Permalänk
Medlem
Skrivet av Vulpes vulpes:

Så du menar att du inte läser dagstidningar, kollar på tv, sitter vid datorn, åker buss, går ut eftersom du möjligtvis kommer bli överfallen av reklam? Löjla inte till det här, som någon över sade Firefox är fortfarande bäst på sitt område även med lite reklam...

Precis! Reklam är omöjligt att komma ifrån i dagens samhälle, dock så finns det bra och trevliga sätt att reklamera och dåliga.

Denna lösning som Mozilla har i planen för Firefox verkar väldigt smart och smidig då den (oftast) endast kommer att visas än gång.

Permalänk
Skrivet av elklazor:

Vilket whine det ska vara, lyssna på FreddieT. FF mosar chrome och IE, även ifall du har reklam i "ny tab" i de första 5 minuterna du använder FF för första gången.

din kommentar är lika meningslös som konsol kriget.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej det tror jag inte. Däremot lär crome minska när de bara stödjer appar från deras appstore och ger adblock plus ett nackskott.

Det spekuleras att man kan komma runt det genom att checka-i "enable developer mode" chrome://extensions

Visa signatur

670 | 8 GB | i5-3570k | 650w | P8H77-1 | P-183 | Vaio-Z | iPad 3 | iPhone 4s

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Fattar inte problemet riktigt.
Om man har ett problem med räven, då löser man det i about:config.
Man bytar inte till Chrome

Tyvärr har FFX blivit segt i senare versioner. IE är mycket snabbare på t.ex. Windows-plattor med lite lägre specs än en stationär.

Permalänk
Medlem

Perfekt sätt att trycka in reklam/pengar på. Då det inte irriterar en i längden.

Permalänk
Medlem

Ja, men då det är Mozilla så finns väl i alla fall möjligheten att stänga av det, inte lika illa som Chrome än.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Du kör en Google produkt och klagar på att det finns lite reklam i firefox precis när man installerat det.

Vet du vad Google är? Typ värdens största annonsföretag. Vet du vilka som gör Chrome?

Finsn det reklam I chrome?

Använder du Bing när du söker?

Använder du hellre veoh än Youtube?

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Så du nekar alltså att informationen att IP x.x.x.x trycker på länk Y1 sen Y2, eller söker på något och trycker på länk Z är information som senare kan utnyttjas för att se till att IP x.x.x.x får riktad reklam när denne besöker olika hemsidor? Vad hindrar då webbläsaren ifrån att ta och hantera denna data lokalt först och sen skicka vidare när man stänger av programmet eller liknande? Ge bara webbläsaren ett ID och associera med IPn eller som chrome, logga in i webbläsaren direkt med ditt google konto. Kan jag eller kan jag inte se till att du ser reklam om säg motorcyklar om jag ser att söker på motorcyklar när du söker i Firefox, vad hindrar mig att inte spara den informationen och sälja den eller utnyttja den själv?

Om vi då går tillbaka till ditt första påstående, att webbläsarna får betalt för att lämna sin user-agent efter sig, så bör väl med den logiken även ISP:erna få sin del av denna kaka, eftersom ISP:erna ger användarna deras IP-adresser. Med hjälp av IP-addresser kan man ju t.ex. lokalisera användarna till vilken stad de befinner sig i, och så kan de användas som ett unikt ID tillsammans med useragenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bättre med crome då, som från version 33(?) inte längre kommer tillåta tredjepartsappar (hejdå adblock plus).

Vad ska du göra, börja använda IE?

Årets aftonbladetrubrik förresten.. Det gäller ju bara precis i början, om det är en helt ren nyinstallation.

Snacka om att göra en hel hönsgård av en fjäder och skjuta myggor med fälthaubits.

Seriöst? Källa tack, fyfan om jag inte kan ha adblock... <_< ( kör förståss reklam på Swec men ändå )

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Så länge man inte använder adblock kommer du ha reklam och det kvittar vilken browser man använder. Mozilla:s största inkomst kommer från Google och hur mycket det avtalet är värt är mer än vad många ens tjänar under sitt liv. Det mesta registeras och hur det används vet enbart Mozilla själva. Enligt dess policy så lämnas inre uppgifter ut hur som helst.

IE kommer inte komma ikapp enligt fart så länge MS inte gör om motorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Big deal, använd en annan webbläsare då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Så du nekar alltså att informationen att IP x.x.x.x trycker på länk Y1 sen Y2, eller söker på något och trycker på länk Z är information som senare kan utnyttjas för att se till att IP x.x.x.x får riktad reklam när denne besöker olika hemsidor? Vad hindrar då webbläsaren ifrån att ta och hantera denna data lokalt först och sen skicka vidare när man stänger av programmet eller liknande? Ge bara webbläsaren ett ID och associera med IPn eller som chrome, logga in i webbläsaren direkt med ditt google konto. Kan jag eller kan jag inte se till att du ser reklam om säg motorcyklar om jag ser att söker på motorcyklar när du söker i Firefox, vad hindrar mig att inte spara den informationen och sälja den eller utnyttja den själv?

Vi kan även läsa under Firefox privacy policy följande.

Med andra ord, Firefox själva är inte skyldiga till att direkt samla data och skicka den vidare, vilket innebär att Firefox själva låter annonsbolag hyra dessa snippets platserna som vilken annan annons som helst. Där med tjänar de pengar på det hållet. De lär ju inte visa reklam om de inte får information. Sen att de kallar det snippets och tycker det är relevant information är bara säljsnack.

Men vi kan sedan läsa under titeln "What and When We Share with Third Parties"

Så vi vet att Mozilla i någon mån sparar data så de kan använda det t.ex felsökningssyfte, notera att Mozilla inte nämner vilka de tredje parterna är och kan mycket väl vara annonsbolag. Notera även att de bara nämner att de inte delar Personal Information men nämner inte de andra tre definitionerna av information som nämns i början av policy avtalet.

Om data går att spara, räkna med att alla företag kommer försöka utnyttja den datan på något sätt. Som sagt, att utveckla och ge uppdateringar så ofta som Mozilla gör kostar pengar och pengarna kommer någonstans ifrån. Donationer? Knappast. Dom gör ju något med datan de hanterar och hur mycket slår du vad om att de tjänar några hackor på det? Finns inget som heter välgörenhet inom företagsamhet, det kallas för PR.

Då ska vi se här:
Du skriver att Firefox skickar information i sina begäran till de hemsidor som besöks med information om klienten. Påstår att firefox får betalt för att skicka denna information till hemsidorna.
jetten skriver att det är information som även den som har hemsidan kan plocka ut och använda, krävs av HTTP-standarderna, har ingen betydelse om hemsidan betalar Mozilla elelr inte.
Då skriver du "Nej, du får det inte det,....". Alltså nej till att hemsidan kan plocka ut den informationen?
Jag skriver att jo, det är möjligt att plocka ut den informationen.
Du skriver nu om information som Firefox skickar till Mozilla.

Har jag hängt med rätt här och du bytte alltså från vad firefox (precis som alla andra webbläsare) skickar för information i begäran till hemsidor, till datan som Firefox skickar till Mozilla?

Det som Firefox skickar till hemsidorna som besöks är inte unikt alla webbläsare gör det, inget som har att göra med vem som får betalt av vem utan det är för att kunna anpassa hemsidorna till klienten. Ja den informationen kan loggas och säljas av den som har hemsidan. Det är möjligt att installera tillägg för att ändra datan som skickas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Seriöst? Källa tack, fyfan om jag inte kan ha adblock... <_< ( kör förståss reklam på Swec men ändå )

Halvsanning. Sätt igång "developer mode" i inställningar så är det sedan möjligt att installera tillägg som inte finns i play store eller vad det heter.

http://www.reddit.com/r/technology/comments/1xs4kl/google_wil...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Seriöst? Källa tack, fyfan om jag inte kan ha adblock... <_< ( kör förståss reklam på Swec men ändå )

http://blog.chromium.org/2013/11/protecting-windows-users-fro...

Gissa hur länge det dröjer innan ABP får kicken från deras "officiella" store.. Förmodligen med en luddig formulering om att man vill användarnas bästa.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Har kört Adblock Plus för Firefox sedan jag började se mina sökningar på Bokus, Netonnet mfl. som annonser på Facebook. Jag tycker det är vidrigt. Det är annars helt ok med reklam, men när reklamen börjar krypa in under skinnet så får det vara nog. Man har ingen skyldighet att titta på reklam. Så är det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Då skriver du "Nej, du får det inte det,....". Alltså nej till att hemsidan kan plocka ut den informationen?

Du missförstod mig, jag skrev "Nej, du får det inte det..." som i 'Nej, det är ditt fel att du inte säljer infomationen vidare, du kan göra det om du vill och om du kan hitta någon intresserad av att köpa den informationen'. Inte som i 'Nej, du kan inte göra det för det går inte.'

Och igen vad hindrar webbläsarens utvecklare att inte samla informationen lokalt i programmet medans det körs? Det är ju både billigare och snabbare för säg Google att göra så än om de hade varit tvungna att konstant uppdatera sin databas ut efter vad du gör hela tiden, då kan dom ju bara skicka allt som ett paket när du stänger webbläsaren. Vi kan kalla det för en "uppdaterings kontroll", då kan vi ju ta chansen att skicka någon kilobyte data till oss ifrån vad du gjorde igår när du surfade.

Nu vet jag givetvis inte om de gör så här som jag beskrivit, det är högst spekulativt om de sköter det lokalt på din dator. Men det skulle inte förvåna mig det minsta eftersom det är en så simpel lösning till så många problem. De får total koll på allt du gör i princip bara genom att kolla på vad som händer i webbläsaren istället för att försöka kolla vad som händer på hemsidan, strunta i http biten här nu, vi behöver helt plötsligt inte titta på det alls. De sparar ju redan en hel del så kalla 'telemetry' information, som man kan välja att skicka eller ej som används i felsökningssyfte så varför inte kolla efter mer än det? Tror knappast Firefox är några helgon, de gör ett bra jobb med att dölja den dåliga sidan av sin business modell, för inom alla företag vet vi att det finns vissa sidor man inte riktigt att folk ska se. Det MÅSTE ju tjäna pengar annars hade de inte omsättit si och så många anställda, hållt i alla sina event. Var tror det kommer ifrån...? Det mest logiska är som sagt olika annonsbolag och att de säljer data, vilket jag anser vara helt självklart, hade jag gjort en webbläsare och vill kunna ge min familj mat varje dag hade jag gjort så. Välgörenhet ger inte min familj mat på bordet.

Och nu är det din tur, om du var i mozillas skor och behövde se till att företaget gick att driva runt, att alla anställda får sin lön och att framför allt du också kan få din lön. Vad hade du gjort? Se till att webbläsaren minar bitcoins ifrån alla användares datorer? Nej, seriöst, hur skulle du tjäna pengarna som behövs för att bedriva verksamheten?

PS. Firefox ÄR Mozilla, dom har gjort Firefox det är deras produkt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Finsn det reklam I chrome?

Använder du Bing när du söker?

Använder du hellre veoh än Youtube?

Jag förstår inte riktigt vad dina frågor har för relevans men jag kan svara på dem ändå.

Hur definierar du "I Chrome" och vad definierar du som reklam? Googles logga finns i Chrome, är en logga reklam?

Jag använder Bing när jag söker ibland ja. Jag kör Windows 8.1 och det är smidigt att trycka på Windows-tangenten och skriva in det man söker efter, det görs via Bing eftersom jag inte ställt in något annat. I min webbläsare använder jag Googles sökmotor när jag söker.

Vet inte vad veoh är utan jag använder Youtube.

Vad tänkte du få ut av dessa svar? Tänkte du påpeka att jag använder mig av Googles tjänster? Det gör jag med glädje när jag finner att de gör mitt leverne enklare.

Jag tycker reklam är bra, framförallt gillar jag produktplacering. Reklam som stör mitt arbete eller nöje blir jag dock väldigt irriterad på. Pop-up rutor med reklam som jag måste tycka bort och avbrott i filmer där de ska visa simmande hundar är inte mina favoriter för att nämna några. Däremot får de gärna framgå tydligt vilken läsk de dricker, vilken dator de använder eller vilka bilar som körs osv. i t.ex. filmer.

Reklamen på Sweclockers.com är ett exempel på hur bra (min åsikt) reklam är utformad, den smälter in bra och är relevant, ibland nästan informativ.

Reklamen på mobilversionen av Sweclockers.com är ett exempel på hur störande (min åsikt) reklam är utformad, tar upp hela fönstret och när man ska förflytta sig ner på sidan är det lätt gjort att man istället trycker på reklamen och flyttas till ett annat fönster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Du missförstod mig, jag skrev "Nej, du får det inte det..." som i 'Nej, det är ditt fel att du inte säljer infomationen vidare, du kan göra det om du vill och om du kan hitta någon intresserad av att köpa den informationen'. Inte som i 'Nej, du kan inte göra det för det går inte.'

Och igen vad hindrar webbläsarens utvecklare att inte samla informationen lokalt i programmet medans det körs? Det är ju både billigare och snabbare för säg Google att göra så än om de hade varit tvungna att konstant uppdatera sin databas ut efter vad du gör hela tiden, då kan dom ju bara skicka allt som ett paket när du stänger webbläsaren. Vi kan kalla det för en "uppdaterings kontroll", då kan vi ju ta chansen att skicka någon kilobyte data till oss ifrån vad du gjorde igår när du surfade.

Nu vet jag givetvis inte om de gör så här som jag beskrivit, det är högst spekulativt om de sköter det lokalt på din dator. Men det skulle inte förvåna mig det minsta eftersom det är en så simpel lösning till så många problem. De får total koll på allt du gör i princip bara genom att kolla på vad som händer i webbläsaren istället för att försöka kolla vad som händer på hemsidan, strunta i http biten här nu, vi behöver helt plötsligt inte titta på det alls. De sparar ju redan en hel del så kalla 'telemetry' information, som man kan välja att skicka eller ej som används i felsökningssyfte så varför inte kolla efter mer än det? Tror knappast Firefox är några helgon, de gör ett bra jobb med att dölja den dåliga sidan av sin business modell, för inom alla företag vet vi att det finns vissa sidor man inte riktigt att folk ska se. Det MÅSTE ju tjäna pengar annars hade de inte omsättit si och så många anställda, hållt i alla sina event. Var tror det kommer ifrån...? Det mest logiska är som sagt olika annonsbolag och att de säljer data, vilket jag anser vara helt självklart, hade jag gjort en webbläsare och vill kunna ge min familj mat varje dag hade jag gjort så. Välgörenhet ger inte min familj mat på bordet.

Och nu är det din tur, om du var i mozillas skor och behövde se till att företaget gick att driva runt, att alla anställda får sin lön och att framför allt du också kan få din lön. Vad hade du gjort? Se till att webbläsaren minar bitcoins ifrån alla användares datorer? Nej, seriöst, hur skulle du tjäna pengarna som behövs för att bedriva verksamheten?

PS. Firefox ÄR Mozilla, dom har gjort Firefox det är deras produkt.

Ah, då är jag med.

Mozilla får pengar av Google för att sätta det som standardsökmotorn i Firefox. Nu de kommande grejerna som ska visas i en ny flik om användaren inte har historik för att fylla. Men vad jag vet så finns deras redovisningar och liknande tillgängliga så genom att söka lite borde det gå att svara på vad det tjänar pengar på.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mozilla_Corporation
https://en.wikipedia.org/wiki/Mozilla_Foundation
Vad jag kan se är det endast donationer och pengarna från Google för att vara standardsökmotorn som de får.

Mozilla är de som gör Firefox ja, men de gör även andra program. Firefox != Mozilla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Ah, då är jag med.

Mozilla får pengar av Google för att sätta det som standardsökmotorn i Firefox. Nu de kommande grejerna som ska visas i en ny flik om användaren inte har historik för att fylla. Men vad jag vet så finns deras redovisningar och liknande tillgängliga så genom att söka lite borde det gå att svara på vad det tjänar pengar på.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mozilla_Corporation
https://en.wikipedia.org/wiki/Mozilla_Foundation
Vad jag kan se är det endast donationer och pengarna från Google för att vara standardsökmotorn som de får.

Mozilla är de som gör Firefox ja, men de gör även andra program. Firefox != Mozilla.

Det Mozilla gör är mer än firefox. Det finns många andra projekt som går ut på att främja nytänkande och open source filosofin. Det enda vad jag har förstått är att Google har avtalet med Mozilla om enbart sökningar och resten har Google noll inflytande över.

Som användare kan man stänga av flikfunktionen om man vill fast det är överkurs. Plus lite annat. Själv har jag inget emot dess funktion.

Som ot.
Nya UI:et är ute i v29

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Det Mozilla gör är mer än firefox. Det finns många andra projekt som går ut på att främja nytänkande och open source filosofin. Det enda vad jag har förstått är att Google har avtalet med Mozilla om enbart sökningar och resten har Google noll inflytande över.

Som användare kan man stänga av flikfunktionen om man vill fast det är överkurs. Plus lite annat. Själv har jag inget emot dess funktion.

Som ot.
Nya UI:et är ute i v29

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, de gör t.ex. Thunderbird.
Som jag skrev så ger Google pengar till Mozilla för att vara den sökmotorn som är förinställd i Firefox.

Ja, jag använder Aurora så jag har Firefox 29.

Permalänk
Inaktiv

Vad jag vill gnälla på här är faktiskt alla som slänger ur sig hur man kan undvika och kringgå detta annonseri.

Om det innebär att jag gynnar en browser (Firefox) jag älskar genom att låta mina ögon se reklamen som visas i new tab med en fresh install, så anser jag att dem kan få tjäna lite stålars på det eftersom jag de senaste 4-5åren har kört Firefox oavbrutet och det har inte kostat mig en enda krona. Och alla ni som hatar att dem ska göra på detta vis. Gå in på https://www.mozilla.org/ och klicka på "Donate" och skänk massa pengar för en produkt ni gillar men inte vill "köpa/betala" för. Och sedan se till att alla andra användare av FF gör precis likadant. Så ska ni se att ni aldrig behöver oroa er för reklamen någonsin.

Men just det, alla är snåla, ja men då får vi leva med att se en annons här och där. Bortskämda är dagens ungdom.

Permalänk
Skrivet av anon180898:

Vad jag vill gnälla på här är faktiskt alla som slänger ur sig hur man kan undvika och kringgå detta annonseri.

Om det innebär att jag gynnar en browser (Firefox) jag älskar genom att låta mina ögon se reklamen som visas i new tab med en fresh install, så anser jag att dem kan få tjäna lite stålars på det eftersom jag de senaste 4-5åren har kört Firefox oavbrutet och det har inte kostat mig en enda krona. Och alla ni som hatar att dem ska göra på detta vis. Gå in på https://www.mozilla.org/ och klicka på "Donate" och skänk massa pengar för en produkt ni gillar men inte vill "köpa/betala" för. Och sedan se till att alla andra användare av FF gör precis likadant. Så ska ni se att ni aldrig behöver oroa er för reklamen någonsin.

Men just det, alla är snåla, ja men då får vi leva med att se en annons här och där. Bortskämda är dagens ungdom.

Skulle tro att vi mera lata än bortskämda...sen har jag inte kunnat göra några som helst transaktioner på internet före jag har blivit 18 år...så kan ligga något i att vi inte har så mycket frihet i dagens samhälle.

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Skrivet av elklazor:

Vilket whine det ska vara, lyssna på FreddieT. FF mosar chrome och IE, även ifall du har reklam i "ny tab" i de första 5 minuterna du använder FF för första gången.

Jassåå...
Firefox har halkat efter, tyvärr.
Internet Explorer 11 är väl den bästa webbläsaren out of the box just nu, faktiskt.

Och Chrome/webbläsare baserade på't är bättre och snabbare än Firefox med flera bra tillägg, Firefox har också många tillägg, men prestandan blir tyvärr lidande och stabiliteten blir tyvärr lidande.

Rekommenderar dessa för att surfa säkert och behålla sin integritet på nätet:
www.disconnect.me
www.zenmate.io
https://www.eff.org/https-everywhere
https://adblockplus.org/en/chrome

Och för att få YouTube att krångla mindre:
http://smartvideo.ashishmishra.in/

Skrivet av Pharanim:

Vad jag vill gnälla på här är faktiskt alla som slänger ur sig hur man kan undvika och kringgå detta annonseri.

Om det innebär att jag gynnar en browser (Firefox) jag älskar genom att låta mina ögon se reklamen som visas i new tab med en fresh install, så anser jag att dem kan få tjäna lite stålars på det eftersom jag de senaste 4-5åren har kört Firefox oavbrutet och det har inte kostat mig en enda krona. Och alla ni som hatar att dem ska göra på detta vis. Gå in på https://www.mozilla.org/ och klicka på "Donate" och skänk massa pengar för en produkt ni gillar men inte vill "köpa/betala" för. Och sedan se till att alla andra användare av FF gör precis likadant. Så ska ni se att ni aldrig behöver oroa er för reklamen någonsin.

Men just det, alla är snåla, ja men då får vi leva med att se en annons här och där. Bortskämda är dagens ungdom.

Visst har det inte kostat dig något.. Utöver att Google är default webbläsare och det pröjsar Google rejäla stålar för till Mozilla Foundation.
Därutöver så säljer du dina sök och webbsurfvanor till Google mfl, inte för att du får något för det, utöver riktad reklam och att du är ett objekt för analys.

Varför skänka pengar till Mozilla Foundation?!
Revenue $311 million (2012)

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Nu vet jag givetvis inte om de gör så här som jag beskrivit, det är högst spekulativt om de sköter det lokalt på din dator. Men det skulle inte förvåna mig det minsta eftersom det är en så simpel lösning till så många problem. De får total koll på allt du gör i princip bara genom att kolla på vad som händer i webbläsaren istället för att försöka kolla vad som händer på hemsidan, strunta i http biten här nu, vi behöver helt plötsligt inte titta på det alls. De sparar ju redan en hel del så kalla 'telemetry' information, som man kan välja att skicka eller ej som används i felsökningssyfte så varför inte kolla efter mer än det? Tror knappast Firefox är några helgon, de gör ett bra jobb med att dölja den dåliga sidan av sin business modell, för inom alla företag vet vi att det finns vissa sidor man inte riktigt att folk ska se. Det MÅSTE ju tjäna pengar annars hade de inte omsättit si och så många anställda, hållt i alla sina event. Var tror det kommer ifrån...? Det mest logiska är som sagt olika annonsbolag och att de säljer data, vilket jag anser vara helt självklart, hade jag gjort en webbläsare och vill kunna ge min familj mat varje dag hade jag gjort så. Välgörenhet ger inte min familj mat på bordet.

Som sagt. Du spekulerar. Du kan kolla i sourcen och se vad som sker samt att du kan sniffa nätverket och kolla vad det är som skickas och till vart.
Sen har vi folk som spekulerar betydligt mer än dig MEN har undersökt allt detta och kontinuerligt gör så.
Och som nämnts så får Mozilla en HEL del pengar från Google för att ha Google som default sökmotor i defaultinstallationerna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedishg33k95:

Skulle tro att vi mera lata än bortskämda...sen har jag inte kunnat göra några som helst transaktioner på internet före jag har blivit 18 år...så kan ligga något i att vi inte har så mycket frihet i dagens samhälle.

Allt går bara man vill. Man kan öppna bankkonto med målsmansunderskrift innan man fyllt 18. Man kan även via vanlig internetbank på exempelvis Swedbank skapa ett "tillfälligt mastercard/visa" som endast funkar online för ett förbestämt belopp. Det finns även "kontantkorts mastercard" exempelvis SpendOn som säljs av bl.a pressbyrån. http://www.spendon.se

Man kan låna någon annans internetbank och så vidare. Man måste inte vara 18 år för att donera pengar. Med det sagt så säger jag inte att "alla måste börja donera pengar" jag bara menar det att om precis alla användare från första början av FF tiden donerade stadigt så skulle dem förmodligen inte vara "tvungna" att sälja in lite reklamspots.. Sen om det gjort någon skillnad vet jag inte. Jag har ingen insider information gällande income/outcome från FF's ekonomiska administration så dem kanske bara vill ha mer i kakburken. I have no clue. Oavsett så stör inte den minimalistiska reklamen mig något, däremot om det eskalerar senare så kan det bli ett bekymmer. Men i dagsläget, nope.

Skrivet av MyZk0:

Jassåå...
Firefox har halkat efter, tyvärr.
Internet Explorer 11 är väl den bästa webbläsaren out of the box just nu, faktiskt.

Och Chrome/webbläsare baserade på't är bättre och snabbare än Firefox med flera bra tillägg, Firefox har också många tillägg, men prestandan blir tyvärr lidande och stabiliteten blir tyvärr lidande.

Visst har det inte kostat dig något.. Utöver att Google är default webbläsare och det pröjsar Google rejäla stålar för till Mozilla Foundation.
Därutöver så säljer du dina sök och webbsurfvanor till Google mfl, inte för att du får något för det, utöver riktad reklam och att du är ett objekt för analys.

Varför skänka pengar till Mozilla Foundation?!
Revenue $311 million (2012)

För det första så är det väl helt orelevant vilken Search-engine som en browser är bundlad med? IE med Bing och FF med google och chrome med google. Man kan ju ändra den.. Själv ändrar jag alltid search engine till www.duckduckgo.com då den känns bra mycket säkrare och kör ssl.

För det andra vill jag gärna veta egenskaper som gör IE 11 bättre än någon annan browser helt plötsligt? IE är ju en otroligt dum browser, den saknar bokstavligt talat normalt tänkande... Exempelvis så kan man inte skriva ny url och gå till ny sida förrän den läst in varenda skit på sidan den redan är på. Vilket på en seg internet connection på en tung sida blir fruktansvärt jobbigt. Inget som påverkar mig men vet många gamlingar med seg lina som sitter och svär över detta.

Och i vilket avseende har Firefox halkat efter enligt dig? Absolut för en tid sedan ungefär när Chrome var nytt på marknaden så hade FF en liten svacka passande nog..... Men dem är ur den svackan och browsern är åter lika snabb och stabil som tidigare. Att använda chrome är ju som att använda google servern som webbläsare på gott och ont. Nej tack. Samt så kommer ju i nästa version av Chrome alla 3e parts tillägg att vara icke tillgängliga vad jag hört.

Och det kvittar vad du gör på internet så är du ett objekt för all reklam. Hela internet är en enda stor reklampelare förihelvete. Värst är F*book som alla är så himla kåta på. Där säljer varenda människa sin själ rakt ner i amerikanska servers. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Mycket big deal om man HATAR reklam! Sådana webbläsare åker bort!

Detta är väl något likt hur Opera fungerar idag. Du får med ett par lokala sidor på din Speed Dial, som exempelvis Blocket, Tradera och Aftonbladet.

Så fort du gått in på några sidor försvinner dessa. Eller så kan du helt enkelt trycka på krysset för att ta bort det.

Personligen låter jag sådana vara kvar, OM det är en webbsajt som jag använder - för att stödja webbläsaren - och när man stödjer Firefox mår man bra i hjärtat.

Permalänk

Inser nu att det kanske inte är så hemskt
Blev bra diskussion iallafall. Men i grund och botten så tycker jag att reklamen börja förstöra mycket ex. orkar aldrig se en film på t.ex. tv3, tv4. Ett annat exempel jag köper alla mina appar till telefonen för att slippa reklamen, tror hellre jag skulle betala en slant för att slippa reklam även i ex. en webbläsare.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB