Överpresterande grafikkort för lägre ljudnivå och temp

Permalänk
Medlem

Överpresterande grafikkort för lägre ljudnivå och temp

Tänkte införskaffa ett grafikkort för spel (Far cry 3, AC3, tomb raider, mass effect ).
Har en skärm, 1080p, 60hz.
Nu är jag (och övriga hemma) känsliga för fläktljud från datorn och undrar därför om ett överpresterande kort (för mina behov) kommer låta mindre och ha lägre temps än ett kort som nätt och jämt klarar mina behov?

T.ex med exakt samma inställningar ( och samma märke och kylare) kommer ett 280x låta mindre än ett 270x? Kommer gtx770 låta mindre än gtx760?

Jag är beredd att betala några extra hundralappar om det skulle fungera.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga ja, ifall du har någon sorts fps spärr (Vsync) vilket gör att korten jobbar i samma fps (60) så skulle de "överpresterande" grafikkorten låta mindre då det inte behöver jobba lika hårt för att nå upp till samma fps.

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

Jag skulle säga ja, ifall du har någon sorts fps spärr (Vsync) vilket gör att korten jobbar i samma fps (60) så skulle de "överpresterande" grafikkorten låta mindre då det inte behöver jobba lika hårt för att nå upp till samma fps.

stämmer.

Dock så kan han ju köpa annan gpu kylare som är större (accelero S1 T ex) bara och slänga på 120 mm fläktar så blir det gott och väl tyst nog ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Asus 280x är väl bland det tystaste på marknaden? MSI var tyst också, men enligt sweclockers recension led det av coilwhine. Om man kollar på recensionerna så pekar siffrorna på att du borde skaffa dig antingen ett Asus 280x DirectCU2 eller motsvarande asus gtx 770 (780 om du känner för lite extra prestanda). När det kommer till 770 så verkar MSI vara ett bra alternativ också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

stämmer.

Dock så kan han ju köpa annan gpu kylare som är större (accelero S1 T ex) bara och slänga på 120 mm fläktar så blir det gott och väl tyst nog ^^

Skrivet av Mixe:

Jag skulle säga ja, ifall du har någon sorts fps spärr (Vsync) vilket gör att korten jobbar i samma fps (60) så skulle de "överpresterande" grafikkorten låta mindre då det inte behöver jobba lika hårt för att nå upp till samma fps.

Tack! Två saker som jag inte tänkt på. Ska kolla närmare på vsync och större kylare var verkligen intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thegreatfafnir:

Asus 280x är väl bland det tystaste på marknaden? MSI var tyst också, men enligt sweclockers recension led det av coilwhine. Om man kollar på recensionerna så pekar siffrorna på att du borde skaffa dig antingen ett Asus 280x DirectCU2 eller motsvarande asus gtx 770 (780 om du känner för lite extra prestanda). När det kommer till 770 så verkar MSI vara ett bra alternativ också.

Asus-kortet är det jag kollat mest på, men den är slut överallt

Permalänk
Medlem

Nja, delvis kanske det stämmer det du menar.

Om ett kort med tdp på ex 300 watt begränsas, typ nedklockas eller i viss mån fps begränsas, så att det drar ex 100 watt istället så kommer det göra att kylningen som är dimentionerad för att kyla 300 watt inte kommer behöva jobba lika hårt för att kyla 100 watt.

Mot ett grafikkort på 100w tdp med en kylare som är dimentionerad efter detta. Denna kylare kommer därför behöva jobba hårdare för att kyla samma mängd.

Det är dock långt ifrån enbart gpu som skapar oljud. Högre belastning på cpu och psu gör att dessa låter mer. Dessutom måste du kanske köpa någon till chassifläkt vilket ökar ljudnivån ytterligare.

Dock brukar det nog i de flesta fall vara så att ett kraftigare kort drar mer då du inte har fps spärrar eller dylikt.

Satsa därför hellre på ett strömsnålt kort, ex 7750 eller dylikt, sådana kan du nästan hitta passiva.

Permalänk
Medlem

Vill du ha tyst så satsa på riktig vattenkylning.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Mycket beror som sagt på hur kylaren är dimensionerad i förhållande till kortets TDP (effekt i Watt). Många mellanklasskort utrustas ofta med samma kylare som de högst presterande korten, och eftersom deras maximala TDP generellt sett är lägre blir de också tystare vid fabriksinställning. Att skaffa ett dyrare kort ur samma generation GPUer höjer bara det maximala "taket" för värmeutveckling och prestanda, med andra ord får du inte mer prestanda för mindre värme på samma sätt som när man jämför gamla mot nya grafikkort. Ska du inte spela i mer än 1080p/60hz så är mitt råd att skaffa ett kort ur mellanklassen med en rejäl kylare, och om du nån gång stör dig på ljudet kan du enkelt ändra fläktkurvan alternativt underklocka om du måste.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett Asus Geforce 770 DC2 OC - som skall ha tyst kylare. jag tyckte den lät väl mycket, så jag tog bort de medföljande fläktarna och fäste 2st 12cm tysta Noctua fläktar på kortet Fäste dem med buntband och de skruvhål som fanns tillgängliga.

Tempen sjönk typ 10 grader på kortet med dessa stora fläktar, samt att det är HELT tyst. Nackdelen är att det tar plats i lådan, men det stör inte mig.

// LZ

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1881254
passivt hd 7850 kan ju funka också för den delen för tystnad i burken ^^

(går kortet varmt är det bara och dra på en fläkt på kortet 92mm och större med stripes/zipties så håller det sig fortfarande tyst men en hel del svalare ^^)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Mycket beror som sagt på hur kylaren är dimensionerad i förhållande till kortets TDP (effekt i Watt). Många mellanklasskort utrustas ofta med samma kylare som de högst presterande korten, och eftersom deras maximala TDP generellt sett är lägre blir de också tystare vid fabriksinställning. Att skaffa ett dyrare kort ur samma generation GPUer höjer bara det maximala "taket" för värmeutveckling och prestanda, med andra ord får du inte mer prestanda för mindre värme på samma sätt som när man jämför gamla mot nya grafikkort. Ska du inte spela i mer än 1080p/60hz så är mitt råd att skaffa ett kort ur mellanklassen med en rejäl kylare, och om du nån gång stör dig på ljudet kan du enkelt ändra fläktkurvan alternativt underklocka om du måste.

Intressant!
Har du tips på ett sådant kort? Vore ju riktigt nice att ha ett 280x kort med samma kylare som ett 290x, det borde lösa det hela.

Permalänk
Medlem

Det du är ute efter är i första hand en överdimensionerad kylare, inte en överpresterande gpu.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1881254
passivt hd 7850 kan ju funka också för den delen för tystnad i burken ^^

(går kortet varmt är det bara och dra på en fläkt på kortet 92mm och större med stripes/zipties så håller det sig fortfarande tyst men en hel del svalare ^^)

Vill nog ha ett kort som presterar något bättre än 7850.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det du är ute efter är i första hand en överdimensionerad kylare, inte en överpresterande gpu.

Jepp, med er vägledning verkar det gå åt det hållet (kanske blir billigare också)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Jag köpte ett Asus Geforce 770 DC2 OC - som skall ha tyst kylare. jag tyckte den lät väl mycket, så jag tog bort de medföljande fläktarna och fäste 2st 12cm tysta Noctua fläktar på kortet Fäste dem med buntband och de skruvhål som fanns tillgängliga.

Tempen sjönk typ 10 grader på kortet med dessa stora fläktar, samt att det är HELT tyst. Nackdelen är att det tar plats i lådan, men det stör inte mig.

// LZ

Släng gärna upp en bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av istream:

Intressant!
Har du tips på ett sådant kort? Vore ju riktigt nice att ha ett 280x kort med samma kylare som ett 290x, det borde lösa det hela.

Asus DirectCU II- kylare är gemensam för deras versioner av 280x och 290x vad jag kan se. Samma för Gigabytes TwinFrozr. Tror samma förhållning till kylare gäller för andra tillverkare, rätta mig gärna om jag har fel någon.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av istream:

Tänkte införskaffa ett grafikkort för spel (Far cry 3, AC3, tomb raider, mass effect ).
Har en skärm, 1080p, 60hz.
Nu är jag (och övriga hemma) känsliga för fläktljud från datorn och undrar därför om ett överpresterande kort (för mina behov) kommer låta mindre och ha lägre temps än ett kort som nätt och jämt klarar mina behov?

T.ex med exakt samma inställningar ( och samma märke och kylare) kommer ett 280x låta mindre än ett 270x? Kommer gtx770 låta mindre än gtx760?

Jag är beredd att betala några extra hundralappar om det skulle fungera.

Handlar till större delen om vilken tredjepartskylare som är på. 280x Dc2t ser ju ganska bra ut där vid lag.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Ett tips är att låsa fläkthastigheten, brukar själv ha grafikkortets fläkthastighet låst på 40%
Gäller då att du har en bra kylare, referenskylarna är sällan tillräckligt bra för att kunna ha låst fläkthastighet utan att grafikkortet blir för varmt.

Mitt GTX480 går aldrig över 75°C vid full load med en Accelero Twin Turbo II som är låst på 40% och låter då inte mer än resten av datorn.

Visa signatur

Primärdator: C2Q Q9550 | 6GB OCZ Reaper | 1xGTX480 | Asus P5NT WS | 1x 750GB Spinpoint F1 + 1x 250GB Samsung | Chieftech Turbo 750W | Mionix Naos 7000 + Logitech G11 |
TV-dator: C2Q Q8400 | 4GB Crucial DDR2 | 1x HD4850 | Asus P5N73-AM |1x400GB + 1x500GB + 2x 1TB Spinpoint F1 | 500W budget-agg | Xbox 360-kontroll |

Permalänk
Rekordmedlem

Det handlar om kylaren, en 6 platslösning så kör man passivt

Och kompletterar man med fläktar så finns det nog möjlighet att klocka rejält med sånna kylare

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Du behöver någon slags fps cap för att kortet inte ska gå på fullt ös. Eller så klockar du ner det. Med tanke på hur billigt man kan få ett 280x så känns det som rätt väg att gå.

Eller så moddar du dit en enkel AIO vattenkylare, körde det på ett matrix 7970 förut, gav fina temps och enormt mkt tystare.

NZXT har en bracket så du slipper göra fästen själv som jag gjorde på mitt kort.