Bugg i Z87I-pro BIOS, eller?

Permalänk
Medlem

Bugg i Z87I-pro BIOS, eller?

Jag har ett Z87I-pro moderkort med en 4770K. Senaste BIOS är installerat vilket är version 0903.
Har en liten överklockning till 4.3GHz med manuell "core"-spänning på 1.19V.

Problemet jag har är att jag inte får C state att fungera som det borde.
När processorn har låg belastning så klockas den ner till 800MHz vilket är bra men spänningen ligger fortfarande kvar på 1.19V.

Alla C states är påslagna i BIOS.

Det verkar som C states för alla kärnor sätts till C7 vilket är riktigt men "Package C state" blir bara C2 (förväntade mig C7) vilket medför att spänningen inte sänks.

Jag vet att spänningssänkning vid låg belastning fungerar på andra kort även om manuell spänning används (vill inte använda adaptive).

Permalänk
Medlem

Glömde att säga att jag kör windows 8. Min "power plan" är satt till "balanced" om det spelar någon roll.

Permalänk
Medlem

"Manual" ställer väl ändå in en fast spänning som aldrig ändras oavsett belastning (så är det på mitt Z87-PRO iaf), och varför vill du inte köra "adaptive"? Adaptive är ju inställningen som uppfyller dina krav.

Visa signatur

Moderkort: Asus Z87-Pro | CPU: i5 4670K | CPU-kylare: CM Hyper 212 Evo | GPU: MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | RAM: 12GB 1333MHz | PSU: EVGA Supernova 850W G2 | SSD: 860 QVO 1TB | HDD: Seagate Barracuda 1TB | Chassi: Fractal Design Define R4 | OS: Windows 10 64-bit | Ljud: Beyerdynamic DT770 Pro 80Ω | Skärmar: BenQ XL2411Z & G2420HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av APro7:

"Manual" ställer väl ändå in en fast spänning som aldrig ändras oavsett belastning (så är det på mitt Z87-PRO iaf), och varför vill du inte köra "adaptive"? Adaptive är ju inställningen som uppfyller dina krav.

Spänningen skall ändras även om du har "manual"-spänning om C states är påslagna (verkar fungera så för dom flesta).
Anledningen till att jag inte vill ha "adaptive" är att jag inte vet ett tak för spänningen. Om du kör kod som utnyttjar AVX eller AVX2 instruktionsset så kommer spänningen att öka över nivån du angivit.

Anledningen till att jag vill använda C states är att jag vet att spänningen inte kommer att öka över mitt angivna spänningstak och samtidigt få en sänkning av spänningen i "idle".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johanwad:

Spänningen skall ändras även om du har "manual"-spänning om C states är påslagna (verkar fungera så för dom flesta).
Anledningen till att jag inte vill ha "adaptive" är att jag inte vet ett tak för spänningen. Om du kör kod som utnyttjar AVX eller AVX2 instruktionsset så kommer spänningen att öka över nivån du angivit.

Anledningen till att jag vill använda C states är att jag vet att spänningen inte kommer att öka över mitt angivna spänningstak och samtidigt få en sänkning av spänningen i "idle".

Manuell spänning fungerar dock inte med Haswell på detta viset.
Har aldrig varit med om det heller på andra plattformar, bara med offset i tex Sandy Bridge eller Ivy.

Du får gärna motbevisa mig, men vad jag vet funkar inte detta med manuell spänning.

Asus beskriver det såhär:

Citat:

Manual Mode: Sets a static voltage for the associated rail. Using a static voltage means the voltage will not change according to processor load. Manual mode is therefore a less efficient way of overclocking the processor – unless AVX software loads are used (more on that in the Adaptive section below).

We recommend using Manual mode for overclocking the processor prior to using Offset And Adaptive mode. Once you have determined how much Vcore the processor needs to be stable, you can use Adaptive or Offset mode to dial in the same load voltage.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Säger som ovan, blir så eftersom du har satt en spänning manuellt i BIOS.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem

Jag tror ni har fel.
Det är många som kör "manual" och aktiverar C6,C7 i BIOS för att få sänkt core spänning.
Många moderkortstillverkare väljer att default avaktivera dom nya "C States" som Haswell har i BIOS för att det kräver en Haswell kompatibel nätdel.

Finns många ställen som det diskuteras men här är en länk:
http://linustechtips.com/main/topic/40470-how-to-properly-set...

Är det ingen som har lust att testa om det fungerar på era Z87 kort?

Låter som en betydligt bättre lösning än att använda "adaptive".

Permalänk

Jag kan testa senare om jag har tid och kommer ihåg det. Men behöver man ett nätagg som stödjer haswell för C6,C7?

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

Jag kan testa senare om jag har tid och kommer ihåg det. Men behöver man ett nätagg som stödjer haswell för C6,C7?

Tack det uppskattar jag.
Vet inte om det behövs C6 eller C7 för att spänningen skall sänkas men det räcker uppenbarligen inte med C2 som jag får.

http://techreport.com/news/24738/few-psus-support-haswell-c6-...

Det kan låta som en oviktig detalj men jag kommer ha min server körandes 24/7 och hög core spänning tar onödig effekt och sliter mer på CPU än vad som är nödvändigt.

Permalänk
Medlem

Haswell-kompatibelt nätagg krävs väl bara för något State som aktiveras i vänteläge, alltså spelar det ingen roll när datorn används.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Nej, du har fel. Om du ställer in manuell spänning så kommer den ALTID att köra den spänningen. Det du vill ha är "adaptive voltage". Där väljer du sen t.ex 1.19 - den kommer då att gå upp i 1.19 under full belastning men sjunka under det när du inte belastar datorn.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Nej, du har fel. Om du ställer in manuell spänning så kommer den ALTID att köra den spänningen. Det du vill ha är "adaptive voltage". Där väljer du sen t.ex 1.19 - den kommer då att gå upp i 1.19 under full belastning men sjunka under det när du inte belastar datorn.

Jag har redan svarat på det. Jag tror att du har fel. Flera på diverse överklockningsforum kör "manual" och får C states att sänka core spänning.
Jag gav EN länk lite högre upp i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanwad:

Jag har redan svarat på det. Jag tror att du har fel. Flera på diverse överklockningsforum kör "manual" och får C states att sänka core spänning.
Jag gav EN länk lite högre upp i tråden.

Jag kör själv med Adaptive och när jag kör prime95, som använder AVX/2 så ökar min vcore från 1,24 till 1.26. Jag har aldrig sett den skena iväg högre än så. Under normal användning har jag aldrig sett den gå över 1.24.

Hur många program använder AVX idag? förutom stresstest?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av johanwad:

Jag har redan svarat på det. Jag tror att du har fel. Flera på diverse överklockningsforum kör "manual" och får C states att sänka core spänning.
Jag gav EN länk lite högre upp i tråden.

Haha, vad snackar du om? De pratar ingenting om att de kör manuell spänning i den tråden. Han kör ju med default inställningarna - det innebär automatisk justering av spänningen. Det du vill ha är adaptive - "manual" är endast till för att ge just en fast spänning oavsett belastning eller klockfrekvens på processorn.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Manuell spänning fungerar dock inte med Haswell på detta viset.
Har aldrig varit med om det heller på andra plattformar, bara med offset i tex Sandy Bridge eller Ivy.

Du får gärna motbevisa mig, men vad jag vet funkar inte detta med manuell spänning.

Asus beskriver det såhär:
Manual Mode: Sets a static voltage for the associated rail. Using a static voltage means the voltage will not change according to processor load. Manual mode is therefore a less efficient way of overclocking the processor – unless AVX software loads are used (more on that in the Adaptive section below).

We recommend using Manual mode for overclocking the processor prior to using Offset And Adaptive mode. Once you have determined how much Vcore the processor needs to be stable, you can use Adaptive or Offset mode to dial in the same load voltage.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Carlj:

Jag kör själv med Adaptive och när jag kör prime95, som använder AVX/2 så ökar min vcore från 1,24 till 1.26. Jag har aldrig sett den skena iväg högre än så. Under normal användning har jag aldrig sett den gå över 1.24.

Hur många program använder AVX idag? förutom stresstest?

Säkert på att du kör Prime95 med AVX2? (version 28 eller högre) Det läggs automatiskt på ~0.1V när AVX2 används för haswell.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd

Testade precis.

  • 4670K

  • Asus Maximus VI Impact

Fully Manual:

C1, C6 (long) och C7 (long) tvingade på och med manuell spänning på 1.25V 4.5Ghz

Ingen som helst skillnad rent beteendemässigt, frekvensen låg som vanligt på 800Mhz i idle men spänningen gick aldrig under 1.25V. Strömförbrukningen var exakt den samma jämfört med Auto på C-states.

Manual:

Alla C-states tvingade på med manuell spänning på 1.25V 4.5Ghz

Frekvensen ligger som vanligt på 800Mhz i idle och spänningen sjönk också. Strömförbrukningen i idle är precis under 10W lägre än fully manual (konstant 1.25V), mellan 7-9W lägre. Däremot verkar strömförbrukningen i load vara snäppet högre.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Haha, vad snackar du om? De pratar ingenting om att de kör manuell spänning i den tråden. Han kör ju med default inställningarna - det innebär automatisk justering av spänningen. Det du vill ha är adaptive - "manual" är endast till för att ge just en fast spänning oavsett belastning eller klockfrekvens på processorn.

Suck. Jag VET att det skall funka med "manual" och sänkt vcore vid "idle".
Här är en länk till (jag kan nog hitta 10 till om du vill): http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18539086&pa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Testade precis.

  • 4670K

  • Asus Maximus VI Impact

Fully Manual:

C1, C6 (long) och C7 (long) tvingade på och med manuell spänning på 1.25V 4.5Ghz

Ingen som helst skillnad rent beteendemässigt, frekvensen låg som vanligt på 800Mhz i idle men spänningen gick aldrig under 1.25V. Strömförbrukningen var exakt den samma jämfört med Auto på C-states.

Manual:

Alla C-states tvingade på med manuell spänning på 1.25V 4.5Ghz

Frekvensen ligger som vanligt på 800Mhz i idle och spänningen sjönk också. Strömförbrukningen i idle är precis under 10W lägre än fully manual (konstant 1.25V), mellan 7-9W lägre. Däremot verkar strömförbrukningen i load vara snäppet högre.

Det var spännande resultat. Då funkar det att få "adaptive" beteende på haswell med manuell spänning men inte på mitt moderkort konstigt nog. Har du samma inställningar som mina?
Kanske är en miss i mitt BIOS ändå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johanwad:

Det var spännande resultat. Då funkar det att få "adaptive" beteende på haswell med manuell spänning men inte på mitt moderkort konstigt nog. Har du samma inställningar som mina?
Kanske är en miss i mitt BIOS ändå.

I jämförelse med din bild där uppe så kör jag Package C State support på C0/C1. I övrigt samma inställningar.

Den är dock inte snabb på att ger ner i strömsparläge både gällande frekvens och spänning.
Tar ungefär en 20 sekunder eller något innan frekvensen till slut droppar ner till 800Mhz för mig.

CPU-z får även fnatt och läser inte av spänningen rätt heller (tex 0.012V).

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

I jämförelse med din bild där uppe så kör jag Package C State support på C0/C1. I övrigt samma inställningar.

Den är dock inte snabb på att ger ner i strömsparläge både gällande frekvens och spänning.
Tar ungefär en 20 sekunder eller något innan frekvensen till slut droppar ner till 800Mhz för mig.

CPU-z får även fnatt och läser inte av spänningen rätt heller (tex 0.012V).

Tack för att du testade.
Ja det dröjer länge för mig med att stega ner till 800Mhz. Jag har läst att spänningen blir extremt låg när C-states sänker den men 0.012V måste vara en felläsning.

Jag har läst att spänningen blir betydligt lägre än "adaptive"-mode lyckas med och skall fungera helt stabilt.
Verkar inte finnas någon fördel med att använda "adaptive".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johanwad:

Tack för att du testade.
Ja det dröjer länge för mig med att stega ner till 800Mhz. Jag har läst att spänningen blir extremt låg när C-states sänker den men 0.012V måste vara en felläsning.

Jag har läst att spänningen blir betydligt lägre än "adaptive"-mode lyckas med och skall fungera helt stabilt.
Verkar inte finnas någon fördel med att använda "adaptive".

Jag blev lite inspirerad och prövade lite jag med.
Dock vill jag ha så låg spänning som möjligt men fortfarande bibehålla höga frekvenser

Just nu kör jag stock frekvenser på 0.9V, ligger precis under 40 grader i Prime95(med AVX2)/Aida med en Prolimatech Megahalems Black Edition + Nexus Real Silent på 500 rpm. Duktigt imponerad.

Strömförbrukningen är riktigt intressant dock, ta en kik på följande siffror:

  • 4670K Undervoltad + HD4600: ~75W

  • 4670K Undervoltad + GTX 660: ~90W

  • 4670K 4.5Ghz + GTX 660: ~200W

  • 3970X 4.1Ghz + GTX 780: ~220W
    (Riggen i signaturen)

Rätt roligt att en kraftigt överklockad 4670K kan dra lika mycket ström som en undervoltad/överklockad 3970X
Samma belastning på alla konfigurationer.

Adaptive är nog fördelaktigt att köra när man behöver dynamisk spänning och höga turbofrekvenser.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag blev lite inspirerad och prövade lite jag med.
Dock vill jag ha så låg spänning som möjligt men fortfarande bibehålla höga frekvenser

Just nu kör jag stock frekvenser på 0.9V, ligger precis under 40 grader i Prime95(med AVX2)/Aida med en Prolimatech Megahalems Black Edition + Nexus Real Silent på 500 rpm. Duktigt imponerad.

Strömförbrukningen är riktigt intressant dock, ta en kik på följande siffror:

  • 4670K Undervoltad + HD4600: ~75W

  • 4670K Undervoltad + GTX 660: ~90W

  • 4670K 4.5Ghz + GTX 660: ~200W

  • 3970X 4.1Ghz + GTX 780: ~220W
    (Riggen i signaturen)

Rätt roligt att en kraftigt överklockad 4670K kan dra lika mycket ström som en undervoltad/överklockad 3970X
Samma belastning på alla konfigurationer.

Adaptive är nog fördelaktigt att köra när man behöver dynamisk spänning och höga turbofrekvenser.

0.9V låter riktigt lågt trevlig temperatur med. Vilken skillnad det var i effektförbrukning mellan undervoltad (90W) och överklockad(200W).

Jag hade sjuka temperaturproblem med min 4770K. 93-94 grader vid 1.16V (4.2GHz) med en Noctua NH-U9B SE2. Jag bytte till en Corsair H90 och temperaturen sjönk till 86 grader. Alla fläktar körde på fullt blås 2*140mm + 2*92mm lät som en helikopter skulle lyfta även om alla fläktar var Noctua.

Gjorde en delid+lapping och temperaturen sjönk till 61 grader med fläktarna på rätt så låga varv.

Ja det verkar som Intel har lagt mycket krut på att få Haswell strömsnål så jag hoppas att jag får ordning på C-States på mitt Z87I-PRO.

Hoppas att det är någon konfiguration i BIOS som jag har missat eller att det snart kommer ett nytt BIOS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av johanwad:

Jag har ett Z87I-pro moderkort med en 4770K. Senaste BIOS är installerat vilket är version 0903.
Har en liten överklockning till 4.3GHz med manuell "core"-spänning på 1.19V.

Problemet jag har är att jag inte får C state att fungera som det borde.
När processorn har låg belastning så klockas den ner till 800MHz vilket är bra men spänningen ligger fortfarande kvar på 1.19V.

Alla C states är påslagna i BIOS.
http://i928.photobucket.com/albums/ad126/johanwa/BIOS_zps7472...

Det verkar som C states för alla kärnor sätts till C7 vilket är riktigt men "Package C state" blir bara C2 (förväntade mig C7) vilket medför att spänningen inte sänks.

http://i928.photobucket.com/albums/ad126/johanwa/CStates_zps9...

Jag vet att spänningssänkning vid låg belastning fungerar på andra kort även om manuell spänning används (vill inte använda adaptive).

Skrivet av SeF.Typh00n:

I jämförelse med din bild där uppe så kör jag Package C State support på C0/C1. I övrigt samma inställningar.

Den är dock inte snabb på att ger ner i strömsparläge både gällande frekvens och spänning.
Tar ungefär en 20 sekunder eller något innan frekvensen till slut droppar ner till 800Mhz för mig.

CPU-z får även fnatt och läser inte av spänningen rätt heller (tex 0.012V).

Hmm, det är konstigt att Package C State stannar kvar på C2 när alla logiska och fysiska Cores ligger på C7. Vad händer om du ändrar Package C State Support till Auto, eller C0/C1 eller någon av de andra alternativen? Om du ändrar till Adaptive, går Package C State ner till C7 eller däromkring?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Hmm, det är konstigt att Package C State stannar kvar på C2 när alla logiska och fysiska Cores ligger på C7. Vad händer om du ändrar Package C State Support till Auto, eller C0/C1 eller någon av de andra alternativen? Om du ändrar till Adaptive, går Package C State ner till C7 eller däromkring?

Det blir inte bättre vad jag än väljer för "Package C State support" och spänningen sänks inte.
Kör jag "Adaptive" så sänks spänningen men det är samma beteende på C States. Adaptive verkar fungera med andra mekanismer än C States.

"Auto" på C states support i BIOS innebär faktisk att "Package C State Percent" är 0 på C2, C3, C6 och C7. Verkar som alternativet "Auto" innebär disabled.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johanwad:

Det blir inte bättre vad jag än väljer för "Package C State support" och spänningen sänks inte.
Kör jag "Adaptive" så sänks spänningen men det är samma beteende på C States. Adaptive verkar fungera med andra mekanismer än C States.

"Auto" på C states support i BIOS innebär faktisk att "Package C State Percent" är 0 på C2, C3, C6 och C7. Verkar som alternativet "Auto" innebär disabled.

Jag har också testat på en icke RoG-bräda nuoch får inte heller det att fungera.

Väldigt mysko då det funkade direkt med samma inställningar på min Impact.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv

Jag håller på att undersöka det här. Återkommer...

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av johanwad:

Det blir inte bättre vad jag än väljer för "Package C State support" och spänningen sänks inte.
Kör jag "Adaptive" så sänks spänningen men det är samma beteende på C States. Adaptive verkar fungera med andra mekanismer än C States.

"Auto" på C states support i BIOS innebär faktisk att "Package C State Percent" är 0 på C2, C3, C6 och C7. Verkar som alternativet "Auto" innebär disabled.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag har också testat på en icke RoG-bräda nuoch får inte heller det att fungera.

Väldigt mysko då det funkade direkt med samma inställningar på min Impact.

Skickades från m.sweclockers.com

Hej,

Moderkortsavdelningen har testat olika inställningar på Maximus VI Impact och Z87I-Pro med den hittills senaste bios-versionen, och kommit fram till att det inte blir olika Package C State mellan ROG- och icke-ROG-moderkort med rätt inställningar. På Z87I-Pro ska man sätta följande inställningar:

1. Ai Tweaker ->EPU power saving mode set as enabled
2. Advanced->CPU Configuration->CPU power Management Configuration-> CPU C states set as Enabled,Package C state Support set as Enabled
3. Advanced->PCH Configuration->PCI Express Configuration-> DMI Link ASPM Control set as Enable,ASMP support set as L0sL1
4. Advanced->SATA Configuration->Aggressive LPM Support set as enable。
5. Advanced->System Agent Configuration->NB PCIe Configuration-> DMI Link ASPM Control set as L0sL1,PEG-ASPM set as ASPM L0sL1。
6. Advanced->Platform Misc Configuration -> PCI Express Power Management set as enable,Native ASPM set as enable。
7. Advance-Onboard Devices Configuration ->Realtek LAN Controller set as disable。
8. OS->Control Panel->System and Security->Power Options set as Power saving

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av ASUS_Caroline:

Hej,

Moderkortsavdelningen har testat olika inställningar på Maximus VI Impact och Z87I-Pro med den hittills senaste bios-versionen, och kommit fram till att det inte blir olika Package C State mellan ROG- och icke-ROG-moderkort med rätt inställningar. På Z87I-Pro ska man sätta följande inställningar:

1. Ai Tweaker ->EPU power saving mode set as enabled
2. Advanced->CPU Configuration->CPU power Management Configuration-> CPU C states set as Enabled,Package C state Support set as Enabled
3. Advanced->PCH Configuration->PCI Express Configuration-> DMI Link ASPM Control set as Enable,ASMP support set as L0sL1
4. Advanced->SATA Configuration->Aggressive LPM Support set as enable。
5. Advanced->System Agent Configuration->NB PCIe Configuration-> DMI Link ASPM Control set as L0sL1,PEG-ASPM set as ASPM L0sL1。
6. Advanced->Platform Misc Configuration -> PCI Express Power Management set as enable,Native ASPM set as enable。
7. Advance-Onboard Devices Configuration ->Realtek LAN Controller set as disable。
8. OS->Control Panel->System and Security->Power Options set as Power saving

Tack så mycket! Grymt att ni kunde testa detta

Ska genast experimentera med detta! Hoppas TS får någon nytta med detta också.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Hej,

Moderkortsavdelningen har testat olika inställningar på Maximus VI Impact och Z87I-Pro med den hittills senaste bios-versionen, och kommit fram till att det inte blir olika Package C State mellan ROG- och icke-ROG-moderkort med rätt inställningar. På Z87I-Pro ska man sätta följande inställningar:

1. Ai Tweaker ->EPU power saving mode set as enabled
2. Advanced->CPU Configuration->CPU power Management Configuration-> CPU C states set as Enabled,Package C state Support set as Enabled
3. Advanced->PCH Configuration->PCI Express Configuration-> DMI Link ASPM Control set as Enable,ASMP support set as L0sL1
4. Advanced->SATA Configuration->Aggressive LPM Support set as enable。
5. Advanced->System Agent Configuration->NB PCIe Configuration-> DMI Link ASPM Control set as L0sL1,PEG-ASPM set as ASPM L0sL1。
6. Advanced->Platform Misc Configuration -> PCI Express Power Management set as enable,Native ASPM set as enable。
7. Advance-Onboard Devices Configuration ->Realtek LAN Controller set as disable。
8. OS->Control Panel->System and Security->Power Options set as Power saving

Tack så mycket ingen dålig service.
Jag har gjort alla ändringar utan "Advance-Onboard Devices Configuration ->Realtek LAN Controller set as disable" (saknar detta i BIOS).

Det funkar inte nu heller. Core spänningen sänks fortfarande inte.
Kanske Package C-State blir samma som ROG moderkort nu (kan inte jämföra) men samma problem med spänningen kvarstår.