Skillnad på mac produkter?

Permalänk

Skillnad på mac produkter?

Hej.

Jag har bestämt mig för att skaffa Apple MacBook Air 13,3 MD760. Men när man tittar efter bästa pris på nätet, så är många billigare än apple store.

Enda skillnaden jag hittar är att på exempel netonnet, där får man OS X Mountain Lion. Men när man kollar på apple store får man OS X Mavericks.

Till mina frågor, blir datorn från netonnet segare än den från appe store när man uppdaterar till den senaste mjukvaran?

Gäller samma garantier? Kan man gå till apple store även om den är köpt på netnnet?

Är det exakt samma hårdvaror, eller den på netonnet är en äldre modell?

Den måste finnas en anledning till att den är billigare på vissa ställen?

Tacksam för svar, och hoppas ni inte tycker det blev rörigt.

Permalänk
Medlem

Kan du länka de olika datorerna, så är det lättare att svara på dina frågor...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av emilforfan:

Hej.

Jag har bestämt mig för att skaffa Apple MacBook Air 13,3 MD760. Men när man tittar efter bästa pris på nätet, så är många billigare än apple store.

Enda skillnaden jag hittar är att på exempel netonnet, där får man OS X Mountain Lion. Men när man kollar på apple store får man OS X Mavericks.

Till mina frågor, blir datorn från netonnet segare än den från appe store när man uppdaterar till den senaste mjukvaran?

Gäller samma garantier? Kan man gå till apple store även om den är köpt på netnnet?

Är det exakt samma hårdvaror, eller den på netonnet är en äldre modell?

Den måste finnas en anledning till att den är billigare på vissa ställen?

Tacksam för svar, och hoppas ni inte tycker det blev rörigt.

Alla MAC säljs som årsmodeller med versionsnummer. Vissa elektronik-lador säljer ut förra årets MAC utan att ange årsmodell.

http://en.wikipedia.org/wiki/MacBook_Pro

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Det skiljer 5kr, ta från applestoren för att vara på säkra sidan

Permalänk
Skrivet av Hugligan:

Det skiljer 5kr, ta från applestoren för att vara på säkra sidan

Det skiljer 1005 kr. Sen hade jag tänkt köpa en nas på netonnet. så smidigt att köpa det på samma ställe!

Permalänk
Medlem

Den på netonnet är en "Mid 2013" och den på Applestore lär väl vara "late 2013" eller "early 2014" om det kommit ut någon ännu..

Är lite dåligt med information på Applestore vad det är för hårdvara exakt, men fördelen är att du kan konfigurera hur du vill ha den, innan köp.
Samt att du får den senaste modellen..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Den på netonnet är en "Mid 2013" och den på Applestore lär väl vara "late 2013" eller "early 2014" om det kommit ut någon ännu..

Nu kommer en dum fråga, vad är skillnaden? Är det värt 1000 kr eller man ska ta apple store?

Permalänk
Skrivet av emilforfan:

Nu kommer en dum fråga, vad är skillnaden? Är det värt 1000 kr eller man ska ta apple store?

Köper du den direkt från apple så får du snäppet bättre support. Innan någon säger att det inte stämmer så säger Apple's Customer Relations det själva, dom kan göra mer för dig om något skulle gå fel om datorn är köpt direkt från Apple.

Visa signatur

Mainrigg: Core i7 3.2Ghz - Asus GTX 680 DCII 2GB OC - Corsair Vengeance 1600MHz 12GB - Asus P6T SE - Asus Xonar Phoebus - OCZ Agility 4 120GB - WD Caviar Black 640GB - Corsair Obsidian 800D
Macbook Air: Core i5 2.8Ghz - Hynix 1600MHz 8GB
Ljud: Schiit Modi & Magni - Beyerdynamic Pro DT990 250ohm - ATH-ANC7b

Permalänk
Medlem

Det är samma dator. Bättre service direkt via Apple är BS. Du får 90 dagars gratis telefon support och 1 års garanti oavsett

Man kan även gå till valfri Applebutik oavsett var den är köpt då garanti osv är länkat till serienr. Inte kvitto

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att du uppgraderar till 8GB minne, det går inte att göra i efterhand.
Sitter själv med 4GB vilket mavericks käkar upp på några sekunder...
Ska ju va nån typ av intelligent minneshantering men min MBA laggar när minnet tar slut.

Har en Mini också som jag har 8GB i och det funkar mycket bättre.

Visa signatur

nörd

Permalänk

Okej, det verkar dumt enligt mig att spara dem 1000:- support och garanti går ju klart före

Permalänk
Medlem

Dom riktiga fördelarna är BTO - built to order samt att Apple mjukvara som köps med datorn kommer förinstallerat som iWork osv.

Har du giltigt mercenat kort får du även studentrabatt via Apple.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilforfan:

Okej, det verkar dumt enligt mig att spara dem 1000:- support och garanti går ju klart före

Som sagt du får samma på Netonnet

Permalänk
Skrivet av Ganksta:

Som sagt du får samma på Netonnet

Jag fatta det nu! haha. Men hur gör man med OS X? Är det gratis att uppdatera?

Permalänk
Skrivet av LovePig:

Jag rekommenderar att du uppgraderar till 8GB minne, det går inte att göra i efterhand.
Sitter själv med 4GB vilket mavericks käkar upp på några sekunder...
Ska ju va nån typ av intelligent minneshantering men min MBA laggar när minnet tar slut.

Har en Mini också som jag har 8GB i och det funkar mycket bättre.

Va... men timm cock sa ju att i mavericks var 4gb som att ha 6 gb drar verkligen mavericks så mycket?

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem

Tips är att nyttja studentrabatt om du har sådan, då blir priset detsamma som på NetOnNet Lycka till, själv sugen att göra samma köp.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilforfan:

Jag fatta det nu! haha. Men hur gör man med OS X? Är det gratis att uppdatera?

Mavericks är gratis.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Skrivet av HerrKanin:

Tips är att nyttja studentrabatt om du har sådan, då blir priset detsamma som på NetOnNet Lycka till, själv sugen att göra samma köp.

Har tyvärr ingen sådan! Och tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anitramane:

Va... men timm cock sa ju att i mavericks var 4gb som att ha 6 gb drar verkligen mavericks så mycket?

Mavericks käkar upp allt minne sen ska den intelligenta minneshanteringen fixa att det funkar, om jag förstått rätt.
Men min MBA laggar och då har jag bara en webbläsare igång. Chrome funkar bättre än Safari.
Och en MBA går ju inte att uppgradera i efterhand

Visa signatur

nörd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Anitramane:

Va... men timm cock sa ju att i mavericks var 4gb som att ha 6 gb drar verkligen mavericks så mycket?

Som Moses sa när han uppfann operativsystemet "Unused RAM is Wasted RAM" dvs att operativsystemet cachar ganska hårt till minnet för att snabba upp datorn. Operativsystemet kan släppa det cachade för att ge plats till program som behöver det direkt. För övrigt tycker jag också att 4GB är lite för lite.

EDIT: Detta gäller inte bara Mavericks förstås utan mer eller mindre alla moderna operativsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilforfan:

Jag fatta det nu! haha. Men hur gör man med OS X? Är det gratis att uppdatera?

Yes, gratis OS-uppgraderingar och gratis iWork numera.

Skrivet av Anitramane:

Va... men timm cock sa ju att i mavericks var 4gb som att ha 6 gb drar verkligen mavericks så mycket?

Mavericks är sjukt aggressivt när det gäller att käka minne (samt att det är knepigt att som användare få en snabb överblick över hur minnet faktiskt används), men den faktiska upplevda prestandan ska vara bättre än tidigare. 8 GB får nog ändå anses vara minimum för en dator som ska vara någotsånär framtidssäker.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Skrivet av emilforfan:

Jag fatta det nu! haha. Men hur gör man med OS X? Är det gratis att uppdatera?

Det kvittar vilket os som macen levereras med, du får alltid uppgradera gratis till det senaste när du köper en NY mac.

Permalänk
Skrivet av Zandros:

Yes, gratis OS-uppgraderingar och gratis iWork numera.

Mavericks är sjukt aggressivt när det gäller att käka minne (samt att det är knepigt att som användare få en snabb överblick över hur minnet faktiskt används), men den faktiska upplevda prestandan ska vara bättre än tidigare. 8 GB får nog ändå anses vara minimum för en dator som ska vara någotsånär framtidssäker.

Alltså, för en snubbe som mig som surfar, kollar film och på sin höjd ritar en streckgubbe. Så räcker inte 4 GB?

Killen som jobbar på apple storenär jag var där och titta, tyckte absolut inte att jag behövde mer. Han rekomendera mig att köpa NAS och apple tv. Och tydligen säljer apple inga NAS?

Och om jag fattade killen rätt, så är NAS en trådlös hårddisk där jag kan lagra mina filer, och plocka upp dem trådlöst. Tex till min tv, ipad och dator.

Är jag ute och cyklar?

Permalänk
Skrivet av WolfOfVengeance:

Det kvittar vilket os som macen levereras med, du får alltid uppgradera gratis till det senaste när du köper en NY mac.

Okej, men det jag var orolig för var att den billigare mac som säjs i andra butiker var av äldre modell ch inte anpassad efter Mavericks.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av emilforfan:

Alltså, för en snubbe som mig som surfar, kollar film och på sin höjd ritar en streckgubbe. Så räcker inte 4 GB?

Killen som jobbar på apple storenär jag var där och titta, tyckte absolut inte att jag behövde mer. Han rekomendera mig att köpa NAS och apple tv. Och tydligen säljer apple inga NAS?

Och om jag fattade killen rätt, så är NAS en trådlös hårddisk där jag kan lagra mina filer, och plocka upp dem trådlöst. Tex till min tv, ipad och dator.

Är jag ute och cyklar?

I dag kanske det räcker. Nästa år också... eller inte Svårt att förutse dina och programvarornas framtida behov och eftersom det inte går att uppgradera minnet senare så har man kanske satt sig i en jobbig sits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilforfan:

Alltså, för en snubbe som mig som surfar, kollar film och på sin höjd ritar en streckgubbe. Så räcker inte 4 GB?

Killen som jobbar på apple storenär jag var där och titta, tyckte absolut inte att jag behövde mer. Han rekomendera mig att köpa NAS och apple tv. Och tydligen säljer apple inga NAS?

Och om jag fattade killen rätt, så är NAS en trådlös hårddisk där jag kan lagra mina filer, och plocka upp dem trådlöst. Tex till min tv, ipad och dator.

Är jag ute och cyklar?

Om du tänker framåt.. inte till imorgon utan kanske något år eller ett par framåt. Kommer det räcka då?
Om det inte räcker, hur kommer andrahandsvärdet se ut?

Såg någon annan här ovan som sa att han hade problem med 4GB redan... Själv är det många år sedan man hade 4GB.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zandros:

Yes, gratis OS-uppgraderingar och gratis iWork numera.

Mavericks är sjukt aggressivt när det gäller att käka minne (samt att det är knepigt att som användare få en snabb överblick över hur minnet faktiskt används), men den faktiska upplevda prestandan ska vara bättre än tidigare. 8 GB får nog ändå anses vara minimum för en dator som ska vara någotsånär framtidssäker.

Har 4GB i min Macbook early 2009, tycker att Mavericks är både snabbt och smidigt, bättre än föregångarna. Du har rätt i att det är svårt att se hur mycket minne som används, men man kan kolla det i terminalen ganska lätt - tips till er andra. $top t.ex.

CPU:n är flaskhalsen för mig känner jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilforfan:

Okej, men det jag var orolig för var att den billigare mac som säjs i andra butiker var av äldre modell ch inte anpassad efter Mavericks.

Om den på Netonnet är förra generationens hårdvara så skulle den behöva bli betydligt mycket billigare än 1005 kr för att jag ska välja den.

MEN, om det är samma maskin vi talar om så spelar det ingen roll, en mac är ju en mac oavsett var du köper den. Må hända att den som Apple säljer har tillverkats senare och kommer med Mavericks direkt ur kartong, medan den som Netonnet säljer har legat i lager en tid och måste uppdateras. Eller så är det bara bristande produktinformation på Netonnets webbsida. Men den ena är inte "Anpassad efter Mavericks" mer än den andra förutsatt att det alltså är samma hårdvara vi talar om.

Mavericks är hur som helst gratis att ladda hem oavsett om du köpt en ny mac eller inte så det spelar ingen roll.