Nvidia Geforce GTX 750 och GTX 750 Ti prestandatestas

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Kan mycket väl förstå att det lockar att trycka in det kortet.

Men är inte hela grejen med en HTPC (Home Theatre Personal Computer) att spela upp film och musik/bilder och att man vill ha dom strömsnåla?

Med det kortet i lådan och spelande i en HTPC, då bör ju nästa tanke börja rulla på rätt fort i skallen på att uppgradera mer hårdvara.
Och så är man där igen, i hamsterhjulet, som äter upp hjärnan i skallen. "mer minne, bättre processor etc etc

Sen är det ingen HTPC längre.

....men...men...är det inte det det hela går ut på?

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

Maxwell i smartphones och tablets kommer vara det stora lyftet där skillnaden kommer märkas mest.

Men som vanligt kommer alla OEMs att bara gå efter maximalprestanda. Jag hade inte haft något emot att ha samma prestanda som K1(eller t.o.m. lägre) för en strömförbrukning som går ner runt 30% på samma nod och ännu mer på 20 nm.
Batteritiden är det största problemet idag när det gäller mobila GPUer(och CPUer, och DSP'er osv i alla delar av SoC'en).

Permalänk
Skrivet av cruel_:

Visst är dom gulliga, men vem vill ha sånna här skitkort? GTX 660 tar ju dessa kort lätt och GTX 660 idag kostar 1500 kr och jag vill inte ens ha mitt längre för GTX 660 suger.

Jaaaa du...har man mer än en dator (hrmmmm) där huvuddatorn sitter på ett HD7990, bärbara på GT620M, ungarnas datorer GTX670 resp R9 270X, frugans mitt gamla HD5870 så passar detta alldeles utmärkt att smacka in i HTPCn ex vis när man vill spela lättspel på TV.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

I mitt första påstående nämnde jag ingenting om TDP eller varför det drog si eller så mycket, endast om faktisk förbrukning på 650Ti vs högsta möjliga förbrukning på 750 (begränsat av hur strömförsörjningen ser ut.) Du tog upp TDP. Mitt påstående var att bättre prestanda med åtminstone 15-20W (~20-25%) lägre förbrukning är imponerande.

Men okej, vi lägger ner det här och är överens om att det är imponerande effektivt och hoppas att det smittar av sig på kommande high-end kort.

Du jämförde praktik med TDP. Eftersom det enda vi har på 750Ti är TDP så är det TDP som är mest relevant att jämföra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Du jämförde praktik med TDP. Eftersom det enda vi har på 750Ti är TDP så är det TDP som är mest relevant att jämföra med.

Vill du vara sådan så har vi inte TDP heller. Det enda vi vet är att den är max 75W. Hurvida den är lägre än så har vi ingen aning om.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Cool...så när kommer det riktiga kort med byggt på maxwell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Vill du vara sådan så har vi inte TDP heller. Det enda vi vet är att den är max 75W. Hurvida den är lägre än så har vi ingen aning om.

Helt sant. Men jag tog upp TDP på 110W/140W för att visa att det är stor skillnad mellan 750Ti och 650Ti/660. Att det skiljer minst 35W i TDP trots bättre prestanda än 650Ti är anmärkningsvärt, och därmed något jag ville passa på att nämna. Att snacka om praktisk siffra på 85W visar inte alls hur stor skillnad vi talar om, därför ville jag inflika med detta. Sedan kom du med ett missförstånd om varför det skiljde mellan praktik och TDP vilket jag sedan klargjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Gud va skönt att det äntligen kommit fram bekräftelse på <75W ström.

Nu är det bara att vänta ut 750ti passivt (o hoppas det blir lika litet). Kom igen Gigabyte o Asus slåss om min gunst.

Samma här!

Bygga ett minimalt system med så lite strömförbrukning, kylning och ändå lite prestanda under huven.

Hur skulle ett sådant här klara sig rent spelmässigt, bör väl klara enklare varianter med bravur(TF2, QL!, D3)? Får nog ta och kolla hur pass kraftfullt mitt är rent beräkningsmässigt för att ställa dem i paritet med varandra.

EDIT: En fördubbling i 3DMark 11 rent poängmässigt gentemot mitt nuvarande, det säger kanske inte allt om hur det presterar, men ger en bra fingervisning om vart det landar ungefär. Vill ha!

Permalänk
Medlem

Uj vilka pluttinuttiga kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruel_:

Visst är dom gulliga, men vem vill ha sånna här skitkort? GTX 660 tar ju dessa kort lätt och GTX 660 idag kostar 1500 kr och jag vill inte ens ha mitt längre för GTX 660 suger.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

så om man bortser från överklockningen i jämförelsen mellan 750 och 650 rör det sig om några enstaka procent tack vare "arkitekturella förbättringar"...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Kan mycket väl förstå att det lockar att trycka in det kortet.

Men är inte hela grejen med en HTPC (Home Theatre Personal Computer) att spela upp film och musik/bilder och att man vill ha dom strömsnåla?

Med det kortet i lådan och spelande i en HTPC, då bör ju nästa tanke börja rulla på rätt fort i skallen på att uppgradera mer hårdvara.
Och så är man där igen, i hamsterhjulet, som äter upp hjärnan i skallen. "mer minne, bättre processor etc etc

Sen är det ingen HTPC längre.

Fast vem har sagt att HTPC måste vara klen?

Min definition är bara att man har en dator som är kopplad till tv(eller skärm + tvkort) och stereo.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

hade varit fint med lågprofil av dessa

Permalänk
Entusiast

Ser ut som om de optimerat för att de ska köras på 75 W och inte mer. Tittar man till exempel på skillnaden i frekvens mellan 750 och 650 så är den större än poängsdkillnaden. Så det ser ut som om Maxwell där är långsammare men i gengäld drar den mindre ström. Eller är det där testet beroende av minnesbandrebredd? Vore intressant att se dem på samma frekvens.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

Ser ut som om de optimerat för att de ska köras på 75 W och inte mer. Tittar man till exempel på skillnaden i frekvens mellan 750 och 650 så är den större än poängsdkillnaden. Så det ser ut som om Maxwell där är långsammare men i gengäld drar den mindre ström. Eller är det där testet beroende av minnesbandrebredd? Vore intressant att se dem på samma frekvens.

Minnesbandbredd verkar vara flaskhalsen för väldigt mycket när det gäller GPUer. Inför laptop-köp så läste jag på lite om bl.a. nVidia 750M, visar sig att den finns i två varianter där GPU-delen är identisk men den ena (som återfinns i de flesta laptops) använder DDR3 medan den andra använder GDDR5 (finns i princip bara i laptops >15k). Skiljer 20-25% i prestanda mellan dessa två versioner i många fall.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

"Jo men jag kan ha i HTPCn" du vet
Vad ska man spela då? Battlefield 1942?

Jag spelar AC4 max settings på TVn med mitt 650ti. Det är inte alla som enbart lirar BF4, Crysis. Många spel är betydligt lättare än så.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Minnesbandbredd verkar vara flaskhalsen för väldigt mycket när det gäller GPUer. Inför laptop-köp så läste jag på lite om bl.a. nVidia 750M, visar sig att den finns i två varianter där GPU-delen är identisk men den ena (som återfinns i de flesta laptops) använder DDR3 medan den andra använder GDDR5 (finns i princip bara i laptops >15k). Skiljer 20-25% i prestanda mellan dessa två versioner i många fall.

Det skulle kunna förklara skillnaden mellan 750 och 650 då för tittar man annars på bara klockfrekvensen så är 750 sämre. Räknade lite grovt och om det skalar linjärt med både klockfrekvens och minnesbandbredd så presterar de i princip identiskt. Då är det enda vi kan säga om Maxwell att de lyckats sänka strömförbrukningen med typ 10-20 % på befintlig nod vilket är rätt bra jobbat. Fast det säger inte så mycket om vad Maxwell faktiskt kan göra. Just den här kretsen är ju uppenbart designad med ett mål och det är att den ska dra 75 W, så anpassar de prestandan efter det.

Hur som helst en intressant produkt men väldigt nischad. Hade nog varit mer intressant om de hade tryckt in den på lågprofilskort. Fast det kanske kommer senare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Superbra att dom har lägre TDP än tidigare generationer, och att man kan köra dom utan extra strömförsörjning.

Superbra att korten inte är så långa som de flesta andra korten.

Synd att dom tar upp två platser dock.
Skulle vilja se kort som bara tar upp en plats.

Låg-profil halv-höjds kort vore coolt också.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av biorrith:

Jag spelar AC4 max settings på TVn med mitt 650ti. Det är inte alla som enbart lirar BF4, Crysis. Många spel är betydligt lättare än så.

Hm ok jag får backa lite då, jag är så van vid att spela i 2560x1440, glömmer hur lättdrivet 1080p är ibland

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jag spelar AC4 max settings på TVn med mitt 650ti. Det är inte alla som enbart lirar BF4, Crysis. Många spel är betydligt lättare än så.

Har du lust att dela med dig exakt vilka settings du har?

Har ett 650ti ssc i min htpc, men har bara kört på nvidias optimerade inställningar(vilket inte är max) men känns som max settings i ac4 med det kortet skulle vara lite mycket.

Kanske är min processor som är för klen visserligen. phenom II X4 965 BE

Permalänk
Medlem
Skrivet av GVR4:

Har du lust att dela med dig exakt vilka settings du har?

Har ett 650ti ssc i min htpc, men har bara kört på nvidias optimerade inställningar(vilket inte är max) men känns som max settings i ac4 med det kortet skulle vara lite mycket.

Kanske är min processor som är för klen visserligen. phenom II X4 965 BE

Det kan inte stämma att han kör AC4 på max settings med ett 650 Ti åtminstone inte i full HD. Efter vad jag läst och förstått så är AC4 mycket tungdrivet på max settings.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Hm ok jag får backa lite då, jag är så van vid att spela i 2560x1440, glömmer hur lättdrivet 1080p är ibland

Skrivet av GVR4:

Har du lust att dela med dig exakt vilka settings du har?

Har ett 650ti ssc i min htpc, men har bara kört på nvidias optimerade inställningar(vilket inte är max) men känns som max settings i ac4 med det kortet skulle vara lite mycket.

Kanske är min processor som är för klen visserligen. phenom II X4 965 BE

Skrivet av fantomsmurfen:

Det kan inte stämma att han kör AC4 på max settings med ett 650 Ti åtminstone inte i full HD. Efter vad jag läst och förstått så är AC4 mycket tungdrivet på max settings.

Haha okey, efter att ha dubbelkollat får jag ta tillbaka det jag sade

Jag tyckte mig ha det på högsta men jag verkar ha sänkt lite. Ca 45fps i snitt enligt Fraps.
Men i mitt tycke så är det fortfarande "flyt". Jag spelar trots all från soffan med handkontroll. Bättre än konsol hur som helst

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Haha okey, efter att ha dubbelkollat får jag ta tillbaka det jag sade

Jag tyckte mig ha det på högsta men jag verkar ha sänkt lite. Ca 45fps i snitt enligt Fraps.
Men i mitt tycke så är det fortfarande "flyt". Jag spelar trots all från soffan med handkontroll. Bättre än konsol hur som helst

http://imageshack.com/a/img33/1215/e9m4.jpg

Har samma setup. Kopplat till tv:n och handkontroll, och måste säga att med dina inställningar flyter spelet bättre och med mycket bättre grafik än vad geforce experience väljer.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Yoshman:

Det positiva med GPUer är att Amdahl's lag faktiskt visar att dagens 1000-tals kärnor inte är ett speciellt stort problem. Till skillnad från de flesta saker en "vanlig" CPU gör så är 3D-grafik beräkningar extremt triviala att köra parallellt då färgen på varje enskilt pixel kan beräknas oberoende av de andra!

Med andra ord, så länge som antal GPU-kärnor är många gånger färre än antal pixels på skärmen så borde det skala rätt linjärt när man lägger till fler kärnor (är förenklat en del då det kan finnas andra flaskhalsar, t.ex. bandbredd mot RAM samt antal raster-enheter).

Frågan är hur långt man kan dra det. Fram till CPU:n inte klarar av att mata mer? Blir väl i slutändan IPC beroende då arbetsfördelande kärnor inte direkt kan parallelliseras i mängder?

Tur att detta minskar både lite med Mantle och framförallt iom HUMA (GPU behöver inte få Minnekopierat åt sig utan kan själv få åtkomst).
Sedan verkar ju inte Amdahls lag vara allt för sann mer än där kärnorna är avsevärt mycket starkare än vad en nuvarande generations GPU kärna är.

Skrivet av Yoshman:

Minnesbandbredd verkar vara flaskhalsen för väldigt mycket när det gäller GPUer. Inför laptop-köp så läste jag på lite om bl.a. nVidia 750M, visar sig att den finns i två varianter där GPU-delen är identisk men den ena (som återfinns i de flesta laptops) använder DDR3 medan den andra använder GDDR5 (finns i princip bara i laptops >15k). Skiljer 20-25% i prestanda mellan dessa två versioner i många fall.

I GPGPU för scrypt så är det främst Minneslatenserna som är problemet och inte Bandbredden. Precis som tajta latenser är viktigare än frekvens(bandbredd) vid renderingar av minnestunga uppgifter i t ex 3D applikationer eller Photoshop.
I ren Frame-rendering så är väl bandbredden betydligt viktigare. Kan erkänna att jag har lekt för lite med mina Ramminnen för att komma med mycket mer än så dessvärre.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av GVR4:

Har samma setup. Kopplat till tv:n och handkontroll, och måste säga att med dina inställningar flyter spelet bättre och med mycket bättre grafik än vad geforce experience väljer.

Jag brukar även ha på VSYNC faktiskt. Eftersom jag ligger på 40-45 går jag hellre ner till stadiga 30fps och slipper tearing. Men jag är inte så kräsen på fps heller...