Microsoft: "Vi har sålt över 200 miljoner Windows 8-licenser"

Permalänk
Medlem

Inget fan av win8 alls. Tar som bort det här med multitasking en del tycker jag. Plus att jag aldrig riktigt blev av med metro när jag hade win 8. Orkar inte pilla så mkt med inställningar och så heller. Försökte Installera win 7 men det fungerade inte på någon av mina usb portar då den klagade på drivrutiner. Stoppade in Ubuntu på datorn. Saknar dock Assasins Creed nu...

Blir aldrig nöjd.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netgear:

Jag förstår inte varför jag ska bli påtvingad saker som jag inte vill ha eller behöver. Att jag kan undvika det hjälper inte, jag vill inte ha det i min dator från första början.

Detta brukar vara karakteristiskt för Windows-användare. Medan Apple-fans köper hela paketet rakt av från sin hovleverantör vill de flesta Windows-användare inte att någon skriver på näsan vad de SKA tycka om eller inte. Detta gör att MS måste gå väldigt försiktigt fram, de kan inte behandla sina kunder som en skock Apple-får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Vore intressant att få se volymförsäljningen till företag också. Gissar på 5 st totalt (på Strejfs jobb) för Windows 8.

Vi har inte en enda w8 på jobbet. Vi kan inte använda det då vi behöver IE 9 och det finns inte till W8.

Permalänk
Medlem

Undrar hur många här som faktiskt har en laglig win7

Win 8 är väl svårare att cracka eller vad det heter

Själv älskar jag min win 8.1
Testade win7 på en annan dator och saknar mer saker i win7 än vad jag saknar startmenyn i win8

Köpte win 8 för 225 kr

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Gnället mot Win8 är helt retarderat. Ser ingen som kan ge nån vettig anledning till varför Win8 är sämre än 7an. Allt man hör är "waaaah! ingen start meny!" eller "blöööö! gillar icke Modern UI!"..

När var det sist nån av er använde start menyn som en start meny? Alltså att starta program ifrån? Själv har jag inte använt start menyn för att starta program sen Win XP tiderna..
Och sen om ni är så kåta över classic start menyn, så finns det ett flertal olika program som återställer den till exakt så som ni vill ha det. Många av dem helt gratis.
Och ni behöver inte ens använda Modern UI om ni så inte vill det..

Själv tycker jag Win8.1 start menyn har exakt allt jag behöver. Snabb länk till kontroll panelen- check. Snabb länk till stänga av datorn - check. Saker som "kör" länk har jag aldrig behövt sen jag lärde mig att windows knapp + r gör exakt samma sak..
Allt det andra som länkar till program avinstalleraren och command prompt med admin rättigheter är bara en nice bonus.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Faktiskt förvånad att de har sålt så här pass. Trodde det var mindre men där ser man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Gnället mot Win8 är helt retarderat. Ser ingen som kan ge nån vettig anledning till varför Win8 är sämre än 7an. Allt man hör är "waaaah! ingen start meny!" eller "blöööö! gillar icke Modern UI!"..

När var det sist nån av er använde start menyn som en start meny? Alltså att starta program ifrån? Själv har jag inte använt start menyn för att starta program sen Win XP tiderna..
Och sen om ni är så kåta över classic start menyn, så finns det ett flertal olika program som återställer den till exakt så som ni vill ha det. Många av dem helt gratis.
Och ni behöver inte ens använda Modern UI om ni så inte vill det..

Själv tycker jag Win8.1 start menyn har exakt allt jag behöver. Snabb länk till kontroll panelen- check. Snabb länk till stänga av datorn - check. Saker som "kör" länk har jag aldrig behövt sen jag lärde mig att windows knapp + r gör exakt samma sak..
Allt det andra som länkar till program avinstalleraren och command prompt med admin rättigheter är bara en nice bonus.

Som sagt vi kan inte använda W8 på jobbet då det inte stödjer IE 9. Vi testar mjukvara åt kunder som fortfarande använder IE 9.
Hemma kör jag 8.1 fast det är så sällan jag har igång den datorn. PCn har jag bara för spel.
Allt annat gör jag i mac os.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Windows 8 säljer alltså sämre än Windows 7 gör, både sett till enbart PC-marknaden och PC+tablet-marknaden... Det borde vara en klar indikation på att folk överlag inte är så sugna på att skaffa det.

Sedan finns det såklart folk som älskar det, precis som det fanns folk som älskade ME och Vista. Men de flesta som känner att de vill ha Windows 8 har förmodligen redan skaffat det.

Själv blir jag kvar på Windows 7 tills Microsoft erbjuder en startmeny som liknar den i Windows 7.

TIPS: Sluta använda startmenyn. Tryck på windows-tangenten, skriv de första bokstäverna och enter. Sjukt mycket snabbare!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Som sagt vi kan inte använda W8 på jobbet då det inte stödjer IE 9. Vi testar mjukvara åt kunder som fortfarande använder IE 9.
Hemma kör jag 8.1 fast det är så sällan jag har igång den datorn. PCn har jag bara för spel.
Allt annat gör jag i mac os.

Ja, vi har en liknande situation. Ibland vill de t.o.m ha stöd för 8. Kolla http://loc.modern.ie/sv. Gratis VM-maskiner med allt från IE6 till IE11 från Microsoft själva.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd

Vi köpte en ny hemdator i höstas, den med kom Win8 men datorn har aldrig startats med Win8.
Bytte original HDDn till SSD och installerade Win7, innan datorn startades för första gången.

Kraven vi ställde på datorn vi skulle köpa var:
1. Vara en bärbar dator
2. Ha kraft nog för att kunna spela spel på.
3. Tillverkaren skulle ha drivrutiner för Win7 för den (Eftersom det inte gick att hitta några datorer med Win7 eller utan OS).

Den nya bärbara datorn ersatte två andra Win7 datorer, en billig och kraftlös bärbar och en stor och ful stationär.
Vilket har halverat strulet med att hålla Windows, uppdaterad, säkerhetskopierad och Malware fritt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Första tanken när jag såg artikeln. "Bry?" Finns det någon här som använder Windows 8 på gamingdator?

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uniko:

Första tanken när jag såg artikeln. "Bry?" Finns det någon här som använder Windows 8 på gamingdator?

Faktiskt är det så att det är vanligare att man har Windows 8/8.1 om man är gamer än om man inte är gamer. Windows 8/8.1 ligger på över 20% av Steam-användares datorer. Strax över 10% är det i resten av världen.

http://store.steampowered.com/hwsurvey

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Windows 8 säljer alltså sämre än Windows 7 gör, både sett till enbart PC-marknaden och PC+tablet-marknaden... Det borde vara en klar indikation på att folk överlag inte är så sugna på att skaffa det.

Sedan finns det såklart folk som älskar det, precis som det fanns folk som älskade ME och Vista. Men de flesta som känner att de vill ha Windows 8 har förmodligen redan skaffat det.

Själv blir jag kvar på Windows 7 tills Microsoft erbjuder en startmeny som liknar den i Windows 7.

Windows 8 är ett riktigt bra operativsystem. Windows 7 är ett bra operativsystem och Vista är skräp. Din jämförelse haltar då många ville lämna Vista pga av instabiliteten/drivrutinsproblem. Att jämföra Windows 8 med ME och Vista är bara konstigt då inget av dem var tillräckligt stabila.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Windows 8 är ett riktigt bra operativsystem. Windows 7 är ett bra operativsystem och Vista är skräp. Din jämförelse haltar då många ville lämna Vista pga av instabiliteten/drivrutinsproblem. Att jämföra Windows 8 med ME och Vista är bara konstigt då inget av dem var tillräckligt stabila.

Exakt det Windows 8 har problem med. 8.1 fixade en hel del men vi ska inte låtsas som att det är bra.

Själv så tycker jag det är skräp i en fin förpackning...en förpackning som krävs för ungefär 99.9% utav mina spel.

Permalänk
Avstängd

hoppas att 9 an är bättre.

Permalänk
Avstängd

dom lurar ju på folk win8 när dom köper ny dator så det är väll inte så konstigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mor5ives:

Faktiskt förvånad att de har sålt så här pass. Trodde det var mindre men där ser man.

Installeras som default av OEMs. I princip alla "sålda kopior" är masslicenser till OEMs.
Volymen som säljs direkt till kund är mycket, mycket låg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EntropyQ3:

Installeras som default av OEMs. I princip alla "sålda kopior" är masslicenser till OEMs.
Volymen som säljs direkt till kund är mycket, mycket låg.

Nä då skulle inte netmarketshares siffror visa på att Windows 8/8.1 används på över 10% av världens datorer.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Jag håller med andra tidigare talare om att det är en himla massa klankande på W8 utan någon till synes god anledning.
Mitt byte till W8 från W7 skedde i och med att jag fick något strul i 7:an som ledde till att en formatering var enda lösningen, då fanns W8 att ta hem från MSDNAA (jag är student), så valet var väldigt enkelt eftersom det var gratis. Jag tycker inte själv heller om MUI, egentligen mest av den anledningen att jag inte vill "komma bort" från desktopmiljön när jag ska starta program och liknande, när man använder MUI så visas bara en vägg med ikoner framför dig som de flesta vet.

Lösningen heter helt enkelt Start8 och kostade hela 40kr (!), om man vill komma så nära Windows 7 startmeny som möjligt. Alternativt kan man använda Classic Shell, Start Menu 8 eller annat, men tyckte själv att Start8 var bäst. Med programmet kan man även ta bort charmsen som jag också ville bli av med. Då har man alltså utseendemässigt ett OS som är närmast identiskt med W7 med några små undantag (som hastighetsdiagram vid filöverföring som någon nämnde). W8, och nu W8.1 har i mitt bruk (över ett år) varit precis lika stabilt som W7 och jag har inte hittat program eller nåt annat som inte fungerat.

Det finns säkert några program som yrkesmänniskor använder som inte skulle funka på W8, men i övrigt ser jag inte varför det är en himla massa klagomål från vardagsbrukare på ett OS som man kan fixa på 10 minuter till det bästa Windows-OS som finns till dags dato, datorn upplevs rappare, startar snabbare, spel fungerar bättre och är i övrigt som W7. Hela grejen verkar grunda sig på att W8 fick ett så himla dåligt rykte från början, men idag så förtjänar inte systemet det längre, och om folk faktiskt kunde ta sig mer än 3 sekunder att titta på det skulle de flesta nog sitta på systemet gissar jag.

Av ren nyfikenhet får gärna dom som har riktiga problem med W8 berätta lite mer om dom så att jag kan få lite mer tydlighet i vad det är som inte riktigt funkar i OS:et än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

TIPS: Sluta använda startmenyn. Tryck på windows-tangenten, skriv de första bokstäverna och enter. Sjukt mycket snabbare!

Det är just detta som är problemet, att någon skriver en på näsan hur man ska göra. Det är provokativt. Om nu många Windows-användare i din mening är konservativa för att de vill fortsätta använda en startmeny och hellre vill klicka på symboler istället för att söka namnet på ett program så är det något som MS och Du måste respektera. Så är de flesta Windows-användare. Att sen MS lagt till funktionalitet att dessutom göra som Du gör är ju jättebra eftersom det breddar möjligheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Just nu känns det som om W8 inte är värt allt jobb som det innebär att rensa ur o installera i datorn.
Nä kan gott vänta ut 9:an

Tänkte sammasak men, det är det!
Sålänge man laddar ner ett program så man får tillbaka den gamla startmenyn och slipper alla jävla appar...

Visa signatur

4670k@4.4Ghz | 780GTX@1215/3110

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mor5ives:

Faktiskt förvånad att de har sålt så här pass. Trodde det var mindre men där ser man.

Så fort man köper dator med operativ installerat, exempelvis portabel så blir det ju ett windows 8. Där tror jag man hittar de flesta licenser av windows 8 som microsoft tvingat på folk.

Permalänk
Medlem

Tycker Windows 8 är så pass bättre att det är värt att köra.
Med Windows 8 kan jag boota samma instans av operativet som host eller som virtuell guest i virtualbox.

Många som säger att man inte behöver köra metro, det är tyvärr inte helt sant. Problem som jag ser det är:
* Jag kan inte ta bort äckliga charms.
* Win+s är klockren startmeny, varför kan jag inte sätta det som defaultbeteende?
* Finns massor med program som inte har en icke metro motsvarighet, t.ex. windows update. Om jag bara kunde köra dom programmen som fönster hade jag varit nöjd. Trodde operativet hette windows 8 och inte fullscreen 8...

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Tycker Windows 8 är så pass bättre att det är värt att köra.
Med Windows 8 kan jag boota samma instans av operativet som host eller som virtuell guest i virtualbox.

Många som säger att man inte behöver köra metro, det är tyvärr inte helt sant. Problem som jag ser det är:
* Jag kan inte ta bort äckliga charms.
* Win+s är klockren startmeny, varför kan jag inte sätta det som defaultbeteende?
* Finns massor med program som inte har en icke metro motsvarighet, t.ex. windows update. Om jag bara kunde köra dom programmen som fönster hade jag varit nöjd. Trodde operativet hette windows 8 och inte fullscreen 8...

Som sagt behöver du inte köra metro, och du kan ta bort charms med t.ex. Start8, då får du även en startmeny som fungerar precis som i W7. Alltså kör man bara win-knappen och söker direkt efter programmet man vill köra, som i W7, behövs inget Win+S.

Mitt windows update ser ut precis som i W7 och har alltid gjort det, dvs ett fönster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Som sagt behöver du inte köra metro, och du kan ta bort charms med t.ex. Start8, då får du även en startmeny som fungerar precis som i W7. Alltså kör man bara win-knappen och söker direkt efter programmet man vill köra, som i W7, behövs inget Win+S.

Mitt windows update ser ut precis som i W7 och har alltid gjort det, dvs ett fönster.

Du tycker inte något är fel, när du måste köpa och installera en 3e parts produkt för att Windows ska bete sig som en normal desktopanvändare vill ha det?

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Som sagt behöver du inte köra metro, och du kan ta bort charms med t.ex. Start8, då får du även en startmeny som fungerar precis som i W7. Alltså kör man bara win-knappen och söker direkt efter programmet man vill köra, som i W7, behövs inget Win+S.

Mitt windows update ser ut precis som i W7 och har alltid gjort det, dvs ett fönster.

Okej hittade att det gick att köra just windows update som fönster, var inte topförslaget när jag öppna från startmenyn.
Upplever ändå ett irretationsmoment varje gång en metroapp öppnas

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Windows 8 är ett riktigt bra operativsystem. Windows 7 är ett bra operativsystem och Vista är skräp. Din jämförelse haltar då många ville lämna Vista pga av instabiliteten/drivrutinsproblem. Att jämföra Windows 8 med ME och Vista är bara konstigt då inget av dem var tillräckligt stabila.

Om man håller sig borta från ett operativsystem för att man tycker att det är mindre användbart än det man föredrar så är väl anledningen irrelevant i sig.

Att Windows 8 skulle vara ett "Riktigt bra" operativsystem är lika mycket en åsikt som att det är ett dåligt operativsystem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

TIPS: Sluta använda startmenyn. Tryck på windows-tangenten, skriv de första bokstäverna och enter. Sjukt mycket snabbare!

Det gör jag redan. I windows 8 så resulterar det i att startskärmen kommer upp, och den skymmer allt, helt i onödan. Jag ser ingen fördel med fullskärmstänket.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det gör jag redan. I windows 8 så resulterar det i att startskärmen kommer upp, och den skymmer allt, helt i onödan. Jag ser ingen fördel med fullskärmstänket.

Win + s är väl det man söker med? Då slipper du allt som har med startskärmen att göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Win + s är väl det man söker med? Då slipper du allt som har med startskärmen att göra

Så för att åstadkomma samma sak som i Windows 7 så tycker du jag skall göra på ett sätt som kräver en extra knapptryckning, utan att den extra knapptryckningen innebär några fördelar gentemot hur det fungerar i Windows 7? Det känns inte som att det går frammåt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.