Asus Zenbook UX302LA och UX302LG

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Millejan:

Kul och se hur macbook kopiorna fullständigt har exploderat bland datortillverkarna. Ser en hel del läckra windows maskiner men denna maskin hör inte till de finaste jag sett. Sedan att den kostar som en riktig macbook och har sämre hårdvara pekar på att Apple inte har så över prisade maskiner som många verkar ha fått för sig. Nu är jag lite färgad av mac maskiner då jag numera bara äger sådana sedan 3 år tillbaka men jag undrar vad som gör denna maskinen bättre än en motsvarande macbook?

Det mest komiska är att de kopierar allting som är okej från MacBooks men gör riktigt dumma grejer som inte finns på MacBooks. Typ klistermärken, glas på locket, pekskärm och annat som Apple inte har i sina datorer. Säga vad man vill om Apple men de förstår vad kunderna vill ha.

Jag hoppas verkligen att de inte har med bloatware. Det är typ den största anledningen till att skita i Windows-baserade laptops.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Men...windows kan du köra precis lika bra på en macbook? Eller är det licensen du tänker på Kinkyboo?

Ja, kopierar gör dem men inte alltid så lyckat heller. Ett exempel på det är trackpaden! Varje windowsmaskin jag testat så känns det som att halva av alla finesserna fattas på pc maskinerna på trackpaden. Men det kan ju bero på windows....inte så säker på det.

Visa signatur

iMac 27" i7 3,5 ghz, GTX 780M 4gb, 24 gb ram och fusiondrive 3 TB.
Ipad air 2
Iphone X 256 gb

Permalänk
Medlem

Den absolut snyggaste kopian jag sett är Acer aspire S7. Men prismässigt ligger den högre än originalet och batteritiden är ju ett skämt på kopiorna..:(

Visa signatur

iMac 27" i7 3,5 ghz, GTX 780M 4gb, 24 gb ram och fusiondrive 3 TB.
Ipad air 2
Iphone X 256 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millejan:

Men...windows kan du köra precis lika bra på en macbook? Eller är det licensen du tänker på Kinkyboo?

Ja, kopierar gör dem men inte alltid så lyckat heller. Ett exempel på det är trackpaden! Varje windowsmaskin jag testat så känns det som att halva av alla finesserna fattas på pc maskinerna på trackpaden. Men det kan ju bero på windows....inte så säker på det.

Har använt OSX/Macbook i skolan i snart 3 år och kan kort och gott säga att det är rent skit i mitt tycke.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Millejan:

Men...windows kan du köra precis lika bra på en macbook? Eller är det licensen du tänker på Kinkyboo?

Ja, kopierar gör dem men inte alltid så lyckat heller. Ett exempel på det är trackpaden! Varje windowsmaskin jag testat så känns det som att halva av alla finesserna fattas på pc maskinerna på trackpaden. Men det kan ju bero på windows....inte så säker på det.

Touchpaden på Macbooks är helt fantastisk. Inte alls flexibel när det kommer till inställningar men den fungerar vansinnigt bra! Och visst kan man köra Windows på en Macbook, men jag vet inte. Jag köper hellre en vettigt byggd laptop och slänger in eget OS.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Har använt OSX/Macbook i skolan i snart 3 år och kan kort och gott säga att det är rent skit i mitt tycke.

Kan du inte utveckla varför du tycker det är skit? För jag håller inte alls med dig.
Har använt Macbook Airs sedan 2011 och har aldrig haft bättre bärbara datorer. Förutom batteritiden på 10+, portabiliteten och att den faktiskt upplevs som riktigt snabb, är den perfekt att slänga in valfri linux distribution(Arch och Kali i mitt fall) i parallels och sköta mina arbeten/åtaganden där. Multitouch-swipen på trackpaden och OSX fullskärmsläge har i princip ändrat hela min workflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Har använt OSX/Macbook i skolan i snart 3 år och kan kort och gott säga att det är rent skit i mitt tycke.

Kanske det är, men det är ändå överlägset Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Kan du inte utveckla varför du tycker det är skit? För jag håller inte alls med dig.
Har använt Macbook Airs sedan 2011 och har aldrig haft bättre bärbara datorer. Förutom batteritiden på 10+, portabiliteten och att den faktiskt upplevs som riktigt snabb, är den perfekt att slänga in valfri linux distribution(Arch och Kali i mitt fall) i parallels och sköta mina arbeten/åtaganden där. Multitouch-swipen på trackpaden och OSX fullskärmsläge har i princip ändrat hela min workflow.

Jag har inga problem med själva hårdvaran utan det faktum att om man skulle vilja köpa en mac av någon anledning för att sedan installera ett annat operativsystem så går det inte att undvika att behöva punga ut de extra $$ för något man inte kommer använda. Varför inte köpa en annan laptop direkt istället som dessutom ger mer prestanda/krona.

Om jag ska peka ut ett av de problemen jag har med OSX så tar nog fönsterhanteringen priset. Den är bara gjord för att använda som du gör med fullskärmsläge men helt kass om man vill ha flerårigt mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad har hänt. För ett år sen låg Asus med hög prestanda och lågt pris. Nu verkar de sälla sig till skaran som tar för mkt betalt för sina datorer. Sony har istället tagit över billighetsplatsen.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

4K på Windows betyder bara 200% Vista/DWM-skalning och samma effektiva eller upplevda upplösning som 1920x1080. Ingen mer arbetsyta eller någon egentlig valbarhet från användaren. Programmen måste stödja det för att fungera bra. Android är inte knutet till pixelstorlek så det är enklare att anpassa. Av någon anledning så har de inte samma skalningsfaktor i startskärmen som i Windows heller. Mjukvaran är begränsningen. Så vänta gärna och leverera lösningar som fungerar i praktiken.

Vem har sagt något om Windows?
Så då ska man hålla tillbaka teknik och släppa sämre produkter med låga upplösningen istället för högupplösta för att Windows hanterar högre upplösningar dåligt?

Jag strunar i hur dåligt Windows hanterar högupplösta skärmar, jag vill ändå ha en modern dator med 4K upplösning.
Jag hade kört Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millejan:

Nu är jag lite färgad av mac maskiner då jag numera bara äger sådana sedan 3 år tillbaka men jag undrar vad som gör denna maskinen bättre än en motsvarande macbook?

IPS-skärm, riktig GPU med eget minne och viss möjlighet att expandera minne/SSD-kapacitet (på bekostnad av lägre överföringshastigheter).

Hade Air haft en bättre skärm hade jag köpt en sån. Eller en 13" MB Retina om den hade haft en dedikerad GPU. UX302 är en ganska vettig kompromiss för oss som vill/behöver ha bägge.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Saknar information i recensionen om eventuell CPU/GPU-throttling vid belastning av CPU resp GPU och bägge samtidigt. Ganska viktigt om man exempelvis tänker köpa program som Adobe Premiere Pro på den. Ni borde ha med det som ett standardprogram i era tester.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Men vi kom ju fram till att macbook inte är dyrare än pc motsvarigeter... Sedan så kan jag hålla med om fönsterhanteringen som var sämre än i windows men iom maverics så är den till och med bättre in explorer. Misstänker att du inte har kört maverics.

Visa signatur

iMac 27" i7 3,5 ghz, GTX 780M 4gb, 24 gb ram och fusiondrive 3 TB.
Ipad air 2
Iphone X 256 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

IPS-skärm, riktig GPU med eget minne och viss möjlighet att expandera minne/SSD-kapacitet (på bekostnad av lägre överföringshastigheter).

Hade Air haft en bättre skärm hade jag köpt en sån. Eller en 13" MB Retina om den hade haft en dedikerad GPU. UX302 är en ganska vettig kompromiss för oss som vill/behöver ha bägge.

Inte så insatt men vad innebär att GPU har eget minne egentligen i praktiken på en laptop? Kortare batteritid känns det som men hur mycket exakt tjänar man i prestanda?

Tycker själv att 12 tim ÄKTA batteritid väger väldigt tungt på en laptop man ändå inte spelar på....😃

Visa signatur

iMac 27" i7 3,5 ghz, GTX 780M 4gb, 24 gb ram och fusiondrive 3 TB.
Ipad air 2
Iphone X 256 gb

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av reflux:

Saknar information i recensionen om eventuell CPU/GPU-throttling vid belastning av CPU resp GPU och bägge samtidigt. Ganska viktigt om man exempelvis tänker köpa program som Adobe Premiere Pro på den. Ni borde ha med det som ett standardprogram i era tester.

Vi skriver alltid om vi stöter på "throttling" eller om produkten presterar sämre än vad den borde enligt specifikationerna.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Fick chansen att klämma lite grann på UX302LG idag i butiken jag jobbar i då en kund letade efter en ultrabook. Föreslog UX302LG och han bad om att få titta på den och då jag råkar vara lite halvt intresserad själv så hämtade jag en och kollade. Jävlar vad habegäret svällade upp inom mig, kan jag lova er kanske blir en sån ändå, trots allt, istället för en Mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Vi skriver alltid om vi stöter på "throttling" eller om produkten presterar sämre än vad den borde enligt specifikationerna.

Så det var inga problem med att belasta bägge fullt ut samtidigt? Sweet! Då hjälper det tydligen att separera CPU och GPU, i7-4500u har ju vissa problem att hålla sig inom 15w annars. Ett steg närmre ett köp.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av reflux:

Så det var inga problem med att belasta bägge fullt ut samtidigt? Sweet! Då hjälper det tydligen att separera CPU och GPU, i7-4500u har ju vissa problem att hålla sig inom 15w annars. Ett steg närmre ett köp.

Det är inte riktigt samma sak, Core i7-4500U (precis som alla Intel Core-processorer) överskrider ofta 15 watt vid belastning. TDP-värdet finns endast till för att ge tillverkare en riktlinje om vilken kapacitet kylningen behöver för att kyla processorn, det betyder inte att processorn inte kan överskrida det värdet under kortare eller längre perioder om kylningen klarar av det.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millejan:

Inte så insatt men vad innebär att GPU har eget minne egentligen i praktiken på en laptop? Kortare batteritid känns det som men hur mycket exakt tjänar man i prestanda?

Jag menade egentligen "en fristående GPU, separerad från Intels CPU". Det är främst för väldigt specifika applikationer som det gör stor skillnad. Jag hade aldrig köpt en ultrabook för spel, men för t ex Adobe Premiere Pro som använder nVidias CUDA för att accelerera en mängd funktioner vid redigering av HD-video är det nästan en nödvändighet. Det separata minnet innebär även att mer av internminne kan användas till beräkningar/cache.

Uppgraderad till 12GB minne, en stor 2.5" SSD för media och en mini-SSD för OS/program blir UX302 en väldigt kapabel liten maskin för video- och fotoredigering, om än dyr.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det är inte riktigt samma sak, Core i7-4500U (precis som alla Intel Core-processorer) överskrider ofta 15 watt vid belastning. TDP-värdet finns endast till för att ge tillverkare en riktlinje om vilken kapacitet kylningen behöver för att kyla processorn, det betyder inte att processorn inte kan överskrida det värdet under kortare eller längre perioder om kylningen klarar av det.

Jo, jag vet men de flesta tillverkar inte sina ultrabooks för att tåla det effektuttaget under längre perioder, som t ex Sonys lilla Vaio Pro. UX302 verkar ändå vara designad för att flytta betydligt mer värme vilket innebär att den kanske också klarar en tung rendering på både CPU och GPU utan att dö. Gamla UX32VD lät ju som om den skulle avlida vilken sekund som helst. Det var så jag menade, om än lite otydligt

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Äger en UX32VD och tangentbordet som ni prisar så högt är det jag haft mest problem med. Känns som att knapptryckningar inte registreras till höger och vänster, men jag kanske fått ett måndagsexemplar :F

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Nån som kan bekräfta att det är Windows 8.1 PRO 64 som följer med. Enligt SweC lista är det ju det.

Jag har en UX32VD och fick köpa uppgradering till PRO (jobbdator).
Med en 256Gb SSD är den för övrigt en grymt trevlig maskin.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av freefrag:

Nån som kan bekräfta att det är Windows 8.1 PRO 64 som följer med. Enligt SweC lista är det ju det.

Jag har en UX32VD och fick köpa uppgradering till PRO (jobbdator).
Med en 256Gb SSD är den för övrigt en grymt trevlig maskin.

Tryckfelsnisse har varit i farten, ber om ursäkt för det. Det är "vanliga" Windows 8 som ingår och vi fick uppgradera till Windows 8.1 på egen hand. Värt att påpeka är dock att vi har väldigt tidiga exemplar av båda datorer, så man kan anta att senare batchar kommer med Windows 8.1 från start. Hur som helst är det en gratis uppgradering så det är väl inget problem egentligen.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Tryckfelsnisse har varit i farten, ber om ursäkt för det. Det är "vanliga" Windows 8 som ingår och vi fick uppgradera till Windows 8.1 på egen hand. Värt att påpeka är dock att vi har väldigt tidiga exemplar av båda datorer, så man kan anta att senare batchar kommer med Windows 8.1 från start. Hur som helst är det en gratis uppgradering så det är väl inget problem egentligen.

Jo, att 8.1 är en gratis uppdatering vet jag. Det är inga konstigheter.
Jag menade såklart om det verkligen är PRO som ingår? Den kostar ju en slant extra.
Men antar att tryckfelsnisse varit framme där också.....

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av freefrag:

Jo, att 8.1 är en gratis uppdatering vet jag. Det är inga konstigheter.
Jag menade såklart om det verkligen är PRO som ingår? Den kostar ju en slant extra.
Men antar att tryckfelsnisse varit framme där också.....

Som jag skrev var det ett skrivfel som nu är justerat i artikeln, det är tyvärr inte Pro som ingår.

EDIT: Om du vill kan jag höra mig om med Asus om de har en SKU planerad med Windows 8.1 Pro? Jag vet att de erbjudit/erbjuder tidigare Zenbook-modeller med Pro-versionen förinstallerat så det känns inte helt osannolikt att UX302LG kan säljas med det framöver.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Har jag missuppfattat Surface Pro 2 helt? Är inte det mer likt en surfplatta med ett tangentbord? Roligt att den får vara med iaf och klarar sig hyffast ändå. Kanske finns fler andra liknande hybrider som oxå är med som jag inte har lika stor koll på bara? Om någon klarar sig riktigt bra så tages tips gärna emot
Så som jag har förstått det är det väl batteriet, om ens det, som sitter i tangentbordet i Surface:n? Hur skulle Ipad Air klara sig i ett test som detta? Överlägsen batteritid men i övrigt då?

Permalänk
Medlem

Sluta ta över en tråd med windows vs mac-snack. Jag har också mina preferencer och mycket kan säga där men onödigt att ta över en tråd.

Jag är fortsatt chockad dock över hur många som verkar använda trackpad. Ni måste ha vant er vid dåliga möss eller nåt, själv är det helt omöjligt att använda om jag ska jobba riktigt, testat massa olika men å andra sidan kanske jag är rätt mycket snabbare med tangentbord + mus än de flesta andra. Själv hade jag tyckt det vore intressant att se en ultrabook utan trackpad.

Men men! Jag håller med om att det börjar bli rätt dyrt ifrån asus nu. Jag har en uxvd32 som jag är nöjd med (minus batteritid kanske) som jag köpte för 6500 SEK refurbished och priset var 9999 sek i nyskick. Att betala 11-13k känns inte längre motiverat i dagens laptopvärld (jag pröjsade en laptop för 16k för 7 år sen, klimatet var dock annorlunda då).

Nää, jag kör nog på min ux32vd 2-4 år till tills det kommer något substansiellt mer intressant. En matt skärm man kan använda i solljus vore kul.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag var i en butik och kände lite på UX302. Generellt sett kändes den ganska solid, men det jag reagerade på var skärmen som jag upplevde flexade ganska mycket när man öppnade datorn. Förmodar att det är gorilla glass istället för enbart metall som gör chassit mindre styvt. För mig är det en märklig prioritering. Personligen föredrar jag nog en styvare skärm, likt ux31:an, än ökad beständighet mot repor.