Värt att köpa 4K Andersson för 6000 kr?

Permalänk
Medlem

Värt att köpa 4K Andersson för 6000 kr?

Hejsan!

Jag har suttit och läst lite och funderar på om det kan vara värt att köpa Andersson LED5062UHD som nu ligger på 5990 kr på netonnet.se?
http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/tv-50-tum-och-storre/andersson-led5062uhdpvr/191442.3115/

Jag har hört att menyerna och filstödet för USB-uppspelning ska vara relativt dålig. Men för mig är det inget problem då jag har en Chromecast. (Kom på nu i skrivande stund att Chromecasten kanske inte ens stödjer 4K upplösning?) Men om vi antar (då jag inte vet än) att chromecasten stödjer 4K så är det inget problem för mig. Likaså är det inget krav för mig att se på 3D-filmer, då TV:n inte stödjer det så är inte det något problem för min del. Vill jag se 3D går jag på bio.

Någon som vet något om den här TV:n och kan yttra sig?

Mvh,
TrueType.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Netonnet

Hej,

Den klarar inte 4K material via USB ingången och stödet i övrigt är ganska basic.
Som 4K panel till datorn eller kika på vanlig tv via den inbyggda TV tunern när man inte jobbar/spelar så gör den ett bra jobb för det lilla priset.
Man kan max mata den med 4K @30hz och grafikkortet skall naturligtvis ha stöd för denna upplösning.

Mvh,
Caroline
NetOnNet

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Hejsan!

Jag har suttit och läst lite och funderar på om det kan vara värt att köpa Andersson LED5062UHD som nu ligger på 5990 kr på netonnet.se?
http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/tv-50-tum-och-storre/andersson-led5062uhdpvr/191442.3115/

Jag har hört att menyerna och filstödet för USB-uppspelning ska vara relativt dålig. Men för mig är det inget problem då jag har en Chromecast. (Kom på nu i skrivande stund att Chromecasten kanske inte ens stödjer 4K upplösning?) Men om vi antar (då jag inte vet än) att chromecasten stödjer 4K så är det inget problem för mig. Likaså är det inget krav för mig att se på 3D-filmer, då TV:n inte stödjer det så är inte det något problem för min del. Vill jag se 3D går jag på bio.

Någon som vet något om den här TV:n och kan yttra sig?

Mvh,
TrueType.

6000kr är billigt men bildkvaliten är så dålig att det överväger det faktum att det är 4k.
Dåliga färger, dålig svärta.
Bättre att köpa en panasonic plasma eller liknande då.

Permalänk
Medlem

Har du material som är 4k att spela upp på den då ?

Liksom köpa något halvtaskigt med stöd för något som inte är riktigt igång än, när 4k är mainstream får du bra mycket mer tv för de pengarna

Tänker på att bio tydligen fortfarande kör 2k i många fall och att det filmas fortfarande mycket i 2k och gör så ett bra tag till..

Men det är ju jag det.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

30hz bara, hade nog väntat till bättre paneler (60hz och uppåt) till bra priser kommer ut innan jag köper en 4K tv. Du kan ju kolla på Blaupunkts 39" också, vet dock inte vilken panel den använder.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Okej, tack för svaren. Blir nog att sikta in sig på en ca 45" 1080p TV för 8000, frågan är bara vilken man ska välja... Skulle helst vilja att någon säger "den här ska du köpa" då jag inte behöver så vidare bra filstöd eller bra menyer då jag har chromecasten som sagt.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netonnet:

Hej,

Den klarar inte 4K material via USB ingången och stödet i övrigt är ganska basic.
Som 4K panel till datorn eller kika på vanlig tv via den inbyggda TV tunern när man inte jobbar/spelar så gör den ett bra jobb för det lilla priset.
Man kan max mata den med 4K @30hz och grafikkortet skall naturligtvis ha stöd för denna upplösning.

Skulle gissa på att nya filmer så småningom (läs om några år) kommer gå över 4K 48Hz/60Hz eller 72Hz.
Men det är ju inte standard än. Så inte direkt förvånande om billigaste 4K TV'n inte stödjer high frame rate.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TrueType:

Okej, tack för svaren. Blir nog att sikta in sig på en ca 45" 1080p TV för 8000, frågan är bara vilken man ska välja... Skulle helst vilja att någon säger "den här ska du köpa" då jag inte behöver så vidare bra filstöd eller bra menyer då jag har chromecasten som sagt.

Skall det spelas någonting på TV'n i fråga?
För skall det spelas på den så borde du definitivt kolla i den här tråden: http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag tycker att min 1080p TV som jag köpte för ~6000 är rätt så medioker, så en 4K TV från NetOnNets billighetsmärke ger ju inte sådär jättebra förtroende..

Jag tror att det bara är dumt att köpa 4K just nu, skulle hellre vänta på att standarderna blir mer definerade och framförrallt att bra apparater går ner i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Skall det spelas någonting på TV'n i fråga?
För skall det spelas på den så borde du definitivt kolla i den här tråden: http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Jag har införskaffat mig en XBOX 360 kontroller och spelar numera en del med den via big picture i Steam på min datorskärm. Så ja, det lutar åt att jag kommer att spela en hel del på den, så jag kan tänka mig en blandning av lågt input-lag och knivskarp bild! Ska kolla in den tråden, tack på förhand.

Skrivet av Sir. Haxalot:

Jag tycker att min 1080p TV som jag köpte för ~6000 är rätt så medioker, så en 4K TV från NetOnNets billighetsmärke ger ju inte sådär jättebra förtroende..

Jag tror att det bara är dumt att köpa 4K just nu, skulle hellre vänta på att standarderna blir mer definerade och framförrallt att bra apparater går ner i pris.

Okej, vad är det för TV? Har den relativt lågt input-lag?
Nää, jag tror jag skippar 4K på ett tag framöver.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Inaktiv

Sikta på en Panasonic plasma istället och låt plånboken avgöra vad som blir störst/bäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Okej, vad är det för TV? Har den relativt lågt input-lag?
Nää, jag tror jag skippar 4K på ett tag framöver.

Jag har en "dum" och något mindre (46") variant av denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2381351 .

Angående input lag så har jag i alla fall inte märkt någon osynk med ljudsystemet när jag ser på film och serier men jag har inte spelat särskilt mycket med den.