Windows 8.1 Update 1 senareläggs till april

Permalänk
Melding Plague

Windows 8.1 Update 1 senareläggs till april

Den första större uppdateringen till Windows 8.1, som ska brygga gapet mellan skrivbordet och det pekskärmsanpassade gränssnittet, uppges nu vara försenat till april.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Skulle ha förvånat mig, om dom hade släppt i tid.

Permalänk
Medlem

Lägg ner Windows 8 helt och sälj Windows 7 billigt istället - då blir användarna nöjda

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det räcker. De av oss som inte vill veta av MUI alls kommer inte gilla det bättre för att det finns högerklicksmenyer.

Microsoft borde fokusera på att göra upplevelsen bättre utanför MUI istället, först då så kommer majoriteten att börja bry sig.

Microsoft är väldigt enfaldiga. Det är startmenyn vi vill ha, inte MUI, högerklick eller inte.

De som redan gillar MUI var ju i princip nöjda vid 8.0, så Microsoft predikar för kören.

Antingen kan man se det som att något bra blivit bättre, eller att något man inte vill ha har förändrats marginellt. I båda fallen handlar det knappast om grupper som tänker byta gränssnitt..

MEN Motbevisa mig gärna. Finns det någon här som hatar MUI som i och med de här förändringarna kan tänka sig att börja använda det? Jag gissar på "Nej".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vad är egentligen den stora fördelen med Windows 8 jämfört med Windows 7 om man inte tycker att Modern UI är det bästa som hänt sedan skivat bröd?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen börjat köra windows 8, svor långa ramsor tills jag installerade Start Is Back. Efter en dag med Windows 8 och Start Is Back känns min dator med windows 7 alltid hopplöst omodern varje gång jag använder den

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Jag tror inte det räcker. De av oss som inte vill veta av MUI alls kommer inte gilla det bättre för att det finns högerklicksmenyer.

Microsoft borde fokusera på att göra upplevelsen bättre utanför MUI istället, först då så kommer majoriteten att börja bry sig.

Microsoft är väldigt enfaldiga. Det är startmenyn vi vill ha, inte MUI, högerklick eller inte.

De som redan gillar MUI var ju i princip nöjda vid 8.0, så Microsoft predikar för kören.

Antingen kan man se det som att något bra blivit bättre, eller att något man inte vill ha har förändrats marginellt. I båda fallen handlar det knappast om grupper som tänker byta gränssnitt..

MEN Motbevisa mig gärna. Finns det någon här som hatar MUI som i och med de här förändringarna kan tänka sig att börja använda det? Jag gissar på "Nej".

Nej, men det är ett steg i rätt riktning. Jag hoppas att Microsoft lyckas att fixa systemet så att det är bra till alla slags enheter. I slutändan vore det väldigt bra för konsumenterna.

Jag tror att det går, men det är en svår uppgift.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Herregud, vilket tjat om startknappar i era gulliga GUI:n. Det finns bra mycket värre brister än den icke-frågan i den uttjatade "-dows"-serien, eftersom de ständigt måste vara bakåtkompatibla med tidigare systemdesign-brister.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Vad är egentligen den stora fördelen med Windows 8 jämfört med Windows 7 om man inte tycker att Modern UI är det bästa som hänt sedan skivat bröd?

MUI går att komma runt med start is back. Du har lite snabbare uppstart, lite bättre task manager, mer detaljerad filöverföringsdialog och (tyvärr, men det kan man också ta bort) Ribbon i utforskaren.

Personligen tycker jag det kan vara lite skit samma, och jag gillar verkligen inte MUI, och med tanke på att Microsoft ser varje Windows 8 installation som ytterligare en konsument som diggar MUI, så håller jag mig ifrån det

Microsoft för inte statistik på hur många som installerar startisback, start8, osv.. Hade de gjort det hade MUI varit avstängt och startmenyn varit default redan i 8.1.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Vad är egentligen den stora fördelen med Windows 8 jämfört med Windows 7 om man inte tycker att Modern UI är det bästa som hänt sedan skivat bröd?

Det beror väl på vem man frågar, jag gillar nya taskmgr, pausa filkopieringar, nya explorer och nya utseendet på fönstren.
Skulle jag betala för uppgradering från W7? Nä, det skulle jag nog inte W7 är jäkligt bra. W8 är egentligen för att man ska kunna köra på tablets men funkar utmärkt till en 'workstation', hur många OS kan skryta med det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

MUI går att komma runt med start is back. Du har lite snabbare uppstart, lite bättre task manager, mer detaljerad filöverföringsdialog och (tyvärr, men det kan man också ta bort) Ribbon i utforskaren.

Personligen tycker jag det kan vara lite skit samma, och jag gillar verkligen inte MUI, och med tanke på att Microsoft ser varje Windows 8 installation som ytterligare en konsument som diggar MUI, så håller jag mig ifrån det

Microsoft för inte statistik på hur många som installerar startisback, start8, osv.. Hade de gjort det hade MUI varit avstängt och startmenyn varit default redan i 8.1.

Så om man bortser från MUI är Windows 8 marginellt bättre?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Herregud, vilket tjat om startknappar i era gulliga GUI:n. Det finns bra mycket värre brister än den icke-frågan i den uttjatade "-dows"-serien, eftersom de ständigt måste vara bakåtkompatibla med tidigare systemdesign-brister.

Ingen jävel har någonsin brytt sig om startknappen. Du vet verkligen inte vad det handlar om.

Tror du att folk kommer gilla MUI mer för att du idiotförklarar dem? Påverkas din egen upplevelse av MUI av att vissa andra inte gillar det?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Så om man bortser från MUI är Windows 8 marginellt bättre?

Det beror väl på vem man frågar, men personligen får jag inte direkt någon "WOW"-känsla av det.

Sedan stör jag mig också på att de tagit bort "classic-temat". Jag har aldrig varit ett fan av aero, men jag kan inte påstå att den färgglada skiten de har i Windows 8 är bättre. Det är mest distraherande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Melinho2895:

Skulle ha förvånat mig, om dom hade släppt i tid.

Den senaste Windowsversionen som försenats är Windows Vista. Windows 7 släpptes i tid. Windows 8 släpptes i tid. Windows 8.1 släpptes i tid. Nu har Microsoft aldrig annonserat ett releasedatum för Windows 8.1 Update 1 heller, så om vi inte ska lyssna på rykten släpps även denna i tid.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Skulle jag få välja så skulle jag ta Windows 8 alla dagar i veckan!
Sjukt mjukt och bra att den stödjer flera tekniker från start, t.ex i 8.1 så har den inbyggt stöd för WIDI som jag har inbyggt i min Tv.
Många småsaker som gör stor skillnad.
Jag har dock nästan aldrig varit inne i MUI men det spelar ju ingen roll, hoppar direkt till Skrivbordet och ser inte till MUI så det är lungt.
Skulle jag ha en laptop / hybrid med touch (Som jag ska införskaffa inom snar framtid) så kommer jag mest troligt vara inne i MUI väldigt mycket mera än vad jag är nu.

Permalänk
Medlem

Efter en lång invänjningsperiod är jag väldigt nöjd med windows 8. Nu använder jag inte MUI nästan alls (förutom på jobbdatorn), så jag var extra glad när 8.1 kom och man kunde launcha till desktop. Men det låter bra att de försöker integrera MUI och desktop lite mer, men för mig som casual user är det inte så bråttom

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Windows 8.1 som jag kör nu är så skadat mycket snabbare än Windows 7. Ångrar inte en sekund att jag bytte. Kör med start 8 appen.

Min dator startar som många andra direkt till skrivbordet. Startmenyn är i princip en rak kopia av Windows 7.

Rent anvädarmässigt så skiljer sig det inte mycket alls från Win 7. Bara mycket snabbare och bättre stöd för direct x osv.

Så till alla er som fortfarande tror att Windows 8 är ett OS gjort för tablets har helt fel.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Avstängd

Windows 8.1 Update 1 blir vad Windows 8 skulle ha varit.
Windows 8 är mer som en beta för vad Windows 8.1 Update 1 är.

Synd bara att man inte kan få tillbaka en startmeny, som i Windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Windows 8.1 Update 1 blir vad Windows 8 skulle ha varit.
Windows 8 är mer som en beta för vad Windows 8.1 Update 1 är.

Synd bara att man inte kan få tillbaka en startmeny, som i Windows 7.

Vad snackar du om vadå inte få tillbaka Startmenyn? Har använt Startmenyn sen första dagen jag installerade Windows 8.1

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Använder Windows 8.1 och måste säga att det blir bara bättre och bättre. Har använt alla Windows versioner sedan 3:an och tycker att det blir bättre och bättre för varje version som dom släpper.

Jag tyckte inte om Windows 8 först. Det var förvirrande och svårt att se vad man hade allt. Det blev en lång inlärningstid. Sen var det nån som skrev här på forumet som fick mig att se vad jag kunde använda "Metro" till
Nu startar jag direkt till skrivbordet. Där på listen har jag lagt det program som jag använder mest dagligen. På "Metro" , start sidan lägger jag de andra program som jag inte direkt använder dagligen men är lätt att hitta där. På så vis är jag nu nöjd med Windows.

Förut i tidigare Windows versioner när man bara hade listen och start menyn så blev det fullt och oöverskådligt. Nu har jag delat upp det fint, tycker jag. Är väldigt nöjd

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Vad snackar du om vadå inte få tillbaka Startmenyn? Har använt Startmenyn sen första dagen jag installerade Windows 8.1

Inte från Microsoft.

Om man anser att MUI gör systemet obrukbart, och tycker att man inte skall behöva användatredjepartsprogram för att få ett brukbart system, hur gör man då?

Jag vill inte se en framtid där tredjepartsprogram är en absolut nödvändighet för att gränssnittet skall vara funktionsdugligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Inte från Microsoft.

Om man anser att MUI gör systemet obrukbart, och tycker att man inte skall behöva användatredjepartsprogram för att få ett brukbart system, hur gör man då?

Jag vill inte se en framtid där tredjepartsprogram är en absolut nödvändighet för att gränssnittet skall vara funktionsdugligt.

Det är det inte, gränssnittet fungerar bra för mig och många fler utan tredjepartsprogram.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Inte från Microsoft.

Om man anser att MUI gör systemet obrukbart, och tycker att man inte skall behöva användatredjepartsprogram för att få ett brukbart system, hur gör man då?

Jag vill inte se en framtid där tredjepartsprogram är en absolut nödvändighet för att gränssnittet skall vara funktionsdugligt.

Skrivet av strejf:

Det är det inte, gränssnittet fungerar bra för mig och många fler utan tredjepartsprogram.

Japp fungerar bra här med. Kan inte riktigt se att där är något från w7 jag inte kan göra i w8 utan större bekymmer. Men det är kanske bara jag om man lyssnar till Ozzed

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det är det inte, gränssnittet fungerar bra för mig och många fler utan tredjepartsprogram.

Skrivet av marukusu:

Japp fungerar bra här med. Kan inte riktigt se att där är något från w7 jag inte kan göra i w8 utan större bekymmer. Men det är kanske bara jag om man lyssnar till Ozzed

Jag visste inte att ni tillhörde skaran av folk som inte tycker att MUI är ett brukbart gränssnitt.

Läs igen vad jag skriver.

OM man tillhör de som tycker att MUI inte är ett brukbart gränssnitt OCH tillhör de som inte vill installera tredjepartsprogram för att få ett brukbart gränssnitt, hur gör man då?

Om din poäng går ut på att "bevisa" att det visst finns folk som gillar MUI så vet jag redan om det, men du får gärna fortsätta sparka in öppna dörrar om du vill.

Jag har aldrig någonsin någonstans påstått att ingen gillar MUI, men diskussionen handlar väl om vad Microsoft skall göra för att få de som är missnöjda att bli nöjda? Och då tror jag inte att det räcker att de småpetar lite i MUI, utan startmenyn måste kunna väljas som ett alternativ.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Inte från Microsoft.

Om man anser att MUI gör systemet obrukbart, och tycker att man inte skall behöva användatredjepartsprogram för att få ett brukbart system, hur gör man då?

Jag vill inte se en framtid där tredjepartsprogram är en absolut nödvändighet för att gränssnittet skall vara funktionsdugligt.

Håller med, Windows 8.1 direkt efter installation är helt värdelöst och inte användarvänligt överhuvudtaget. Känns som ett förstorat mobil-OS.
Tog mig ett jevla tag att ens hitta hur man stänger av datorn...Och att appar som skype osv öppnas i fullskärm är riktigt irriterande.

Har svårt att föreställa mig att mindre dator-intresserade personer som tex mina föräldrar skulle klara av att använda W8.1 på ett vettigt sätt och det är nästan omöjligt att undvika med tanke på att mer eller mindre alla datorer säljs med W8.

Har haft Windows 8.1 nu i några dagar och efter att ha installerat Start8 och lite annat så är det dock ett trevligt OS.

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimbow1234:

Håller med, Windows 8.1 direkt efter installation är helt värdelöst och inte användarvänligt överhuvudtaget. Känns som ett förstorat mobil-OS.
Tog mig ett jevla tag att ens hitta hur man stänger av datorn...Och att appar som skype osv öppnas i fullskärm är riktigt irriterande.

Har svårt att föreställa mig att mindre dator-intresserade personer som tex mina föräldrar skulle klara av att använda W8.1 på ett vettigt sätt och det är nästan omöjligt att undvika med tanke på att mer eller mindre alla datorer säljs med W8.

Har haft Windows 8.1 nu i några dagar och efter att ha installerat Start8 och lite annat så är det dock ett trevligt OS.

Där har du förmodligen också förklaringen till varför det ser ut som det gör, marknadsandelsmässigt.

Gemene man vet inte om att det finns startmenyersättare, utan tror att det är MUI som gäller om man ska köra Windows 8, och resultatet blir att de undviker det.

Sedan har du sådanna som jag, som vet om det med startmenyersättare, men som inte vill vara med på "mobilitetståget". de mobila delarna i Windows 8 är ju tänkta att lira ihop med Windows Phone och RT, och jag har inget behov av det stödet då jag har valt andra system för mina touch-behov, och jag vill inte vara med och ge Microsoft uppfattningen att jag tycker att en helskärmslösning för det som tidigare var en smidig meny är en bra grej.

Jag gjorde en omröstning här på Sweclockers för ett tag sedan. Frågan var något i stil med "Skulle du installera Windows 8 om det inte var möjligt att använda en startmenyersättare?" Och föga förvånande svarade en majoritet med god marginal "Nej".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Adapt or die!
Gillar man inte windows 8 kör man på windows 7. Svårare än så är det väl inte?
Det visar ju också microsoft att de gör något fel.

Själv gillade jag windows 8 från start. Använder knappt metro då jag söker på all jag vill göra.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad M$ problem är, det enda vi vill ha är en kryssruta för att kunna stänga av allt som har med Metro att göra.
På så sett får vi klassiska skrivbordsanvändare vad vi vill ha, samt att dom som föredrar Metro fortfarande kan använda det.

Hur svårt kan det vara igentligen?

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Undra hur mycket resurssnålare denna uppdatering är. Syftar då speciellt på minnesanvändningen.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Jag förstår inte vad M$ problem är, det enda vi vill ha är en kryssruta för att kunna stänga av allt som har med Metro att göra.
På så sett får vi klassiska skrivbordsanvändare vad vi vill ha, samt att dom som föredrar Metro fortfarande kan använda det.

Hur svårt kan det vara igentligen?

Svårt är det inte. Grejen är väl att Microsoft fortfarande försöker vända på stenar för att få folk att acceptera MUI, men det kommer inte hända.

Egentligen är det lite märkligt. Microsoft har gjort massvis med produkter som blivit rena misslyckanden. Jag tänker då t. ex på Bob, Clippy, Zune, Windows ME, Windows Vista, osv. Så de borde ha ganska bra med data för att kunna känna igen mönstret för en döfödd produkt. Men endå kör man på och låtsas att det går bra. Varför?

Tror man på allvar att vinden kommer vända?
Är det ett skådespel för att inte aktien ska hamna i fritt fall?
Eller vill man bara dra sig ur på ett sätt som inte skriker "vi har misslyckats"?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.