3DFX hade redan gått ner i graven.

Skrivet av Damocles:

Så som Zotamedu sa, det finns riska tt Nvidia bara är sitt vanliga propritära giriga jag och struntar i vad som är bra för konsumenten om det inte kommer från dem.

Jo, tyvärr. Är inte speciellt förtjust i hur Nvidia har hantera olika grejer genom åren, man får väl hoppas att dom blir snällare mot konsumenten snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Vi har en hel hög 290X att köra med, men tog beslutet att hålla nere antalet scenarion för det här testet. Som jag sade innan finns det andra recensioner som väntar, och dessutom kommer siffrorna rekordsnabbt bli gamla när mjukvaran uppdateras. Vi lär dock återvända till gränssnittet på olika sätt flera gånger framöver.

Grymt med svar på frågan, skönt att höra att det kommer i framtida tester! Känns som att det är i CF som mantle verkligen kommer få sträcka på benen, på grund av att det är först då som verkligen processorn är flaskhalsen.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

stor buzzkill där för mig, fick leva under 6600gt tiden o bf2 o blinkande texturer, fyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy farao vad jag inte vill uppleva sådant igen

Tänk på att Mantle är beta än så länge, och under hur lång tid DirectX har utvecklats och stabiliserats. Dessa buggar lär givetvis försvinna med tiden.