Datorn låter för mycket och jag fryser

Permalänk
Medlem

Datorn låter för mycket och jag fryser

Hej,

Nyss monterat ihop en ny dator (använder dock vanliga CPU-kylaren än så länge snarare än den från Noctua) och den låter som en högljudd storm. Mitt mål är en dator där det knappt märks på ljudnivån att den är igång. Chassit har 12 aktiva fläktar (inklusive fläkten för psu, gpu och cpu). Grafikkortet är en 770 (asus). Dessutom fryser jag på grund av den blåser ut rejält med kall luft från chassits ovansida (ventilation). Det kan visserligen vara skönt en varm sommardag, men inte mitt i vintern.

Är det antagligen chassifläktarna som låter mest? Kan jag ta bort alla utom en fläkt? Jag använder ett temperaturövervakningsprogram och temperaturerna är normala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yverc:

Hej,

Nyss monterat ihop en ny dator (använder dock vanliga CPU-kylaren än så länge snarare än den från Noctua) och den låter som en högljudd storm. Mitt mål är en dator där det knappt märks på ljudnivån att den är igång. Chassit har 12 aktiva fläktar (inklusive fläkten för psu, gpu och cpu). Grafikkortet är en 770 (asus). Dessutom fryser jag på grund av den blåser ut rejält med kall luft från chassits ovansida (ventilation). Det kan visserligen vara skönt en varm sommardag, men inte mitt i vintern.

Är det antagligen chassifläktarna som låter mest? Kan jag ta bort alla utom en fläkt? Jag använder ett temperaturövervakningsprogram och temperaturerna är normala.

Skaffa en fläktkontroller eller ta på dig en tjock tröja.

Sen är nog det bästa om du byter ut orginalkylaren mot Noctuan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Skrivet av Yverc:

Hej,

Nyss monterat ihop en ny dator (använder dock vanliga CPU-kylaren än så länge snarare än den från Noctua) och den låter som en högljudd storm. Mitt mål är en dator där det knappt märks på ljudnivån att den är igång. Chassit har 12 aktiva fläktar (inklusive fläkten för psu, gpu och cpu). Grafikkortet är en 770 (asus). Dessutom fryser jag på grund av den blåser ut rejält med kall luft från chassits ovansida (ventilation). Det kan visserligen vara skönt en varm sommardag, men inte mitt i vintern.

Är det antagligen chassifläktarna som låter mest? Kan jag ta bort alla utom en fläkt? Jag använder ett temperaturövervakningsprogram och temperaturerna är normala.

Som föregående skrivare sa, eller alternativet att du börjar använda datorn rejält så ska du se att det kommer varmluft istället

Permalänk
Medlem

som redan skrivet, skaffa flaktkontroller eller ta på dig en tröja! höj värmen på elementen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yverc:

Hej,

Nyss monterat ihop en ny dator (använder dock vanliga CPU-kylaren än så länge snarare än den från Noctua) och den låter som en högljudd storm. Mitt mål är en dator där det knappt märks på ljudnivån att den är igång. Chassit har 12 aktiva fläktar (inklusive fläkten för psu, gpu och cpu). Grafikkortet är en 770 (asus). Dessutom fryser jag på grund av den blåser ut rejält med kall luft från chassits ovansida (ventilation). Det kan visserligen vara skönt en varm sommardag, men inte mitt i vintern.

Är det antagligen chassifläktarna som låter mest? Kan jag ta bort alla utom en fläkt? Jag använder ett temperaturövervakningsprogram och temperaturerna är normala.

Vad är det för chassi? Men rent generellt brukar det bästa vara att ha en insugsfläkt i fronten, samt en i bak som blåser ut den varma luften. Resten av fläktarna kan du ta bort. Och byt ut cpu kylaren till Noctuan så blir det nog bra ska du se.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Ditt mål är att ha en dator som knappt låter, men ändå har du 8-9st chassifläktar? Vill man ha en tyst dator ska man ha ett stort och ljudtätat chassi (fractal design define R4 t.ex), och inte fler fläktar än vad som behövs. 2st i fronten och 1 bak räcker gott och väl om man inte ska överklocka massor i min erfarenhet. Sen är det förstås towerkylare eller vattenkylning som gäller, går inte att komma undan med sämre om man vill ha låg ljudnivå.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Byt ut CPU fläkten och ställ in så den går på lågvarv, plocka bort onödiga fläktar. Lägg lite tid på kabeldragning också så det blir bra luftflöde i chassit.

Själv har jag 4 fläktar totalt i datorn. En fram och en bak i chassit som går på lågvarv, en cpufläkt på ca 800 rpm och fläkten på grafikkortet.

Permalänk
Medlem

koppla ur en del fläktar? har gått ner från 7 fläktar till 3 i mitt chassi (+2 på cpu kylaren) eftersom det var extremt overkill med kylning

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.