Spel med hög skill ceiling?

Permalänk
Avstängd

Spel med hög skill ceiling?

Någon som vet några svåra spel med hög skill ceiling? Gärna online :)?

Tröttnat på alla "noob" vänliga spel (läs LoL, WoW etc). Undrar om någon vet några spel där man faktiskt måste tänka? Där den bättre spelaren kommer att vinna och inte massa RNG... Spel som man nästan blir beroende av för man vill hela tiden bli bättre.

Spel jag njutit av tidigare:

HoN (innan alla pros lämnade)
CS GO (enda jag fortfarande spelar)
WC3 (Gillar jag extremt mycket, synd battle.net är dött)
WoW (I BC innan de dummade ner allt :/)
CS 1.6 (spelet jag spelat mest, var riktigt duktig, synd det också dog)
Runescape

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungen123:

Någon som vet några svåra spel med hög skill ceiling? Gärna online :)?

Tröttnat på alla "noob" vänliga spel (läs LoL, WoW etc). Undrar om någon vet några spel där man faktiskt måste tänka? Där den bättre spelaren kommer att vinna och inte massa RNG... Spel som man nästan blir beroende av för man vill hela tiden bli bättre.

Spel jag njutit av tidigare:

HoN (innan alla pros lämnade)
CS GO (enda jag fortfarande spelar)
WC3 (Gillar jag extremt mycket, synd battle.net är dött)
WoW (I BC innan de dummade ner allt :/)
CS 1.6 (spelet jag spelat mest, var riktigt duktig, synd det också dog)
Runescape

Gamla FFXI eller kanske nya FFXIV.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Keeper of Traditions

Gillade du HoN så bör du ta en seriös titt på DotA 2, det är gratis också så det är bara att tanka ner.

Enormt e-sportcommunity och väldigt hög "skill ceiling".

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Battlefield serien? Du måste ju inte lira BF4, eller ens BF3, om du nu tycker att de nyare spelen i serien har "fördummats" gentemot de äldre. I Bad Company 2 finns det fortfarande en del som kör vet jag.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Gillade du HoN så bör du ta en seriös titt på DotA 2, det är gratis också så det är bara att tanka ner.

Enormt e-sportcommunity och väldigt hög "skill ceiling".

Gott om RNG i dota dock.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av xnolimit:

Gott om RNG i dota dock.

Jao, TS frågade efter spel med hög skill cap, jag tipsade om ett av de spel med allra högst sådan.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eltarion:

Gamla FFXI eller kanske nya FFXIV.

Ska definitivt kollas upp, det är MMO om jag förstått det rätt?

Skrivet av Dunder:

Gillade du HoN så bör du ta en seriös titt på DotA 2, det är gratis också så det är bara att tanka ner. Enormt e-sportcommunity och väldigt hög "skill ceiling".

Har testat Dota2 men kan inte spela det efter jag spelat HoN. Det är så extremt seg motor gentemot HoN :/ Kanske borde ge det en chans till.

Skrivet av alex5555:

Battlefield serien? Du måste ju inte lira BF4, eller ens BF3, om du nu tycker att de nyare spelen i serien har "fördummats" gentemot de äldre. I Bad Company 2 finns det fortfarande en del som kör vet jag.

Aldrig spelat något BF faktiskt. Är det BC2 som är det bästa isåfall?

Skrivet av xnolimit:

Gott om RNG i dota dock.

Håller inte med, den bättre spelaren kommer fortfarande köra över den sämre. Visst finns det RNG (läs crit tex) men måste säga att det är RNG som går kalkylera.

Permalänk
Medlem

Antar att du är mer fps moba inriktad men SC2 har ju snuskigt högt skilltak och lite RNG sån prestige att jag får hjärtproblem varje gång jag startar spelet...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Detta handlar väl mer om en inställning än själva spelet? Även om WoW blivit enklare de senaste åren så är min bild ändå att det är sinnessjukt svårt att bemästra allt. Du måste bli expert om du ska hålla en hög arena rating eller klara alla raids på heroic.

Själv kör jag just nu mest WoT. Vissa tanks är så klart enklare än andra, så är det alltid, men alla tanks kan vara bra i händerna på rätt spelare. Det är det som är utmaningen. Antingen kan man ta den eller så kan man som många, bara köra med den enklaste tanken och vara nöjd.

Så frågan är väl snarare vad du personligen letar efter som triggar dig. Jag känner igen problemet. Som jag nämnde ovan så kör jag en del WoT och det är ok, men det är inte samma känsla som jag haft med tex WoW för ett antal år sedan. Det är inte viktigt på rätt sätt. Själv börjar jag tro att det är spel som inte är viktigt. Jag börjar tro att jag inte kommer att kunna bygga upp samma känsla som vi hade i min gamla WoW-guild i ett nytt spel. Men det är bara att fortsätta prova sig fram. Jag tror dock inte att någon kommer att kunna ge mig det ultimata tipset.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

EVE online

Det finns väldigt många saker att göra/lära sig, och de flesta kräver att du sätter dig in och blir bra på det (på en spelar nivå) för att vara kompedativ med andra spelare.

Vet inte hur man får bilden sörre, men man kan högerklicka och "sök efter bild"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kufra:

Antar att du är mer fps moba inriktad men SC2 har ju snuskigt högt skilltak och lite RNG sån prestige att jag får hjärtproblem varje gång jag startar spelet...

Skickades från m.sweclockers.com

Hahah hoppas du inte har hjärtinfarkt i släkten Jag har faktiskt sneglat på SC2 ett tag. Blivit endel timmar framför IEM på twitch blandannat :)! Något som avskräcker mig är dock att det verkar vara så mycket micro, något jag alltid varit sämst på Men det är ett spel som absolut ska inhandlas!

Skrivet av giplet:

Detta handlar väl mer om en inställning än själva spelet? Även om WoW blivit enklare de senaste åren så är min bild ändå att det är sinnessjukt svårt att bemästra allt. Du måste bli expert om du ska hålla en hög arena rating eller klara alla raids på heroic.

Själv kör jag just nu mest WoT. Vissa tanks är så klart enklare än andra, så är det alltid, men alla tanks kan vara bra i händerna på rätt spelare. Det är det som är utmaningen. Antingen kan man ta den eller så kan man som många, bara köra med den enklaste tanken och vara nöjd.

Så frågan är väl snarare vad du personligen letar efter som triggar dig. Jag känner igen problemet. Som jag nämnde ovan så kör jag en del WoT och det är ok, men det är inte samma känsla som jag haft med tex WoW för ett antal år sedan. Det är inte viktigt på rätt sätt. Själv börjar jag tro att det är spel som inte är viktigt. Jag börjar tro att jag inte kommer att kunna bygga upp samma känsla som vi hade i min gamla WoW-guild i ett nytt spel. Men det är bara att fortsätta prova sig fram. Jag tror dock inte att någon kommer att kunna ge mig det ultimata tipset.

Spelade WoW för inte så längesen och lyckades dra igenom allt på HC i den där drakraiden (kommer inte på vad den heter), men sen så kom blizzard på iden att det var dags att ge alla 10% buff, sen 20% osv ja du vet hur det är. Då tappade iallafall jag suget eftersom det inte är så roligt när oskar 12 år som spelar lite casual har samma gear som en själv...

Känslan jag eftersträvas är den när man aldrig vill sluta spela, när man ligger och tänker på vad man ska göra nästa dag innan man ska sova etc. Kanske börjar jag bli för gammal för den känslan? Eller är det spelindustrin som gör allt lättare?

Tack för tipset om WOT dock, ska testas!

Permalänk
Entusiast

StarCraft 2 är väl givet?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungen123:

Aldrig spelat något BF faktiskt. Är det BC2 som är det bästa isåfall?
.

Personligen tycker jag att alla tre spelen jag nämnde är bra på sitt sätt, de BF spel som kom ut före Bad Company har jag inte spelat. Tycker du ska bilda dig en egen uppfattning om spelen Ta dig en titt på LevelCaps och Xfactors youtubekanaler, de har massor med Battlefield relaterade videos.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

X-com på svåraste och Ironman...:D

*Iofs Singleplayer...=/

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av kungen123:

Ska definitivt kollas upp, det är MMO om jag förstått det rätt?

Har testat Dota2 men kan inte spela det efter jag spelat HoN. Det är så extremt seg motor gentemot HoN :/ Kanske borde ge det en chans till.

Aldrig spelat något BF faktiskt. Är det BC2 som är det bästa isåfall?

Håller inte med, den bättre spelaren kommer fortfarande köra över den sämre. Visst finns det RNG (läs crit tex) men måste säga att det är RNG som går kalkylera.

Vad menar du med seg motor?
Den flyter på bra på även väldigt svag hårdvara.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

StarCraft II för ett välkännt spel.

Supreme Commander Forged Alliance Forever för ett roligare och mer episkt spel.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Personligen tycker jag att alla tre spelen jag nämnde är bra på sitt sätt, de BF spel som kom ut före Bad Company har jag inte spelat.

Det visste jag när du skrev att Battlefield spelen inte fördummats. Sedan Battlefield 2142 har Battlefield fördummats rejält.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungen123:

Aldrig spelat något BF faktiskt. Är det BC2 som är det bästa isåfall?

Personligen tyckte jag BF3 var bäst, BC2 var enligt mitt tycke dåligt pga en "liten" sak som att man kan inte springa o strafea, ville man ett litet snäpp åt tex vänster var man tvungen o vända sig ditåt.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem

Eve Online?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungen123:

Aldrig spelat något BF faktiskt. Är det BC2 som är det bästa isåfall

"Bäst" är nog en väldigt subjektiv åsikt, det går inte att mäta i utom betyg vilket är andra människors subjektiva åsikter. Men jag tycker mer om BC2 för klasserna känns mer balanserade, alla klasser behövs i lagen men tex i bf4 är det ingen som ens vill vara medic för att det lönar sig inte. Vill man ta hem flest poäng i bc2 så är det definitivt medic man ska köra på. Sen är det inte ens nära lika mkt vapen att hålla reda på som i bf3 eller 4:an vilket gör att man lättare lär sig dem och hur man skjuter med dem som mest effektivast. Sen tycker jag att bf3 och 4:an har en grådassig färgton vilket inte lockar mig så mkt.

Det ska gå att hitta Bc2 för under hundringen till skillnad från de andra spelen

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

Tribes Ascend nästan det enda av moderna first person shooters som faktiskt kräver någonting av spelaren.
Trots förhållandevis liten community och ganska dålig support från utvecklarna så är det oändligt mycket mera intressant än andra moderna easymode point and click shooters.

Exempel på olika hur det kan se ut med bra spelare i olika klasser, en del nördiga filmer som vill vara episka men djävligt bra spelare:

Light offense:
http://www.youtube.com/watch?v=jTNOGjqHnmA

Heavy offense:
http://www.youtube.com/watch?v=iCXxwtEkl0g

Light deff/chase
http://www.youtube.com/watch?v=hTDjKuHYqkY

Capper med lite galna flagpassningar osv
http://www.youtube.com/watch?v=Q1rREEAKBfw

Sniper mm
http://www.youtube.com/watch?v=on-yg1bFM-I

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungen123:

Ska definitivt kollas upp, det är MMO om jag förstått det rätt?

Har testat Dota2 men kan inte spela det efter jag spelat HoN. Det är så extremt seg motor gentemot HoN :/ Kanske borde ge det en chans till.

Aldrig spelat något BF faktiskt. Är det BC2 som är det bästa isåfall?

Håller inte med, den bättre spelaren kommer fortfarande köra över den sämre. Visst finns det RNG (läs crit tex) men måste säga att det är RNG som går kalkylera.

Battlefield 2 helt klart. Dock gammalt som gatan nu, vet ej om det fortfarande spelas.

Permalänk
Medlem

Dark Souls.

Och med tanken på att Dark Souls 2 kommer ut snart med kommer bli underbart, speciellt nu när de skippar P2P biten i PvP och går direkt mot en server istället.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Det visste jag när du skrev att Battlefield spelen inte fördummats. Sedan Battlefield 2142 har Battlefield fördummats rejält.

När skrev jag det?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Avstängd

Flappy Bird

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av flexm:

Tribes Ascend nästan det enda av moderna first person shooters som faktiskt kräver någonting av spelaren.
Trots förhållandevis liten community och ganska dålig support från utvecklarna så är det oändligt mycket mera intressant än andra moderna easymode point and click shooters.

Exempel på olika hur det kan se ut med bra spelare i olika klasser, en del nördiga filmer som vill vara episka men djävligt bra spelare:

Light offense:
http://www.youtube.com/watch?v=jTNOGjqHnmA

Heavy offense:
http://www.youtube.com/watch?v=iCXxwtEkl0g

Light deff/chase
http://www.youtube.com/watch?v=hTDjKuHYqkY

Capper med lite galna flagpassningar osv
http://www.youtube.com/watch?v=Q1rREEAKBfw

Sniper mm
http://www.youtube.com/watch?v=on-yg1bFM-I

Detta. Enda fps i modern tid som inte har smittats av consolitis. _Alla_ andra i stil med bf, cod och liknande skit har slöats ned och fördummats så oerhört mycket för att kunna spelas på värdelösa icke-responsiva monitor/tv-paneler med värdelösa handkontroller i 30-60 fps.
Det är dessutom kanske det minst kamping-vänliga fps som någonsin funnits (stor del av skickligheten i spelet är att effektiv klara att hålla sig i röresle i hög fart - hög fart uppnår man genom "rocketjumps" eller att utnyttja långa backar, tex. Det finns inget i spelet som bara magiskt ger dig hög fart).

Permalänk
Medlem

SC2 som sagt. Världens mest kompetitiva och bästa single player spel idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Vad menar du med seg motor?
Den flyter på bra på även väldigt svag hårdvara.

Jo jag menar bara känslan i motorn. Hur responsiv den är Svårt att förklara men om du spelat HoN och sen Dota2 så kommer du märka skillnaden.

Har kommit in många bra tips nu! Ska testa alla (om jag har råd ) Men SC2 står högst på listan just nu! Min micro är värdelös så kan nog roa mig ett antal timmar med det känns det som

Fortsätt med alla bra tips, uppskattas :)!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av MugiMugi:

Dark Souls.

Och med tanken på att Dark Souls 2 kommer ut snart med kommer bli underbart, speciellt nu när de skippar P2P biten i PvP och går direkt mot en server istället.

Jag spelade en timme av Demon's souls (jag antar att de hänger ihop på något sätt) och kom aldrig förbi första banan
Får nog försöka mig på det igen nån gång.

Skrivet av kungen123:

Jo jag menar bara känslan i motorn. Hur responsiv den är Svårt att förklara men om du spelat HoN och sen Dota2 så kommer du märka skillnaden.

Har kommit in många bra tips nu! Ska testa alla (om jag har råd ) Men SC2 står högst på listan just nu! Min micro är värdelös så kan nog roa mig ett antal timmar med det känns det som

Fortsätt med alla bra tips, uppskattas :)!

Responsen är omedelbar, men däremot är det inbyggd turning rate, casting speed och animation speed o.s.v. för att bättre balansera hjältarna. När man vant sig vid det tror jag man stör sig enormt på klonerna som inte har med det.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

StarCraft II för ett välkännt spel.

Supreme Commander Forged Alliance Forever för ett roligare och mer episkt spel.
https://www.youtube.com/watch?v=5fkIbU97zDQ

ja, supreme commander rekommenderas.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595