Permalänk
Medlem
Skrivet av reflect:

Vad har du pluggat för kurser?

På program (datateknik; mattematik, programmering, nätverk, säkerhet), samt några ej programrelaterade. Lärde mig mest från de mer teoretiska kurserna och mer att koda hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

1. Hur ser en genomsnittlig dag ut rent organisatoriskt?

Kl 7:30 vaknar Hugo då är det bara att gå upp och ge honom gröt, KAFFEEEEEEEEE. Har man tur hinner man svara på några frågor på Stackoverflow samt läsa lite teknikbloggar. Kl 10 är det dags för frukt. Har jag tur blir han trött vid 11-12 och sover en timme till två, här får man prioritera om man ska blogga, hållla på med open source-projekten eller spela Battlefield 4. Efter sovstund blir det promenad eller annan aktivitet. Vid 5 är det middag och vid åtta kommer mamma hem från jobbet, då kan man få lite tid över för att koda igen.

Dagen ser lite annorlunda ut för en pappaledig utvecklare

Visa signatur
Permalänk
Medlem

1. Hur ser en genomsnittlig dag ut rent organisatoriskt?
Kommer till jobbet vid halv 8, går igenom mailen och ser om det inkommit några prioriterade ärenden som måste tas tag i nu.
9 är det morgonmöte då vi går igenom vad alla ska göra idag.
Jobbar med de ärenden som är tilldelade, svarar på mail osv.
11.30-12 lunch.
fortsätter sen jobba till 16 då jag går hem.

2. Vad gör du på jobbet, vad arbetar du med och var förväntas göras per dag (rader kod etc.).
Jag löser problem, finns inga krav på vad som är förväntat att göra per dag utan vi kanske har ett par deadlines som ska följas.
Rader kod per dag osv är dumma mätvärden.

3. Vad finns det för förväntningar på juniora utvecklare, dvs. sådana som mig t.ex. som snart kommer finnas tillgänglig för arbetsmarknaden – är stressad över att komma ut då jag känner att jag kan en del - men fortfarande så försvinnande lite mot allt som finns att lära, lite ångest rentutav – skulle därför vara skönt att få lite konkreta fakta kring detta.
Det första du kommer få göra är att få sätta dig och gå igenom lite i koden och läsa lite om strukturen, sen kommer du få pyssla med lite lätta ändringar så att du lär dig mer och mer om koden innan du får mer avancerade uppgifter. Beror helt på vilken nivå du är på så klart.

4. Vilka språk använder du?
c#, asp.net mvc. html, jquery t-sql, css med mera

5. Lön, högst frivilligt men intressant att se hur ni ligger till.
strax över 30k

6. Tips för mig som student, vad kan jag fokusera extra på under min studietid för att ha en fördel när jag sedan börjar söka jobb?
Fokusera på att lära dig själva programmeringsmetoder och hur man löser problem snarare än speciella saker med vissa språk då det kan variera kraftigt när du väl kommer ut på marknaden. Fråga gärna mer erfarna utecklare om hjälp för att få en idé om hur dem hade löst uppgiften du har, dom behöver inte lösa den men de uppgifter du lär få i början kan erfarna persroner ganska snabbt tänka ut lösningen och peka dig i rätt riktning.

7. Utblidning.
Har 4 års högskolestudier som sytemarkitekt.

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB