Windows 8.1, update 1 tillräckligt?

Permalänk
Medlem

Nej, jag tror inte att update 1 kommer att vara tillräckligt.

Jag tror att Microsoft gjorde fel i att börja ge efter lite och sedan lite mer. De som ogillar förändringarna i Win8 kommer inte att börja gilla det med modifikationer om de fortsätter att tro och hoppas på att förändringarna ska försvinna helt en vacker dag. När det kommer till förändringar så handlar det oftast om att vänja sig vid dem - vissa vänjer sig vid vissa saker snabbare, på gott och ibland säkerligen även på ont - och om det inte finns incitament nog att vänja sig så kommer man inte att göra det.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att frågeställningen är lite löjlig. Windows 8.1 Update 1 har tagit Microsoft ungefär 3 månader att utveckla, kan man verkligen förvänta sig enorma förändrigar på så kort tid? Jag gillar de förändringarna jag ser i Update 1 och ser fram emot Windows 9 år 2015. Fokusera på den uppdateringen istället som troligtvis kommer presenteras i detalj mycket snart.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Många tycker klassiska start menyn är en bättre lanuncher än Modern UI. Det enda MS behöver göra är en kryssruta under "start to desktop" där det står "Use classic start menu" så skulle många fler acceptera operativ systemet.

Även om detta går att lösa med StartisBack eller Start8 så tänk på alla företag som måste förutom Win8 köpa in licenser för det med. Alltså är det inte en bra lösning i längden. Samt att Svensson troligtvis inte kommer att pilla på tredjeparts lösning om inte någon anhörig visar.

Jag tror att MS kan rädda Windows 8.1 men de helt enkelt skiter i 8an p.g.a. dess dåliga namn och satsar på 9an.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av skurtbert:

Följande är två uppriktiga frågor till er som personligen inte gillar Modern UI:

1. Hur ofta använder ni en startmeny egentligen, och till vad?
2. Hamnar ni ofta i Modern UI interfacet?

.

På en hel arbetsdag eller på hemmadatorn under en helgdag?
Säkert över 500 gånger.

Har alla program där direkt på start, och dom som inte jag har synliga skriver man bara första bokstaven så kommer dom upp direkt.
Tillskillnad ifrån W8 search som är helt värdelöst och kommer upp som en idiotisk sidobar.

2. Well hela ribbon interfacet för explorer osv är värdelöst, och jag använder tweaks för att få det mer likt w7 explorer.
Sen att vissa datorinställningar öppnas i helskärms modern ui är bara inget annat än komiskt.

Permalänk
Medlem

De flesta i min vänskapskrets har accepterat morderna UI och många tycker att de inte vill byta tillbaka även om de har chansen

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JimmieSan:

På en hel arbetsdag eller på hemmadatorn under en helgdag?
Säkert över 500 gånger.

Har alla program där direkt på start, och dom som inte jag har synliga skriver man bara första bokstaven så kommer dom upp direkt.
Tillskillnad ifrån W8 search som är helt värdelöst och kommer upp som en idiotisk sidobar.

2. Well hela ribbon interfacet för explorer osv är värdelöst, och jag använder tweaks för att få det mer likt w7 explorer.
Sen att vissa datorinställningar öppnas i helskärms modern ui är bara inget annat än komiskt.

Jag tycker både sökfunktionen och framförallt Explorer är bättre än i w7.
i 7:an kan du ju t ex inte smidigt välja att söka antingen "överallt" eller bara på filer, som du gör med antingen win+s eller win+f i 8:an.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blackeagle:

Hur menar du att det skulle lösa problemen? Det var ju den högerknappsmenyn som jag kommenterade om...

1. Hur lägger man till program på den menyn? I olika mappar då, så att det blir undermenyer för det som jag beskrev.

2. Hur får du kontrollpanelens alla program att expanderas i den, så man slipper bläddra bland kategorierna i ett separat fönster som poppar upp?

3. Hur funkar sökfunktion för att starta program och leta upp filer? Det finns ju inget sökfält direkt i den menyn utan precis som kontrollpanelen så finns det en länk som öppnar en ny sökruta eller något sådant. Jag är van att få upp alla alternativen då startmenyn uppdateras till att innehålla resultaten i realtid medan du skriver in söktext.

Ifall de tre sakerna går att fixa så, visst då kan jag köra med den istället... annars får jag nog hålla mig till ClassicShell.

Ja då du ju inte kan ändra ditt sätt att hantera windows ser jag inte att du skulle kunna acceptera det som jag tycker har blivit en hel del bättre sedan 8:an. Själv använder jag sällan sök i den bemärkelsen eftersom jag vet vilka program jag behöver och var jag hittar dem.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ja då du ju inte kan ändra ditt sätt att hantera windows ser jag inte att du skulle kunna acceptera det som jag tycker har blivit en hel del bättre sedan 8:an. Själv använder jag sällan sök i den bemärkelsen eftersom jag vet vilka program jag behöver och var jag hittar dem.

Visst kan jag ändra mig, annars skulle jag väl inte kört Windows 8 alls utan stannat kvar med 7an
(Jag köpte t.o.m. två st så jag har det på HTPCn också, när det var så billigt förra julen)

Jag håller dock inte med om att det bara blivit bättre, så om det tar 5 minuter att installera ett program som gör det enklare och jag samtidigt har det andra nya kvar som alternativ (jag kan ju fortfarande få upp högerknappsmenyn om jag vill) så ser jag ingen vits med att anpassa mig till att ha färre möjligheter.

Just sök använder jag mest om jag ska in på inställningar som man inte använder så ofta, som datorhantering eller användarkonton. Blir samma princip som att man för enkelhetens skull googlar hemsidor istället för att komma ihåg alla olika varianter som körs med .com .org och stavningar osv.

Jag har ju som sagt de flesta spel och browsers på desktopen redan, men för de mer sällan använda som videoredigering och musik så är det trevligt att ha små extra menygrupper för bara dem, så man samlar ihop dem lite.

I övrigt är ju 8an en bra förbättring lite här och var i systemet på t.ex. flerskärmsstöd, lite mer FPS i spel och annat smått och gott

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag tycker att frågeställningen är lite löjlig. Windows 8.1 Update 1 har tagit Microsoft ungefär 3 månader att utveckla, kan man verkligen förvänta sig enorma förändrigar på så kort tid? Jag gillar de förändringarna jag ser i Update 1 och ser fram emot Windows 9 år 2015. Fokusera på den uppdateringen istället som troligtvis kommer presenteras i detalj mycket snart.

Stämmer den här bilden tror ni?

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av putte_br:

Med vad?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

att det är win 9s skrivbord?

ser inte så mycket bättre ut än win 8.1

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av putte_br:

att det är win 9s skrivbord?

ser inte så mycket bättre ut än win 8.1

Ehmm hur ska vi kunna veta om det är w9 eller någon plojgrej? Eller du kanske vet något?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Shit vilka problem folk har.

Modern UI, är som startmenyn men den täcker hela skärmen. Stor skillnad? Nej inte direkt.

Att allt annat med windows 8 under huven är bättre än windows 7 som redan det är suveränt, verkar folk heller inte fattat.

Men det kanske är jobbigt att mentalt ställa in sig på att windows 8's startmeny täcker hela skärmen istället för ca 1/3 del eller dylikt. Det kanske blir för mycket för svensson?

Vill du köra modern ui appar och dylikt kan du göra det också, men det finns inget som hindrar dig från att använda din windows 8 dator precis som du använde din windows 7 dator.

Permalänk
Medlem

Det var ett jäkla bitchade om en menu som ni inte ens kommer sakna efter ett tag
Var länge win8 motståndare men nu när jag suttit med det ett tag är det inget jag saknar

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ehmm hur ska vi kunna veta om det är w9 eller någon plojgrej? Eller du kanske vet något?

nä jag vet inget om win 9.

knappt jag kan något om win 8.1.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av putte_br:

nä jag vet inget om win 9.

knappt jag kan något om win 8.1.

Nä men vad är det då som du undrar är sämre/bättre om du nu inte testat? Jag kör själv W8.1 och ser inget annorlunda med detta system i användningen jämfört med W7. Som en hel del andra skriver är det i.s.s. samma hantering med båda om man väljer att starta direkt till skrivbordet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Om bilden jag såg på Google stämmer att det är Win 9 så ser den väldigt lik Win 8.1 som jag också kör.

Jag hoppade från Xp 64 bit till Win 8 för ett år sen och tycker att jag saknar några funktioner och att dom gjort om för mycket i operativsystemet.

Du blir nästan tvingad att ladda ner Classic start menu om du kommer från äldre operativsystem för att känna dig hemma igen i datorn.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av putte_br:

Om bilden jag såg på Google stämmer att det är Win 9 så ser den väldigt lik Win 8.1 som jag också kör.

Jag hoppade från Xp 64 bit till Win 8 för ett år sen och tycker att jag saknar några funktioner och att dom gjort om för mycket i operativsystemet.

Du blir nästan tvingad att ladda ner Classic start menu om du kommer från äldre operativsystem för att känna dig hemma igen i datorn.

Vad är det du saknar?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vad är det du saknar?

Tja jag personligen måste ha:
Start8 (stänger såklart av alla gräsliga charm saker och boot till desktop)
Ribbon disabler (så det blir mer likt w7, ribbon är rent skräp)
Ca 10 regedit ändringar för att stänga av skit som mappar, popup att det finns nytt program att öppna X med och annat.
Helst aero w7 tema då jag AVSKYR modern ui, jag älskar aero och har alltid gjort.
Och att man inte kan ändra i många C:\ filer utan att gå en extra omständig väg (uac gör inget, måste aktivera superadmin konto för att bli av med detta)

Glömmer säkert några saker, men detta är ett måste för att jag ens ska röra Win8.1, utan det skulle jag aldrig få för mig att sitta vid det värdelösa interfacet

Kör dock w7 fortfarande som main, mycket då mouse input är helt värdelöst i w8.1 även med update + markC.
Samt att jag gillar aero.

Permalänk
Medlem

För min platta är det nog tillräckligt om dom gör det lite mer krävande på resurser, då speciellt RAM (vilket dom sagt att dom skall göra till denna).

För att använda till min stationära så krävs det betydligt mer. Vill ha layouten och att jag känner igen mig från Windows 7. Metro borde bara vara ett tillägg som man kan utöka Windows med, och sedan växla mellan dessa.

Tycker Windows 8.1 funkar bra på plattan av det jag använt hittills, men desktop? Mjäääää

Finns det ens en aktivitetshanterare i Windows 8.1?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Håller helt med vad JimmieSan skrivit. När jag byggde dator åt min syster så fick hon min W7 licens och jag tog och köpte W8.1. Från början ogillade jag det men efter att ha modifierat lite saker så kör jag just nu i princip ett OS som ser ut som W7 fast med allt W8.1 har att erbjuda, hade aldrig kunnat tänka mig att byta till W8.1 utan dessa modifieringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vad är det du saknar?

Jag har svårt att förklara med ord så ni förstår vad jag menar men gör ett försök.

Saknar från xp:

Startmenyn.
Utseendet i mappar, meny snittet.
förhandsgranskningen på filer i mappen. Exp markera bild och se den i miniatyr i mappens ena sida och få snabb info om filen.
Att win 8.1 måste ladda hela hårddisken innan jag hinner öppna den och se alla mappar är stör samt.
Sämre ljud nivå i Win 8.1
Utseendet i kontrollpanelen. svårt att hitta det jag vill ha i den.
Den här datorn på skrivbordet saknar jag. (hittade den nu. skrattar)

inställningsmöjligheterna med egenskaper på skrivbordet. skärmsläckare bild inställningar, kunna ändra färg på fönster mm.

fullskärms appar. grymt irriterande när jag ska betala räkningar med pdf filer.
Behöva ändra på hur spel ska spelas upp som xp för att musen ska fungera. exp Gta Sanadreas.

Jag har är så van xp att jag inte läser vad som står på mappar och program utan vet vad allt är till för och då blir hoppet mellan xp och win8.1 väldigt stort
när utseendet på allt ändrats och platts för att hitta allt är gömda i undermenyer.

Men jag vet att allt jag vill ha tillbaka aldrig kommer att ändras till det.

men win 8.1 har bra saker som jag tycker om som rättstavning.
att systemet startar program snabbt.
mindre problem med virus mm.

Ändringar
Slippa win licensnyckel vid ominstallation. microsoft konto löser det.
Slippa att lägga in alla favoriter i Explorer igen efter en ominstallation.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av putte_br:

Saknar från xp:
Sämre ljud nivå i Win 8.1

Det här förstår jag imte riktigt, menar du de förvalda systemljuden? För ljudnivån om du spelar upp musik är exakt densamma för den har inget med operativsystemet att göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att det som redan är tveksamma kommer tycka om det mer.
Jag har ju alltid gillat Modern UI så hoppas att dom inte inför gamla startmenyn.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det här förstår jag imte riktigt, menar du de förvalda systemljuden? För ljudnivån om du spelar upp musik är exakt densamma för den har inget med operativsystemet att göra.

förut kunde jag få högre ljud med mina gamla hörlurar när jag lyssnar på mp3 med vlc men inte nu.
I spel fungerar ljudet som det ska och jag får sänka det för det blir alldeles för högt.

Har testat att installerat xp för att kolla det och ljudet är högre i xp med vlc. inget jag hittar på eller får för mig.

Är nog en inställning jag inte har hittat.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av putte_br:

förut kunde jag få högre ljud med mina gamla hörlurar när jag lyssnar på mp3 med vlc men inte nu.
I spel fungerar ljudet som det ska och jag får sänka det för det blir alldeles för högt.

Har testat att installerat xp för att kolla det och ljudet är högre i xp med vlc. inget jag hittar på eller får för mig.

Är nog en inställning jag inte har hittat.

Det finns ju en del du kan göra i VLC för att förändra ljudet, equalizer t ex under Justeringar och effekter + annat smått och gott.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

För min platta är det nog tillräckligt om dom gör det lite mer krävande på resurser, då speciellt RAM (vilket dom sagt att dom skall göra till denna).

För att använda till min stationära så krävs det betydligt mer. Vill ha layouten och att jag känner igen mig från Windows 7. Metro borde bara vara ett tillägg som man kan utöka Windows med, och sedan växla mellan dessa.

Tycker Windows 8.1 funkar bra på plattan av det jag använt hittills, men desktop? Mjäääää

Finns det ens en aktivitetshanterare i Windows 8.1?

Skämtar du eller? 1000ggr bättre än Win 7.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Haha ok, där ser man. Har bara använt win8.1 lite grann i 2-3 dagar när jag köpte surfplatta. Då vet jag att den finns i alla fall och jo den såg faktiskt bättre ut.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Hedersmedlem

Verkar vara en hel del som knappt testat W8.1 och ändå tycker en massa.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tema?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2