Permalänk

Dator till min dotter

Hej, ska köpa en dator till min dotter som snart fyller år, står mellan dessa två, ska mest köras som skol & media dator.
Hon pluggar på journalist linje.
Rent spontant känns det som Asus ger mer för pengarna, enda som talar för Apple är batteri tiden.
Vill inte fråga dottern då det ska bli en överraskning, men gissar att hon skulle välja den hypade Applen.

Vad säger ni ?

Asus Zenbook Prime http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2243900

Apple Mac Book Air http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1980530

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Medlem

Skulle ta den fina, sexiga Asusen!

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Avstängd

Jag skulle säga Macbook. Bättre användargränssnitt, mer batteritid och så är den slimmad och snygg.
Asus gör dock bra PC.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk

Om hon pluggar journalism så tror jag att hon har mer nytta av Apple då flertalet av editor programmen odyl är gjorda för Mac.

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk

Eller ska det kanske va en Mac Book Pro ?
Blir dyrt det här för pappa

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Medlem

Hehe, trodde det stod "Dator till min dator"

Edit: för en journalist säger jag definitivt apple!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Jag säger macbook air utan tvivel. Grym batteri tid och en fantastiks trackpad vilket är bra om hon bär med sig den mycket och sitter och arbetar lite här och var.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljudnisse:

Eller ska det kanske va en Mac Book Pro ?
Blir dyrt det här för pappa

Änänänänä, en MacBook Air 13" räcker.
Pro är mer för videoredigering och photoshop. Kanske också lite spelande (?).

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem

Det är väl obligatoriskt för journalister att sitta med en MacBook?

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Asusen är ruskigt het! *smaskens*

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabinono:

Änänänänä, en MacBook Air 13" räcker.
Pro är mer för videoredigering och photoshop. Kanske också lite spelande (?).

Spela på en mac? Jaaa, man stänger den och har den som musmatta?

Tyvärr är det nog så att många som jobbar inom media använder sig utav mac men jag har svårt att tro att Windows skulle ha svårt för att köra något av programmen ifråga.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Jag avråder generellt från produkter med ett halvätet äpple på. MEN för just journalistik så känns väll en Macbook Pro 13" som det bästa då merparten av program och användarvänligheten vinner där.

https://www.inet.se/produkt/1971512/apple-macbook-pro-13-reti...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Frågan du borde ställa dig själv: Kommer hon uppskatta windows 8 eller mac os X mest? Jag vet vad jag hade svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Spela på en mac? Jaaa, man stänger den och har den som musmatta?

Tyvärr är det nog så att många som jobbar inom media använder sig utav mac men jag har svårt att tro att Windows skulle ha svårt för att köra något av programmen ifråga.

En mus och en musplatta vid sidan av äpplet?

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk

Tack för alla svar, en fråga till 4 eller 8 GB RAM till till MBA ?
Helt sjukt diffar ca 2000:- !!!
2 loppor för ett minnes kort som normalt kostar 300:- !!!
Jajaj ska man ha ett halv uppätet äpple på locket ska kostar det väl.

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljudnisse:

Hej, ska köpa en dator till min dotter som snart fyller år, står mellan dessa två, ska mest köras som skol & media dator.
Hon pluggar på journalist linje.
Rent spontant känns det som Asus ger mer för pengarna, enda som talar för Apple är batteri tiden.
Vill inte fråga dottern då det ska bli en överraskning, men gissar att hon skulle välja den hypade Applen.

Vad säger ni ?

Asus Zenbook Prime http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2243900

Apple Mac Book Air http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1980530

Asusen lätt!
Är hon inte van vid Mac så är det inget att ha!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Frågan du borde ställa dig själv: Kommer hon uppskatta windows 8 eller mac os X mest? Jag vet vad jag hade svarat.

Hmm.. Windows 8 om man har något emot det slänger man ju bara in Start8

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljudnisse:

Tack för alla svar, en fråga till 4 eller 8 GB RAM till till MBA ?
Helt sjukt diffar ca 2000:- !!!
2 loppor för ett minnes kort som normalt kostar 300:- !!!
Jajaj ska man ha ett halv uppätet äpple på locket ska kostar det väl.

4Gb RAM ska absolut räcka, men blir det tyngre program som i framtiden skall installeras så kan det vara skönt att ha 8Gb. Men det rättfärdigar absolut inte priset..

Går det inte att byta själv? Det finns ju Mac-vetare här så det står härliga till, dem vet garanterat.

Permalänk
Medlem

Köp Macen. Bara att öppna plånkan för din dotter.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Skrivet av ikNo:

4Gb RAM ska absolut räcka, men blir det tyngre program som i framtiden skall installeras så kan det vara skönt att ha 8Gb. Men det rättfärdigar absolut inte priset..

Går det inte att byta själv? Det finns ju Mac-vetare här så det står härliga till, dem vet garanterat.

Tror jag läste att det är fast lödda minnen på dessa.

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Inaktiv

Du kan inte byta minnen på en Macbook Air. https://discussions.apple.com/message/20700916#20700916

Permalänk
Medlem
Skrivet av ikNo:

4Gb RAM ska absolut räcka, men blir det tyngre program som i framtiden skall installeras så kan det vara skönt att ha 8Gb. Men det rättfärdigar absolut inte priset..

Går det inte att byta själv? Det finns ju Mac-vetare här så det står härliga till, dem vet garanterat.

Skrivet av ljudnisse:

Tror jag läste att det är fast lödda minnen på dessa.

Det stämmer, Macbook Air har fastlödda minnen.

Själv hade jag inte skaffat mindre än 8GB. Men om hon inte kommer köra speciellt många program samtidigt eller krävande grejer så ska 4GB räcka.

Du ska absolut inte skaffa 4Gb eller 8Gb då det är 0.5GB och 1GB respektive.

Permalänk
Medlem

Har en Zenbook från förra generationen (UX32VD i detta fall) och jag kan i alla fall säga att om jag hade köpt en bärbar dator i dag så hade jag troligtvis köpt en Mac. Inte för att UX32VD:n är en dålig maskin eller så på något vis, men det är mindre småproblem med den ibland och OSX känns som om att det skulle vara trevligt bärbart.

Så kör på en Mac du! Förstår att prishoppet mellan 4/8GB känns sådär, men den blir bra mycket mer framtidssäker med 8GB också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Det stämmer, Macbook Air har fastlödda minnen.

Själv hade jag inte skaffat mindre än 8GB. Men om hon inte kommer köra speciellt många program samtidigt eller krävande grejer så ska 4GB räcka.

Du ska absolut inte skaffa 4Gb eller 8Gb då det är 0.5GB och 1GB respektive.

Well that sucks..

Då är det ännu en anledning till att inte skaffa Macbooken!

Asusen är det ju så pass mycket mer drag i. Mer RAM, bättre processor, högre upplösning, IPS-panel, väger mindre.. Macen har bara bättre batteritid och att den har HD5000 graphics istället för Asusens HD4000 graphics. Men hur stor är skillnaden på dessa två?

Tycker bara att dubbla ramminnet och IPS-panel är nog med anledningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av z0rks:

Hmm.. Windows 8 om man har något emot det slänger man ju bara in Start8

Eller kör vanilla. Win8.1 är faktiskt inte så farligt som många säger när man väl vant sig.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teh Daniel:

Jag skulle säga Macbook. Bättre användargränssnitt,[...]

"Well, that's just like your opinion, man" Min far köpte för ett år sedan en överrasknings-Mac till min syster, som ännu bor hemma, och hon använder den knappt alls. Hon googlar några saker, tittar på film med den, men verkar i stort vilja ha så lite att göra med den som möjligt. Delvis för att precis allting i systemet är annorlunda mot vad många är vana vid, och det år som passerat har inte hjälpt henne att komma överens med den, dessutom de gånger jag träffar henne berättar hon att den hänger sig ibland, att den bråkar med henne, typiska sådana fel som jag kunde uppleva på betydligt lägre system med win95. Men framförallt för att den inte är kompatibel med någonting hon vill göra med den. Mac är Mac och man måste aktivt söka Mac-kompatibilitet. Batteritid ska man nog heller inte bli alltför blind på, det är sällan man lämnar huset med en fulladdad dator ändå. Det är bra idé att ha nätadapter med sig om man använder datorn till vettiga saker. Det är surt att bryta sitt arbetsflyt för att batteriet tar slut, den bästa lösningen till det problemet är inte "litet längre batteritid" utan bättre sagt "nätadapter".

Mac-hypen verkar lägga sig sakta men stadigt. Jag hade köpt den läckra Asusen, givet just dessa två alternativ. Jag hör gott om Asus, men tror att en större dator förmodligen känns skönare(?). Jämför man dator bredvid dator (edit: mellan 13" och 15") så sparar man (subjektivt, givetvis) väldigt lite plats, jämfört datorväska med nätadapter och annat tillbehör mot likadant laddad datorväska så är storleken ungefär densamma, men att arbeta på en liten dator - speciellt om man ska stirra sig blind på en massa olika texter - då tror jag ärligt att en ~15" passar de flesta bättre. Jag pluggar mitt sista på universitet och alla jag pratat med som använder dessa mindre laptops har sagt samma sak om storleken. Jag har aldrig ägt en så liten dator själv, den med förstahands erfarenhet får gärna vädra sin upplevelse. Men vad jag märker i min omgivning har de med 13" sällan med sig sina nätadaptrar, använder sin laptop "ute" så länge det sällan fulladdade batteriet tillåter och sedan måste de hem och fortsätta på sin större dator hemma. För jag känner ingen som orkar låta 13" svara för hela deras datorbehov. Det blir väldigt liten text och arbetsyta.

Mitt yttersta råd är att trots viljan att överraska henne försöka nosa fram hennes hållning i frågan. Är hon egentligen en Mac-flicka? Har hon använt en så liten dator förut under längre tid? Tror du att hon bär nätadapter med sig eller är batteritiden den största egenskapen? Du kan väl visa henne länkarna och låtsas vara i fas att köpa en dator till dig själv, för utfallet av allt detta val kan (och kommer förmodligen) att spela henne väldigt stor roll.

[edit]
Förtydligat jämförelsen i mittenstycket.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanananaBatman:

"Well, that's just like your opinion, man" Min far köpte för ett år sedan en överrasknings-Mac till min syster, som ännu bor hemma, och hon använder den knappt alls. Hon googlar några saker, tittar på film med den, men verkar i stort vilja ha så lite att göra med den som möjligt. Delvis för att precis allting i systemet är annorlunda mot vad många är vana vid, och det år som passerat har inte hjälpt henne att komma överens med den, dessutom de gånger jag träffar henne berättar hon att den hänger sig ibland, att den bråkar med henne, typiska sådana fel som jag kunde uppleva på betydligt lägre system med win95. Men framförallt för att den inte är kompatibel med någonting hon vill göra med den. Mac är Mac och man måste aktivt söka Mac-kompatibilitet. Batteritid ska man nog heller inte bli alltför blind på, det är sällan man lämnar huset med en fulladdad dator ändå. Det är bra idé att ha nätadapter med sig om man använder datorn till vettiga saker. Det är surt att bryta sitt arbetsflyt för att batteriet tar slut, den bästa lösningen till det problemet är inte "litet längre batteritid" utan bättre sagt "nätadapter".

Mac-hypen verkar lägga sig sakta men stadigt. Jag hade köpt den läckra Asusen, givet just dessa två alternativ. Jag hör gott om Asus, men tror att en större dator förmodligen känns skönare(?). Jämför man dator bredvid dator så sparar man (subjektivt, givetvis) väldigt lite plats, jämfört datorväska med nätadapter och annat tillbehör mot likadant laddad datorväska så är storleken ungefär densamma, men att arbeta på en liten dator - speciellt om man ska stirra sig blind på en massa olika texter - då tror jag ärligt att en ~15" passar de flesta bättre. Jag pluggar mitt sista på universitet och alla jag pratat med som använder dessa mindre laptops har sagt samma sak om storleken. Jag har aldrig ägt en så liten dator själv, den med förstahands erfarenhet får gärna vädra sin upplevelse. Men vad jag märker i min omgivning har de med 13" sällan med sig sina nätadaptrar, använder sin laptop "ute" så länge det sällan fulladdade batteriet tillåter och sedan måste de hem och fortsätta på sin större dator hemma. För jag känner ingen som orkar låta 13" svara för hela deras datorbehov. Det blir väldigt liten text och arbetsyta.

Mitt yttersta råd är att trots viljan att överraska henne försöka nosa fram hennes hållning i frågan. Är hon egentligen en Mac-flicka? Har hon använt en så liten dator förut under längre tid? Tror du att hon bär nätadapter med sig eller är batteritiden den största egenskapen? Du kan väl visa henne länkarna och låtsas vara i fas att köpa en dator till dig själv, för utfallet av allt detta val kan (och kommer förmodligen) att spela henne väldigt stor roll.

Och det var dina fem cent.

Du har rätt i en sak att man skulle kunna nosa lite och känna av vad dottern skulle köpt om det går utan att blåsa överraskningen.
Angående kompatibilitet så anser jag att du kan inte ha mycket mer fel. Macbook kör OS X default och där kanske inte Windows motsvarigheter på "vissa" program finns. Däremot så går det som jag är ganska säker på att du känner till lägga in både Windows och valfri Linux dist om så önskas på dessa maskiner med till skillnad från vad som går att göra på en Asus. Att din syster inte kom överens med sin Macbook är väl beklagligt för din far men knappast brukligt som någon form av måttstock för vad det kvinnliga släktet eller manliga delen för den heller anser överlag vara gångbart.
Att mac-hypen börjar lägga sig vet jag inte det säljs rätt så hyggligt många apple datorer och frågan är om inte till och med fler nu än innan microsoft släppte sitt Windows 8 .

Men som sagt kaka efter maka. Det som är bäst för en person behöver nödvändigtvis inte vara alls vad någon annan finner fylla deras behov.

Sido notering och inte menat till dig batman. Men angående IPS panel och ram så anser jag OS X vara mer ram optimerat och därmed vid enklare arbete så som skriva arbeten med mera klara sig alldeles utmärkt på 4GB ram , sen är ju apples pci-e diskar ruggigt snabba. Sen har den ju en thunderbolt där man kan ansluta vilken IPS skärm man än önskar för oftast när man "jobbar" med datorn har man iaf jag externa skärmar kopplade till datorn.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Köp den ena men var noga med öppet köp och tala om vilket val som finns innan hon bryter förpackningen

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk

Oj vad mycket svar tack för det, borde ha fatta att det skulle bli ett för & emot läger ( Mac OS vs Windows )
Håller själv på Asus ( vi har redan 4 st i huset ) även om min senaste Asus TX300 inte är 100%.
Hon har haft Win datorer sedan hon var 12 typ, fyller 20 nu !
Tack för tipset om att luska, men har själv köpt ny dator precis, vågar inte ens kolla med pojkvännen då jag inte tror att han kan håll det hemligt.

Det lutar åt att jag köper en MBA och ser till att jag jag har öppet köp.

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljudnisse:

Hej, ska köpa en dator till min dotter som snart fyller år, står mellan dessa två, ska mest köras som skol & media dator.
Hon pluggar på journalist linje.
Rent spontant känns det som Asus ger mer för pengarna, enda som talar för Apple är batteri tiden.
Vill inte fråga dottern då det ska bli en överraskning, men gissar att hon skulle välja den hypade Applen.

Vad säger ni ?

Asus Zenbook Prime http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2243900

Apple Mac Book Air http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1980530

Jag hade köpt en Apple. Angående 4GB eller 8GB RAM så hade jag gått på det senare. Det hade ju varit surt om man snålat och så räcker det inte till om ett år eller så....

Som tidigare sagt så var nog med öppet köp och bryt inte emballaget. Din dotter får helt enkelt öppna sin födelsedagspresent, och när hon har öppnat den får hon ta beslutet om hon vill använda OS-X eller Windows.