Art Lebedev höjer priset på Optimus Popularis

Permalänk
Melding Plague

Art Lebedev höjer priset på Optimus Popularis

Efter årslånga förseningar och flera missade leveransdatum ska det uppmärksammade tangentbordet Optimus Popularis levereras i slutet av februari. Samtidigt skjuter priset i höjden.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu är jag säkert oförskämd, men hur svårt kan det egentligen vara att sätta ihop ett tangentbord enligt denna princip? En enskild oled-panel per tangent är en sak, men när det är en enda skärm som med denna känns det som det inte vore något större problem? Med tanke på det är ju priset fullständigt apbajs.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Man tycker ju att nån borde kunna "apa efter" och skapa nåt för inte alls så högt pris..
Bra prisjämförelse med

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Medlem

lol @ prisjakts-länken!

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Vad ska man ha detta till? Spela monopol?

Visa signatur

Corsair 700D Corsair HX1000W Intel 980X 4,5Ghz 133x34 1.375V Corsair H70 Intel 320120GB Corsair F120 120GB Intel 320 120GB----[RAID 0] Intel 320 120GB ----[RAID 0] 2000GB Seagate Barracuda XT GTX TITAN stock 12GB 6x2GB Corsair XMS3 1600MHZ Gigabyte GA-EX58-UD5 Samsung Blu-ray player NZXT Sentry 2

Permalänk
Medlem

större skräm för att dra ned på priset, och sedan dubbla priset? makes snese

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Hear hear!!

Skrivet av xtQ:

lol @ prisjakts-länken!

I övrigt... Lol till det helt meningslöst avancerade tangentbordet

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

Världens dyraste surfplatta med tangenter över hela skärmen och man får en sladd som sitter fast på köpet!

"Hej! Vi har gjort någonting som är totalt onödigt till ett pris som ingen vill betala och nu till ett ännu högre pris!"

Permalänk
Medlem

Årets Julklapp?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

lol @ prisjakts-länken!

^ I came here for this!

Permalänk
Medlem

Vad roligt att de döper skiten till popularis eftersom det inte finns någon som kommer att köpa skiten. Ett mer verklighetsförankrat namn hade varit "Impopularis". Det här stinker scam lång väg. Hoppas att de som faktiskt sponsrat det här kan få lite pengar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Världens dyraste surfplatta med tangenter över hela skärmen och man får en sladd som sitter fast på köpet!

"Hej! Vi har gjort någonting som är totalt onödigt till ett pris som ingen vill betala och nu till ett ännu högre pris!"

När föregångaren presenterades 2005 var det ju lite coolt, men idag med pekskärmar i var och varannan byxficka känns det mest bara överflödigt och ovärt.. :/ "Too little too late" beskriver projektet rätt väl skulle jag säga.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Citat:

Till skillnad från föregångaren Optimus Maximus, där varje tangent består av en individuell skärmpanel, bygger nya Optimus Popularis på en enda större skärm med transparenta knappar. Syftet är att hålla nere kostnaderna nere.

Dubbla priserna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

När föregångaren presenterades 2005 var det ju lite coolt, men idag med pekskärmar i var och varannan byxficka känns det mest bara överflödigt och ovärt.. :/ "Too little too late" beskriver projektet rätt väl skulle jag säga.

Precis min tanke, hade de fått ut den här i tid hade det varit en annan sak. Det här blir ett dyrt fiasko

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Världens dyraste surfplatta med tangenter över hela skärmen och man får en sladd som sitter fast på köpet!

"Hej! Vi har gjort någonting som är totalt onödigt till ett pris som ingen vill betala och nu till ett ännu högre pris!"

Ja wtf... detta är ju inget mer än en surfplatta med ett lager plast över med knappar på.

Ett rimligt pris för detta hade varit kanske 1 500 kr. Jag kan slå vad om att om detta ens får något minsta verkligt intresse så kommer du att kunna köpa en kinesisk motsvarighet på dealextreme för en tusing inom några månader som är precis lika bra.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

"Alla knappar är individuellt programmerbara och kan visa ikoner eller andra bilder, exempelvis för att symbolisera knapparnas funktion i programmet som används."

Vem tittar ens på tangentbordet när man skriver? Kanske jag, men inte är det ofta. Jag hatar touch och skulle definitivt inte kunna kompromissa bort varken hederligt mekaniskt tangentbordsknatter eller möjligheten att vila fingrarna på tangenterna emellanåt. Hade jag någonsin kompromissat bort mitt tangentbord mot nåt sånt här hade det blivit typ 5 iPads eller nåt. Det vore kanske också en motivation att skaffa samma antal bildskärmar till datorn, för att multitaska på riktigt

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk

Lite saftigt pris

varför inte bara ta en billig surfplatta, bygga ett program som är wifi eller Bluetooth till pc, trycka på genomskinliga plast knappar med fejk feedback. som någon stans har touch screen sensitive gummi som sitter i ett hörn på knappen man inte ser. 1500kr surfplatta plast sats 250-500 bytbar, programvara 40kr klart! pluss att man får en surfplatta.

Permalänk
Avstängd

Ser riktigt oskönt att skriva på det där tangentbordet.
Sen kollar man ju ändå aldrig ner på tangentbordet, så helt onödigt med skärmar på knapparna.

Permalänk
Keeper of Traditions

Deras prognos för hur många de kommer sälja, och argumenten, skulle vara väldigt intressant att höra...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Som jag ser på saken är att det enda sättet för dom att gå break even är att sälja mjukvaran som driver detta. Det är just mjukvara som skulle ta längst tid att utveckla för en sådan produkt. Resten är ju inget märkvärdigt. Dom där 'widgets' skulle vara intressant att ha för att ha koll på t.ex. temps och fläkt varvtal och liknande eller påminnelser som blinkar när man är inne i ett spel. Starta/stoppa program utan att behöva tabba ut till win. Men som sagt allt detta hänger på mjukvaran.

Permalänk
Medlem

Hmm... 3x GTX 780 Ti eller ett ARt Lebedev tangentbord. Kan inte bestämma mig.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Jag tar fyra!

Permalänk
Skrivet av warh0g:

Hmm... 3x GTX 780 Ti eller ett ARt Lebedev tangentbord. Kan inte bestämma mig.

Äsch, var inte fånig nu. Det är ju självklart att tangentbordet är det bästa köpet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

"Alla knappar är individuellt programmerbara och kan visa ikoner eller andra bilder, exempelvis för att symbolisera knapparnas funktion i programmet som används."

Vem tittar ens på tangentbordet när man skriver? Kanske jag, men inte är det ofta. Jag hatar touch och skulle definitivt inte kunna kompromissa bort varken hederligt mekaniskt tangentbordsknatter eller möjligheten att vila fingrarna på tangenterna emellanåt. Hade jag någonsin kompromissat bort mitt tangentbord mot nåt sånt här hade det blivit typ 5 iPads eller nåt. Det vore kanske också en motivation att skaffa samma antal bildskärmar till datorn, för att multitaska på riktigt

Det är inte touchknappar utan en skärm under knapparna. Dock fungerar det uppenbarligen väldigt dåligt...

Nej, tacka vet jag Sidewinder x4. Ett av det bästa tangentborden och extremt billigt för det man får.

Visa signatur

01000010011011110101101001101111

Permalänk
Skrivet av Elcentralen:

varför inte bara ta en billig surfplatta, bygga ett program som är wifi eller Bluetooth till pc, trycka på genomskinliga plast knappar med fejk feedback. som någon stans har touch screen sensitive gummi som sitter i ett hörn på knappen man inte ser. 1500kr surfplatta plast sats 250-500 bytbar, programvara 40kr klart! pluss att man får en surfplatta.

Problemet då, är ju att du kan bara använda 2-3 knappar samtidigt. Gissar på att det är någon speciell skärm de använt, som klarar desto fler samtidiga knapptryckningar, än vad en surfplatta klarar.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_Moridin:

Problemet då, är ju att du kan bara använda 2-3 knappar samtidigt. Gissar på att det är någon speciell skärm de använt, som klarar desto fler samtidiga knapptryckningar, än vad en surfplatta klarar.

Vad använder du för surfplattor käre Lord Död?

Alla nutida klarar 10 samtidiga tryckpunkter.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte!!! Vad är detta för något??? Varför vill man ha detta tangentbord??? Snälla jag blir galen!! FÖRKLARA!!

Permalänk
Medlem
Citat:

På Art Lebedevs webbplats kostar nu tangentbordet saftiga 1 865 euro, mer än en fördubbling från det tidigare förbokningspriset på 797 euro.

Citat:

Syftet är att hålla nere kostnaderna med bibehållen funktionalitet, dessutom med högre upplösning än tidigare (642 mot 482 pixlar)

Dessa 2 meningar är väldigt motsägelsefulla. De använder en annan teknik som ska hålla nere kostnaden, samtidigt som t-bordet blir dubbelt så dyrt.

Hur fan går det ihop?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Dessa 2 meningar är väldigt motsägelsefulla. De använder en annan teknik som ska hålla nere kostnaden, samtidigt som t-bordet blir dubbelt så dyrt.

Hur fan går det ihop?

Only in Russia.

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Vad använder du för surfplattor käre Lord Död?

Alla nutida klarar 10 samtidiga tryckpunkter.

/hulle.

Aldrig använt en surfplatta, så jag jämförde mot en mobiltelefon.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4