Permalänk
Medlem

köpa iPad i Japan

Skall till Japan i mars och är sugen på billigare elektronik, främst en Ipad. Vet någon vad ett bra riktpris för en Ipad 2 billigast möjliga modell kostar i Japan och helst gärna tips på andra bra prylar man kan köpa där?

Visa signatur

Gigabyte Z97 X Gaming 3, Intel i5 4690, Coolermaster Hyper X 212 CPU kylare, 12Gb DDR3 1600 Mhz RAM, Geforce GTX 1660 Super, 120 gb Intel 320 Series SSD, 256gb Samsung Evo, 256 GB Transcend SSD, 2 TBGB 7200 Rpm mekanisk disk, EVGA SupernovaG2 750W, Win 10 Home Prem. 64 bit, Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tja, om det är Japan vi talar om är det väl bäst att köpa någonting som faktiskt är japanskt, eller åtminstone tillverkas i Japan.

Nu säger jag ju inte att apple- och android-produkter är direkt utbytbara om man är intresserad av den ena, men t.ex.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/173248-s...
har jag hört är rätt bra, om man nu gillar android. Med tanke på din inledande fråga så kanske fallet inte är sådant...

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Köpte förra året en ipad mini i applestore, japan.
Du ser priserna som limpanax har länkat, dessutom drar de bort momsen direkt i butik, ta med dig passen bara.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Köpte förra året en ipad mini i applestore, japan.
Du ser priserna som limpanax har länkat, dessutom drar de bort momsen direkt i butik, ta med dig passen bara.

Vet du va momsen var?

Hur är det med sånt som garanti? Måste man köpa till det, samt är den på engelska?

Visa signatur

Gigabyte Z97 X Gaming 3, Intel i5 4690, Coolermaster Hyper X 212 CPU kylare, 12Gb DDR3 1600 Mhz RAM, Geforce GTX 1660 Super, 120 gb Intel 320 Series SSD, 256gb Samsung Evo, 256 GB Transcend SSD, 2 TBGB 7200 Rpm mekanisk disk, EVGA SupernovaG2 750W, Win 10 Home Prem. 64 bit, Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elvenman:

Vet du va momsen var?

Hur är det med sånt som garanti? Måste man köpa till det, samt är den på engelska?

Kommer inte ihåg men det blev typ 200kr billigare.
Garanti behöver du inte köpa till men om det gäller i hela världen kommer jag inte heller ihåg.
Du väljer själv vilket språk du vill använda på din ipad när du startar upp den.
Jag bodde nära applestore så gick upp till hotellet och startade allt för att se att allt fungerade, de hade gratis wifi inne i butiken också.
Kommer åka dit igen nu i sommar, kanske ska skriva ner vad moms osv är på då

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Momsen på elektronik är 5%. Men tar du med dig passet så drar de av det. DOCK! Så får du betala det i Sverige istället ;).
Därför får de dra av momsen för dig. Men man kan ju komma runt det genom att inte ta med låda och liknande när du reser tillbaks. Blir du dock tagen av tullen på att ej har deklarerat varorna som du för in i landet över ett viss värdet (2500kr?) får du betala moms + tull samt böter.

Permalänk
Avstängd

en ipad 2 kostar alltså 39,800, 40,000.00 JPY = 2,538.64 SEK

Köpte en ipad 2 av cdon för 2490 förra året och idag kan man få en för 2990, är det värt att spara 500kr och mista garantin...

Permalänk
Medlem

Den elektronik jag kollade på var inte billigare än hemma bortsett från en ps vita som jag köpte.

http://www.bbc.co.uk/news/business-24343540

Verkar som att sales tax ska höjas från 5% till 8 % från 1 april

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Elektronik skiljer mig veterligen inte speciellt mycket i pris. Det är väl mest det att man får dra av momsen som gör en viss skillnad. Men momsen är annars 5% just nu men höjs till 8% 1 april som leonhart sa.

Permalänk
Medlem

Köp inte en ipad 2. Den är alldeles för dyr (även om du köper utomlands) med tanke på att den har 3 år gammal hårdvara och inte retina skärm.
Garantin gäller worldwide om det är wi-fi modellen, är det 3G/4G gäller den troligen inte.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har inte apple world wide garanti och så om det är köpt i en apple butik?

Permalänk
Medlem

Köp ipad retina, knappt 3290kr med moms i japan, i sverige 4390kr.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Momsen på elektronik är 5%. Men tar du med dig passet så drar de av det. DOCK! Så får du betala det i Sverige istället ;).
Därför får de dra av momsen för dig. Men man kan ju komma runt det genom att inte ta med låda och liknande när du reser tillbaks. Blir du dock tagen av tullen på att ej har deklarerat varorna som du för in i landet över ett viss värdet (2500kr?) får du betala moms + tull samt böter.

http://www.tullverket.se/innehallao/k/kopavarorparesafranland...

Om inresan till Sverige sker med flyg eller färja i kommersiell trafik får du tull- och skattefritt ta med dig varor för 4 300 kronor. Om inresan sker på annat sätt kan du ta med dig varor för 3 000 kronor utan att betala några avgifter. Varorna måste transporteras personligen

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Enligt Apple Store i Täby är det numera även världsgaranti på iPhones och iPads med 3g/4g

Permalänk
Medlem

Ska du till Tokyo? I så fall ska du åka till Akihabara. Där finns många elektronikbutiker och min uppfattning var att priserna var lägre.
Såg turister som köpte 3-4 iPhones på en gång.
Minns inte prisskillnad men jag köpte ett 64 GB microSD-kort där var 30% billigare jämfört med deras motsvarighet till El-giganten (Bic Camera).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fryguy:

Elektronik skiljer mig veterligen inte speciellt mycket i pris. Det är väl mest det att man får dra av momsen som gör en viss skillnad. Men momsen är annars 5% just nu men höjs till 8% 1 april som leonhart sa.

Vad menar du med att man får dra av momsen? Det är ju bara näringsidkare som får dra av momsen. För vanliga dödliga som köper tullfritt så spelar det ju ingen roll om momsen är 5% eller 8% så länge priset utan moms är detsamma. Eller missförstår jag vart du vill komma?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elvenman:

Skall till Japan i mars och är sugen på billigare elektronik, främst en Ipad. Vet någon vad ett bra riktpris för en Ipad 2 billigast möjliga modell kostar i Japan och helst gärna tips på andra bra prylar man kan köpa där?

Hej
Vi har två ipad 2 och dom börjar kännas väldigt sega, köp en nyare version 4an eller air.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 3800X
RAM: Corsair Vengeance LED 16GB DDR4 3200 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk

Har köpt en heldel saker i Japan, men det är mest växelkursen som gör det billigt du har typ samma köpkraft för 1000Yen som för 100kr men 1000yen kostar 65kr. Momsen drar de flesta större varuhus av direkt (ibland att du måste handla för 10000Yen (typ 650kr i skrivande stund) om du har passet med dig (och tro mig det är att be om problem att inte ha det, räkna inte med att folk kan engelska). Du får en liten lapp häftad i passet som du lämmnar till tullpersonalen när du lämmnar landet.

Sen tips på prylar, sambon har köpt massa manga och light novels men hon studerar japanska så det går nog bort. Sj har jag handlat laptop, kamerabatterier, objektiv, TV-spel, krimskrams (plushies från div Ghibli filmer och annat nördstuff). Gillar du Anime så kan jag varmt rekomendera ett besök på Animate i Akhihabara, det är typ det enda stället som inte har massvis med neonbelysning, Ghibli musseumet i Mitaka är också helt klart värt ett besök.

Men du har ju iofs inte skrivit att du ska till Tokyo, utgick ifrån det.

hatar hotkeys ibland...
Permalänk
Medlem
Skrivet av Keng:

Enligt Apple Store i Täby är det numera även världsgaranti på iPhones och iPads med 3g/4g

Japansk 3G/4G lär väl inte fungera här ändå? De kör med andra frekvenser såvitt jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keng:

Enligt Apple Store i Täby är det numera även världsgaranti på iPhones och iPads med 3g/4g

Köpte precis en 5S i USA och enligt säljaren där var garantin regionsbaserad. Däremot har array.se skrivit precis samma sak som dig, att svenska applebutiker säger att det är världsgaranti så förhoppningsvis stämmer det.

Skrivet av ozo64:

Japansk 3G/4G lär väl inte fungera här ändå? De kör med andra frekvenser såvitt jag vet.

Jag är inte säker, men när jag kollade upp de olika modellerna inför köp var den japanska en av de med bäst stöd för svensk 4G.
Kan ha blandat ihop det med annan asiatisk modell dock, men infon finns på apples hemsida.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Momsen på elektronik är 5%. Men tar du med dig passet så drar de av det. DOCK! Så får du betala det i Sverige istället ;).
Därför får de dra av momsen för dig. Men man kan ju komma runt det genom att inte ta med låda och liknande när du reser tillbaks. Blir du dock tagen av tullen på att ej har deklarerat varorna som du för in i landet över ett viss värdet (2500kr?) får du betala moms + tull samt böter.

Det är 4300 kr som gäller. Allt därefter ska deklareras och tullas för.

http://www.tullverket.se/innehallao/f/fragorochsvar/fragoroch...

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Tänk på att priserna på elektronik är extremt pressade i Sverige så i många fall så är det faktiskt billigare att köpa det här än att köpa utomlands när man räknat på tull och moms.

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Avstängd

har altid udrat om man nu köper en sak utomlands och tar den i bruk på en gång medans man är utomlands. va är det då som säger att man ska betala moms o tullavgifter. det är ju inget som säger att du kanske redan köpte den i sverige

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem

De häftade ihop en lapp på mitt pass när jag köpte ipaden, men drog bort den direkt när jag lämnade butiken.
Checkade in bagaget med kartongen men hade själva ipaden i handväskan.

Är det som eyeneye länkar så kostar inte ipaden 4300kr endå, om det inte är värsta modellen...

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tranceguy:

har altid udrat om man nu köper en sak utomlands och tar den i bruk på en gång medans man är utomlands. va är det då som säger att man ska betala moms o tullavgifter. det är ju inget som säger att du kanske redan köpte den i sverige

Vem går frivilligt genom "Jag har något att deklarera då", man går ju ENDAST om man blir inpekad av en anställd...
Finns (/fanns) ett skönt system på Landvetter där dom hade lagt ut lappar och hade en brevlåda, om det inte jobbade någon just då så skulle man fylla i en lapp och lägga i brevlådan så fick man betala tullen i efterhand, undrar hur många rikspuckon som fyllde i en sådan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

en ipad 2 kostar alltså 39,800, 40,000.00 JPY = 2,538.64 SEK

Köpte en ipad 2 av cdon för 2490 förra året och idag kan man få en för 2990, är det värt att spara 500kr och mista garantin...

Har inte apple världsgaranti?

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Har inte apple världsgaranti?

Som vi redan skrivit i tråden, jo för alla WiFi produkter, och lite oklart men verkar så för 3g/4g produkter.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kommer åka från Osaka, via Kyoto till Tokyo och vara borta i 3 v. Ipad retina känns om ok. Skall dock inte till Sverige då jag bor i Israel (utlandsvensk!).

Visa signatur

Gigabyte Z97 X Gaming 3, Intel i5 4690, Coolermaster Hyper X 212 CPU kylare, 12Gb DDR3 1600 Mhz RAM, Geforce GTX 1660 Super, 120 gb Intel 320 Series SSD, 256gb Samsung Evo, 256 GB Transcend SSD, 2 TBGB 7200 Rpm mekanisk disk, EVGA SupernovaG2 750W, Win 10 Home Prem. 64 bit, Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Har redan en S4, men vill främst ha en ipad för att kunna spela brädspel på den. Finns ett antal bra spel som ticket to ride och lord of waterdeep.

Visa signatur

Gigabyte Z97 X Gaming 3, Intel i5 4690, Coolermaster Hyper X 212 CPU kylare, 12Gb DDR3 1600 Mhz RAM, Geforce GTX 1660 Super, 120 gb Intel 320 Series SSD, 256gb Samsung Evo, 256 GB Transcend SSD, 2 TBGB 7200 Rpm mekanisk disk, EVGA SupernovaG2 750W, Win 10 Home Prem. 64 bit, Fractal Design Define R5