GTX 690 Löjligt höga temperaturer

Permalänk

GTX 690 Löjligt höga temperaturer

Ja... Efter att jag spelat RIFT i typ tjugo minuter märkte jag att mitt 690 nådde 93 grader celcius och hade en avarage på 90 grader. Detta hände även efter att jag spelat Crysis (1). Borde jag oroa mig? En fråga till: hur mycket FPS borde jag få på det första crysis med allt på max? jag får omkring 50 och så droppar den ner 30 ibland.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Abbegameplay:

Ja... Efter att jag spelat RIFT i typ tjugo minuter märkte jag att mitt 690 nådde 93 grader celcius och hade en avarage på 90 grader. Detta hände även efter att jag spelat Crysis (1). Borde jag oroa mig? En fråga till: hur mycket FPS borde jag få på det första crysis med allt på max? jag får omkring 50 och så droppar den ner 30 ibland.

Har det bara blivit så eller du har inte kollat innan? Om det ligger över 90 så tycker jag det känns på gränsen även om det bör tåla detta, så kolla så att du inte har en stor dammråtta i kylflänsen + resten av burken.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Entusiast

En annan intressant sak är vad fläkthastigheten är vid dessa situationer? Är den på 100%?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv

Att byta kylpasta är nog bland det första man gör vid ovanligt höga temperaturer.

Permalänk

Fläkten är på 100% men jag har inte kollat inne i kortet (jag känner mig inte säker när jag pillar på komponenter, därför köpte jag en Alienware... Och börja inte skrika: "Alienwares are overpriced pieces of shit!" jag orkar inte ha denna diskussion igen...) men jag kan lämna in datorn till en kompis som kan rengöra den åt mig?

Permalänk
Medlem

Köp lite luft på burk på närmaste biltema eller clas olson och blås rent
Ta av sido panelen och go nuts ;P
Eller så kan du som du fråga lämna den till en kompis om han har lite datorvana
Se bara till att du inte lämnar den till en kompis som dammsuger datorn åt dig då dammsuga datorn är det absolut dummaste man kan göra

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk

Be nån kunning blåsa rent grafikkort o resten av datorn med tryckluft på burk. Be även denna person skruva bort kylaren på grafikkortet bort med den gamla kylpastan och på med ny, fräsh så ska du se att allt kommer bli bättre:)

Visa signatur

Intel Core i5 4670k gigabyte Gigabyte GA-Z87X-D3H A-Data 4x4Gb 1600mhz 4x1Tb diskar SSD 120gb Kingston r9 270X Gigabyte

Permalänk

Okay, jag lämnar den till min kompis när jag har tid. Men när det gäller performance, det känns som att jag borde få mer än 50 fps på crysis :/

Edit: hittade lite luft spray inne i min garderob (inte den blekaste hur den kom dit men okej) ska jag bara spreja där inne eller? hur sprejar jag grafikkortet?
e det bara och spreja på det eller måste jag ta av metallgrejen? (kan inte ordet för det men jag antar att det e någon kylningsgrej)

Permalänk

Om du är osäker strunta i det för helst ska man montera ut grafikkortet för att inte sprida dammpartiklar i resten av datorn

Visa signatur

Intel Core i5 4670k gigabyte Gigabyte GA-Z87X-D3H A-Data 4x4Gb 1600mhz 4x1Tb diskar SSD 120gb Kingston r9 270X Gigabyte

Permalänk

Okay jag ger datorn till min kompis, men hur är det med min fps på crysis? är den normal?

Permalänk

Nja det är den inte men kan,vara att kortet klockar ner sig rejält med tanke på temperaturer eller drivrutinerna som håller på o spöka

Visa signatur

Intel Core i5 4670k gigabyte Gigabyte GA-Z87X-D3H A-Data 4x4Gb 1600mhz 4x1Tb diskar SSD 120gb Kingston r9 270X Gigabyte

Permalänk

Okej jag lämnar in den någon gång nästa vecka och så skriver jag hur den är när jag har fått tillbaks den. Thanks for the help guys

Permalänk
Medlem

Grå kortet över 80 grader någonstans så kommer kortet "throttla", det är då som fpsen störtdyker. 95 tror jag är max vad kortet tillåter innan det finns risk att det tar skada. Har du precis installerat detta kort eller har det börjat bete sig så här nyligen?

Det kan ju vara så också att om du har fler fläktar på kortet att något av dessa har eller håller på att ge upp. Men börja med dammjobbet

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Njae det började för typ en vecka sen. Men jag ska börja med dammjobbet som du sa när jag har tid.